«Ο κίνδυνος να επιστρέψουµε στην εποχή του “Δηµητρούλα” είναι ορατός. Από το 2007 η ελληνική ακτοπλοΐα “τρέχει” µε ζηµιές και όλα δείχνουν ότι ως το 2012 η κατάσταση δεν θα αλλάξει. Αν φτιάξει λίγο το παγκόσµιο περιβάλλον στην ακτοπλοΐα, θα δούµε µαζικές πωλήσεις καινούργιων πλοίων, τα οποία θα αντικατασταθούν από παλαιά».

Αυτό τονίζουν µε µια φωνή οι παράγοντες του κλάδου, επισηµαίνοντας ότι η πτώση της επιβατικής κίνησης, η άνοδος της τιµής των καυσίµων, τα αυξηµένα επιτόκια, αλλά και οι δυσλειτουργίες οι οποίες προκαλούνται από το «εξαφανισµένο» υπουργείο Εµπορικής Ναυτιλίας (έχει αλλάξει τρεις φορές ο αρµόδιος υπουργός τους τελευταίους 20 µήνες) οδηγούν τον κλάδο σε σοβαρές ανακατατάξεις. Στα παραπάνω προβλήµατα προστέθηκαν, εν µέσω θέρους, και οι αποκλεισµοί πλοίων από το ΠΑΜΕ, αλλά και οι απεργιακές κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ναυτικής Οµοσπονδίας.

Νεότευκτα πλοία

«Δανειστήκαµε και επενδύσαµε εκατοντάδες εκατοµµύρια για να ρίξουµε στις γραµµές νεότευκτα πλοία. Το 2010 το 70% της επιβατικής κίνησης στο Αιγαίο διακινήθηκε από καινούργια πλοία και θα φτάσει το 90% µε τη δροµολόγηση του “Olympic Champion” της ΑΝΕΚ στη γραµµή Πειραιά – Κρήτη και µε την άφιξη των “Blue Star Delos” και “Blue Star Patmos” από την Blue Star Ferries» υποστηρίζουν οι ίδιοι παράγοντες. Τα στοιχεία του πρώτου πενταµήνου του 2011 είναι απογοητευτικά. Στις Κυκλάδες, που είναι η πιο «ζωηρή» γραµµή λόγω της πυκνότητας των δροµολογίων, η πτώση της επιβατικής κίνησης φτάνει το 9%. Μεγαλύτερη πτώση, 12%, εµφανίζουν τα ∆ωδεκάνησα. Στην Αδριατική η πτώση της επιβατικής κίνησης φτάνει το 10% και στα φορτηγά το 5%. Παράλληλα, η µέση τιµή του πρώτου εξαµήνου του 2011 στις τιµές των καυσίµων αυξήθηκε σε σχέση µε το αντίστοιχο περυσινό διάστηµα κατά 26%. Από το 2009 η µέση αύξηση στο κόστος των καυσίµων κυµαίνεται στο 66%.

Πληρότητες

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγµα του κόστους ενός γρήγορου πλοίου, τύπου καταµαράν (π.χ. Ηigh Speed): το καύσιµο που καίει (είναι διαφορετικό από τα συµβατικά) κοστίζει 700 ευρώ ο τόνος (485 ευρώ στα συµβατικά). Για µία ώρα ταξιδιού ο συγκεκριµένος τύπος καίει περίπου 5 τόνους. Μία ώρα δηλαδή κοστίζει σε καύσιµα 3.500 ευρώ. Αν το πλοίο κάνει πέντε ώρες ταξίδι θα ξοδέψει για καύσιµα περίπου 17.500 ευρώ. Για να βγάλει δηλαδή µόνο τα πετρέλαια θα πρέπει να έχει περισσότερες από 600 επιβάτες. Τέτοιες πληρότητες όµως µόνον Σαββατοκύριακα µπορούν να επιτευχθούν.

Είναι τέτοια η αγωνία των ακτοπλόων ώστε η 24ωρη απεργία της ΠΝΟ στο τέλος του Ιουνίου (η Οµοσπονδία ανέστειλε µέχρι νεωτέρας τις απεργιακές κινητοποιήσεις της) σήµανε συναγερµό και εν όψει των διαφυγόντων εσόδων οι δύο φορείς των ακτοπλόων, οι οποίοι δεν έχουν και τις καλύτερες σχέσεις µεταξύ τους, η Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας και ο Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, παραµέρισαν τις διαφορές τους και ξεκίνησαν από κοινού συνοµιλίες µε την ΠΝΟ για να αντιµετωπίσουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις.

Οριακή κατάσταση

Μιλώντας στο «Βήµα» ο διευθύνων σύµβουλος της Blue Star κ. Μ. Σακέλλης και αντιπρόεδρος του ΣΕΕΝ επισηµαίνει: «Η κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι οριακή.

Το 2011 θα είναι ο πέµπτος χρόνος που καταγράφουµε ζηµιές. Είµαστε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δεν είµαστε ΔΕΚΟ να χρηµατοδοτούµαστε από το κράτος, ασχέτως αν συνδέουµε τη νησιωτική µε την ηπειρωτική χώρα και συµβάλλουµε στην άνοδο του τουρισµού. Εν µέσω κρίσης, στην Blue Star επενδύσαµε 140 εκατ. ευρώ για τα δύο πλοία “Blue Star Delos” και “Blue Star Patmos”. Kάνουµε αγώνα δρόµου για να παραλάβουµε ως το τέλος του Ιουλίου το “Delos”, προκειµένου να µη χάσουµε την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά δεν ξέρουµε τι θα γίνει µε τις απεργίες».

Από την 1η Ιουνίου το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας κατάργησε – λίγο πριν να «καταργηθεί» το ίδιο – ορισµένα τέλη και κρατήσεις υπέρ τρίτων που επιβάρυναν το ακτοπλοϊκό εισιτήριο. Ηταν ένα µακροχρόνιο αίτηµα των εταιρειών, αφού ουσιαστικά ήταν εισπράκτορες του κράτους και οι πολίτες «χρέωναν» σε αυτούς την υψηλή τελική τιµή του διαµορφούµενου ναύλου.

Ολες οι εταιρείες προχώρησαν σε αναπροσαρµογή των εισιτηρίων που κυµαίνονται µεταξύ 1,5-3 ευρώ για τον επιβάτη και 4-6 ευρώ για τα αυτοκίνητα. Η κί νηση αυτή σε συνδυασµό µε τη διαφαινόµενη άνοδο του τουρισµού εκτιµάται ότι θα δώσει µια ανάσα στον κλάδο την καλοκαιρινή περίοδο.

«Λάθος η κατάργηση του ΥΕΝ»

Μετά τις εκλογές του 2009, η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατάργησε το υπουργείο Εµπορικής Ναυτιλίας και το ενέταξε στο υπουργείο Οικονοµίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υπό την κυρία Λούκα Κατσέλη. Παράλληλα, διαχώρισε και το Λιµενικό Σώµα, το οποίο πέρασε στην αρµοδιότητα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, µε τότε υπουργό τον κ. Μ. Χρυσοχοΐδη. Στη συνέχεια επανασυστάθηκε το υπουργείο µε τη βαρύγδουπη ονοµασία: υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Ναυτιλίας µε υπουργό τον κ. Δ. Διαµαντίδη και υφυπουργό την κυρία Ελπίδα Τσουρή. Μετά τον τελευταίο ανασχηµατισµό καταργήθηκε το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και ενσωµατώθηκε στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υπό τον κ. Μ. Χρυσοχοΐδη. Αρµόδιος για τα θέµατα Ναυτιλίας είναι ο αναπληρωτής υπουργός κ. Χ. Παµπούκης.

«Δεν έχουµε ένα σηµείο αναφοράς µε την κατάργηση του υπουργείου. Δεν µπορούµε να διεκδικήσουµε από την Πολιτεία τίποτα. Παλεύαµε 30 χρόνια να καταργηθούν τα τέλη και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων.

To κατάφερε σε ένα ποσοστό ο κ. Διαµαντίδης, αλλά και αυτός αποχώρησε µε τον τελευταίο ανασχηµατισµό. Οι ξενοδόχοι µέσω του υπουργείου Πολιτισµού πίεσαν και πέτυχαν τη µείωση του ΦΠΑ στον κλάδο τους, που έχει ήδη ευεργετικά αποτελέσµατα.

Εµείς έχουµε 13% ΦΠΑ στο εισιτήριο του επιβάτη και 23% στο εισιτήριο του αυτοκινήτου. Είναι υπερβολικές χρεώσεις που δεν µας καθιστούν ανταγωνιστικούς. Το υπουργείο εδώ και έναν χρόνο δεν έχει Γενικό Γραµµατέα Λιµένων µετά την παραίτηση του κ. Βλάχου » σηµειώνουν οι ακτοπλόοι.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ