Στους «διαδρόμους» των ενδοκυβερνητικών παρασκηνίων «δολιχοδρομεί» η πλήρης απελευθέρωση του χρόνου ζωής του παστεριωμένου γάλακτος και κυρίως στα όρια του «τριγώνου» μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης, του Μεγάρου Μαξίμου και του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Παράλληλα οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και ιδιαίτερα οι εκπρόσωποι των γαλακτοβιομηχανιών –οι περισσότεροι εκ των οποίων μαζί με τους κτηνοτρόφους δεν επιθυμούν την αλλαγή του σημερινού καθεστώτος –είναι «κρεμασμένοι στα τηλέφωνα» και προσπαθούν να καταλάβουν προς τα πού θα γείρει η πλάστιγγα, δεδομένου ότι οι πληροφορίες και οι εκτιμήσεις είναι αντικρουόμενες.
Ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι στο τελευταίο ταξίδι τους στις Βρυξέλλες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης κατόρθωσε να πείσει τον πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά για την ορθότητα των απόψεών του, δηλαδή για την πλήρη απελευθέρωση της χρονικής διάρκειας του παστεριωμένου γάλακτος, άλλες ωστόσο επιμένουν ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ του Πρωθυπουργού και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και προέδρου του ΠαΣοΚ κ. Ευ. Βενιζέλου επί του θέματος και θα παραμείνει το καθεστώς ως έχει.
Οι επόμενες ημέρες είναι σίγουρα κρίσιμες και μάλιστα συμπίπτουν με τις κινητοποιήσεις των αγροτών κάνοντας την εικόνα ακόμη πιο σύνθετη. Πάντως, κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες, τόσο οι επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου όσο φυσικά και ο υπουργός Ανάπτυξης έχουν ενημερωθεί προφορικώς και εγγράφως με επιστημονικό και ως εκ τούτου ορθολογικό τρόπο τόσο για την κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της κτηνοτροφίας όσο και για τις συνέπειες που θα έχει η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου. Και οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι, βοηθούντος και του κ. Βενιζέλου, κατόρθωσαν να πείσουν αρκετούς από τους συνομιλητές τους, εκτός του κ. Χατζηδάκη, για την ορθότητα των απόψεών τους.
Γιατί είναι ακριβό


Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτη του υπουργείου Ανάπτυξης η οποία έγινε για να διαπιστωθεί αν υπάρχει ή όχι ακρίβεια στην αγορά του γάλακτος και αν τα δεδομένα της αγοράς αποτυπώνονται ευκρινώς στον δείκτη τιμών καταναλωτή, σημειώνεται ότι κατά την ΕΛΣΤΑΤ «μέρος μόνο των εκπτώσεων και των προσφορών αποτυπώνεται στον δείκτη τιμών καταναλωτή. Οι μειωμένες τιμές λόγω είτε προσφορών ή εκπτώσεων που ισχύουν για ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών είτε προσφορών που γίνονται με τη διάθεση κάποιου προϊόντος ως δώρου είτε προσφορών που γίνονται μέσω καρτών ή κουπονιών είτε προσφορών που γίνονται στα προϊόντα κοντά στην ημερομηνία λήξης τους δεν λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ΔΤΚ». Και όπως σημειώνεται στη μελέτη, «μεγάλη αλυσίδα σουπερμάρκετ (σ.σ.: αναφέρεται η επωνυμία της) που διαθέτει γάλα ιδιωτικής ετικέτας σε τιμή κάτω του ενός ευρώ, όπως και οι ανταγωνιστές της, κάθε εβδομάδα επί δύο ημέρες πωλεί όλα τα επώνυμα γάλατα προς 99 λεπτά το λίτρο».
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές του γάλακτος υψηλής παστερίωσης είναι υψηλότερες αυτών του γάλακτος απλής παστερίωσης, αν και υπάρχουν και φθηνότερες και ακριβότερες επιλογές στη συγκεκριμένη κατηγορία, ενώ υπάρχουν αλυσίδες σουπερμάρκετ που διαθέτουν στην ίδια τιμή τόσο το απλής όσο και το υψηλής παστερίωσης.
Επειδή όμως ως και το 50% περίπου των πωλήσεων του γάλακτος απλής παστερίωσης («φρέσκου») φαίνεται να διακινείται από μικρά σημεία πώλησης (μίνι μάρκετ, περίπτερα, παντοπωλεία, ψιλικατζίδικα, φούρνοι κτλ.) και μεγάλο ποσοστό γάλακτος υψηλής παστερίωσης από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, το κόστος διανομής του γάλακτος απλής παστερίωσης είναι αισθητά υψηλότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες γάλακτος, κυρίως λόγω της αναγκαιότητας καθημερινών παραδόσεων σε μεγαλύτερο φάσμα σημείων πώλησης.
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 28 Ιανουαρίου 2014

HeliosPlus