Από τον… άλλο κόσμο επέστρεψε η General Motors, για να καταλάβει ξανά τη θέση της μεταξύ των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο που εδώ και δεκαετίες κατέχει. Ο γιγαντιαίος αμερικανικός όμιλος με τα 9,71 εκατ. οχήματα που πούλησε πέρυσι μπορεί να μην ξεπερνά την Toyota σε πωλήσεις, αλλά άφησε για άλλη μία φορά πίσω τη γερμανική Volkswagen, η οποία πούλησε 9,5 εκατ. οχήματα το 2013. Η διαφορά των περίπου 200.000 αυτοκινήτων που χωρίζει την GM και τη VW αποδίδεται από τους ειδικούς στην αύξηση των πωλήσεών της κατά 11% που πέτυχε η αμερικανική εταιρεία πέρυσι στην Κίνα, αλλά και στην αύξηση κατά 7% που πέτυχε στην εγχώρια αγορά, την αμερικανική.
Οι κατατάξεις με βάση τις πωλήσεις των πρωταγωνιστών των διαφόρων βιομηχανικών κλάδων έχουν τη σημασία τους για την «εικόνα» που διαμορφώνει κάθε επιχείρηση απέναντι στους πελάτες της και στην αγορά εν γένει αλλά και για τους εργαζομένους στις συγκεκριμένες εταιρείες. Οι επιδόσεις της εταιρείας και η αποδοχή που έχει στην αγορά το προϊόν που παράγει επηρεάζουν σημαντικά το ηθικό των εργαζομένων. Σε ό,τι αφορά την GM, για παράδειγμα, η ανακοίνωση την περασμένη Τρίτη ότι πούλησε 9,71 εκατ. αυτοκίνητα τη χρονιά που πέρασε εδραιώνει στη συνείδηση των εργαζομένων στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία την αίσθηση ότι ο εργοδότης τους στάθηκε και πάλι στα πόδια του έπειτα από το σοκ που υπέστη εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Διανομή μερίσματος
Σημαντική ένεση ηθικού αποτελεί για τους εργαζομένους –και για τους μετόχους φυσικά –της GM το γεγονός ότι η εταιρεία ανακοίνωσε και πάλι τη διανομή μερίσματος. Τα 1,20 δολάρια ανά μετοχή που θα διανείμει η διοίκηση της GM (σε τέσσερις δόσεις των 0,30 δολαρίων εκάστη) αποδεικνύουν την επιστροφή της επιχείρησης στη… ζωή. Διότι το 2009 η GM ήταν κλινικά νεκρή και απαιτήθηκε η αμερικανική κυβέρνηση να διαθέσει 50 δισ. δολάρια –χρήματα βεβαίως των φορολογουμένων –για να διασώσει την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ και επί σειρά ετών (ως το 2008) κορυφαία σε πωλήσεις παγκοσμίως.
Επειτα από μια ριζική αναδιάρθρωση, αφού μείωσε το λειτουργικό κόστος και έκλεισε 12 μονάδες παραγωγής, η GM κατάφερε να επανέλθει στην κερδοφορία, να αποπληρώσει τα χρέη της, να επανιδιωτικοποιηθεί πλήρως. Διότι από τον περασμένο Δεκέμβριο η αμερικανική κυβέρνηση έπαψε πλέον να είναι μέτοχος της GM. Σε αντίθεση όμως με ό,τι συνέβη με τις αμερικανικές τράπεζες, από την κρατικοποίηση και την επανιδιωτικοποίηση των οποίων η αμερικανική κυβέρνηση έβγαλε σημαντικά κέρδη, η διάσωση της GM κόστισε στους αμερικανούς φορολογουμένους 10,5 δισ. δολάρια. Το σημαντικό για τους εργαζομένους και τους πολυπληθείς φίλους και πελάτες της GM είναι όμως ότι η εταιρεία ξαναζωντάνεψε. Αυτό αποδεικνύει, αν μη τι άλλο, το γεγονός ότι λανσάρισε πέρυσι 18 νέα μοντέλα στην αγορά. Στόχος τώρα της διοίκησής της είναι να βελτιώσει η εταιρεία το μερίδιο που κατέχει στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτου, που παρέμεινε πέρυσι στα επίπεδα του 2012 (17,9%).
Ενθαρρυντικά μηνύματα από την Ευρώπη
Οι γερμανικές Volkswagen και Ford και η γαλλική Renault ανακοίνωσαν αύξηση των πωλήσεών τους
Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που στέλνει το 2013 για το παρόν και το μέλλον της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. Και οι τρεις κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου, οι γερμανικές Volkswagen και Ford και η γαλλική Renault, ανακοίνωσαν αύξηση των πωλήσεών τους, ενώ ειδικότερα ο Δεκέμβριος που πέρασε ήταν ο καλύτερος από πλευράς πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά από τον Δεκέμβριο του 2009. Συγκριτικά με τον Δεκέμβριο του 2012 μάλιστα, οι προαναφερθείσες ευρωπαϊκές εταιρείες καθώς και η αμερικανική General Motors και η ιαπωνική Toyota ανέφεραν διψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεών τους.
Οι γερμανικές Volkswagen και Ford και η γαλλική Renault ανακοίνωσαν αύξηση των πωλήσεών τους
Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που στέλνει το 2013 για το παρόν και το μέλλον της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. Και οι τρεις κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου, οι γερμανικές Volkswagen και Ford και η γαλλική Renault, ανακοίνωσαν αύξηση των πωλήσεών τους, ενώ ειδικότερα ο Δεκέμβριος που πέρασε ήταν ο καλύτερος από πλευράς πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά από τον Δεκέμβριο του 2009. Συγκριτικά με τον Δεκέμβριο του 2012 μάλιστα, οι προαναφερθείσες ευρωπαϊκές εταιρείες καθώς και η αμερικανική General Motors και η ιαπωνική Toyota ανέφεραν διψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεών τους.
Βελτίωση της αγοράς
Συνολικά οι πωλήσεις του περασμένου Δεκεμβρίου στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 13% συγκριτικά με τις πωλήσεις του Δεκεμβρίου 2012 και έφθασαν τα 948.090 οχήματα. Πρόκειται για τον τέταρτο συνεχόμενο μήνα αύξησης των πωλήσεων. Η Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) σημειώνει πάντως ότι στη βελτίωση της συνολικής εικόνας της αγοράς συνέβαλαν οι δύο επιπλέον εργάσιμες ημέρες που είχε ο περασμένος Δεκέμβριος συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα το 2012 στις πέντε μεγαλύτερες αγορές της ηπείρου, τη γερμανική, τη βρετανική, τη γαλλική, την ιταλική και την ισπανική.
Σε ό,τι αφορά τις επωνυμίες, τη μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση (29%) απόλαυσε ο όμιλος Renault τον Δεκέμβριο –κυρίως χάρη στην εκτίναξη κατά 48% των πωλήσεων του χαμηλού κόστους Dacia -, ενώ οι πωλήσεις των ομίλων Volkswagen και Ford αυξήθηκαν κατά 22% και 19,5% αντιστοίχως. Οι πωλήσεις της GM αυξήθηκαν κατά 13% και της Toyota κατά 10,8%. Αύξηση των πωλήσεών τους ανέφεραν τον τελευταίο μήνα του 2013 και η γαλλική PSA Peugeot Citroen (κατά 8,6%) και η ιταλική Fiat (κατά 2,3%), έπειτα από συρρίκνωση κατά 1,2% και 5,8% αντιστοίχως που είχαν ανακοινώσει για τις πωλήσεις του Νοεμβρίου.
Τάσεις ανόδου
Αίσθηση, τέλος, προκάλεσε η δυναμική παρουσία που είχε τον Δεκέμβριο στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου η γερμανοβρετανική Opel/Vauxhall, καθώς οι πωλήσεις της εκτινάχθηκαν κατά 22% υψηλότερα έπειτα από πτώση κατά 3,1% που είχαν σημειώσει σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο. «Η ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη μπορεί να είναι αργή, αλλά μήνα με τον μήνα παρατηρεί κανείς όλο και περισσότερες ενδείξεις ότι η τάση ανόδου της αγοράς είναι βιώσιμη» δήλωσε στο Reuters ο Ερικ Χόιζερ, ειδικός σε θέματα του κλάδου αναλυτής της International Strategy & Investment στο Λονδίνο.
Κορυφαία η Toyota
Την εβδομάδα αυτή ανακοινώνει τις οικονομικές επιδόσεις της του 2013 και η Toyota. Δεν χρειάζεται όμως να περιμένει κανείς την επίσημη ανακοίνωση της διοίκησης για να διαπιστώσει ότι ο ιάπωνας κατασκευαστής διατηρεί την κορυφαία θέση σε πωλήσεις αυτοκινήτων στον κόσμο. Με τα 9,71 εκατ. οχήματα που ανακοίνωσε ότι πούλησε το 2013, η General Motors δεν φαίνεται να απειλεί την πρωτοκαθεδρία της Toyota. Ολα δείχνουν, όπως σημείωνε την περασμένη Τετάρτη η γαλλική εφημερίδα «Le Figaro», ότι η Toyota θα διατηρήσει το στέμμα της, το οποίο από τότε που το φόρεσε για πρώτη φορά, το 2008, μόνο μία φορά το έχασε –το 2011. Και αυτό εξαιτίας του μεγάλου σεισμού, του τσουνάμι και της πυρηνικής καταστροφής στη Φουκουσίμα.
Την εβδομάδα αυτή ανακοινώνει τις οικονομικές επιδόσεις της του 2013 και η Toyota. Δεν χρειάζεται όμως να περιμένει κανείς την επίσημη ανακοίνωση της διοίκησης για να διαπιστώσει ότι ο ιάπωνας κατασκευαστής διατηρεί την κορυφαία θέση σε πωλήσεις αυτοκινήτων στον κόσμο. Με τα 9,71 εκατ. οχήματα που ανακοίνωσε ότι πούλησε το 2013, η General Motors δεν φαίνεται να απειλεί την πρωτοκαθεδρία της Toyota. Ολα δείχνουν, όπως σημείωνε την περασμένη Τετάρτη η γαλλική εφημερίδα «Le Figaro», ότι η Toyota θα διατηρήσει το στέμμα της, το οποίο από τότε που το φόρεσε για πρώτη φορά, το 2008, μόνο μία φορά το έχασε –το 2011. Και αυτό εξαιτίας του μεγάλου σεισμού, του τσουνάμι και της πυρηνικής καταστροφής στη Φουκουσίμα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
