Σάρκα και οστά παίρνει ένα μεγάλο deal που «ψηνόταν» εδώ και καιρό και αναμένεται να αλλάξει το τοπίο στην ενεργειακή αγορά. Οι όμιλοι Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσαν συνεργασία για από κοινού κατασκευή και λειτουργία ενός σύγχρονου Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου, εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW. Η επένδυση, προϋπολογισμού 375 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 500 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 100 την περίοδο λειτουργίας. Συμμετοχή με ποσοστό 50% Στην κοινή εταιρεία που θα αναπτύξει το έργο, καθένα από τα μέρη θα συμμετέχει με ποσοστό 50%, μια συμφωνία που τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων Αρχών. Η κατασκευή, την οποία θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ, θα ξεκινήσει εντός του 2021, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. Η ΤΕΡΝΑ διαθέτει ήδη προσφορά σύνδεσης σε ισχύ για μονάδα συνδυασμένου κύκλου 665 MW στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής. Μάλιστα έχει ήδη υποβάλει αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για αύξηση της ονομαστικής ισχύος. Ορους σύνδεσης έχει και η Motor Oil για 457 MW στους Αγίους Θεοδώρους, αλλά η συγκεκριμένη επένδυση ούτως ή άλλως βρισκόταν στο «ψυγείο», εν αναμονή χώρου στο ηλεκτρικό δίκτυο της Πελοποννήσου, του οποίου η αναβάθμιση από τον ΑΔΜΗΕ έχει κολλήσει λόγω δικαστικών εμπλοκών. Κίνηση «ματ» Πάντως, η συνεργασία των δύο ομίλων αποτελεί κίνηση «ματ» για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχάς, με τη συμμαχία επιμερίζεται το όποιο ρίσκο μιας τόσο μεγάλης επένδυσης, με δεδομένο ότι ακόμη είναι αβέβαιο το μέλλον του Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (CRM) για τη στήριξη των μονάδων παραγωγής ενέργειας με φυσικό αέριο. Δεύτερον, και οι δύο έχουν δυναμική παρουσία στο retail (μέσω της NRG η Motor Oil και της ΗΡΩΝ η ΤΕΡΝΑ), γεγονός που τους δίνει έξτρα ευελιξία ως προς τη διάθεση της παραγόμενης ισχύος και πιθανώς για περαιτέρω συνεργασία. Τρίτον, οι δύο όμιλοι «κλειδώνουν» τον υπολειπόμενο χώρο για φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Βάσει του υφιστάμενου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) έως το 2030, στο σύστημα «χωρούν» επιπλέον 1,7 GW από μονάδες φυσικού αερίου. Και όπως αναφέρει στέλεχος του ΥΠΕΝ, η αναθεώρηση του ΕΣΕΚ, βάσει των νέων ευρωπαϊκών επιταγών, θα προσθέσει περαιτέρω ΑΠΕ (από 61% στην ηλεκτροπαραγωγή σε 67%) στο ενεργειακό μείγμα και όχι φυσικό αέριο, όπως ανέφερε προσφάτως και ο υπουργός Κώστας Σκρέκας. Αρα, με τα 826 MW στη Θήβα της Μυτιληναίος που κατασκευάζονται και τα 877 MW των ΤΕΡΝΑ – Motor Oil ο διαθέσιμος χώρος για αέριο εξαντλείται. Η μονάδα «Πτολεμαΐδα 5» Ζητούμενο αποτελεί το τι θα κάνει η ΔΕΗ με τη λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5», την οποία σχεδιάζει να μετατρέψει σε φυσικού αερίου μετά το 2025, ισχύος περίπου 1 GW, όπως επίσης και οι κινήσεις των υπόλοιπων «παικτών» της αγοράς (Ομιλος Καράτζη, Damco Energy, Elpedison, ΕΛΒΑΛ-ΧΑΛΚΟΡ, ΔΕΗ) που έχουν στα χέρια τους άδειες ή όρους σύνδεσης για μονάδες αερίου. Διέξοδο φαίνεται ότι βρήκε η Damco που έχει συμφωνήσει για κατασκευή μονάδας στην Κομοτηνή με την εταιρεία AD ESM της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία προετοιμάζει μακροπρόθεσμο συμβόλαιο αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για κάλυψη της ζήτησης στη γειτονική χώρα.