Η στροφή των Ελλήνων προς την επιχειρηματικότητα, λόγω κρίσης αλλά και επιρροής από το εξωτερικό, έχει ως αποτέλεσμα την άνθηση των νεοφυών εταιρειών στη χώρα μας το 2013, ενώ το τρέχον έτος φαίνεται ότι θα αναπτυχθούν περαιτέρω. Διοργανώνονται εκδηλώσεις, δημιουργούνται φεστιβάλ και κοινότητες για startup επιχειρήσεις στην Ελλάδα ή και στο εξωτερικό, ενώ γίνονται προσπάθειες χρηματοδοτήσεων και επενδύσεών τους από ξένα κεφάλαια ιδιωτών και ιδρυμάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελληνική Πρωτοβουλία (The Hellenic Initiative – TΗΙ) και ο Ομιλος Libra είναι υποστηρικτές της ελληνικής συμμετοχής στο Διεθνές Φεστιβάλ South by Southwest (SXSW) Interactive και ειδικότερα στο λεγόμενο «Startup Village» του Φεστιβάλ, το οποίο διεξάγεται στις 7 Μαρτίου 2014 στην πόλη Austin του Τέξας. Δεκαέξι πολλά υποσχόμενες νέες επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας από την Ελλάδα θα συμμετάσχουν στο συγκεκριμένο Φεστιβάλ, ενώ είναι η πρώτη φορά που τόσο πολλές νεοσύστατες ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζονται ταυτόχρονα σε μία διεθνούς εμβέλειας διοργάνωση εκτός Ελλάδας.
Από την έναρξη της λειτουργίας του το 1994, το SXSW Interactive Festival λειτούργησε σαν «θερμοκοιτίδα» καινοτόμων τεχνολογιών και ψηφιακής δημιουργικότητας. Η εφετινή διοργάνωση περιλαμβάνει πέντε ημέρες μοναδικών παρουσιάσεων από τα πιο διακεκριμένα στελέχη των αναδυόμενων τεχνολογιών, συναρπαστικών εκδηλώσεων που επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να δικτυωθούν και να συνομιλήσουν με ορισμένους από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της βιομηχανίας, καθώς και παρουσιάσεις μιας μεγάλης ποικιλίας προγραμμάτων με τα καλύτερα νέα websites, τα καλύτερα video games και τις πιο καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες που έχει να επιδείξει αυτή τη στιγμή ο τομέας της υψηλής τεχνολογίας. Εξετάζοντας τις τρέχουσες πρακτικές, αλλά και κάνοντας προβλέψεις για το μέλλον του χώρου, το SXSW Interactive έχει αναδειχθεί στον θεσμό που παρουσιάζει σήμερα την τεχνολογία τού αύριο. Ανόμοιες μεταξύ τους startups όπως η AirBnB, η Foursquare και Gowalla έκαναν το πρώτα τους βήματα σε προηγούμενες διοργανώσεις του SXSW. Εφέτος αναμένεται ότι πάνω από 30.000 άτομα θα επισκεφτούν το Φεστιβάλ.
«Νεοσύστατες επιχειρήσεις όπως η εταιρεία Schoox που εκπροσωπούμε, αντιπροσωπεύουν ένα καλύτερο μέλλον για την Ελλάδα» δηλώνει ο κ. Λευτέρης Ντουάνογλου, συνιδρυτής & CEO της Schoox, μιας online πλατφόρμας εκμάθησης. «Η οικονομική κρίση προσέδωσε νέο ενδιαφέρον στη δημιουργική οικονομία. Η Ελλάδα διαθέτει το ταλέντο, χρειάζεται όμως την προβολή στην παγκόσμια σκηνή. Είμαστε περήφανοι που αποτελούμε κομμάτι μιας τόσο ισχυρής ομάδας νέων επιχειρήσεων που αντιπροσωπεύουν την Ελλάδα στο Φεστιβάλ South by Southwest».

Παράλληλα, πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα δύο εκδηλώσεις για την παρουσίαση του Founder Institute. Ο κ. Μιχάλης Στάγκος, συνιδρυτής των Industry Disruptors – Game Changers (ID-GC), παρουσίασε το πρόγραμμα του Founder Institute, ενώ στην εκδήλωση συμμετείχαν και τρεις από τους μέντορες του προγράμματος. Ο κ. Απόστολος Αποστολάκης, σύμβουλος και συνιδρυτής, Doctoranytime.gr / συν-ιδρυτής e-food.gr, μίλησε για τα 6 βήματα που πρέπει να ολοκληρώσει ένα startup για να επιτύχει ένα δυναμικό ξεκίνημα, ο κ. Αλέξανδρος Ελευθεριάδης, Chief Scientist και συνιδρυτής Vidyo, έδωσε συμβουλές για τις πατέντες και την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και ο κ. Γιάννης Κανελλόπουλος, σύμβουλος διαχείρισης Sustainable Software, Software Improvement Group, μίλησε για τις βασικές αρχές και στρατηγικές που πρέπει να ακολουθεί ένα startup σε θέματα IT. H δεύτερη παρουσίαση του Founder Institute, Startup Founder 102, έγινε σε συνεργασία με την ολλανδική πρεσβεία και το Konrad- Adenauer-Stiftung.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με ανάλυση του EMEA.gr, οι νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) ελληνικών συμφερόντων δέχθηκαν 31 επενδύσεις τύπου venture capital, συνολικού ύψους 45,2 εκατ. δολ. το 2013. Επίσης, προκύπτει ότι στη χώρα μας σε ό,τι αφορά στις startups επικρατούν οι τομείς του web και του mobile. Σχετικά με τους κλάδους της οικονομίας που ασχολούνται οι ελληνικές τεχνολογικές εταιρείες, έχουν στοιχεία τουρισμού, δημιουργίας διαδικτυακών αγορών, κοινωνικής δικτύωσης, διαχείρισης ενέργειας, λογισμικού ως υπηρεσίας ή λογισμικού και πλατφορμών στο «cloud», ενώ επιπλέον υπάρχουν εταιρείες που απευθύνονται σε τομείς όπως το mobile marketing, το φαγητό, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και η ψηφιακή αρχειοθέτηση. Σημαντικός είναι και ο αριθμός των startups που βασίζουν τη λειτουργία τους σε έναν εξειδικευμένο αλγόριθμο που έχουν αναπτύξει οι ίδιες.

Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 27 Φεβρουαρίου 2014
HeliosPlus