Υστερα από 36 χρόνια τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επιστρέφουν στην ιδιοκτησία ενός ισχυρού οικονομικού παράγοντα με την ελπίδα ότι κάτι ουσιαστικό και βιώσιμο για την εθνική οικονομία θα συντελεστεί.

Ενας από τους μεγαλύτερους έλληνες εφοπλιστές, ο Γιώργος Προκοπίου, είναι από την προηγούμενη Τετάρτη ουσιαστικά – τυπικά απαιτούνται ακόμα  ορισμένες νομικές διαδικασίες – ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που ιδρύθηκαν το 1958 από τον Σταύρο Νιάρχο και κρατικοποιήθηκαν το 1985, για να περάσουν μετά δεκαετίες αβεβαιότητας προτού «φεσώσουν» με εκατοντάδες εκατ. ευρώ το Ελληνικό Δημόσιο και τεθούν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης από την προηγούμενη κυβέρνηση, σε ένα πρώτο βήμα εξυγίανσής τους.

Το ακίνητο

Ο κ. Προκοπίου ανεδείχθη πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς που πραγματοποιήθηκαν την ίδια ημέρα. Ειδικότερα για το ακίνητο της ΕΤΑΔ που βρίσκεται εντός του χώρου των Ναυπηγείων προσέφερε, μέσω της εταιρείας Milina Enterprises Company LTD, 37.316.041,88 ευρώ, ένα ποσό υψηλότερο κατά 21,5% από την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού των 30,7 εκατ. ευρώ.

Επίσης στον διαγωνισμό που διοργάνωσε η ειδική διαχείριση για το ενεργητικό της Ελληνικά Ναυπηγεία-ΕΝΑΕ υπέβαλε μέσω της εταιρείας Forest Grove δεσμευτική προσφορά ύψους 25,2 εκατ. ευρώ και πλειοδότησε. Συνολικά επένδυσε 62,5 εκατ. ευρώ και έγινε ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων αφήνοντας δεύτερη την Pyletech Shipyards του έλληνα επιχειρηματία Θεόφιλου Πριόβολου, ο οποίος προσέφερε 22,1 εκατ. ευρώ για το ενεργητικό των ναυπηγείων ενώ δεν έγινε γνωστή η προσφορά του για το ακίνητο της ΕΤΑΔ.

Ικανοποίηση

Η επιτυχημένη ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών ικανοποίησε πλήρως την κυβέρνηση, η οποία δηλώνει δικαιωμένη για το αποτέλεσμα.  Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σημείωσε: «Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γυρίζουν μια δεκαετή σελίδα αβεβαιότητας και ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο παραγωγικής δουλειάς, ανάπτυξης και ευημερίας. Τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας ξαναπιάνουν δουλειά και γίνεται ένα ακόμα βήμα για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Η διαγωνιστική διαδικασία στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση ολοκληρώθηκε ήδη με επιτυχία. Με περισσότερους υποψήφιους επενδυτές από κάθε άλλη φορά. Και με τελικό τίμημα τετραπλάσιο του αρχικού, που συνολικά αγγίζει τα 78 εκατ. ευρώ. Δύο χρόνια από την ημέρα που οι πολίτες μάς έδωσαν την εντολή να πάμε τη χώρα μπροστά, κάνουμε πράξη το σύνθημά μας για περισσότερες δουλειές και ανάπτυξη για όλους» καταλήγει ο κ. Μητσοτάκης.

Αναστροφή

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας από την πλευρά του υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι η κυβέρνηση έθεσε εξαρχής ως προτεραιότητά της την αναστροφή της αβέβαιης πορείας των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας και ολοκλήρωσε «μια πολύμηνη προσπάθεια επίλυσης σειράς ζητημάτων, η οποία οδήγησε σε μια ανταγωνιστική, διαφανή και επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία. Σε σχέση με την προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία του Δεκεμβρίου, για το μεν περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΑΔ εμφανίστηκαν δύο ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ενώ την πρώτη φορά δεν είχε υπάρξει κανένα ενδιαφέρον, για το δε περιουσιακό στοιχείο που τελεί υπό ειδική διαχείριση εμφανίστηκαν επίσης δύο ενδιαφερόμενοι, αντί ενός τον Δεκέμβριο, οι οποίοι μάλιστα κατέθεσαν σημαντικά υψηλότερη προσφορά».

 

Το τίμημα

Τέλος προσέθεσε: «Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν να τετραπλασιαστεί το προσφερόμενο τίμημα. Συγκεκριμένα, το συνολικό τίμημα ανέρχεται σε 77,9 εκατ. ευρώ, καθώς σήμερα κατατέθηκαν προσφορές 37,3 εκατ. ευρώ για το περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΑΔ, 26 εκατ. ευρώ για τα περιουσιακά στοιχεία της ειδικής διαχείρισης, και βεβαίως πρέπει να προσμετρηθούν και τα ποσά των νομιμοποιήσεων, που ανέρχονται σε 9 εκατ. ευρώ, όπως και τα λοιπά στοιχεία που έχουν πωληθεί μέχρι στιγμής, ποσού 5,6 εκατ. ευρώ».

Οσον αφορά τους εργαζομένους, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών «καταβάλλεται συντεταγμένη προσπάθεια, σε συνεργασία με το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ικανοποίηση αιτημάτων τους».

Κλείνει μια ανοιχτή πληγή για τα δημόσια ταμεία

Η επιτυχής έκβαση της προσπάθειας πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά κλείνει μια ανοιχτή πληγή για τα δημόσια ταμεία, αφού θα βάλει τέλος στα πρόστιμα που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα οποία υπολογίζεται πως έχουν ξεπεράσει τα 110 εκατ. ευρώ από το 2012 μέχρι σήμερα. Η μεταβίβαση στον νέο ιδιοκτήτη θα ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους μήνες και αφού πρώτα υλοποιηθούν οι απαραίτητες διαδικαστικές ενέργειες. Ανάμεσα σε αυτές είναι ο έλεγχος του συμβολαίου αγοραπωλησίας του ακινήτου από το ελεγκτικό συνέδριο και η επικύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού που έκανε ο ειδικός διαχειριστής από το αρμόδιο δικαστήριο.

Από τους μεγαλύτερους έλληνες εφοπλιστές ο πλειοδότης

Ο πλειοδότης των διαγωνισμών για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κ. Γιώργος Προκοπίου εμφανίστηκε αισιόδοξος για τη συνέχεια και ζήτησε ταχεία αδειοδότηση των σχεδιαζόμενων χρήσεων. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Πράγματι οι εταιρείες που εκπροσωπούμε είναι οι πλειοδότες των διεξαχθέντων διαγωνισμών. Η ταχεία αδειοδότηση των σχεδιαζομένων χρήσεων θα είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος. Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη και χρειάζεται πολλή δουλειά απ’ όλους».
Ο κ. Γιώργος Προκοπίου είναι από τους μεγαλύτερους έλληνες εφοπλιστές, είναι παντρεμένος με την Αλεξάνδρα Μαμαλίγκα και έχει τέσσερις κόρες και δέκα εγγόνια. Γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946 στην Αθήνα και έζησε με την οικογένειά του στην περιοχή της Γλυφάδας όπου ερωτεύτηκε για πρώτη φορά τη θάλασσα, όπως λέει. Το 1953, σε ηλικία επτά ετών, ενώ ήταν σε μια μικρή λέμβο πλησίασε τη θαλαμηγό «Χριστίνα» του Αριστοτέλη Ωνάση και είδε στην πρύμνη του σκάφους τον Τσόρτσιλ να καπνίζει το πούρο του. Αυτή η εικόνα τού έμεινε για πάντα στη μνήμη και έτσι απέκτησε το όνειρο της δημιουργίας ενός μεγάλου σκάφους.
Αποφοίτησε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών το 1971. Από το δεύτερο έτος στο Πολυτεχνείο είχε αρχίσει να αναπτύσσει τις δικές του επιχειρήσεις και συγκεκριμένα ξεκίνησε με δύο ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας. Τη δραστηριότητα στο real estate τη συνεχίζει μέχρι σήμερα και λέγεται ότι είναι ιδιοκτήτης εκατοντάδων ακινήτων, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το 1972 ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη ναυτιλία επενδύοντας στο 1/3 ενός παλαιού δεξαμενοπλοίου 55.000 dwt, στο «MT Pennsylvania», που αγοράστηκε από την Getty Oil, με 2 ακόμη συνεργάτες.
Το 1974 ίδρυσε τη Sea Traders S.A., το 1991 την Dynacom Tankers Management Ltd, το 2004 την Dynagas Ltd. και το 2013 την Dynagas LNG Partners LP, εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Το 2013 το LNG CARRIER «OB RIVER» της Dyangas έγραψε ιστορία καθώς ήταν το πρώτο LNG Carrier στο κόσμο που διέσχισε ολόκληρο το Βόρειο Πέρασμα στον Αρκτικό Κύκλο (Northern Sea Route).
Είναι κάτοχος του mega-yacht «Dream», το οποίο ενσαρκώνει ένα «όνειρο» του κ. Προκοπίου να ζει και να εργάζεται στη θάλασσα επί του σκάφους, το οποίο πρέπει να είναι αρκετά ευρύχωρο για να φιλοξενεί τους φίλους του και την οικογένειά του. Ενα ακόμη όνειρο που έχει είναι η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, το οποίο εξέθεσε το 2005 στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά σε εκδήλωση στον τότε υπουργό Οικονομικών Γιώργο Αλογοσκούφη. Οπως του είπε, οι πολιτικοί πρέπει να έχουν όραμα και ανέφερε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα την αξιοποίηση όλου του παραλιακού μετώπου από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο. Ενα όραμα που τώρα φαίνεται να μπαίνει «στο σχέδιο».