Η «καρδιά» της πόλης μας χτυπάει μέσα στις βιβλιοθήκες. Η αλήθεια είναι πως δεν βλέπεις πια συχνά νέους και νέες που χάνονται πίσω από τα ράφια βιβλιοθηκών, που αναζητούν τη συντροφιά των σελίδων και είναι περήφανοι ή περήφανες για τους 6.000 λογοτεχνικούς ή ποιητικούς τίτλους που έχουν στο σχολείο τους. Γιατί έτσι μπορούμε και να τους δανείσουμε! Η βιβλιοθήκη του σχολείου μας λειτουργεί ως δανειστική όχι μόνο για τους μαθητές του αλλά και για τους κατοίκους της πόλης, που έρχονται συχνά να μας… επισκεφθούν. Πίσω απ’ αυτά, η Ομάδα Φιλαναγνωσίας του 2ου Λυκείου Μεσολογγίου δημιουργήθηκε το 2014. Από τότε αριθμεί κάθε χρόνο 70 μέλη μαθητές (τα 2/3 των μαθητών της σχολικής μονάδας) και αποτελεί ζωντανό κύτταρο πολιτισμού για την πόλη του Μεσολογγίου. Ο στόχος της Ομάδας είναι να διαδώσει τη φιλαναγνωσία. Να μεταδώσει το παράδειγμα των μαθητών του και στους συμπολίτες μας γενικότερα. Βέβαια από την πρώτη ημέρα της ίδρυσης της ομάδας μας έχουμε την πολύτιμη βοήθεια του Κέντρου Λόγου και Τέχνης Διέξοδος και του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου. «Πολλή δουλειά, άψογη συνεργασία» «Εγινε και υπάρχει – “είναι εδώ να μιλά και να γίνεται ορατή” – με πολύ κόπο, με μεγάλο πείσμα, με πολλή δουλειά, με άψογη συνεργασία με τους μαθητές μου, με μεγάλη αγάπη για τα παιδιά και με πολύ-πολύ όνειρο» μας λέει η φιλόλογος του σχολείου μας κυρία Ελένη Πλακίδα που βοήθησε στη δημιουργία της Ομάδας και τη συντονίζει. «Και τα καταφέραμε όλοι μαζί νομίζω. Με ρεαλισμό ότι δεν θα γίνουν όλοι οι μαθητές μου φιλαναγνώστες… αλλά θα ξέρουν ότι υπάρχει κι αυτή η επιλογή (εύχομαι να την ακολουθήσουν στη ζωή τους). Θα ξέρουν ότι εκτός από τα “μπιτάτα” (λέξη που έμαθα πρόσφατα) άσματα της εποχής τους, υπάρχει και Παλαμάς και Ρίτσος και Γκόρπας και Σολωμός και… και ελπίζω να το θυμούνται» συνεχίζει. Στην πάροδο των ετών πολλοί συγγραφείς ήρθαν στο Μεσολόγγι και στο σχολείο μας για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Τους ζητήσαμε ένα μικρό κείμενο για την εμπειρία τους και ιδού τι μας απάντησαν: Γιάννης Καλπούζος Μετάγγιση φωτός και ελπίδας «Η μισή Ελλάδα ζει στην Αθήνα, όπου συμβαίνουν όλα… Τι μεγάλο λάθος! Εδώ κι εκεί στην Περιφέρεια ανάβουν φωτιές που αντιστρέφουν τη γνωστή ρήση του Σεφέρη και αντί να σε πληγώνουν σου μεταγγίζουν φως και ελπίδα. Ευτύχησα να μεταλάβω το φως που εκπέμπει, με θεμέλιο και βατήρα το πλάτεμα του νου, η Ομάδα Φιλαναγνωσίας του 2ου Λυκείου Μεσολογγίου. Βρέθηκα ανάμεσα σε μαθήτριες και μαθητές που διαβάζουν βιβλία ενηλίκων, με κριτική σκέψη, ευγένεια και αγωγή. Μαθητές και μαθήτριες, τουλάχιστον εβδομήντα, που παραβρέθηκαν σε παρουσίαση βιβλίου απογευματινή ώρα και δεν συναινούν να γίνουν ακολουθητές του συρμού, της μόδας και των επιβαλλόμενων προτύπων επιτυχίας και ευτυχίας. Με τη ζωντάνια της ηλικίας, τη δροσιά και την ανεμελιά σε σύζευξη με το όραμα όπου η πνευματική καλλιέργεια συμπορεύεται αρμονικά με τα πρακτικά ζητήματα της ζωής. Ασφαλώς μια τέτοια προσπάθεια κάπου στηρίζεται, κάποιος βάνει φωτιά στο φιτίλι, αλλά και το διατηρεί αναμμένο. Ευχή και προσδοκία μου να βρεθούν πολλοί συνοδοιπόροι σε κάθε γωνιά του τόπου μας και παρόμοιες προσπάθειες να μην αποτελούν μόνο ανάχωμα στον πολιτιστικό και αισθητικό κατήφορο των καιρών μας αλλά να χαράξουν το ποιοτικό ξάφνιασμα μιας άλλης εποχής και συνάμα μιας όμορφης και δυνατής Ελλάδας». Φιλομήλα Λαπατά Δημιουργικότητα και όρεξη για μάθηση «Καλεσμένη δύο φορές στο Μεσολόγγι από τη Λέσχη των μαθητών του 2ου Λυκείου Μεσολογγίου, τους παρακολούθησα με μεγάλη συγκίνηση να παρουσιάζουν δύο από τα ιστορικά βιβλία του συγγραφικού μου έργου, όπως τα είχαν διαβάσει. μελετήσει, αναλύσει και αφομοιώσει. Η εμπειρία ήταν μέθεξη! Στο σχολείο έχει οργανωθεί μια ομάδα νέων ανθρώπων που έχουν ως κοινό σημείο τη δημιουργικότητα, την όρεξη για μάθηση και την αγάπη για το διάβασμα. Και οι δυο βραδιές των παρουσιάσεων έγιναν σε ατμοσφαιρικό χώρο, η δε φιλοξενία είχε αρχοντιά ελληνική. Λαμβάνοντας λοιπόν δυο φορές μέρος στη μέθεξη της Λέσχης Φιλαναγνωσίας του 2ου Λυκείου Μεσολογγίου, γεμίζω ελπίδα ότι όσο υπάρχουν τέτοιοι εκπαιδευτικοί και τέτοια παιδιά τίποτα δεν έχει ακόμα χαθεί για την Ελλάδα και το πνευματικό μέλλον της». **** Σοφία Βόικου Η λογοτεχνία δεν είναι ξεχασμένη υπόθεση «Η Oμάδα Φιλαναγνωσίας του 2ου Λυκείου Μεσολογγίου είναι το ζωντανό παράδειγμα ότι τα παιδιά, με την καθοδήγηση και των εκπαιδευτικών τους, είναι έτοιμα να ριχτούν με πάθος σε μια δημιουργική και πνευματική αναζήτηση. Μια ομάδα μαθητών, ζωντανή, γεμάτη πάθος για γνώση και έρευνα, αποδεικνύει πως η λογοτεχνία δεν είναι μια υπόθεση ξεχασμένη σε σκονισμένα συρτάρια αλλά συνδιαλέγεται συνεχώς με το νέο, συνδυάζοντας τη διασκέδαση με την όρεξη για μάθηση. Η επαφή μου με την Ομάδα μού έδειξε πως έχουμε να μάθουμε πολλά εμείς οι “μεγάλοι” από τους εφήβους που διψάνε να βαδίσουν σε λογοτεχνικά μονοπάτια». Οι φοιτητέςγια την ομάδα σεπρώτο πρόσωπο «Η ομάδα φιλαναγνωσίας είναι σαν μια οικογένεια από επιλογή, εντός και εκτός του σχολικού χώρου και ωραρίου. Είναι τα “χαμένα”-κερδισμένα διαλείμματα που περάσαμε στη βιβλιοθήκη ταξινομώντας, τραγουδώντας, προβάροντας, γελώντας. Είναι οι λογοτεχνικοί μουσικοί περίπατοι στα πλακόστρωτα σοκάκια της πόλης, που παρασύρουν όλο τον κόσμο σε ένα μαγικό ταξίδι. Είναι και εκείνη η αγκαλιά της δασκάλας μας που είναι πάντα ανοιχτή, φάρμακο απέναντι σε κάθε στεναχώρια ή ανησυχία, με ένα κλείσιμο του ματιού και ένα “το ‘χεις” που δίνει απέραντη δύναμη, που δείχνει ανεξάντλητη αγάπη. Και ξέρουμε ότι αυτή η αγάπη είναι αμφίδρομη. Ακόμα κι όταν τα χρόνια περνάνε, και δεν είσαι πια μαθητής του λυκείου, συνεχίζεις να είσαι μέλος αυτής της ομάδας, συνεχίζεις να ακούς αυτό το “πόσο σας αγαπώ” από τη δασκάλα κάθε φορά που σε βλέπει μαζί με τους άλλους παλιούς μαθητές σε κάποια από τις εκδηλώσεις». Aννα Χαντζάρα (φοιτήτρια Βιολογίας) «Ανακαλώντας στιγμές με την ομάδα συνειδητοποιώ ότι για εμένα ήταν και είναι κάτι πολυσχιδές και ουσιώδες. Η ομάδα φιλαναγνωσίας είναι λογοτεχνική διαδρομή στη μυθοπλασία του Ι. Ζουργού, βίωση της ιστορίας μέσω των ιστορικών μυθιστορημάτων του Γ. Καλπούζου. Είναι λογοτεχνικό αφιέρωμα στον Σολωμό, ανάλυση – επί της ουσίας – του ποιήματος “Ο καιόμενος”». Γιάννης Λαχανάς (φοιτητής Νομικής) «Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα σχολείο που έμαθε τα παιδιά να αγαπούν το βιβλίο. Eχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς θα ήταν ένα σχολείο που θα κατόρθωνε να χτίσει ουσιαστικές σχέσεις ανάμεσα στο μαθητή και το βιβλίο, ανάμεσα στη ζωή και τη λογοτεχνία, ανάμεσα στον έρωτα και την ποίηση; Αυτό ήταν είναι και θα είναι για μένα η ομάδα φιλαναγνωσίας. Είναι η κληρονομιά που μου δόθηκε απλόχερα, σε μια τρυφερή εφηβική ηλικία. Για αυτή την κληρονομιά θα είμαι ευγνώμων για πάντα!» Oλγα Παναγιωτοπούλου (φοιτήτρια Θεολογικής) «”Ταξίδεψα” με συνοδοιπόρους τους συμμαθητές μου και τη δασκάλα μας σε έναν “κόσμο” φτιαγμένο με μεράκι και γινάτι, σε έναν “κόσμο” που εμείς χτίσαμε με πολλή αγάπη και αφοσίωση. Γνωρίσαμε συγγραφείς, περιηγηθήκαμε σε χώρους ιστορικούς, διοργανώσαμε πολιτιστικές εκδηλώσεις και “κοινωνήσαμε Τέχνη”, μάθαμε όμως ότι πάνω απ’ όλα προέχει το να είμαστε Ανθρωποι». Ζώλια Παναγιωτοπούλου (φοιτήτρια Νομικής) «Εκείνη μου έμαθε να ταξιδεύω το χαμόγελο, την αγάπη, την αγκαλιά. Με έκανε να καταλάβω πόσο σημαντικό είναι να βλέπω πίσω από τις λέξεις, να κάνω πάντα τα λόγια πράξεις, να μοιράζομαι. Είναι η ίδια που ένωσε σε ένα αδιάσπαστο “εμείς” τα διαφορετικά “εγώ” μας, ακόμα και αν υπάρχουν διαφωνίες και αντίλογοι. Αυτή είναι η ομάδα, μια ατέλειωτη διαδρομή κατά τη διάρκεια της οποίας πιστεύεις στον εαυτό σου, γνωρίζεις και εμπιστεύεσαι τον “άλλον”, γίνεσαι ενεργός. Μια ομάδα, μια απίθανη ιδέα. Αυτή είναι η ομάδα μου, η ομάδα φιλαναγνωσίας». Αγγελική Καρβέλη (φοιτήτρια Νομικής) «Μας έμαθε να μοιραζόμαστε τη πιο γλυκιά λέξη, τη λέξη “ΜΑΣ”, γιατί είναι η ομάδα μας, οι φίλοι μας, η προσπάθειά μας, η συγκίνησή μας, η χαρά μας. Μας δίδαξε πώς να διακρίνουμε και να εντοπίζουμε την ομορφιά γύρω μας. Μας χάρισε μια εσωτερική και πνευματική λάμψη, καθώς αγγίξαμε άλλες εποχές, τόπους, ανθρώπους και έτσι η λάμψη αυτή φώτισε το μικρόκοσμο μας. Τελικά, η ομάδα φιλαναγνωσίας ήταν ένα μάθημα ζωής!». Ελεάννα Βασιλείου (φοιτήτρια Οικονομικών Σπουδών) Δράσεις της Ομάδας για τον πολιτισμό – Κάθε χρόνο διοργανώνουμε παρουσιάσεις συγγραφέων (Γιάννης Καλπούζος, Ισίδωρος Ζουργός, Φιλομήλα Λαπατά, Σοφία Βόικου) σε συνεργασία με το Κέντρο Λόγου και Τέχνης Διέξοδος. – Εχουμε κάνει τον 1ο Λογοτεχνικό Περίπατο στην πόλη με αφιέρωμα σε μεσολογγίτες ποιητές (Κ. Παλαμάς, Μ. Μαλακάσης, Ακακία Κορδόση). – Συμμετείχαμε στο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο για τα 160 χρόνια από τη γέννηση του Κ. Παλαμά στο Κολλέγιο Αθηνών μεταφέροντας την αύρα του Μεσολογγίου σε όλη την Ελλάδα. – Συμμετείχαμε στην εκδήλωση για τα 220 χρόνια από τη γέννηση του Δ. Σολωμού, του Ι. Μάγερ και του Αθανασίου Ραζή-Κώτσικα με ομιλία για τον εθνικό ποιητή. – Τα Χριστούγεννα του 2019 είχαμε συμμετοχή με αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη στις εκδηλώσεις που διοργάνωσε ο δήμος μας· μάλιστα η εκδήλωσή μας φιλοξενήθηκε στο Σπίτι της Φιλαναγνωσίας το οποίο κατασκεύασε ο δήμος αναγνωρίζοντας την προσφορά της ομάδας φιλαναγνωσίας στην πόλη. – Κάθε χρόνο τα μέλη της ομάδας κάνουμε πολιτιστική εξόρμηση στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη με επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, συναντήσεις με συγγραφείς. – Τον Σεπτέμβριο του 2020 κάναμε εκδήλωση στο νεοσύστατο Μουσείο Αλατος με αφιέρωμα «Ποιήματα για το αλάτι». – Πρόκειται να συμμετάσχουμε στο 8ο Διεθνές Λογοτεχνικό Συνέδριο που θα λάβει χώρα στο Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινουπόλεως υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου (εκδήλωση που λόγω πανδημίας αναβλήθηκε πέρυσι). – Τώρα ετοιμάζουμε τον 2ο Λογοτεχνικό Περίπατο στην πόλη με αφιέρωμα στην ερωτική ποίηση. Η ομάδα όμως είναι και δίπλα στον συνάνθρωπό μας: – Είναι ανάδοχος παιδιού από την Αιθιοπία μέσω της ActionAid. – Κάθε χρόνο την περίοδο των Χριστουγέννων φτιάχνουμε στο σχολείο μας το «γαλόδεντρο» – γάλα για τα παιδιά που φιλοξενούνται στο Χαμόγελο του Παιδιού στην πόλη του Αγρινίου. – Υποστηρίζουμε τις δράσεις του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου της πόλης μας.