Οι Ελληνες ανακαλύπτουν σταδιακά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) με αποτέλεσμα το ποσοστό διείσδυσης των συγκεκριμένων προϊόντων στο σύνολο πωλήσεων των σούπερ μάρκετ να ξεπέρασε το 2012 το 17%.

Σύμφωνα με στοιχεία της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, η αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) ανήλθε στα 1,9 δισ. για το έτος 2011, παρουσιάζοντας ανοδική πορεία την τριετία 2009-2011, με το μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής να διαμορφώνεται σε 6,5%, σε αντίθεση με την πορεία των περισσοτέρων κλάδων της ελληνικής οικονομίας.
Όπως αναφέρεται στην έρευνα, ο κλάδος συνέχισε την ανοδική του πορεία και το 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 3% περίπου σε σχέση με το 2011, με μειωμένο ωστόσο ρυθμό συγκριτικά με το μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής της προηγούμενης τριετίας.
Και αυτό γιατί η συνεχιζόμενη οικονομική επιδείνωση εκτιμάται ότι έχει επιφέρει επιπλέον περιορισμό στις καταναλωτικές δαπάνες, που αφορά ακόμα και στα προϊόντα PL.
Η εξεταζόμενη αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) αφορά σε ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, και ειδικότερα σε τρόφιμα, ποτά, απορρυπαντικά –καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, χαρτικά κ.α., τα οποία διατίθενται μέσω των σουπερ μάρκετ. Όσον αφορά στην προμήθεια προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αυτή γίνεται κυρίως από εγχώριες επιχειρήσεις, οι οποίες παράγουν PL αποκλειστικά ή παράλληλα με άλλα επώνυμα προϊόντα Σημειώνεται ότι, το μερίδιο της κατηγορίας των τροφίμων- ποτών υπερβαίνει το ήμισυ του συνολικού μεγέθους της εξεταζόμενης αγοράς, με τα τρόφιμα να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος
Όπως παρατηρεί η υπεύθυνη του τμήματος Κλαδικών Στοχεύσεων κυρία Χ. Γκιόκα, οι επικρατούσες οικονομικές συνθήκες διαμορφώνουν εκ νέου την καταναλωτική συμπεριφορά. Δεδομένης της αναντιστοιχίας μεταξύ χαμηλού εισοδήματος και υψηλού κόστους ζωής, οι καταναλωτές ολοένα και περισσότερο στρέφονται σε προϊόντα που συνδυάζουν ελκυστική τιμή και καλή ποιότητα, δημιουργώντας μια νέα ομάδα «συνειδητοποιημένων» καταναλωτών, οι οποίοι αναλόγως της ποιότητας των PL μπορούν να γίνουν πιστοί πελάτες αυτών.
Η ύπαρξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεπάγεται την αύξηση των αγοραστικών επιλογών. Ενδεικτική είναι η ανταπόκριση των σούπερ μαρκετ στην ανάγκη των καταναλωτών για προϊόντα με καλύτερη σχέση τιμής –ποιότητας (value for money), μέσω της επέκτασής τους σε νέες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και του εμπλουτισμού των υπαρχόντων. Η επένδυσή τους σε νέα προϊόντα PL δηλώνει τη δυνατότητα προσαρμογής στις τάσεις της αγοράς, καθώς και την ανταπόκρισή τους στον εντεινόμενο ανταγωνισμό.
.
Όσον αφορά στη διεθνή αγορά, υψηλά μερίδια εμφανίζουν τα προϊόντα PL στις ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός το οποίο αναδεικνύει και τα περιθώρια ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Τα χαρακτηριστικά του κλάδου των προϊόντων PL παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ανάλογα τη γεωγραφική τους θέση. Ειδικότερα, η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις χώρες της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης βρίσκεται σε στάδιο ωρίμανσης, ενώ στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης. Ενδεικτικά αναφέρεται πως το 2011 το μερίδιο των PL στην Ελβετία ήταν 53%, στη Μεγάλη Βρετανία 47%, στη Γερμανία 41% ενώ στην Πορτογαλία ήταν 34% και στην Ουγγαρία 28%.