Τη διάθεση στους καταναλωτές όλο και περισσότερων νέων υπηρεσιών που «γεννά» η υψηλή τεχνολογία επεξεργάζονται πλέον τα επιτελεία των τηλεπικοινωνιακών παρόχων της χώρας, με βλέμμα την επόμενη ημέρα στην αγορά, που θα έρθει μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιρειών.
Οπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, ο ορίζοντας στις καταναλωτικές υπηρεσίες είναι το λεγόμενο 5play, δηλαδή ο συνδυασμός σε ένα συμβόλαιο σταθερής – Internet – κινητής – συνδρομητικής τηλεόρασης και ενός νέου, πέμπτου πυλώνα: των επικοινωνιών μεταξύ μηχανών, που θα συνδέσουν στα υφιστάμενα δίκτυα τις οικιακές συσκευές των καταναλωτών, παρέχοντάς τους νέες υπηρεσίες.
Βασική προϋπόθεση όμως για να φθάσουν εκεί είναι να καταστεί εφικτό να πουλάνε πρώτα τις τετραπλές υπηρεσίες, με ένα συμβόλαιο. Και αυτός είναι ο βασικότερος λόγος για τον οποίο οι δραστηριότητες της συνδρομητικής τηλεόρασης της Forthnet έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αγοράς.
Η Nova έχει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά της συνδρομητικής με 500.000 συνδρομητές, ακολουθεί η OTE TV με 300.000 και λιγότερους από 100.000 μοιράζονται οι hol, cyta και on telecoms, οι οποίες βέβαια πουλάνε τηλεόραση α λα καρτ, ενώ η Pay-TV απουσιάζει εντελώς από το χαρτοφυλάκιο της Wind.
Τεχνικά, το πλεονέκτημα του ΟΤΕ στις τετραπλές υπηρεσίες είναι σαφές, καθώς αποτελεί τον μοναδικό πάροχο που διαθέτει και τους τέσσερις πυλώνες. Προκειμένου και οι υπόλοιποι πάροχοι να μπορέσουν να κάνουν το ίδιο, «πολιορκούν» εδώ και καιρό τη Forthnet, η οποία έχει δημιουργήσει και τη μεγαλύτερη πελατειακή βάση τριπλών υπηρεσιών στους εναλλακτικούς παρόχους, πάνω στις οποίες φιλοδοξούν να «κουμπώσουν» υπηρεσίες κινητής και σταθερής.
Μπρα ντε φερ
Μάλιστα το μπρα ντε φερ με τους άραβες μετόχους της Forthnet δημιούργησε και μιαν «ανίερη» συμμαχία, καθώς οι ανταγωνίστριες και μειοψηφικοί μέτοχοι Wind και Vodafone ευθυγράμμισαν τα συμφέροντά τους προκειμένου να αποκτήσουν τον έλεγχο της εταιρείας. Ωστόσο για την ακύρωση αυτού του σχεδιασμού ο ΟΤΕ αιφνιδίασε τους πάντες καταθέτοντας στη Forthnet μη δεσμευτική πρόταση για την εξαγορά της Nova, ύψους 250-300 εκατ. ευρώ.
Στελέχη όλων των εταιρειών συμφωνούν ότι το τηλεοπτικό τοπίο της ελεύθερης τηλεόρασης θα συνεχίσει να είναι χαμηλής ποιότητας στον ορατό ορίζοντα και προεξοφλούν ότι οι προοπτικές ανάπτυξης της συνδρομητικής είναι σημαντικές, θεωρώντας βέβαιο ότι όποιος δεν ανέβει σε αυτό το τρένο βαθμιαία θα βρεθεί εκτός αγοράς.
Η μετά TV εποχή για τους παρόχους φιλοδοξεί να φέρει μεγάλες αλλαγές.
Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», οι διοικήσεις των εταιρειών λαμβάνουν εισηγήσεις για δημιουργία υπηρεσιών «έξυπνου σπιτιού», οι οποίες μέσω επικοινωνιών μεταξύ μηχανών (M2M) θα δώσουν τη δυνατότητα ένταξης στα δίκτυα των οικιακών συσκευών και των λειτουργιών του σπιτιού.
Ορισμένες από αυτές τις νέες υπηρεσίες θα είναι η ασφάλεια του σπιτιού και η εξοικονόμηση ενέργειας, μέσα από την εγκατάσταση αισθητήρων και έξυπνων μετρητών. Ηδη στην Αμερική η τηλεπικοινωνιακή αγορά έχει λανσάρει τέτοιες υπηρεσίες, ενώ η άνοδος των διασυνδεδεμένων μηχανών και του διαδικτύου των πραγμάτων υπόσχεται ριζική ανατροπή και στην καταναλωτική αγορά.
Επίσης πολλά αναμένονται σε επίπεδο ψυχαγωγίας και περιεχομένου, με τον συνδυασμό και τη χρήση των λεγόμενων OTT (over the top) «παικτών», δηλαδή κινητών εφαρμογών που θα διαλειτουργούν με το τηλεοπτικό πρόγραμμα και όχι μόνο.
Προβάδισμα σε αυτές τις διεργασίες έχει τόσο ο OTE όσο και η Vodafone Ελλάδος, καθώς οι μητρικές τους Deutsche Telekom και Vodafone έχουν κάνει σημαντική προεργασία. Η Vodafone διαθέτει εκτεταμένη εμπειρία στα Μ2Μ και, μάλιστα, μέσω ενός ελληνικού start-up που εξαγόρασε προ ολίγων ετών, της Zelitron, παρέχει υπηρεσίες επικοινωνίας μεταξύ μηχανών σε εταιρικούς πελάτες σε όλον τον κόσμο για λογαριασμό του ομίλου.
Παράλληλα η DT έχει πάει ένα βήμα πιο μακριά με την πλατφόρμα qivicon, η οποία φτιάχτηκε σε συνεργασία με μια σειρά από εταιρείες (digitalSTROM, Kasaa Home, Nova Tec, Rockethome, EnBW, EON, eQ-3, Miele και Samsung) και δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς σε όλες τις κινητές συσκευές του καταναλωτή της διαχείρισης του σπιτιού του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ