από metereologos.gr
Πέμπτη 17 Αυγούστου 2017
 

Ζενάκος Αυγουστίνος

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 20/02/2010, 06:52 Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2010 • σχολιάστε
Ηταν 2003 όταν, κοντά στα άλλα, άρχισα να γράφω αυτή τη στήλη. Στην πορεία ανακάλυψα ένα από τα πιο συναρπαστικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης τέχνης: την εγγενή αστάθεια των ρόλων. Ανάμεσα στην παραγωγή, στην παρουσίαση, στην πλαισίωση και στην καταγραφή της τέχνης τα όρια έχουν γίνει πλέον τόσο δυσδιάκριτα ώστε η επιμονή στην «καθαρότητα» των ρόλων να μην έχει νόημα. Μια στάση θα ήταν να αντισταθεί κανείς σε αυτό υπέρ μιας Αρκαδίας, της ιδέας ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα σε περασμένες εποχές και αν μόνο επιστρέφαμε σε αυτά θα ξεφεύγαμε από την «παρακμή».
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/02/2010, 06:52 Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου 2010 • σχολιάστε
Εδώ και κάποιο διάστημα έχω λάβει ένα υπενθυμιστικό δελτίο Τύπου για την Κάρτα Πολιτισμού, την οποία χορηγεί από το 2003 ο ΟΠΕΠ (Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού). Πρόκειται βεβαίως για κάτι πολύ θετικό. Σύμφωνα με τον ΟΠΕΠ, «οι κάτοχοι της Κάρτας Πολιτισμού έχουν τη δυνατότητα ελεύθερης εισόδου ή εισόδου με σημαντική έκπτωση σε πολιτιστικούς φορείς που εποπτεύονται από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, αλλά και σε ιδιωτικούς φορείς». Διάβαζα λοιπόν το δελτίο ...
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 06/02/2010, 06:52 Σάββατο, 6 Φεβρουαρίου 2010 • σχολιάστε
Για δεύτερη χρονιά διεξάγεται σήμερα η έκθεση-δημοπρασία προς ενίσχυση του φεστιβάλ Αthens Ρride. Διοργανώνεται στην γκαλερί Τhe Βreeder και συμμετέχουν 22 καλλιτέχνες, οι οποίοι δώρισαν τα έργα τους- μεταξύ άλλων οι Κωνσταντίνος Κακανιάς, Εm Κei, Ντόρα Οικονόμου, Αγγελος Παπαδημητρίου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Νίκος Χαραλαμπίδης κ.ά. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η τεχνοκριτικός και ακτιβίστρια Αντρεα Γκίλμπερτ , μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Αthens Ρride. Τιμές ...
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/01/2010, 06:52 Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2010 • σχολιάστε
Το ερώτημα αν επιχορηγείται ένας καλλιτέχνης προσωπικά για να παραγάγει ένα φιλόδοξο έργο, για να συμμετάσχει σε μια διεθνή έκθεση ή για να εκδώσει έναν κατάλογο με τη δουλειά του είναι σύνθετο. Ως έχουν τα πράγματα, επιχορηγούνται κάποιοι. Ακριβέστερα, δεν είναι αδύνατον να επιχορηγηθεί κάποιος και καλλιτέχνες έχουν λάβει ενισχύσεις κατά καιρούς. Απλώς, υπόκειται στις πάγιες περιπλοκές που έχουν χαρακτηρίσει το υπουργείο Πολιτισμού εδώ και χρόνια. Καθ΄ ύλην αρμόδια να εισηγηθεί ...
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/01/2010, 06:51 Σάββατο, 30 Ιανουαρίου 2010 • σχολιάστε
Εγραφα προχθές στο ιστολόγιό μου (http://artfullyon-saturday.blogspot.com) λίγα σχόλια για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Λίγο αργότερα έπεσα πάνω σε τρεις συζητήσεις, μία διαδικτυακή και δύο κατά πρόσωπο, όπου διάφοροι έπνεαν μένεα κατά της διευθύντριας του ΕΜΣΤ Αννας Καφέτση. Βασικό στοιχείο της «κριτικής» ήταν η εύνοια που φάνηκε να απολαμβάνει από τον υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, σύμφωνα με τον προχθεσινό του λόγο, στα εγκαίνια της αναδρομικής του Χρόνη Μπότσογλου στο ΕΜΣΤ: ο υπουργός- λέγανε, έμπλεοι ηθικής αγανάκτησης- αποτίει φόρο τιμής στην παρ΄ ολίγο βουλευτίνα και πάει λέγοντας.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 23/01/2010, 06:51 Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2010 • σχολιάστε
Πρώτη στήλη για το νέο έτος, λίγο καθυστερημένη, λόγω αναγκαστικής απουσίας. Σας εύχομαι καλή χρονιά! Και μοιάζει ότι μάλλον θα είναι, τουλάχιστον από την άποψη της ενίσχυσης της δημόσιας συζήτησης. Ανακαλύπτω συνεχώς στο Διαδίκτυο φωνές που αρθρώνουν ενδιαφέροντα λόγο για τον πολιτισμό, έννοια που- βιτγκενσταϊνικώ τω τρόπω- σημαίνει «τα πάντα περί των οποίων πρόκειται». Για να δούμε. Στη διεθνή συζήτηση, η πρόσφατη είδηση που έχει ξεσηκώσει πάλι αντιδικίες για τη χρηματοδότηση του πολιτισμού- προπάντων από «ηθική» άποψηείναι ο διορισμός του Τζέφρι Ντάιτς ως νέου διευθυντή του ΜΟCΑ, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Λος Αντζελες.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 03/01/2010, 06:51 Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2010 • σχολιάστε
Εκατό χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Τσαρούχη είναι σπουδαία αφορμή μνήμης, ασφαλώς. Το πώς τον θυμόμαστε ωστόσο είναι πιο περίπλοκο θέμα. Το Μουσείο Μπενάκη μάς προσφέρει τον πιο πρόσφορο τρόπο: διοργανώνει μαζί με το Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και το Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τραπέζης Κύπρου μεγάλο εκθεσιακό αφιέρωμα στους χώρους του στην οδό Πειραιώς, από τις 19 Δεκεμβρίου 2009 ως τις 13 Μαρτίου 2010. Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση έργων του Τσαρούχη που παρουσιάζεται στην Αθήνα, με σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό έργων από την τελευταία μεγάλη του έκθεση, που είχε διοργανώσει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 01/01/2010, 06:51 Παρασκευή, 1 Ιανουαρίου 2010 • σχολιάστε
Πρώτα υπήρχαν πάρα πολλά χρήματα. Τώρα υπάρχουν λίγα. Το 2009, χρονιά κατά την οποία η τέχνη «ένιωσε» την οικονομική κρίση, η κριτική κατά της «φούσκας» της αγοράς τέχνης των προηγούμενων ετών κέρδισε πολλούς οπαδούς, έστω και αν η κριτική αυτή βρίσκεται υπό την αίρεση πολλών παρατηρήσεων, τις οποίες συχνά παραβλέπουμε όταν μιλούμε για την αγορά της τέχνης ως ένα ομοιογενές πεδίο συνδιαλλαγής: τα μεγάλα διεθνή ονόματα παρέμειναν υψηλά, πετυχαίνοντας ακόμη και ακραίες τιμές. Οι ...
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 25/12/2009, 08:28 Παρασκευή, 25 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Από πολύ μικρή ηλικία όλοι γνωρίζουμε και νιώθουμε οικειότητα με τις ίδιες χριστουγεννιάτικες εικόνες: τη φάτνη, το άχυρο, τα άλογα, τους Μάγους, τους βοσκούς, τα αγγελάκια με το τραγούδι τους, όλα τα πρόσωπα που πλαισιώνουν τη Γέννηση, όλους τους «δευτεραγωνιστές» της Θείας ιστορίας. Ακόμη περισσότερο, ολοένα περισσότερο τα τελευταία χρόνια διαθέτουμε χριστουγεννιάτικα δέντρα και Αγιο Βασίλη (ή Αγιο Νικόλα για άλλους), ταράνδους, γαλοπούλες και ψώνια- πολλά ψώνια. Συχνά έχω αναρωτηθεί: Πόση σχέση έχουν όλα αυτά με αυτό που γιορτάζουμε, τη γέννηση του Χριστού; Μια πρόχειρη απάντηση είναι: Πολύ μικρή.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 25/12/2009, 08:28 Παρασκευή, 25 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Δύσκολο να φανταστεί κανείς το πώς είναι να έχει διατρέξει με τη ζωή του όλον τον τρομερό 20ό αιώνα και να έχει κλέψει και μια γερή ματιά πέρα από τον ορίζοντα του 21ου. Θα ήταν επόμενο όμως το παρελθόν να τον δεσμεύει, τουλάχιστον περισσότερο απ΄ όσο τους νεότερους, να τον κάνει αυτό που λέμε «συντηρητικό». Και όμως, ο Γιάννης Μόραλης, παρά τη μακρά πορεία του, είχε το εξής να πει:«Ξέρετε,εμένα δεν μου αρέσει αυτό που λένε καμιά φορά:“Αχ, τότε ήταν αλλιώς!”. Εκείνη η εποχή ήταν άλλη.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 22/12/2009, 06:50 Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Πλήρης ημερών έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Μόραλης , ο ζωγράφος, γλύπτης και σκηνογράφος που σφράγισε με την πορεία του τη νεοελληνική ζωγραφική. Ο καλλιτέχνης απεβίωσε την περασμένη Κυριακή στο σπίτι του, στα 93 του χρόνια. Τους τελευταίους μήνες ήταν εμφανώς καταπονημένος, καθώς οι δυνάμεις του τον εγκατέλειπαν. Η κηδεία του έγινε χθες από το Α΄ Νεκροταφείο σε στενό οικογενειακό κύκλο και χωρίς επικηδείους, κατά την επιθυμία που είχε εκφράσει ο ίδιος. Ο ζωγράφος δεν θα λείψει μόνο από την καλλιτεχνική ζωή του τόπου αλλά και από τη «ζωή της πόλης», γνώριμη φυσιογνωμία καθώς ήταν, κατηφορίζοντας για καφέ στο «Μπραζίλιαν» ή περνώντας από την γκαλερί Ζουμπουλάκη.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 20/12/2009, 06:51 Κυριακή, 20 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Τον νέο της, εντυπωσιακό χώρο εγκαινίασε η γκαλερί the apartment (Ιθάκης 29, Κυψέλη, www. theapartment.gr). Στον παλιό χώρο, μας είχε συνηθίσει σε χαμηλών τόνων, εξαιρετικά στοχευμένες, υψηλής ποιότητας εκθέσεις. Τον καινούργιο τον άνοιξε με την έκθεση της Εμι Αβόρα, «Τhe Τiger in the Τheater (From Βaroque to Superama)». Η Αβόρα ζωγραφίζει εσωτερικούς χώρους, περίπλοκους και κλειστοφοβικούς, με μια ποπ γραφή. Στους χώρους της στοιχεία πολυτέλειας, διακόσμησης και θεάματος ...
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 19/12/2009, 06:50 Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Περιδιαβάζοντας τη 10η Μπιενάλε της Λυών- είμαι εκεί από την Τετάρτη- σκεπτόμουν τον Γιάννη Τσαρούχη. Οχι, δεν ήταν η περιρρέουσα «γαλλική ευαισθησία» αλλά το αίσθημα ότι ετοιμαζόμαστε να μπούμε- το 2010 είναι η επέτειος των 100 χρόνων από τη γέννησή του- σε άλλη μια συζήτηση περί ελληνικότητας, με τον μοναδικό εσωστρεφή μας τρόπο, όπου όλα έπονται των δοξολογιών για τη μεγαλοσύνη πραγμάτων που βγάζουν νόημα μόνο υπό το φως μιας κλειστής, αποκλειστικής, απολύτως περίκλειστης νοηματοδοσίας.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/12/2009, 06:50 Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Εφτασε λοιπόν εκείνη η περίοδος, όταν οι μισές γκαλερί μεταμορφώνονται σε «είδη δώρων». Κάποιες διοργανώνουν ομαδικές εκθέσεις συνεργατών τους, ελπίζοντας ότι οι ελάχιστοι που έχουν χρήματα να ξοδέψουν θα θελήσουν να αγοράσουν ένα κονσέπτουαλ χριστουγεννιάτικο καραβάκι αντί, λόγου χάρη, ένα i-Ρhone. Αλλες, πιο ευθείς, διοργανώνουν χριστουγεννιάτικα «μπαζάαρ» (το «παζάρι» δεν το συνηθίζουν στη Νιου Γιορκ). Προτιμώ τις δεύτερες. Ημουν πάντα υπέρ της απενοχοποίησης. (Οι κακές γλώσσες θα πουν ότι οι μισές γκαλερί είναι «είδη δώρων» ούτως ή άλλως.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 06/12/2009, 06:50 Κυριακή, 6 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Η σύγχρονη τέχνη φλερτάρει με πολλά πολιτικά ζητήματα. Με κανένα όμως τόσο όσο με την οικολογία. Ισως μέρος της εξήγησης συνδέεται με την- μάλλον κοινότοπη- παραδοχή ότι οι καλλιτέχνες αποτελούν μιαν ιδιαζόντως «ευαίσθητη» ομάδα του πληθυσμού. Ή, πάλι, μπορεί να υπάρχει μια σύνδεση με τη διαρκή αναζήτηση, την έρευνα ως αυτοσκοπό, που παρατηρείται σε μεγάλο μέρος των σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών. Και σίγουρα η οξεία ελευθερία του λόγου που διέπει το πεδίο της τέχνης παρέχει ικανό έδαφος για να αναπτυχθεί η προβληματική γύρω από ένα ζήτημα το οποίο, μολονότι έχει αρχίσει να είναι «της μόδας» στην κεντρική πολιτική σκηνή, δεν συζητείται με ικανοποιητικούς όρους.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 05/12/2009, 06:50 Σάββατο, 5 Δεκεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Την περασμένη Κυριακή έγραφα, διασκεδάζοντας μάλλον με το γεγονός πως τα διεθνή ΜΜΕ το βρήκαν αξιοσημείωτο επαναλαμβάνοντάς το ξανά και ξανά, ότι ο Ντέιμιεν Χερστ ζωγράφισε τους πίνακές του «μόνος του». Υστερα, όμως, αναλογίστηκα τη δημοσιότητα που πήρε η πρόσφατη τοποθέτηση του τεράστιου πίνακα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ «Βigger Τrees Νear Warter» (2007) στην Τate Βritain. Και μετά, φυλλομετρώντας στο Google Reader, διάβασα την ανάρτηση του Τζόναθαν Τζόουνς στο μπλογκ του στον «Guardian», όπου παραπονιέται ότι οι επιμελητές της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου ανταμείβουν έναν καλλιτέχνη- τον Μάικλ Λάντι - μόνο και μόνο επειδή «ζωγραφίζει από το φυσικό».
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 29/11/2009, 06:50 Κυριακή, 29 Νοεμβρίου 2009 • σχολιάστε
ΛΟΝΔΙΝΟ, ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ. Μόλις πριν από λίγες εβδομάδες άνοιξε η έκθεση του Ντέιμιεν Χερστ σε μία από τις πιο μεγαλοπρεπείς πινακοθήκες του Λονδίνου, τη Wallace Collection, η οποία διαθέτει μόνιμη συλλογή με έργα μεγάλων δασκάλων της ζωγραφικής, όπως ο Πουσέν, ο Τισιανός και ο Βελάσκες. Τα διεθνή ΜΜΕ αναπαρήγαγαν επίμονα τη φράση:«Ο Ντέιμιεν Χερστ εκθέτει πίνακεςτους οποίους έχει ζωγραφίσει μόνος του».Δεν αποτελεί έκπληξη, σε σχέση με τον καλλιτέχνη που διασήμως φιλοτεχνούσε τα έργα του σε εργαστήριο με περισσότερους από εκατό βοηθούς, ότι η έμφαση, φυσικά, είναι στο«μόνος του».
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/11/2009, 06:50 Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2009 • σχολιάστε
Για τις πρόσφατες ρίψεις αβγών στην κυρία Τριανταφύλλου και στον κ. Μανδραβέλη πολλοί σχολίασαν. Πέραν των προφανών, σκέπτομαι και ότι το να κουβαλάς πάνω σου αβγά και να προσέχεις, καθ΄ όλη τη διαδρομή από το σπίτι σου ως τον τόπο διαμαρτυρίας, να μη σου σπάσουν μέσα στην τσέπη και τελικά επιβαρύνεις την πλύστρα μαμά σου αντί για τους ταξικούς εχθρούς σου, μοιάζει να προδίδει μια ψυχολογία αφάνταστα βασανισμένη. Αν μάλιστα συνυπολογίσω το αίτημα «τώρα θα σας διαβάσουμε ...