από metereologos.gr
Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017

Επετεύχθη κβαντική τηλεμεταφορά

Σημαντικό βήμα στον τομέα της ασφάλειας υπολογιστών
Επετεύχθη κβαντική τηλεμεταφορά
Η τηλεμεταφορά ανθρώπων βγαίνει από τα όρια της επιστημονικής φαντασίας αφού έγινε ένα πρώτο βήμα προς την υλοποίηση της

Ντέλφτ

Ολλανδοί επιστήμονες κατάφεραν να πραγματοποιήσουν ακριβή τηλεμεταφορά κβαντικών πληροφοριών σε απόσταση τριών μέτρων. Πρόκειται για ένα επίτευγμα που όμως απέχει ακόμη πολύ από τη διάσημη φράση «Διακτίνισέ με, Σκότι!» στο Σταρ Τρεκ όπου οι άνθρωποι τηλεμεταφέρονταν στο Διάστημα αλλά αποτελεί ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Αρκετοί επιστήμονες θεωρούν πλέον ότι κάποτε θα καταστεί εφικτή η τηλεμεταφορά ολόκληρων ανθρώπων από το ένα μέρος στο άλλο. Προς το παρόν πάντως -και για αρκετό ακόμη καιρό- θα πρέπει να αρκεστούμε στην τηλεμεταφορά κβαντικών πληροφοριών.

Ασφαλή δεδομένα

Η εξέλιξη της συγκεκριμένης έρευνας θα συμβάλει στη δημιουργία του «κβαντικού διαδικτύου», που θα διασυνδέει αστραπιαία εξίσου γρήγορους κβαντικούς υπολογιστές. Ακόμη πιο άμεσα, προτού υλοποιηθεί το κβαντικό διαδίκτυο, η τηλεμεταφορά κβαντικών δεδομένων θα καταστήσει πιο ασφαλής από τους «ωτακουστές» τις σημερινές επικοινωνίες, καθώς η μετάδοση κβαντικών δεδομένων θεωρείται 100% ασφαλής (θεωρητικά τουλάχιστον).

Την έρευνα πραγματοποίησαν ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ρόναλντ Χάνσον του Ινστιτούτου Νανοεπιστήμης του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας Delft στην Ολλανδία. Κατάφεραν να τηλεμεταφέρουν (και μάλιστα με αξιοπιστία 100%) πληροφορίες, κωδικοποιημένες σε υποατομικά σωματίδια, ανάμεσα σε δύο σημεία που απέχουν τρία μέτρα. Η τηλεμεταφορά βασίζεται στο μυστηριώδες φαινόμενο της κβαντικής «εμπλοκής» ή κβαντικού «εναγκαλισμού», κατά την οποία η κατάσταση ενός σωματιδίου επηρεάζει αυτόματα την κατάσταση ενός άλλου μακρινού σωματιδίου (κάτι που καθόλου δεν άρεσε στον Αϊνστάιν, επειδή δεν μπορούσε να το εξηγήσει).

Στο πείραμα χρησιμοποιήθηκαν «εναγκαλισμένα» ηλεκτρόνια παγιδευμένα μέσα σε κρύσταλλο διαμαντιού σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία. Οι ερευνητές πέτυχαν την τηλεμεταφορά τεσσάρων διαφορετικών καταστάσεων των υποατομικών σωματιδίων, που η κάθε μία αντιστοιχούσε σε μια μονάδα κβαντικής πληροφορίας (qubit) - κατ' αντιστοιχία των συμβατικών δυαδικών μονάδων ψηφιακής πληροφορίας (bit). Ένας βασικός στόχος των επιστημόνων είναι να δημιουργήσουν έναν ισχυρό κβαντικό υπολογιστή, που θα μπορεί να δουλεύει με έναν μεγάλο αριθμό «εναγκαλισμένων» κβαντικών μονάδων πληροφοριών (qubits), κάτι που όμως ακόμη δεν έχει καταστεί εφικτό. Το επίτευγμα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science».

Κάποτε και ο άνθρωπος

Ο Χάνσον υποστηρίζει ότι οι νόμοι της Φυσικής δεν απαγορεύουν την τηλεμεταφορά μεγάλων αντικειμένων, άρα και ανθρώπων. Όπως ανέφερε, κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον δεν αποκλείεται οι άνθρωποι να διακτινίζονται ακόμη και στο διάστημα.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η τηλεμεταφορά αφορά κατά βάση την κατάσταση ενός σωματιδίου. «Εφόσον πιστεύει κανείς ότι δεν είμαστε παρά μια συλλογή ατόμων συνενωμένων με ένα συγκεκριμένο τρόπο, θεωρητικά φαίνεται δυνατό να τηλεμεταφέρουμε τους εαυτούς μας από το ένα μέρος στο άλλο. Πρακτικά, κάτι τέτοιο θα είναι πολύ απίθανο, αλλά το να πούμε ότι ποτέ δεν θα γίνει, αυτό θα ήταν επικίνδυνο. Δεν θα το απέκλεια, επειδή κανείς θεμελιώδης φυσικός νόμος δεν το εμποδίζει. Αν όμως συμβεί ποτέ, θα είναι στο μακρινό μέλλον», δήλωσε ο Χάνσον.

Η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει μια πολύ πιο φιλόδοξη τηλεμεταφορά σε απόσταση 1.300 μέτρων στο χώρο του πανεπιστημίου. Η προσπάθεια αυτή θα γίνει τον προσεχή Ιούλιο. Συνολικά σε όλο τον κόσμο, πέντε έως έξι επιστημονικές ομάδες ανταγωνίζονται για το ποιά θα πετύχει πρώτη την κβαντική τηλεμεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις, ίσως και με ταχύτητα μεγαλύτερη και από του φωτός.

ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ | 03/06/2014 19:03
    Όσοι σχολιάζετε, διαβάστε προσεκτικά το άρθρο. Δεν αναφέρεται σε μεταφορά ύλης, αλλά κατάστασης και πληροφορίας. Είναι πολύ σημαντική εξέλιξη και σημαίνει, ότι θα είναι δυνατή η ακαριαία (χωρίς το όριο της ταχύτητας του φωτός) μεταφορά οιασδήποτε πληροφορίας από την μια "άκρη" του Σύμπαντος στην άλλη. Είχα πιθανολογήσει, σε παλιότερο σχόλιό μου, μια τέτοια εξέλιξη και χαίρομαι που επαληθεύομαι. Πιστεύω, ότι σ' αυτή την κβαντική διεμπλοκή οφείλονται και οι μαζικές, ταχύτατες και επικρατούσες μεταλλάξεις διαφόρων ειδών. Στην πραγματικότητα όλα όσα περιλαμβάνονται στο Σύμπαν διεμπλέκονται, αφού όλα ξεκίνησαν από μία κβαντική ανωμαλία, την Μεγάλη Έκρηξη.
    Θανάσης Αλμπάντης

Ο άνθρωπος είναι ψυχοσωματικό όν. | 31/05/2014 11:56
    Και όμως, δεν είμαστε απλώς μια συλλογή ατόμων συνενωμένων με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Ο άνθρωπος έχει και ψυχή και πνεύμα. Αυτά άραγε πως θα αντιγραφούν; Διότι καί το αντίγραφον του ζεύγους είναι ύλη και ας μη το δέχονται ακόμη όλοι. Όσοι έχουν την δυνατότητα, ας διαβάσουν κείμενα του Μ. Βασιλείου, που πριν 1700 χρόνια, αναφέρεται σε τέτοια ''σωματίδια''. Αυτά, που τώρα ανακαλύπτει η επιστήμη μας.
    Χ.Α.Δ.

διακτινίστε τον Σαμαρά... | 30/05/2014 19:51
    και στείλτε τον σε κάποιον μακρινό γαλαξία...
    ύστερα διακτινίστε τον Στουρνάρα...

...Ετσι... | 30/05/2014 19:47
    ...απλά! Ένα "χυτήριο" διακτίνωσης, ένα λογισμικό μετατροπής της "χυμένης" σάρκας σε DATA, ένα λογισμικό εκπομπής DATA -bytes, ένας εκτυπωτής 3D -υπάρχει ήδη- και η τηλεμεταφορά έτοιμη! Μπορεί να γίνει και αποθήκευση σε φλασάκι για εκτύπωση εν ...ευθέτω χρόνω! Και η ψυχή; που είναι η ψυχή; για μένα δεν υπάρχει ψυχή, λειτουργεία υπάρχει, και αν σταματήσει για κάποιο χρονικό διάστημα δεν επανέρχεται ... πολύ περισσότερο αν δεν υπάρχει σαν πληροφορία (data) στο ...αρχείο....
    Trovatianos

ο Χανσον λεει σαλχαμαρες | 30/05/2014 16:19
    Διοτι οι νομοι της στατιστικης φυσικης (θερμοδυναμικης) απογορευουν ουσιαστικα τηλεμεταφορα μακροσκοπικων (μεγαλων) αντικειμενων.
    WqW