Την αύξηση του πληθωρισμού, αλλά και την ανεξέλεγκτη αυθαιρεσία των επιχειρήσεων θεωρεί υπεύθυνες για τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών η κυρία Σήλια Τσέκερη. Η διευθύνουσα σύμβουλος της καταναλωτικής οργάνωσης «Νέο ΙΝΚΑ» εκτιμά ότι και τα καρτέλ λειτουργούν στην Ελλάδα πολύ περισσότερο απ΄ ό,τι πληροφορούμαστε.

– Διαπιστώνετε μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών;

«Η αύξηση του πληθωρισμού έχει προκαλέσει ντόμινο επιπτώσεων στην ελληνική οικονομία. Μεγάλοι χαμένοι είναι οι εργαζόμενοι, οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι μισθωτοί που βλέπουν τα εισοδήματά τους, αλλά και την αγοραστική τους δύναμη να συρρικνώνονται κυριολεκτικά μέρα με την ημέρα. Ο Ελληνας πλέον σκέφτεται καλά προτού προβεί σε οποιαδήποτε αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας. Στη μείωση, βέβαια, της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών συμβάλλει κατά κύριο λόγο η αισχροκέρδεια, η οποία είναι δύσκολο να ελεγχθεί από τους υπάρχοντες μηχανισμούς της αγοράς».

– Τι προτείνετε στους καταναλωτές ώστε να προστατευθούν από τα κρούσματα αισχροκέρδειας;

«Η υπεύθυνη κατανάλωση είναι μια σιωπηλή πρωτοβουλία, μια καθημερινή συμπεριφορά η οποία συνεπάγεται τη μεθοδολογική επιλογή όλων όσων αγοράζουμε, αφού πρώτα έχουμε ελέγξει τις τιμές και έχουμε διαπιστώσει ότι το κατάστημα στο οποίο απευθυνόμαστε είναι το πλέον συμφέρον για εμάς από άποψη ποιότητας και τιμής. Διαλέγοντας τι θα αγοράσουμε και τι θα αγνοήσουμε στέλνουμε ένα μήνυμα για τις παραγωγικές μεθόδους που προτιμάμε ή που καταδικάζουμε. Ο υπεύθυνος καταναλωτής έχει στη διάθεσή του στην ουσία δύο μέσα για να επηρεάσει την αγορά: την υπεύθυνη κατανάλωση και το μποϊκοτάζ. Πρέπει ο έλληνας καταναλωτής να μάθει ότι ο πιο δυνατός κρίκος στην αλυσίδα της αγοράς είναι ο ίδιος».

– Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς;

«Τη γενικότερη αυθαιρεσία που επικρατεί από την πλευρά των επιχειρήσεων σε βάρος πάντα των καταναλωτών. Οι επιχειρήσεις εκμεταλλεύονται την έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών της αγοράς με αποτέλεσμα την παραβίαση των κανόνων του ανταγωνισμού. Μεγάλο πρόβλημα όμως αποτελεί και η έλλειψη υπεύθυνης και έγκυρης ενημέρωσης των καταναλωτών για τα δικαιώματα που τους παρέχει ο νόμος, με αποτέλεσμα να πέφτουν θύματα αθέμιτων πρακτικών και του επιθετικού μάρκετινγκ διαφόρων επιχειρήσεων χωρίς να διεκδικούν το αυτονόητο».

– Εκτιμάτε ότι λειτουργεί καλά ο ανταγωνισμός; Πόσο διαδεδομένα είναι τα καρτέλ;

«Η ουσιαστική έλλειψη ανταγωνισμού, που αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο, στην Ελλάδα είναι ακόμη πιο έντονη. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να υπάρξει ανταγωνισμός σε κλάδους όπου υπάρχουν παγκοσμίως δύο υπερδυνάμεις οι οποίες καθορίζουν πολιτικές και τιμές για τα προϊόντα τους; Πολλά είναι τα κρούσματα δημιουργίας καρτέλ τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΕΕ, ωστόσο στη χώρα μας πιστεύω ότι η ύπαρξη των καρτέλ λειτουργεί σε πολύ μεγαλύτερη έκταση απ΄ ό,τι εμείς πληροφορούμαστε. Παρ΄ όλα αυτά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και η Επιτροπή Ανταγωνισμού τα τελευταία χρόνια έχουν κινητοποιηθεί και επιβάλει υψηλά πρόστιμα σε επιχειρήσεις που προχώρησαν σε εναρμονισμένες πρακτικές που συνθλίβουν τον ανταγωνισμό και αποβαίνουν σε βάρος του καταναλωτή».