Βαθμολογία:5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη


Ροβινσώνας Κρούσος σε άλλον πλανήτη
Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της NASA περί ενδείξεων για εποχική ροή υγρού νερού στον Αρη η αμερικανική Υπηρεσία Διαστημικών Ερευνών έχει τον πρώτο λόγο και στην ταινία «Η διάσωση» («The martian», ΗΠΑ) του Ρίντλεϊ Σκοτ. Ασε δε που και η υπόθεση της ταινίας εκτυλίσσεται στον Κόκκινο Πλανήτη, εκεί όπου εξαιτίας ενός ατυχήματος έχει παραμείνει μόνος ένας αστροναύτης, ο Μαρκ Γουάιτνι (Ματ Ντέιμον).
Το ερώτημα είναι πώς θα καταφέρει να επιβιώσει αλλά και πώς η ΝASA θα τον σώσει, αφού πρώτα καταλάβει βέβαια ότι είναι όντως ζωντανός. Καθότι επιστήμονας και δη βοτανολόγος, ο Μαρκ θα σκαρφιστεί δεκάδες κόλπα για να αγοράσει χρόνο. Το μυστικό είναι η φαντασία και η ευρηματικότητα γιατί τελικά ακόμη και τα κόπρανα μπορούν να σώσουν ζωές. Για παράδειγμα, ο Μαρκ χρησιμοποιεί μια συσκευή ατμοποίησης για την παγίδευση σταγονιδίων σε πλαστικά καλύμματα που είναι η πιο γνωστή μορφή άρδευσης.
Η ικανότητα του Μαρκ να βρίσκει διαρκώς λύσεις είναι που δίνει ζωή στην ταινία, η οποία βασίζεται στο μπεστ σέλερ του Αντι Γουίρ (εκδόσεις Παπαδόπουλος) και έχει γυριστεί σε πoλύ καλό, πειστικότατο 3D. Αντιμετωπίζοντας με χαλαρότητα και αρκετό χιούμορ το θέμα της επιβίωσης (π.χ., το μόνο που ο Μαρκ μπορεί να ακούει στον Αρη είναι ντίσκο, μουσική που σιχαίνεται), η «Διάσωση» αποκτά ένα ξεχωριστό, ασυνήθιστο για το είδος της επιστημονικής φαντασίας χρώμα που σου επιτρέπει να την παρακολουθήσεις με περιέργεια, γνωρίζοντας βέβαια εκ των προτέρων ότι δεν βλέπεις και τίποτα σπουδαίο –πόσω μάλλον από τον σκηνοθέτη που έχει δώσει το κλασικό «Alien».
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: EMBASSY – CINE ΨΥΧΙΚΟ – ΔΑΝΑΟΣ – CINE ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΑΕΛΛΩ – ΛΑΟΥΡΑ – ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ –ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΦΟΙΒΟΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ –ΟΡΦΕΥΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ -ΖΕΑ ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙ –ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON STARCITY -STER ΙΛΙΟΝ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE
——————————–
3D σε slow motion
«Τον τελευταίο λόγο έχει πάντα το βουνό» ακούμε κάποια στιγμή στην τρισδιάστατη περιπέτεια «Εβερεστ» (ΗΠΑ, 2015) που γύρισε ο ισλανδός σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κορμακούρ υπηρετώντας για μία ακόμη φορά ευπρόσωπα μια αμερικανική υπερπαραγωγή. Και εφόσον εν προκειμένω το βουνό είναι το Εβερεστ, σίγουρα είναι ένα βουνό που δεν αστειεύεται καθόλου, κάτι που στη συγκεκριμένη ιστορία θα εμπεδώσουν για τα καλά όλοι όσοι αποφασίζουν να ξεπεράσουν τα όριά τους και να αγγίξουν την κορυφή. Ορισμένοι από τους αλπινιστές δε, τους ερασιτέχνες και τους επαγγελματίες, δεν θα προλάβουν να εμπεδώσουν και τίποτε άλλο γιατί θα πεθάνουν…
Βασισμένη σε μια αληθινή τραγωδία που έλαβε χώρα τον Μάιο του 1996 στο Εβερεστ, η ταινία προσκαλεί τον θεατή να βιώσει με άκρως ρεαλιστικό (και φυσικά τρισδιάστατο) τρόπο μια μυθοπλαστική «αναπαράσταση» της οποίας η βασικότερη αρετή είναι ότι γυρίστηκε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες σε φυσικούς χώρους της ευρύτερης περιοχής του Εβερεστ. Ο Κορμακούρ διψά να κινηματογραφήσει όσο το δυνατόν πιο πιστά την κακουχία, την ταλαιπωρία, την απόγνωση αλλά και την ανθρώπινη ματαιοδοξία. Το καταφέρνει καλά, αν και στο τέλος έχεις την αίσθηση ότι παρακολουθείς μια 3D ταινία σε αργή κίνηση, αφού με την έλλειψη οξυγόνου και τον άνεμο να μαστιγώνει οι ηθοποιοί ίσα που κουνιούνται! Παίζουν: Τζέισον Κλαρκ, Τζέικ Τζίλενχααλ, Τζος Μπρόλιν, Κίρα Νάιτλι κ.ά.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON STARCITY – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ –ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΑΝΑ –ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ODEON STARCITY – STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ -ΑΕΛΛΩ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ –ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ – ΣΙΝΕΑΚ ΠΕΙΡΑΙΑΣ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ : ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ
——————————–
Ο Τζέιμς Ντιν στον φακό του Ντένις Στοκ
Οι φυσικές και άκρως προσωπικές φωτογραφίες του Τζέιμς Ντιν που τράβηξε ο Ντένις Στοκ για το περιοδικό «Life» το 1955, τη χρονιά που ο πρώτος είχε αρχίσει να γίνεται σταρ (και κατά τραγική ειρωνεία σκοτώθηκε), έχουν αποκτήσει μια ξεχωριστή θέση στην ιστορία της φωτογραφίας του 20ού αιώνα. Το πώς η θρυλική αυτή φωτογράφιση έγινε πραγματικότητα περιγράφεται λεπτομερώς στην ταινία «Life» (ΗΠΑ, 2015), αν και κατά βάθος ο ολλανδός σκηνοθέτης Αντον Κόρμπιν (που είναι και φωτογράφος) ενδιαφέρεται για το στήσιμο της ιστορίας μιας πολύ ιδιαίτερης ανδρικής φιλίας. Για κάποιον λόγο ο Ντιν ανοίχτηκε στον Στοκ, βρήκε σε αυτόν τον καταλληλότερο ακροατή, τον άνθρωπο με τον οποίο θα μπορούσε να μοιραστεί τις πιο ιδιωτικές στιγμές του: ένα κούρεμα στο Μανχάταν, το να διαβάζει καθισμένος με το ανίψι του στον καναπέ του πατρικού του ή το να φοράει τη φόρμα εργασίας του αγρότη στη φάρμα του στην Ιντιάνα. Ολες αυτές οι σκηνές συνθέτουν ένα πολύ αγαπησιάρικο σύνολο, γεγονός που οφείλεται επίσης στη χημεία που δημιουργείται ανάμεσα στον Ρόμπερτ Πάτινσον (Στοκ) και στον Ντέιν Ντεχάαν (Ντιν).
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΒΑΝΑ – ΕΛΛΗ – ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΙΛΙΟΝ –ΓΑΛΑΞΙΑΣ –ΣΠΟΡΤΙΓΚ –ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ
——————————–
Ο κουλτουριάρης και η κομμώτρια
Μια συμπαθέστατη έκπληξη από τη Γαλλία, η ταινία «Μήπως είσαι ο τύπος μου και άλλες αναζητήσεις περί έρωτος» («Pas son genre», Γαλλία, 2014) του Λουκά Μπελβό, σε κερδίζει με την αμεσότητά της ενώ πραγματεύεται ένα μάλλον κοινότοπο θέμα: τον έρωτα ανάμεσα σε δύο παντελώς ανομοιογενείς ανθρώπους, έναν παριζιάνο διανοούμενο, καθηγητή Φιλοσοφίας, και μια χωρισμένη μητέρα, κομμώτρια από την κωμόπολη Αράς, όπου ο πρώτος έχει μετατεθεί. Ο Μπελβό αντιμετωπίζει με τρυφερότητα τους ήρωές του, κατανοεί τις αδυναμίες τους, επισημαίνει χωρίς να κατακρίνει τα λάθη τους. Πάνω απ’ όλα όμως ξέρει ότι ο Καντ δεν θα μπορέσει ποτέ να συνταιριάξει με το τηλεοπτικό πρωινάδικο και έτσι αρνείται να χρυσώσει το χάπι επιλέγοντας την οδό της ειλικρινούς αντιμετώπισης μιας κατάστασης που εκ των πραγμάτων δείχνει καταδικασμένη. Η σχεδόν αγνώριστη (και πολύ σέξι) Εμιλί Ντικέν της «Ροζετά» των αδελφών Νταρντέν και ο Λοΐκ Κορμπερί φτιάχνουν ένα πολύ πειστικό ζευγάρι σε αυτό το λιτό, καθαρό και χωρίς απέριττες φιοριτούρες έργο που υπηρετεί με συνέπεια το ζεστό θέμα του, προερχόμενο από το μυθιστόρημα του Φιλίπ Βελέν.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ –ΑΣΤΥ –ΔΑΝΑΟΣ –ΔΙΑΝΑ –
———————————
Παιδικές ανησυχίες
Δύο ταινίες διαφορετικών πολιτισμών (Γαλλία, Τουρκία) με άξονα το παιδί και τα προβλήματά του
Η εκρηκτική ερμηνεία του 13χρονου, πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού Ρομάν Πολ ξεχωρίζει στην ταινία «Το τελευταίο χτύπημα» («Le dernier coup de marteau», Γαλλία, 2014) μέσα από την οποία η σκηνοθέτρια Αλίς ντε λα Πορτ αφηγείται μια δυσάρεστη μεν αλλά πολύ ουσιαστική ιστορία. Ο ατίθασος, σιωπηλός πιτσιρικάς, ταλέντο στο ποδόσφαιρο αλλά δύσκολος στην επικοινωνία με τους υπολοίπους, θέλει να χτίσει τη διαλυμένη οικογένειά του. Η ζωή του οφείλεται σε ένα «ατύχημα», ο πατέρας του δεν γνωρίζει καν την ύπαρξή του και τον αντιμετωπίζει με τραχύτητα, η μητέρα του τού ανακοινώνει την επικείμενη μετακόμισή τους. Το παιδί βρίσκεται στο χάος αλλά δεν υποκύπτει. Η μάχη που δίνει σε κρατά κατά τη διάρκεια αυτής της εύστοχης ιστορίας ενηλικίωσης, για την οποία ο Ρομάν Πολ απέσπασε το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2014.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΑΑΒΟΡΑ –ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΤΤΑΛΟΣ –ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ – ΝΑΤΑΛΙ
————————————
Ενα μικρό αγόρι βρίσκεται στην καρδιά της τουρκικής ταινίας «Το αρνάκι» («The lamp», Τουρκία, 2014) που εκτυλίσσεται σε κάποιο χωριό της Ανατολικής Ανατολίας, στη μέση του πουθενά. Ο σκηνοθέτης Κουτολούγ Αταμάν ενδιαφέρεται για το στήσιμο μιας ποιητικής αλλά και λιγάκι αφελούς ηθογραφίας, στην οποία σημαίνοντα ρόλο παίζει μια παράδοση που λέει ότι ένα σπίτι πρέπει να σερβίρει αρνάκι στον φούρνο στις τελετές περιτομής. Εφόσον όμως το φτωχό σπίτι του αγοριού (στο οποίο πρόκειται να γίνει περιτομή) δεν έχει λεφτά για να αγοράσει το αρνάκι, η μεγαλύτερη αδελφή του το πείθει ότι θα σφάξουν εκείνο στη θέση του αρνιού. Η απόκτηση του αρνιού αποκτά ζωτική σημασία για το… αγοράκι την ώρα που ο πατέρας του τραβιέται με μια πόρνη-τραγουδίστρια και η μάνα τρέχει από πίσω του…
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΑΣΤΟΡ