Δεν χρειάζεται να είσαι tifosi της Formula 1 για να αντιληφθείς πως τα τελευταία χρόνια η απήχησή της αυξάνεται ραγδαία παγκοσμίως για μια σειρά από αγωνιστικούς και κυρίως εξωαγωνιστικούς λόγους.
Η ανάληψη των εμπορικών δικαιωμάτων της από την αμερικανική Liberty Media, η οποία διαδέχθηκε την «εποχή Ecclestone», η ανάδειξη του Max Verstappen σε ρόλο πρωταγωνιστή/πρωταθλητή αμφισβητώντας στην πράξη και όχι πάντοτε με τον πιο κόσμιο τρόπο τις ικανότητες των ανταγωνιστών του και βέβαια το τεράστιο οικονομικό ενδιαφέρον (με το επακόλουθο κέρδος) για κινηματογραφικά/τηλεοπτικά προϊόντα από τα μεγαλύτερα studios παραγωγής και πλατφόρμες streaming δημιουργούν προϊόντα που ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρξαν.
Από το «F1: The Movie», το «Formula 1: Drive to Survive» και το «Brawn: The Impossible Formula 1 Story» με παρουσιαστή τον Keanu Reeves έως το «Lucky!», το «The Seat» και πολλά ακόμα, ο κορυφαίος θεσμός του μηχανοκίνητου αθλητισμού αναδεικνύεται μέσα από προσωπικές ιστορίες, έριδες, σενάρια επιτυχίας και αποτυχίας που καταναλώνονται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες από εκατομμύρια θεατές.
Το πιο πρόσφατο pit stop σε αυτόν τον αγώνα φήμης και κέρδους είναι ένα ντοκιμαντέρ για τον Adrian Newey, τον πιο επιτυχημένο μηχανολόγο στην ιστορία του σπορ, με τον «προσωρινό» τίτλο «Turbulence: The Greatest Mind In Formula One». Στην προαναγγελία της δημιουργίας του περιγράφεται ως «ένα υβρίδιο ντοκιμαντέρ και ταινίας που συνδυάζει αφηγήσεις από το παρελθόν του με πληροφορίες από τα παρασκήνια του νεότερου σχεδίου του Newey να οδηγήσει την Aston Martin στην κορυφή της F1».

Το χρονικό
«Οταν ο Mark Stewart (σ.σ.: ο μικρότερος γιος του σκωτσέζου τρεις φορές πρωταθλητή της F1 Jackie Stewart και νικητής του βραβείου Royal Television Society για την αφιερωμένη στον άγγλο διεθνή ποδοσφαιριστή Paul Gascoigne, σειρά “Gazza”), πρότεινε να γυρίσουμε ένα ντοκιμαντέρ, αν και ένιωσα κολακευμένος, αρχικά δεν ήμουν σίγουρος αν θα δεχθώ. Ωστόσο, ένα από τα συγκινητικά στοιχεία της αυτοβιογραφίας που εξέδωσα το 2017 ήταν ο αριθμός των επιστολών που έλαβα και στις οποίες άγνωστοι άνθρωποι μου εξέφραζαν το ενδιαφέρον και την εκτίμησή τους για τον σχεδιασμό, τη μηχανολογία των αγωνιστικών αυτοκινήτων αλλά και για το πόσο σημαντική είναι η νοοτροπία νικητή για την επιτυχία».
«Ελπίζω ότι αυτή η ταινία θα καταφέρει να αποτυπώσει το πάθος, τις εργασιακές πρακτικές και τη πνευματική δύναμη που απαιτούνται για να φέρεις ένα μονοθέσιο της F1 στη γραμμή της εκκίνησης. Η ταινία θα καταγράφει τις προκλήσεις που αντιμετώπισα όταν εντάχθηκα σε μια νέα ομάδα στις αρχές Μαρτίου για να προετοιμαστώ για την πιθανώς μεγαλύτερη αλλαγή κανονισμών στην ιστορία της F1. Εξερευνά επίσης την πορεία της καριέρας μου μέχρι σήμερα και πώς αυτή με βοήθησε να προετοιμαστώ για μια νέα τεράστια πρόκληση. Μέχρι τώρα ήταν μια τρελή διαδρομή, αλλά η F1 δεν σταματάει ποτέ. Ελπίζω ότι η ταινία θα αποτυπώσει μέρος αυτής της ασταμάτητης ενέργειας και της συνεχούς προσπάθειάς μας για βελτίωση των επιδόσεων» δηλώνει με συστολή ο Βρετανός Adrian Newey.
Χωρίς να είναι ακόμη γνωστή η ημερομηνία ολοκλήρωσης και προβολής αυτού του «προϊόντος» αλλά με τη βεβαιότητα ότι θα δώσει ακόμη μια παράμετρο δόξας στον μύθο του πρωταγωνιστή της, η σειρά χρηματοδοτείται από ανθρώπους όπως οι ηθοποιοί Ben Affleck και Matt Damon, o επιχειρηματίας και συνιδιοκτήτης της Alpine F1 Gerry Cardinale, o βετεράνος οδηγός David Coulthard αλλά και οργανισμούς όπως η Aston Martin F1 Team Aramco και η ίδια η Formula 1.

Η προσωπικότητα
Αν και χρειάζεται ένα ολόκληρο Autohub για να απαριθμήσουμε τις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας του, ο Adrian Newey είναι ο άνθρωπος που συνδυάζει στα μονοθέσια της F1 τα μαθηματικά με την Τέχνη. Υπογράφοντας με την ευφυΐα του 12 Πρωταθλήματα Κατασκευαστών και 14 Πρωταθλήματα Οδηγών ξεχωρίζει διαχρονικά για τη δυνατότητά του να… λυγίζει δημιουργικά τους κανονισμούς προς όφελος των επιδόσεων. Η φράση «Πέρα από τα Ορια» απηχεί αυτό που γνωρίζει να κάνει, κερδίζοντας με το μυαλό του, που αντιλαμβάνεται τη ροή του αέρα καλύτερα από εκατοντάδες αισθητήρες, κάθε υπερ-υπολογιστή.

Οσοι τον γνωρίζουν καλύτερα από εμάς, μιλούν για έναν σχεδόν ντροπαλό χαρακτήρα (όπως τότε που ήταν παιδάκι δίπλα στο οικογενειακό Mini στο οποίο αργότερα έμαθε να οδηγεί) που προτιμά να αφήνει τα μονοθέσιά του να μιλούν για εκείνον. Εχοντας ζήσει από μέσα τις πιο ένδοξες αλλά και τις πιο σκοτεινές μέρες της F1 επιλέγει να εστιάζει στην ανάγκη να παραμένει στο επίκεντρο του σπορ ο άνθρωπος, οδηγός, μηχανικός κριτής, θεατής.
Οδηγώντας ο ίδιος παλιά μονοθέσιά του και εμβληματικά ιστορικά αυτοκίνητα σε αγώνες όπως το Le Mans Classic, δεν διεκδικεί βάθρα για τον εαυτό του αλλά σχεδιάζει θριάμβους άλλων. «Εκπροσωπεί» τους σιωπηλούς επιστήμονες που βρίσκονται στα σχεδιαστήρια και τα αεροδυναμικά τούνελ θαυμάζοντας εκείνον, το ίνδαλμά τους.

Χωρίς τον Newey η ιστορία της Formula 1 δεν θα ήταν αυτή που γνωρίζουμε σήμερα. Αν το ντοκιμαντέρ για τη ζωή και την πορεία του αποτυπώσει το δέος που προκαλεί η ύπαρξή του, τότε μπορεί και να αξίζει ένα βραβείο Οσκαρ.
