Η διαδικασία συγκέντρωσης της αγοράς των ηλεκτρονικών επικοινωνιών είναι πια γεγονός και σηματοδοτεί την επόμενη σελίδα της ελληνικής οικονομίας. Το πρώτο επεισόδιο παίχτηκε με την εξαγορά της hellas on line (hol) από τη Vodafone, η οποία υλοποιεί το πλάνο μετεξέλιξής της στον πυλώνα που θα συγκροτήσει το «αντίπαλο δέος» απέναντι στον ΟΤΕ. Οι εταιρείες του κλάδου, πιεζόμενες από την πτώση του τζίρου, τη μείωση των συνδρομητών, τα δανειακή βάρη, αλλά και την τεχνολογική εξέλιξη, επιταχύνουν εξαγορές και συγχωνεύσεις με στόχο τη δημιουργία μεγαλύτερων και υγιέστερων σχημάτων ώστε να περάσουν στην επόμενη γενιά υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με το deal που ανακοινώθηκε την Παρασκευή, η Vodafone αγοράζει ποσοστό 72,7% (57,24% της Intracom Holdings και 17,9% της World Equities Investments, συμφερόντων του κ. Σωκράτη Κόκκαλη) των μετοχών της hol, αντί 72,7 εκατ. ευρώ και πλέον ελέγχει το 91,2% της εταιρείας. Μετά την έγκριση της συμφωνίας από τις αρμόδιες αρχές, θα ακολουθήσει δημόσια πρόταση για την εξαγορά και των υπόλοιπων μετοχών. Σύμφωνα με τον όμιλο της Vodafone, η αποτίμηση της hol ανέρχεται στα 311 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει equityγια το 100% της εταιρείας (100 εκατ. ευρώ), υποχρεώσεις και δανεισμό (211 εκατ. ευρώ). Η Vodafone, σύμβουλος της οποίας είναι η Bank of America Merrill Lynch, θα χρηματοδοτήσει τη συναλλαγή από τις καταθέσεις της.
Οι συνέργειες


Ο όμιλος αναμένει συνέργειες στο κόστος και τις κεφαλαιακές δαπάνες με έναν ετήσιο ρυθμό ύψους 24 εκατ. ευρώ σε διάστημα τριών χρόνων, που αντιστοιχούν σε καθαρή παρούσα αξία 135 εκατ. ευρώ. Οι συνέργειες θα προκύψουν από τον διαμοιρασμό δικτύου και υποδομών, την εξοικονόμηση από το μάρκετινγκ και την είσπραξη λογαριασμών και από τον εξορθολογισμό των αλληλοεπικαλυπτόμενων λειτουργιών.
Και οι δύο πλευρές είναι ευχαριστημένες από τη χειραψία του διευθύνοντος συμβούλου της Intracom Holdings κ. Κωνσταντίνου Κόκκαλη και του επικεφαλής της Vodafone Ελλάδος κ. Γλαύκου Περσιάνη, που επικύρωσαν το πολυαναμενόμενο deal. Στελέχη της Intracom, τα οποία αναγνωρίζουν ότι νομοτελειακά η hol θα έπρεπε να ενταχθεί σε ένα μεγαλύτερο σχήμα, αναφέρουν ότι το deal σηματοδοτεί μια ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, δίνει το γενικό πρόσταγμα για τη συγκέντρωση της αγοράς, προμηνύει τη σύγκλιση επικοινωνιών και την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, αποτελεί αναγνώριση της αξίας τηςhol και αποφέρει ρευστότητα στον όμιλογια νέες επενδύσεις. Μάλιστα, καθώς οι τηλεπικοινωνίες συγκλίνουν με την πληροφορική, θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχιστεί το «φλερτ» των ομίλων Intracom και Vodafone, μέσα από τη συνεργασία τους με την Intrasoft International.
Στο στρατόπεδο της Vodafone επικρατεί ενθουσιασμός, καθώς, όπως λένε, η ολοκλήρωση της εξαγοράς ενισχύει τη θέση της στην Ελλάδα και θέτει τις βάσεις για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Η αγορά


Οπως παρατηρούν στελέχη του κλάδου, η εξαγορά της εταιρείας δείχνει την κατεύθυνση του κλάδου, δεδομένης της κατάστασης στην αγορά και των διεθνών εξελίξεων στις τηλεπικοινωνίες. Μεταξύ 2009 και 2013 το μέγεθος της αγοράς έχει μειωθεί από τα 6,7 δισ. ευρώ σε 4,4 δισ. ευρώ το 2013, τα EBITDA από 2,1 δισ. ευρώ σε 1,4 δισ. ευρώ και η πελατειακή βάση από 17,3 εκατ. σε 15,4 εκατ. πελάτες, λόγω της κρίσης. Μάλιστα, για πρώτη φορά η σταθερή τηλεφωνία πήρε το προβάδισμα από την κινητή στη δημιουργία εσόδων, με 2,3 δισ. ευρώ αντί 2,1 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
Κεντρική επιλογή των μεγάλων τηλεπικοινωνιακών ομίλων είναι η παροχή τετραπλών υπηρεσιών (σταθερή – κινητή – Ιντερνετ – τηλεόραση) στους καταναλωτές με ένα συμβόλαιο. Μάλιστα, τα επιτελεία των εταιρειών βλέπουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης στη συνδρομητική τηλεόραση, καθώς, σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία της ελεύθερης τηλεόρασης, θεωρούν ότι είναι κάτι που ο καταναλωτής θα αγοράσει.
Ο μέσος Ελληνας βλέπει τηλεόραση καθημερινά για περισσότερες από τέσσερις ώρες και διατηρεί την τρίτη υψηλότερη θέση στον ΟΟΣΑ. Παράλληλα, ως το 2017 κάθε νοικοκυριό θα παρακολουθεί τηλεοπτικό περιεχόμενο σε επτά συσκευές, ενώ σε όλο τον κόσμο οι εταιρείες «χτίζουν» νέες ψυχαγωγικές υπηρεσίες και περιεχόμενο, με έντονη τη δραστηριότητα των λεγόμενων OTT (over the top) «παικτών», όπως το Netflix.
To 4Play, όπως λένε στελέχη των εταιρειών, είναι απαραίτητo, προκειμένου να έρθουν νέα έσοδα και να εκπαιδευθεί το κοινό στη λεγόμενη «διασυνδεδεμένη κοινωνία» και το «διαδίκτυο των πραγμάτων», δηλαδή στην κατάσταση όπου άνθρωποι και μηχανές θα είναι διαρκώς διασυνδεδεμένοι. Ηδη ωριμάζουν υπηρεσίες «έξυπνου σπιτιού» και επικοινωνιών μεταξύ μηχανών που μελλοντικά θα αποτελέσουν τον 5ο πυλώνα των τηλεπικοινωνιών και θα παρέχονται στους πολίτες.


Τα προϊόντα, οι παίκτες και τα σχέδια
Η τηλεόραση αιχμή του δόρατος στον ανταγωνισμό

Με την εξαγορά της hol, η Vodafone θα αποκτήσει υπηρεσίες Pay TV. Η hol δεν αναφέρει πόσους συνδρομητές έχει, σύμφωνα όμως με στοιχεία της αγοράς, μοιράζεται περίπου 100 χιλιάδες συνδρομητές με τις CYTA και On Telecoms. Αυτή η υπηρεσία απέχει παρασάγγας από την ΟΤΕ TV και τη NOVA, όμως παρέχει μια βάση στη Vodafone προκειμένου να «χτίσει» νέες υπηρεσίες.
Στο μεταξύ, η ελάφρυνση των δανειακών υποχρεώσεων του ΟΤΕ και η μείωση του κόστους λειτουργίας έχουν επιτρέψει στον επικεφαλής του οργανισμού, κ. Μιχάλη Τσαμάζ, να ενεργοποιήσει ένα μεγάλο πλάνο επένδυσης σε νέες υποδομές, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει και συνδρομητική τηλεόραση. Ηδη ο ΟΤΕ TV έχει φτάσει μέσα σε δύο χρόνια τους 300.000 συνδρομητές και ρίχνει βάρος στην προσέλκυση νέων, ενώ η μερίδα του λέοντος του Pay TV ανήκει στη Forthnet, η οποία έχει μισό εκατ. πελάτες στη NOVA.
Oι εναλλακτικοί πάροχοι επιταχύνουν τα σχέδιά τους, με τις Vodafone και Wind, στην οποία επικεφαλής είναι ο κ. Νάσος Ζαρκαλής, να ενώνουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να ελέγξουν τη Forthnet και να μοιραστούν δίκτυα, υπηρεσίες και πελατειακή βάση.
Η συμμαχία Wind – Vodafone προέκυψε εξ ανάγκης, όταν οι δύο εταιρείες ευθυγράμμισαν τα συμφέροντά τους για να αντιμετωπίσουν τους άραβες μετόχους της Forthnet. Μάλιστα, η αιφνίδια πρόταση του ΟΤΕ για εξαγορά της NOVA προκάλεσε σύσφιξη των σχέσεών τους και ανταπάντηση με πρόταση εξαγοράς του συνόλου της Forthnet.
O ΟΤΕ έχει καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά που κυμαίνεται μεταξύ 250-300 εκατ. ευρώ και προσαρμόζεται ανάλογα με τα ταμειακά διαθέσιμα και τις δανειακές υποχρεώσεις για την εξαγορά της NOVA. Αντίθετα, οι Vodafone και Wind, οι οποίες ελέγχουν σχεδόν το 40% της Forthnet, προτείνουν καταβολή μετρητών μεταξύ 112 και 125 εκατ. ευρώ στους υπόλοιπους μετόχους του Ομίλου για την εξαγορά του συνόλου των μετοχών, με ανάληψη όλων των δανείων και των υποχρεώσεων.
Η Forthnet, με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Πάνο Παπαδόπουλο, ελέγχει τη NOVA και διαθέτει σχεδόν μισό εκατ. συνδρομητές Pay TV, σε σύνολο 800 χιλιάδων νοικοκυριών – συνδρομητών. Για την εταιρεία, η τηλεόραση πια ευθύνεται για το 40% του τζίρου της και λειτουργεί ως «κράχτης» για την προσέλκυση πελατών συνδυαστικών υπηρεσιών. Η Forthnet, όμως, φέρει βαρύ δανεισμό και, σύμφωνα με τις οικονομικές της καταστάσεις, δεν θα είναι σε θέση να καλύψει υποχρεώσεις προς τις τράπεζες, ύψους 180 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον ως τον Ιούνιο του 2015.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ