Αεροπειρατεία; Τρομοκρατική ενέργεια; Αυτοκτονία του πιλότου ή τεχνική βλάβη και ηρωική προσπάθεια του πληρώματος να σώσει το αεροσκάφος; Με την πτήση MH 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών όλες οι θεωρίες είναι στο τραπέζι. Και, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα αργήσουμε να μάθουμε τι πραγματικά συνέβη στους 239 ανθρώπους του μοιραίου αεροπλάνου, μία τραγωδία, η οποία –μέσα από μία σειρά λαθών, παραλείψεων, καθυστερήσεων και κενών στην ασφάλεια –γέννησε ένα από τα μεγαλύτερα αεροπορικά μυστήρια παγκοσμίως.
Τα –σχεδόν –σίγουρα στοιχεία για την πορεία του αεροσκάφους πριν από την εξαφάνισή του είναι ότι στις 8 Μαρτίου απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας με προορισμό το Πεκίνο και κατευθύνθηκε προς τα στενά της Μάλακα, χωρίς κανείς να το προσέξει, προτού εξαφανιστεί από τα ραντάρ. Θα μπορούσε να πετάει μέχρι και επτά ώρες μετά την απογείωσή του. «Οι πιθανότητες για αυτή την αλλαγή πορείας είναι τρεις: είτε το πλήρωμα πραγματοποίησε αυτή τη στροφή για κάποιον λόγο είτε κάποιος τρίτος με μεγάλη εμπειρία στα 777 ή είχε προγραμματιστεί από το έδαφος πριν από την απογείωση» λέει στο «Βήμα» η Φέιντρα Χάις, δημοσιογράφος, πιλότος και συγγραφέας του βιβλίου «Pilot Error» (Λάθος Πιλότου).
«Προς το παρόν δεν έχουμε αποδείξεις που να δείχνουν πιλότους σε εξαναγκασμό, αλλά τα περιφερειακά στοιχεία αυξάνουν. Για παράδειγμα, το σύστημα ACARS που μεταδίδει δεδομένα της πτήσης σε σταθμούς εδάφους απενεργοποιήθηκε λίγο πριν από την τελευταία επικοινωνία με το έδαφος. Λίγο αργότερα απενεργοποιήθηκε και ο αναμεταδότης. Η στροφή προς τα δυτικά ήταν παρέκκλιση από το σχέδιο πτήσης, άρα κάποιος με μεγάλη εμπειρία βρίσκεται πίσω από αυτό. Αν είχε συμβεί ατύχημα, οι πιλότοι είχαν χρόνο να στρίψουν πίσω προς την Κουάλα Λουμπούρ και να ζητήσουν βοήθεια» σχολιάζει στο «Βήμα» ο Τέρενς Φαν, καθηγητής Στρατηγικής Διοίκησης στο πανεπιστήμιο Διοίκησης της Σιγκαπούρης και ειδικός σε θέματα μεταφορών και αεροσκαφών. Και προσθέτει: «Ο μαλαισιανός στρατός είχε περίπου τρεις ημέρες για να συνειδητοποιήσει ότι το αεροσκάφος είχε στρίψει αριστερά προς τον Ινδικό Ωκεανό. Μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων εντοπισμού και διάσωσης στη Νότια Κινεζική Θάλασσα ήταν χαμένος κόπος και καθυστέρησαν τις μετέπειτα σημαντικές έρευνες».
«Θα μπορούσαν και άλλες χώρες να είχαν ξεκινήσει προσπάθειες εντοπισμού με ραντάρ και δορυφόρους πολύ πιο αποτελεσματικά. Οι περισσότερες πληροφορίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα μετά από ημέρες θα έπρεπε να είχαν γίνει γνωστές από την πρώτη κιόλας ημέρα» μας είπε ο Ράφι Ρον, πρόεδρος της αμερικανικής συμβουλευτικής εταιρείας σε θέματα ασφάλειας των μεταφορών New Age Security Solutions (NASS).
Τι όμως μπορεί να συνέβη; «Το πιο πιθανό σενάριο κατά τη γνώμη μου είναι ότι πρόκειται για εσκεμμένη παρέκκλιση στην πορεία του αεροσκάφους, στην οποία κάτι πήγε λάθος, οπότε σε αυτή την περίπτωση πρέπει να δούμε τα κίνητρα. Εάν πρόκειται για αυτοκτονία του πιλότου, γιατί να μη ρίξει το αεροσκάφος στο σημείο που βρισκόταν; Γιατί να μπει στον κόπο να κλείσει τον αναμεταδότη; Και σίγουρα δεν θα συνέχιζε να πετάει για ώρες, όπως πιθανολογείται» μας λέει η Σίλβια Σπρακ Ρίγκλεϊ, πιλότος, μπλόγκερ και συγγραφέας βιβλίων για αεροπορικά δυστυχήματα. Και καταλήγει: «Πρέπει να δούμε με ποιους τρόπους τα στοιχεία από τα αεροσκάφη θα μεταδίδονται σε δορυφόρους που μετά θα μπορούν να στέλνουν τα στοιχεία αυτά στο έδαφος. Πραγματικές δηλαδή πληροφορίες για το τι συνέβη σε καταστροφές όπως αυτή. Δυστυχώς δεν υπάρχει πρακτικό και οικονομικό σύστημα για αυτό. Θέλω να πιστεύω ότι στο εξής θα αποτελέσει προτεραιότητα στην έρευνα και στην ανάπτυξη των συστημάτων πτήσης».
Τζον Κέιν
Να ελέγχονται καλύτερα επιβάτες, αποσκευές, εμπορεύματα, υπάλληλοι
«Οι Αρχές της Ταϊλάνδης άργησαν να συνειδητοποιήσουν ότι οι έρευνες στον Κόλπο της Ταϊλάνδης δεν ταίριαζαν με τα διαθέσιμα στοιχεία για την πορεία του αεροσκάφους» λέει στο «Βήμα» ο Τζον Κέιν, πρόεδρος της αμερικανικής εταιρείας συμβούλων αεροπορίας Cane Associates, Aviation Consultants, LLC και πρώην πεζοναύτης.
Τι έχει να διδάξει προς το παρόν τούς ειδικούς η εμπειρία από την τύχη της πτήσης MH 370;
Αποδεικνύει πόσο δύσκολες είναι οι έρευνες όταν διεξάγονται σε πολλαπλά διεθνή σύνορα. Στις ΗΠΑ, τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται μέσα στα σύνορά της και γι’ αυτό είναι πιο εύκολη η συλλογή στοιχείων. Στην περίπτωση της MH 370 δεν μοιράστηκαν όλες οι χώρες τις διαθέσιμες πληροφορίες εγκαίρως. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) πρέπει να ενθαρρύνει τις Αρχές να κάνουν κοινές ασκήσεις διάσωσης για την περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος. Αν και πιστεύω ότι στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για εγκληματική ενέργεια, μέχρι να έχουμε μια καλύτερη ιδέα τού τι συνέβη, δεν θα εκφράσω την άποψή μου ως προς τι μέτρα πρέπει να ληφθούν στο εξής για την ασφάλεια των πτήσεων. Η προσοχή έχει στραφεί τώρα στον πιο αποτελεσματικό έλεγχο των επιβατών και των αποσκευών τους, και σωστά γίνεται αυτό, αλλά θα πρέπει επίσης να ελέγχονται τα εμπορεύματα, αλλά και οι υπάλληλοι των αεροδρομίων. Επίσης, το Μπόινγκ 777 έχει εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας, αλλά αν η ICAO είχε απαιτήσει τη δυνατότητα εντοπισμού με GPS σε όλα τα επιβατικά αεροσκάφη, η εύρεση της πτήσης MH 370 θα ήταν λιγότερο δύσκολη.
Μια πιο γρήγορη αντίδραση των Αρχών της Μαλαισίας θα οδηγούσε σε πιο αποτελεσματικές έρευνες;
Αν το αεροσκάφος πράγματι έστριψε αριστερά προς τα στενά της Μάλακα ή τον Ινδικό Ωκεανό, κάποιος μέσα κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια για να αποκρύψει την πορεία του, αφού απενεργοποιήθηκε ο αναμεταδότης και το ACARS. Αυτές οι ενέργειες τούς μπέρδεψαν όλους και όχι μόνο τους Μαλαισιανούς. Τις πρώτες ημέρες όλοι πίστευαν ότι το αεροσκάφος βρισκόταν μάλλον στον Κόλπο της Ταϊλάνδης και οι έρευνες είχαν περιοριστεί εκεί. Ομως υπήρχαν στοιχεία που δεν ταίριαζαν στο σενάριο του Κόλπου της Ταϊλάνδης. Ενδεχομένως να είχαν εντοπίσει αλλού πιο εύκολα κάποια πετρελαιοκηλίδα ή συντρίμμια, αλλά και πάλι δεν θα ήξεραν που να πρωτοψάξουν.
Αστοχίες
Σήμανε αργά ο συναγερμός
Μια πιο άμεση αντίδραση και ανακοίνωση θα είχε θέσει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τον στρατό σε κόκκινο συναγερμό και οι έρευνες μπορεί να είχαν ξεκινήσει ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν ακόμη στον αέρα.
Δεν μοιράστηκαν πληροφορίες
Η μαλαισιανή κυβέρνηση δεν έδωσε στη δημοσιότητα όλες τις πληροφορίες που είχε στη διάθεσή της για την εξαφάνιση της πτήσης, παρά μόνο ημέρες μετά την έναρξη των ερευνών.
Εψαχναν σε άλλη περιοχή
Αρχικά οι έρευνες περιορίστηκαν στον Κόλπο της Ταϊλάνδης, ενώ πολλά στοιχεία έδειχναν ότι το αεροσκάφος είχε στρίψει προς τον Ινδικό Ωκεανό.
Τρομοκρατία; Ναι μεν, αλλά…
Για ορισμένους αναλυτές υποχωρεί η πιθανότητα της τρομοκρατικής ενέργειας, καθώς δεν υπάρχει αξιόπιστη ανάληψη ευθύνης, ούτε σαφές κίνητρο, αλλά ούτε και ενδείξεις για επικείμενο πλήγμα πριν από την εξαφάνιση του αεροσκάφους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
