Σημαντικό χρηματοδοτικό κενό, άνω του 1,5 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει το επιχειρησιακό σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τα συγκοινωνιακά δίκτυα της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, που απεστάλη από την κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λόγω της υπερδέσμευσης έργων και πόρων.
Μάλιστα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», η Κομισιόν επέστρεψε στην κυβέρνηση το σχέδιο του ενιαίου Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος, με δεκάδες παρατηρήσεις, καθώς εγείρει αμφιβολίες για την τεχνική, οικονομική και μελετητική επάρκεια του πρότζεκτ.
Αυτή η εξέλιξη έχει θορυβήσει το υπουργείο Υποδομών, καθώς μια σειρά από έργα, που αποτελούν τη «ναυαρχίδα» του ΣΕΣ (το νέο ΕΣΠΑ), όπως η Γραμμή 4 του μετρό, οι επεκτάσεις του τραμ, το Φαληρικό Μέτωπο, σημαντικά οδικά έργα ανά την Ελλάδα και έργα-«γέφυρες» από το ΕΣΠΑ, δεν φαίνεται να έχουν ακόμη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Yπερδέσμευση


Συνολικά, το σενάριο των συγκοινωνιακών έργων που προτείνει η Ελλάδα στην Κομισιόν φτάνει τα 3,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3,2 δισ. ευρώ αποτελούν κοινοτικά χρήματα, όταν οι αναγκαίοι πόροι εκτιμώνται σε 5 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, η διαθέσιμη ευρωπαϊκή συμβολή φτάνει μόλις τα 2,3 δισ. ευρώ και έτσι η υπερδέσμευση πόρων ανέρχεται σε σχεδόν 40%.

Επίσης, η Ελλάδα ζητεί τη χρήση του χρηματοδοτικού εργαλείου Connecting Europe Facility (CEF) για τον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ. Τα χρήματα που απαιτούνται είναι 890 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 750 είναι ευρωπαϊκά. Ωστόσο η χώρα δικαιούται από το CEF μόνο περί τα 580 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, τα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου απαιτούν χρήματα ύψους 765 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η κοινοτική συμβολή ανέρχεται σε 640 εκατ. ευρώ.
Σιδηροδρομική σύνδεση


Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται έργα-«γέφυρες» από το ΕΣΠΑ όπως το Πολύκαστρο – Ειδομένη και η ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον κύριο άξονα. Κάποια σημαντικά νέα έργα που προτείνονται είναι η ηλεκτροκίνηση στη γραμμή του Εβρου, η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα της Καβάλας με το κυρίως δίκτυο, ο προαστιακός του Λαυρίου και η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ – Οινόη.
Oδικές υποδομές


Στις οδικές υποδομές το υπουργείο Υποδομών εντάσσει έργα 2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 715 εκατ. ευρώ απορροφούν τα «κομμένα» τμήματα της Ολυμπίας Οδού (Πάτρα – Πύργος και Καλό Νερό – Τσακώνα) και του Ε65 (Λαμία – Ξυνιάδα). Επίσης, αναζητούνται 130 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της σύνδεσης Ακτίου – Δυτικός Αξονας, 150 εκατ. ευρώ, για τον αυτοκινητόδρομο Δράμα – Καβάλα, 280 εκατ. ευρώ για τον άξονα Ιωάννινα – Κακκαβιά, 180 εκατ. ευρώ για την παράκαμψη Χαλκίδας, 140 εκατ. ευρώ για τον άξονα Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία και 200 εκατ. ευρώ για έργα οδικής ασφάλειας (από 500 εκατ. ευρώ που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός). Τα έργα της Κρήτης λαμβάνουν συνολικά 140 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, στα σενάρια ο προϋπολογισμός είναι μόλις 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 850 εκατ. ευρώ είναι κοινοτικά χρήματα.
Εκεί όπου τα πράγματα ζορίζουν ακόμη περισσότερο είναι στα έργα Περιβάλλοντος, όπου εντάσσονται τα έργα μετρό και τραμ, η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και το Φαληρικό Μέτωπο.
Για τα έργα-«γέφυρες» του μετρό (Θεσσαλονίκη, επέκταση Καλαμαριάς, επέκταση Πειραιά) απαιτούνται πάνω από 1,1 δισ. ευρώ από το ΣΕΣ. Η επέκταση της Γραμμής 2 Ανθούπολη – Ιλιον κόβεται, ενώ για τη Γραμμή 4 ζητούνται 450 εκατ. ευρώ. Στα περιφερειακά προγράμματα μεταφέρονται σημαντικά έργα, όπως η επέκταση του τραμ προς Πειραιά (50 εκατ. ευρώ από το ΣΕΣ) και η κατασκευή τραμ στην Πανεπιστημίου (45 εκατ. ευρώ), όταν η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου προϋπολογίζεται στα 110 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ