Στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή συζητήθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με το οποίο ανοίγει ο δρόμος για την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλούς ιδιώτες φρουρούς σε εμπορικά πλοία με ελληνική σημαία. Υπέρ τάχθηκαν το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ και ο ΛΑΟΣ, ενώ σοβαρές επιφυλάξεις διατύπωσαν ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως εξήγησε ο υπουργός, το νομοσχέδιο λαμβάνει υπόψη του τις θέσεις της Ένωσης Πλοιοκτητών αλλά και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), για την ανάγκη αποτελεσματικής πολιτικής στην προσπάθεια αντιμετώπισης της ναυτικής πειρατείας.

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Καρύδης, επικαλέστηκε στοιχεία της αιτιολογικής έκθεσης που αναφέρει ότι από το 2007 και μετά το φαινόμενο της θαλάσσιας πειρατείας έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις ιδιαίτερα στον Κόλπο του Άντεν.

Τα φαινόμενα της θαλάσσιας πειρατείας καλύπτουν όμως πλέον σχεδόν όλη την περιοχή του βόρειου και του κεντρικού Ινδικού Ωκεανού, με συνέπεια το ανθρώπινο κόστος της πειρατείας το 2010 να καταμετρά 4.185 ναυτικούς που υπέστησαν ένοπλη επίθεση, 1090 ναυτικούς που κρατήθηκαν αιχμάλωτοι και 516 που χρησιμοποιήθηκαν ως ανθρώπινη ασπίδα.

Από το 2008 μέχρι σήμερα έγιναν 15 επιθέσεις σε πλοία υπό ελληνική σημαία, χωρίς ευτυχώς να υπάρξει απώλεια ανθρώπινης ζωής.

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε και ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος επισήμανε ότι από τον Κόλπο του Άντεν περνάνε κάθε χρόνο 26.000 πλοία, εκ των οποίων το 1/3 είναι με ελληνική σημαία.

Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι η χώρα μας θα πρέπει να είναι πρωτοπόρος σε τέτοια εγχειρήματα και με την ευκαιρία της συζήτησης υπογράμμισε ότι πάγια θέση της ΝΔ είναι η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο και θα γίνει αν η ΝΔ εκλεγεί κυβέρνηση.

Θετικός απέναντι στο νομοσχέδιο δήλωσε και ο εισηγητής του ΛΑΟΣ Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης, επισημαίνοντας τις δυσκολίες των ελληνικών πλοίων που διέρχονται την ευρύτερη περιοχή του Ινδικού και προειδοποίησε ότι πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας επισημαίνοντας ότι ήδη καταγράφεται μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία.

Επικίνδυνο χαρακτήρισε το νομοσχέδιο η βουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, εκτιμώντας ότι η παρουσία ένοπλων ιδιωτικών φρουρών στα πλοία θα ενισχύσει την επιθετικότητα των πειρατικών κυκλωμάτων που διαθέτουν τεχνικό εξοπλισμό.

Αλλά και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεόδωρος Δρίτσας, επισήμανε ότι ενώ πρόκειται για ένα πρόβλημα διεθνούς πολιτικής, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να δείχνει ότι η λύση των ένοπλων ιδιωτικών φρουρών θα αποτρέψει τους πειρατές από τις επιχειρήσεις καταλήψης πλοίων.

Σημαντικές διατάξεις στο νομοσχέδιο

Εκτός από τις διατάξεις για την ασφάλεια στα πλοία, στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί και άλλες σημαντικές διατάξεις, όπως η διάταξη σύμφωνα με την οποία η παραγωγική Σχολή Αστυφυλάκων της Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ακόμη διάταξη σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από την αυτόφωρη διαδικασία τα αδικήματα που διώκονται κατ’ έγκληση και φέρεται ότι διαπράχθηκαν από αστυνομικό, λιμενικό ή πυροσβεστικό υπάλληλο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Με άλλη διάταξη ορίζεται ότι η εσωτερική φύλαξη και η τήρηση της τάξης σε εγκαταστάσεις κέντρων πρώτης υποδοχής μεταναστών μπορούν, μετά από έγκριση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, να ανατίθενται και σε εξειδικευμένη ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών ασφαλείας.