Ας το πούμε το επόμενο… GNTM. Την περασμένη εβδομάδα, με την κυκλοφορία της τρίτης έκδοσής του, το μεγάλο γλωσσικό μοντέλο της Google, το Gemini, ξεπέρασε το ChatGPT και άλλους ανταγωνιστές, κατακτώντας την υψηλότερη βαθμολογία σε αναγνωρισμένες από όλον τον κλάδο δοκιμασίες αξιολόγησης.
Τα αποτελέσματα αποτελούν μια δημόσια επιβεβαίωση για τους εργαζομένους της Google, οι οποίοι εδώ και μήνες δοκίμαζαν μόνοι τους το μοντέλο – ρωτώντας το για ανέκδοτα ή προσπαθώντας να το μπερδέψουν με μαθηματικά προβλήματα. Εν τέλει πείστηκαν ότι είχαν στα χέρια τους κάτι ικανό να γείρει την πλάστιγγα υπέρ της εταιρείας στο πεδίο των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLMs).
Οι αξιολογήσεις
Σε μια από τις δοκιμές που διενήργησε η ίδια η Τάλσι Ντόσι, ανώτερη διευθύντρια διαχείρισης προϊόντων στο Gemini, ζήτησε από το μοντέλο να γράψει στα Γκουτζαράτι – μια γλώσσα που μιλιέται ευρέως στην Ινδία αλλά δεν είναι ιδιαίτερα συνηθισμένη στο Διαδίκτυο. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ καλύτερα από ό,τι στις προηγούμενες εκδόσεις. «Εγώ τα αποκαλώ σημεία ζωής», λέει. «Οσοι το δοκίμαζαν, έρχονταν μετά και έλεγαν: “το νιώθω, νομίζω ότι έχουμε πετύχει κάτι”».
Ο Ααρον Λίβι, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης cloud περιεχομένου Box, ήταν από τους πρώτους που απέκτησαν πρόσβαση στο Gemini 3 πριν από λίγες μέρες. Η εταιρεία πραγματοποίησε τις δικές της αξιολογήσεις του μοντέλου το προηγούμενο διάστημα, προκειμένου να διαπιστώσει πόσο καλά μπορούσε αυτό να αναλύσει μεγάλα σύνολα σύνθετων εγγράφων.
«Το άλμα ήταν τόσο μεγάλο που στην αρχή αλληθωρίσαμε και αναρωτιόμασταν αν είχαμε κάνει κάτι λάθος στις δικές μας δοκιμές» λέει. «Αλλά κάθε φορά που το δοκιμάζαμε, τα αποτελέσματα το κατέτασσαν πιο μπροστά από τα ανταγωνιστικά μοντέλα, με διψήφια ποσοστιαία διαφορά».
Η κυκλοφορία του Gemini 3 χάρισε στην Google μια σπουδαία νίκη: για πρώτη φορά μετά από χρόνια, η εταιρεία πέρασε καθαρά μπροστά στον αγώνα δρόμου της τεχνητής νοημοσύνης.
Η νέα έκδοση εντυπωσίασε τους χρήστες, οι οποίοι εγκωμίασαν την ευφυΐα, την ακρίβεια και τις δημιουργικές της δυνατότητες. Στις 20 Νοεμβρίου, η Google ανακοίνωσε ότι το Gemini 3 θα υποστηρίζει μια νέα έκδοση του Nano Banana, του δημοφιλούς εργαλείου δημιουργίας εικόνων που έχει ήδη οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση της χρήσης του Gemini φέτος.
Η επιτυχία του νέου μοντέλου αποτελεί μεγάλη πρόκληση για την OpenAI, την Anthropic και άλλες startups που ανταγωνίζονται για την κυριαρχία στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης. Το Gemini 3 ξεπέρασε τους ανταγωνιστές του σημειώνοντας υψηλά σκορ σε μια σειρά από κατηγορίες νοημοσύνης.
«Είναι στην πρώτη θέση της AI, αυτό είναι σαφές» δήλωσε ο αναλυτής της MoffettNathanson Μάικλ Νέιθανσον. «Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχουν μεγάλο πλεονέκτημα».
Το ChatGPT της OpenAI εξακολουθεί να είναι μακράν το δημοφιλέστερο chatbot. Αυτόν τον μήνα η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το ChatGPT έχει 800 εκατομμύρια χρήστες την εβδομάδα, έναντι 650 εκατομμυρίων χρηστών τον μήνα που έχει το Gemini. Εξάλλου, αν και το Claude της Anthropic θεωρείται ευρέως ως ένα από τα κορυφαία μοντέλα στην παραγωγή προγραμματιστικού κώδικα, με την εξέλιξη που έχει το Gemini 3, σύμφωνα με χρήστες και αναλυτές, έχει πολλές δυνατότητες να εδραιωθεί ως προτιμώμενο εργαλείο σε πολλές από τις κατηγορίες χρήσεων.
Η Google προσπαθεί αγωνιωδώς να πάρει προβάδισμα στην κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης από τότε που κυκλοφόρησε το ChatGPT πριν από τρία χρόνια, γεγονός που προκάλεσε φόβους στους επενδυτές ότι η εμβληματική μηχανή αναζήτησης θα έχανε σημαντική επισκεψιμότητα υπέρ των chatbots. Η εταιρεία αγωνίστηκε για μήνες με στόχο να αρχίσει να κερδίζει έδαφος στο πεδίο αυτό.
Ο CEO Σάνταρ Πιτσάι και άλλα στελέχη εργάστηκαν για να αναδιοργανώσουν τη στρατηγική της εταιρείας για την τεχνητή νοημοσύνη, καταργώντας ενδοεταιρικά στεγανά, εξορθολογίζοντας τη διοικητική ιεραρχία και ενοποιώντας εργασιακές διαδικασίες για την ανάπτυξη των μοντέλων. Εξάλλου, ένας εκ των συνιδρυτών της Google, ο Σεργκέι Μπριν, επέστρεψε στην καθημερινή δράση για να βοηθήσει επιβλέποντας την προσπάθεια.
Επαναφορά
Στο ετήσιο συνέδριο προγραμματιστών της τον Μάιο, η Google αποκάλυψε μια σειρά από εξελιγμένα προϊόντα AI και μια ανανεωμένη έκδοση της κλασικής της μηχανής αναζήτησης, η οποία πλέον περιλαμβάνει «AI Mode» και η οποία απαντά στις αναζητήσεις σε στυλ συζήτησης με chatbot. Αυτό έκανε ορισμένους επενδυτές να πειστούν ότι η εταιρεία επανέρχεται δυναμικά, λέει ο Νέιθανσον, αν και η μετοχή παρέμεινε χαμηλά και το καλοκαίρι.
«Στη Wall Street συζητούσαν κατά πόσον αυτοί οι τύποι θα ήταν τα θύματα στην κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης» σχολίασε ο Νέιθανσον.
Ωστόσο, τον Αύγουστο, το ντεμπούτο της εφαρμογής Nano Banana εκτόξευσε τη χρήση του Gemini στο υψηλότερο επίπεδο μέχρι σήμερα. Οι μηνιαίοι χρήστες, από 450 εκατομμύρια τον Ιούλιο, αυξήθηκαν απότομα σε 650 εκατομμύρια. Η εταιρεία σημείωσε επίσης μια σημαντική νίκη τον Σεπτέμβριο, όταν ένας ομοσπονδιακός δικαστής αρνήθηκε να της επιβάλει αυστηρές ποινές όταν διαπιστώθηκε ότι ακολουθούσε μονοπωλιακές πρακτικές στην αγορά των μηχανών αναζήτησης. Ο δικαστής επισήμανε ότι η δυναμική του ανταγωνισμού στην αγορά έχει ήδη αρχίσει να αλλάζει, κυρίως λόγω της τεχνητής νοημοσύνης.
Η μετοχή
Τον προηγούμενο μήνα η μητρική της Google, Alphabet, ανακοίνωσε ρεκόρ τριμηνιαίων εσόδων, κάτι που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στους ρυθμούς ανάπτυξης του cloud και της διαφήμισης. Η μετοχή έχει σημειώσει άνοδο μεγαλύτερη από 50% φέτος και πάνω από 60% από το καλοκαίρι και έπειτα.
Την προηγούμενη εβδομάδα η χρηματιστηριακή της αξία έφτασε τα 3,6 τρισ. δολάρια, ξεπερνώντας αυτήν της Microsoft για πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια.
Η Google είχε ως στόχο να αναπτύξει το Gemini 3 ώστε αυτό να πετύχει σε ορισμένους από τους πιο απαιτητικούς τομείς της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι μηχανικοί και οι ερευνητές της ήθελαν να βελτιώσουν τις ικανότητες του μοντέλου να «βλέπει», να αναλύει και να παράγει κάθε είδους περιεχόμενο – κείμενο, εικόνες, ήχο, βίντεο και κώδικα. Επιπλέον, προσπαθούσαν να βελτιώσουν την ικανότητά του για σκέψη και συλλογισμό, με σκοπό να δημιουργήσουν έναν πιο ικανό προσωπικό βοηθό στον προγραμματισμό και σε άλλες εργασίες.
Τα αποτελέσματα
Μετά την κυκλοφορία του Gemini 3, έγινε viral ο πίνακας με τις επιδόσεις του σε είκοσι δοκιμασίες αξιολόγησης. Το μοντέλο ξεπέρασε σημαντικά τα αντίστοιχα πρόσφατα μοντέλα των ChatGPT και Anthropic σε πεδία που σχετίζονταν με εξειδικευμένη γνώση, γρίφους λογικής, μαθηματικά προβλήματα και αναγνώριση εικόνας. Τερμάτισε δεύτερο πίσω από το Claude Sonnet 4.5, μόνο σε μια δοκιμασία προγραμματισμού.
Η Google διεξήγαγε μερικά από τα τεστ εσωτερικά, ενώ τα υπόλοιπα έγιναν από άλλες εταιρείες. Οι εργαζόμενοι πέρασαν το Σαββατοκύριακο πριν από την κυκλοφορία περιμένοντας τα αποτελέσματα – ορισμένα από τα οποία ήταν κατά πολύ ανώτερα του αναμενομένου.
Στο πλαίσιο της κυκλοφορίας του Gemini 3, η Google άρχισε να δίνει στους συνδρομητές την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν το μοντέλο στην AI Mode, ενσωματώνοντας για πρώτη φορά στην αναζήτηση ένα νέο μοντέλο από την αρχή της λειτουργίας του. Η εταιρεία σκοπεύει να το καταστήσει σύντομα προσβάσιμο σε όλους τους χρήστες στις ΗΠΑ.
Μηχανές αναζήτησης
Ο Ρόμπι Στέιν, αντιπρόεδρος αρμόδιος για τα προϊόντα στον τομέα των μηχανών αναζήτησης, λέει ότι συνεργάστηκε για μήνες με την ομάδα του Gemini προκειμένου να βρουν πώς το νέο μοντέλο θα μπορούσε να βελτιώσει τα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης. Για μια από τις προσωπικές δοκιμές που έκανε χρησιμοποίησε τη λειτουργία AI Mode ζητώντας βοήθεια για να εξηγήσει στην 7χρονη κόρη του την έννοια της άντωσης στα αεροπλάνα.
Περίμενε ότι θα λάμβανε μια γραπτή απάντηση.
Το αποτέλεσμα: Μια διαδραστική προσομοίωση που απεικόνιζε ρεύματα αέρα να κινούνται πάνω από ένα φτερό αεροπλάνου, και με ένα χειριστήριο έδινε τη δυνατότητα στον Στέιν να κινεί το φτερό, να αλλάζει τα ρεύματα και να ανυψώνει το αεροπλάνο στον αέρα.
«Σκέφτηκα, “oυάου, αυτό όντως έχει τη δυνατότητα να παρουσιάζει τις πληροφορίες με τον καλύτερο τρόπο ανάλογα με την ερώτηση”» λέει. «Αυτή ήταν βασικά η στιγμή που εντυπωσιάστηκα με το προϊόν και είπα “για κοίτα!”».
