Αυτή είναι η πρώτη φορά για όλους. Για τις ομάδες, τους λιγότερο ή περισσότερο έμπειρους οδηγούς, τους χιλιάδες επισκέπτες, τους διοργανωτές, τους κατοίκους. Αυτή είναι η πρώτη φορά που το Μπακού, η πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, γίνεται το κέντρο του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο τόπος διεξαγωγής ενός Grand Prix, και δη του Ευρωπαϊκού.
Η πτήση από την Κωνσταντινούπολη ως τις δυτικές ακτές της Κασπίας Θάλασσας διαρκεί περίπου τρεις ώρες. Πετώντας πάνω από τα στενά του Βοσπόρου, διασχίζοντας από άκρη σε άκρη τη Μαύρη Θάλασσα, συνειδητοποιείς ότι βρίσκεσαι στα γεωγραφικά όρια της Γηραιάς Ηπείρου. Στη σχεδόν ανεξερεύνητη για τους περισσότερους Ελληνες περιοχή του Καυκάσου.
Στη γη της φωτιάς
Μεσάνυχτα Πέμπτης και η περιπλάνηση στους δρόμους της πόλης μόλις έχει ξεκινήσει. Μιας πόλης κομμένης στα δύο, η οποία σε λίγες ώρες θα «πλημμυρίσει» από τον εκκωφαντικό ήχο των μονοθεσίων. Ολα δείχνουν έτοιμα από καιρό, έστω και αν οι τελευταίες πινελιές στη διαδρομή που «χάραξε» ο μετρ του είδους, Herman Tilke, δεν έχουν μπει ακόμη.
Το πρώτο φως της ημέρας αποκαλύπτει το πραγματικό μέγεθος του εγχειρήματος. Η μήκους 2,2 χιλιομέτρων ευθεία εκκίνησης/τερματισμού –η μεγαλύτερη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 –περνά μπροστά από το επιβλητικό Κυβερνητικό Κτίριο. Κινείται παράλληλα με την ακτογραμμή, πριν παραχωρήσει τη θέση της στην πρώτη και απαιτητικότερη στροφή του σιρκουί.
Η συνέχεια θα βρει τους οδηγούς να ακολουθούν την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, ώσπου να συναντήσουν την Παλαιά Πόλη. Το πλάτος στο τμήμα της πίστας που κινείται περιμετρικά των καλοδιατηρημένων μεσαιωνικών τειχών δεν ξεπερνά τα οκτώ μέτρα. Κάθε λάθος εκεί κοστίζει, κάθε πέρασμα από τις διαδοχικές στροφές 8, 9, 10 και 11 συνιστά μια μικρή νίκη.
Η στιγμή που ο πρώτος κινητήρας μονοθεσίου θα σπάσει την απόλυτη σιωπή στα paddocks των ομάδων δεν αργεί. Ανθρωποι και μηχανές δείχνουν αποφασισμένοι να ξορκίσουν τον φόβο που προκαλεί το άγνωστο.
Η μάχη ενάντια στον χρόνο, ενάντια στους νόμους της Φυσικής, ξεκινά με τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Θα κορυφωθεί το απομεσήμερο της Κυριακής, όταν τα 22 μονοθέσια πάρουν τη θέση τους στο grid περιμένοντας υπομονετικά τα κόκκινα φώτα να σβήσουν.
Η πρώτη αγωνιστική ημέρα φτάνει στο τέλος της. Οι προσπάθειες ετών δικαιώνονται. Το Αζερμπαϊτζάν ανήκει και επισήμως στη μεγάλη οικογένεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1, αποτελώντας την 32η χώρα που φιλοξενεί ένα Grand Prix.
Εντός και εκτός των τειχών
Η ζωή στην πόλη επιχειρεί να βρει και πάλι τον φυσιολογικό της ρυθμό. Τα φωταγωγημένα κτίρια στο κέντρο της, οι γεμάτοι ζωή δρόμοι της, οι φιλόξενες πλατείες και η μακραίωνη ιστορία της γοητεύουν τον επισκέπτη της.
Περπατώντας εκεί απ’ όπου όλα ξεκίνησαν, στην απόρθητη Παλαιά Πόλη, στη σκιά του αρχαιότερου χτίσματός της, τον περίφημο «Πύργο της Κόρης», και στο ανακαινισμένο βασιλικό παλάτι, ο χρόνος χάνει τη σημερινή σημασία του.
Τα δαιδαλώδη σοκάκια, οι μικροπωλητές παραδοσιακών υφαντών, τα λιγοστά και απολύτως προσαρμοσμένα στο ευρύτερο περιβάλλον εστιατόρια ολοκληρώνουν το σύντομο αλλά απολαυστικό ταξίδι στο παρελθόν.
Από τα καλντερίμια και τα πετρόχτιστα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς η σκυτάλη περνά στα σύγχρονα και εξίσου εντυπωσιακά δείγματα αρχιτεκτονικής.
Σηκώνοντας το βλέμμα σου είναι μάλλον απίθανο να μη διασταυρωθεί με τους τρεις πύργους που έχουν το σχήμα της φλόγας, έχοντας πάρει από αυτήν ακριβώς την ιδιομορφία τους τον ανάλογο τίτλο (Flame Towers).
Πολύ δύσκολα, επίσης, θα καταφέρεις να προσπεράσεις το φουτουριστικό σε σχεδίαση Πολιτιστικό Κέντρο Hydar Alliev ή το χωρητικότητας 68.700 θεατών εθνικό στάδιο που το 2015 φιλοξένησε τους πρώτους Ευρωπαϊκούς Αγώνες και το 2020 θα αποτελέσει έναν από τους πολλούς σταθμούς του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου.
Για την ιστορία και μόνο
Η αλήθεια είναι πως ελάχιστοι πρόκειται να κρατήσουν στη μνήμη τους την εξέλιξη του πρώτου Grand Prix που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν. Ο Ν. Rosberg ήταν εκείνος που εκκίνησε και τερμάτισε πρώτος κατακτώντας μία από τις ευκολότερες νίκες της καριέρας του και συνδέοντας το όνομά του με ένα ιστορικό γεγονός.
Καλώς ή κακώς, η απουσία ουσιαστικού ανταγωνισμού και η απουσία θεάματος αποτελούν τα τελευταία χρόνια σύνηθες φαινόμενο στους αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1. Το Grand Prix του Mπακού, το πρώτο στην ιστορία του θεσμού, δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση.
Οντας παρ’ όλα αυτά άρτιο οργανωτικά, άφησε νικητές και ηττημένους, συνειδητοποιημένους θεατές και απλούς παρευρισκομένους απόλυτα ικανοποιημένους.
Ολοι θα ανανεώσουν το ραντεβού τους για την επόμενη χρονιά. Το Μπακού ήρθε για να μείνει, προσφέροντας στον επισκέπτη του περισσότερα απ’ όσα το ίδιο το Grand Prix που φιλοξένησε στους δρόμους του κατάφερε να δώσει.
ΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ
28 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας είναι χτισμένο το Μπακού
371.000 τ. χλμ. η έκταση της Κασπίας Θάλασσας που στην πραγματικότητα είναι η μεγαλύτερη λίμνη του κόσμου
50% το ποσοστό της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου που αντιστοιχούσε στο Αζερμπαϊτζάν στις αρχές του 20ού αιώνα. Νότια του Μπακού δημιουργήθηκαν οι πρώτες πετρελαιοπηγές στον πλανήτη
168 μέτρα το ύψος της γιγάντιας σημαίας που κυματίζει ακριβώς δίπλα στο Crystal Hall, το οποίο κατασκευάστηκε για τις ανάγκες φιλοξενίας της Eurovision
7,6 μέτρα το πλάτος σε εκείνο το τμήμα της πίστας που περνά από τα τείχη της Παλαιάς Πόλης του Μπακού
378 χλμ./ώρα η μέγιστη ταχύτητα που σημειώθηκε από τον V. Bottas κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ
1,92 δευτερόλεπτα διήρκεσε το pit stop του F. Massa, επίδοση που ισοφαρίζει το ρεκόρ της Red Bull το οποίο κρατά από το 2013
6.003 μέτρα το μήκος του σιρκουί του Mπακού που το καθιστά το δεύτερο μεγαλύτερο μετά από εκείνο του Σπα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ