Η τιμή των 20 εκατ. ευρώ για τις χρονοθυρίδες των αεροδρομίων Χίθροου και Σαρλ ντε Γκωλ, που για πολύ καιρό κυκλοφορούσε εν είδει ψιθύρου στους κύκλους των αερομεταφορών, απεδείχθη πολύ κοντά στην πραγματικότητα.

Οι χρονοθυρίδες της Olympic Air σε Λονδίνο και Παρίσι – «κληρονομιά» των άλλοτε Ολυμπιακών Αερογραμμών – πωλήθηκαν στην Aegean Airlines, έναντι 22 εκατ. ευρώ, όπως δείχνει ο απολογισμός της Marfin Investment Group (MIG) για το 2011, που φανερώνει σημαντική βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών της Olympic.

Μάλιστα, ο όμιλος της MIG παρουσίασε κέρδη ύψους 11,2 εκατ. ευρώ από την πώληση των «χρυσοφόρων» slots. Το εν λόγω κέρδος φαίνεται να προκύπτει από την αφαίρεση της αρχικής αξίας των χρονοθυρίδων, όπως είχαν αποτιμηθεί το 2009. Συγκεκριμένα, τα slots του Χίθροου εκτιμήθηκαν σχεδόν στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ του Σαρλ ντε Γκωλ περίπου 900.000 ευρώ.

Η MIG επισημαίνει ότι το 2011 το προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων αποτέλεσμα των εταιρειών της Olympic (αερογραμμές, τεχνική υποστήριξη, επίγεια εξυπηρέτηση) αυξήθηκε κατά 57,3 εκατ. ευρώ, κλείνοντας τη χρονιά με EBITDA ζημίες ύψους 32,3 εκατ. ευρώ, αντί 90,1 εκατ. ευρώ το 2010.

Έτσι, οι εταιρείες της Olympic εμφάνισαν, τελικά, καθαρές ζημίες ύψους 67,9 εκατ. ευρώ, αντί 130,5 εκατ. ευρώ το 2010, που αποτέλεσαν καρπό της περικοπής διεθνών δρομολογίων και, κυρίως, του εσωτερικού «νοικοκυρέματος».

Πωλήσεις ανά εταιρεία

Η Olympic Air γνώρισε σημαντική μείωση πωλήσεων από 334 εκατ. ευρώ σε 240,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων αποτέλεσμα βελτιώθηκε σημαντικά από -71,8 εκατ. ευρώ το 2010, σε -15,5 εκατ. ευρώ το 2011. Έτσι, έκλεισε τη χρονιά με ζημίες 37,6 εκατ. ευρώ, αντί 80,9 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Η Olympic Handling είχε μείωση πωλήσεων από 69,5 εκατ. ευρώ το 2010, σε 54,6 εκατ. ευρώ το 2011. Το EBITDA αποτέλεσμα κυμάνθηκε στα -11,7 εκατ. ευρώ, αντί -10,8 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ οι καθαρές ζημίες μειώθηκαν από 40 εκατ. ευρώ σε 21,6 εκατ. ευρώ.

Η Olympic Engineering αύξησε τις πωλήσεις από 3,9 εκατ. ευρώ το 2010 σε 5,1 εκατ. ευρώ το 2011. Το προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων αποτέλεσμα έφτασε τα -5,5 εκατ. ευρώ το 2011, αντί -7,5 εκατ. ευρώ το 2010. Έτσι, η χρονιά έκλεισε με ζημίες 8,7 εκατ. ευρώ το 2011, αντί 9,6 εκατ. ευρώ το 2010.

Η Olympic Air μετέφερε το 2011 περισσότερους από 3,4 εκατ. επιβάτες το 2011, παρουσίασε μέση πληρότητα 63%. και πραγματοποίησε κατά μέσον όρο 160 πτήσεις την ημέρα σε 44 προορισμούς. Σύμφωνα με την ενημέρωση των επενδυτών, οι εταιρείες της Olympic αναμένουν λειτουργική κερδοφορία το 2012.

Φεύγει και από το Κάιρο

Η Olympic Air έλαβε την απόφαση να αποχωρήσει και από την σύνδεση Αθηνών – Καΐρου, η οποία θα εκτελεστεί τον Μάιο. Επίσης, αν και η ΥΠΑ δεν έχει ακόμη ανακοινώσει τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τις «άγονες» γραμμές, στην ενημέρωση των επενδυτών αναφέρθηκε ότι η Olympic Air κέρδισε την εκμετάλλευση 13 δρομολογίων δημοσίου συμφέροντος έως το 2016.

H MIG, αναφερόμενη στην Olympic Air, εκτιμά ότι για το 2012 «η εγχώρια ζήτηση αναμένεται ότι θα συρρικνωθεί περαιτέρω, λόγω της εγχώριας οικονομικής ύφεσης, όμως παράλληλα αναμένεται ικανοποιητική εισροή τουριστών από το εξωτερικό».

«Βασικοί άξονες της στρατηγικής για το 2012 θα είναι ο ανασχεδιασμός του δικτύου, η επιδίωξη νέων εμπορικών συμφωνιών και η ενίσχυση των συνεργειών. Ο ανασχεδιασμός του δικτύου θα επιτευχθεί μέσω της αναστολής ζημιογόνων δρομολογίων και αναπροσαρμογής της συχνότητας κερδοφόρων γραμμών, ενώ στο επίπεδο της ενίσχυσης των συνεργειών έμφαση θα δοθεί στον τομέα του προγράμματος εταιρικής πιστότητας από τη συνεργασία της ΟLYMPIC AIR με την Etihad Airways» σημειώνεται.

«Η λήψη περαιτέρω μέτρων μείωσης του κόστους, σε συνδυασμό με τη νέα στρατηγική στόχευση, θα οδηγήσει σε μικρότερες ζημίες για το 2012, θέτοντας παράλληλα τις βάσεις για βιώσιμη ανάπτυξη και εκμετάλλευση των στρατηγικών ευκαιριών τα επόμενα έτη» επισημαίνει η MIG.

Όπως αναφέρεται στον ετήσιο απολογισμό, ο όμιλος προχώρησε σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Olympic Handling κατά 53, 1 εκατ. ευρώ, το οποίο ανήλθε σε 58,1 εκατ. ευρώ και χρησιμοποιήθηκε για τη μείωση του δανεισμού.

Επίσης, η Olympic Handling απέκτησε, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, άδεια παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης σε 32 από τους 34 αερολιμένες για τους οποίους είχε υποβάλει σχετική αίτηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Ακόμη, σημειώνεται ότι η Olympic Air απέκτησε το δικαίωμα αποκλειστικής εκμετάλλευσης έως το 2016 των τακτικών αερογραμμών Αθήνας – Σύρου και Αθήνας – Ζακύνθου.

Στον ίδιο απολογισμό σημειώνεται ότι η MIG, έπειτα από την απόρριψη της συγχώνευσής της Olympic Air με την Aegean από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πούλησε τα slots έναντι 22 εκατ. ευρώ, προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των αερογραμμών ύψους 120 εκατ. ευρώ, μειώνοντας τον τραπεζικό δανεισμό, αφού αποπλήρωσε δάνειο ύψους 114,4 εκατ. ευρώ.