Την απαρχή της ηλεκτρικής ιστορίας της Jeep σηματοδότησε, πριν περίπου τρία χρόνια, το Avenger, ένα compact μοντέλο με αλάνθαστη την αισθητική της φίρμας αλλά κυρίως ασφάλτινο, όσο και ευρωπαϊκό προσανατολισμό.
Από τότε έχει κυλήσει αρκετό νερό στον… ηλεκτρικό μύλο της αμερικανοτραφούς αυτοκινητοβιομηχανίας που εν τω μεταξύ έχει προσθέσει στο portfolio της πλείστες εκδόσεις μοντέλων της με plug-in υβριδική τεχνολογία, μεταξύ των οποίων το Grand Cherokee και το Wrangler αλλά και αμιγώς ηλεκτροκίνητα όπως το επιβλητικό και πολυτελές Wagoneer S για τις ΗΠΑ όσο και το νέο «ευρωπαϊκό» Compass που όμως δεν περιορίζεται αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση.

Εχοντας αποκομίσει πολύτιμες τεχνολογικές «εμπειρίες» από όλα τα παραπάνω η Jeep κάνει το επόμενο αποφασιστικό βήμα, φέρνοντας πλέον την ηλεκτροκίνηση στα παραδοσιακά μέτρα της καθώς παρουσίασε από το floor της έκθεσης του Λος Αντζελες το ηλεκτρικό alter ego του Wrangler.
O λόγος για το σκληροτράχηλο και αμιγώς ηλεκτρικό Recon το οποίο θα διατεθεί και στην Ευρώπη από το 2026 με αφετηρία το εργοστάσιο του Μεξικού όπου θα παράγεται ήδη από τη νέα χρονιά με προορισμό αρχικά τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τις επίσημες συστάσεις της αμερικανικής φίρμας το Recon αποτελεί το πρώτο ηλεκτροκίνητο μοντέλο που λαμβάνει το σήμα-πιστοποίηση Trail Rated. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι το Recon διαθέτει μια σειρά χαρακτηριστικών (από την απόστασή του από το έδαφος, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό και την τετρακίνηση έως τις ρυθμίσεις του πλαισίου και τα ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα οδήγησης) τα οποία έχουν δοκιμαστεί στις πιο απαιτητικές συνθήκες, πιστοποιώντας τη δυνατότητά του να αντεπεξέλθει και στα πιο αφιλόξενα εδάφη.

Παρ’ όλα αυτά όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Jeep, Βοb Borderdorf, το Recon δεν «αποδεικνύει μόνο ότι η ηλεκτροκίνηση ενδείκνυται για τις off-road περιπέτειες αλλά αποτελεί ένα όχημα εξίσου ικανό και για τις ασφάλτινες διαδρομές, εκπροσωπώντας ένα βήμα προς τα εμπρός για τη φίρμα με την τεχνολογία και τα χαρακτηριστικά του».
Στο προκείμενο, τη βάση για το Recon αποτελεί η πλατφόρμα STLA Large του ομίλου Stellantis την οποία αξιοποιεί και το πολυτελέστερο Jeep Wagoneer S. Στο επίκεντρο βρίσκεται μια μπαταρία 100 kWh με περίβλημα ενισχυμένο από χάλυβα στο κάτω μέρος της για περισσότερη προστασία όπως επιβάλλει ο off-road προσανατολισμός του μοντέλου. Σε όρους αυτονομίας, μπορεί να προσφέρει έως 402 χλμ. διαδρομών.
Την κίνηση εξασφαλίζει ένα δίδυμο ηλεκτρικών μοτέρ συνδυαστικής απόδοσης 650 ίππων και 840 Nm ροπής που εκτός από τετρακίνηση δίνουν τη δυνατότητα στο αμερικανικό μοντέλο να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα στο θεαματικό για τον όγκο και τον προσανατολισμό του χρόνο των 3,7 δευτερολέπτων.
Σε διπλό ταμπλό
Πέρα από τις επιδόσεις σε ευθεία, η Jeep έχει διαμορφώσει τη χαρτογράφηση του πεντάλ γκαζιού ούτως ώστε η απόδοση ισχύος να είναι απόλυτα ελεγχόμενη και ακριβής ακόμα και όταν το Recon έρχεται αντιμέτωπο με κάποιο «ανυπέρβλητο» εμπόδιο. Σε αυτό συνηγορεί και η παρουσία ενός μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα αλλά και το σύστημα διαχείρισης ροπής που διασφαλίζει ότι αυτή κατανέμεται στους τροχούς όπου απαιτείται. Παράλληλα, το τοποθετημένο μπροστά ηλεκτρικό μοτέρ μπορεί να απεμπλακεί από τη διαδικασία, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη αποδοτικότητα κατά την κίνηση σε αυτοκινητοδρόμους.
Το ηλεκτρικό SUV εφοδιάζεται επίσης με το σύστημα Selec-Speed Control το οποίο μπορεί να διατηρήσει μια δεδομένη ταχύτητα λειτουργώντας καθοριστικά σε μεγάλες κλίσεις ανοδικές ή καθοδικές ενώ διαθέτει τα εξειδικευμένα προγράμματα οδήγησης Snow και Sand εκτός των Auto και Sport που ενδείκνυνται για κίνηση σε άσφαλτο.

Σε σχεδιαστικό επίπεδο, το Recon μένει απολύτως πιστό στο πρωτότυπο που προηγήθηκε πριν τρία χρόνια διατηρώντας ένα τετραγωνισμένο σχήμα πλήρες νοήματος για τις δυνατότητές του αλλά και όντας συνολικά πιο σύγχρονο και «φιλικό» σε σχέση με το Wrangler. Οπως ισχύει και για το τελευταίο οι τέσσερις πόρτες του Recon είναι πλήρως αφαιρούμενες προς όφελος μιας πιο αυθεντικής εμπειρίας στη φύση. Να σημειώσουμε ότι με χωμάτινα ελαστικά 33 ιντσών, η απόσταση του Recon από το έδαφος διαμορφώνεται σε 23,9 εκ., στοιχείο που εξασφαλίζει γωνία προσέγγισης 34 μοιρών, γωνία διαφυγής 34,5 μοιρών και γωνία ράμπας 23,5 μοιρών. Σε όρους πρακτικότητας το Recon μπορεί να φιλοξενήσει έως και 1.886 λίτρα αποσκευών και αντικειμένων με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ενώ διαθέτει και χώρο 85 λίτρων κάτω από το μπροστινό καπό.
Με το ίδιο μείγμα φιλικότητας προς τον χρήση και ανθεκτικότητας έχει διαμορφωθεί και το εσωτερικό που δίνει έμφαση στην εργονομία αλλά και στην ψηφιακότητα με κυρίαρχες μια κεντρική οθόνη 14,5 ιντσών που συνδυάζεται με ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών. Μέσω αυτών ο οδηγός ελέγχει το σύνολο των λειτουργιών με εξαίρεση ορισμένες όπως τα προγράμματα οδήγησης, οι ρυθμίσεις του διαφορικού και όσα άπτονται της off-road κίνησης και επιλέγονται μέσω φυσικών διακοπτών όπως ακριβώς θα περίμενε κανείς από ένα μοντέλο του είδους του.
Genesis GV60 Magma

Εκπληρώνοντας μια υπόσχεση που έχει δώσει από καιρό ο όμιλος Hyundai με αφετηρία το πολυτελές σκέλος του, Genesis, εγκαινίασε από την αμερικανική έκθεση τη νέα φίρμα επιδόσεων ονόματι Magma. Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Magma παίρνει τη μορφή του Genesis GV60 σε μια εκδοχή… on steroids όπως θα έλεγαν εύστοχα και οι Αμερικανοί. Ξεκινώντας από τα βασικά, το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο υπόσχεται συνδυαστική ισχύ 650 ίππων και 790 Nm ροπής με την ενεργοποίηση του προγράμματος οδήγησης Boost.

Τα συγκεκριμένα μεγέθη του επιτρέπουν τη δυνατότητα επιτάχυνσης από 0-100 χλμ./ώρα σε χρόνο μικρότερο των τριών δευτερολέπτων ενώ η μέγιστη ταχύτητά του διαμορφώνεται σε 264 χλμ./ώρα. Πέρα από τους αριθμούς, το GV60 Magma διαθέτει σύστημα προσομοίωσης αλλαγής σχέσεων που παρέχει την εμπειρία ενός παραδοσιακού κιβωτίου, κληροδότημα από τη σειρά Ν των ηλεκτρικών Hyundai, σύστημα που διαχέει στον θάλαμο επιβατών τον ήχο ενός πανίσχυρου κινητήρα βενζίνης καθώς και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης που επιτρέπει, με την επιλογή του ομώνυμου προγράμματος οδήγησης, το drift.
Στην εξίσωση συνυπολογίστε ρυθμιζόμενα ηλεκτροϋδραυλικά αμορτισέρ που εγγυώνται μέγιστη ακρίβεια υπό πίεση και άνεση καθώς και τις συνήθεις πολυτελείς προδιαγραφές του μοντέλου της Genesis. Σε αυτές περιλαμβάνονται μια πανοραμική οθόνη 27 των ιντσών για infotainment και πίνακα οργάνων σε ενιαία διαμόρφωση η οποία, για τις ανάγκες της έκδοσης, μπορεί να μεταμορφωθεί εμφανίζοντας μόνο τις ζωτικές ενδείξεις συν κάποιες ακόμα όπως οι δυνάμεις G που αναπτύσσονται.

Επίσης δεν λείπουν και οι εξωτερικές παρεμβάσεις όπως οι νέες εισαγωγές αέρα μπροστά, η διόλου διακριτική αεροδυναμική πτέρυγα στο πίσω τμήμα η οποία συνεισφέρει στην παραγωγή κάθετης δύναμης και φυσικά το ισχυρότερο σύστημα πέδησης με τα μεγαλύτερα δισκόφρενα, τις monoblock δαγκάνες μπροστά και τα ελαστικά των 275 χιλ. που μαζί με την χαρακτηριστική πορτοκαλί απόχρωση του αμαξώματος δίνουν στη νέα άφιξη την απαραίτητη οπτική υπόσταση στην έννοια της «High Performance Luxury» όπως την αποκαλούν οι Κορεάτες.
Hyundai Crater

Επιδιώκοντας να εδραιωθεί και στην off-road μετακίνηση η Hyundai παρουσιάζει στο Λος Αντζελες το Crater, ένα off-road πρωτότυπο για το οποίο αν και προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί προοπτικές παραγωγής ως έχει, αναμένεται να επηρεάσει τις αντίστοιχου προσανατολισμού εκδόσεις XRT που έχουν σχεδιαστεί ειδικά και απευθύνονται στην αμερικανική αγορά, ούσες διαθέσιμες για τα μοντέλα της φίρμας. Αν δεν έχετε ακούσει ποτέ στη ζωή σας το αρκτικόλεξο XRT, απλουστευτικά σημαίνει για τη Hyundai ό,τι τα διακριτικά allroad για την Audi.

Με αυτή τη βάση ίσως σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς το πρωτότυπο Crater είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο και παρότι η Hyundai δεν δημοσιοποεί τα σχετικά τεχνικά χαρακτηριστικά, θεωρήστε βέβαιο ότι η τεχνολογία του προέρχεται από το ανάλογου μεγέθους Hyundai Ioniq 5. Αυτό που έχει όμως μεγαλύτερη σημασία στην προκειμένη περίπτωση είναι η πρόθεση της φίρμας να οδηγήσει ένα σκαλί ψηλότερα ή πιο off-road όσα περιλαμβάνονται στα πακέτα XRT.
Αρκεί μια ματιά στη σχεδίαση του Crater και σε στοιχεία όπως τα θηριώδη χωμάτινα ελαστικά, η επιπλέον σειρά LED στην οροφή, η πληθώρα γάντζων, η παρουσία συρματόσχοινων εν είδει προστατευτικών του παρμπρίζ για να κατανοήσει κανείς τις προοπτικές εμπλουτισμού του εξοπλισμού των επίμαχων εκδόσεων. Κατά τα άλλα το Crater υιοθετεί την τετραγωνισμένη σιλουέτα που θα περίμενε κανείς από το off-road είδος δίνοντας έμφαση στα παντός είδους προστατευτικά περιμετρικά και κάτω από το αμάξωμα.

Στα αντισυμβατικά στοιχεία συγκαταλέγονται οι ψηφιακοί καθρέπτες, οι προς τα πίσω ανοιγόμενες πίσω πόρτες και το εσωτερικό του όπου αντί των συνήθων, τον ρόλο του infotainment και του πίνακα οργάνων αναλαμβάνει το παρμπρίζ σε ένα διευρυμένο head-up display με βάθος πεδίου που καταλαμβάνει όλη την έκταση της γυάλινης επιφάνειας.
Από το παζλ δεν λείπουν οι ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες όπως το κυλινδρικό ταμπλό, το τετραγωνισμένο τιμόνι με τους διακόπτες και τα ιδιάζοντα στοιχεία όπως τα πορτοκαλί κλιπ συγκράτησης που σε πλήρη αντίθεση με το καφέ δέρμα των επενδύσεων δημιουργούν μια εκκεντρική εικόνα. Επίσης σεβόμενο απολύτως τον προσανατολισμό του, το Crater ενσωματώνει στον εξοπλισμό κουτί πρώτων βοηθειών, πυροσβεστήρα αλλά και κλωβό ασφαλείας ως μια επιπλέον δικλίδα ασφαλείας σε περίπτωση ανατροπής.

ΚΙΑ Telluride

Για να κατανοήσει κανείς καλύτερα πόσο διαφορετικά είναι τα πράγματα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αρκεί να ρίξει μια ματιά στη σημαντικότερη πρεμιέρα της KIA για την έκθεση του Λος Αντζελες.
Ο λόγος για το Telluride, ένα μοντέλο που δεν διατίθεται στην Ευρώπη για όλες τις προφανείς αιτίες και το οποίο σύμφωνα με τις συστάσεις των Κορεατών στη νέα, δεύτερη κατά σειρά γενιά του είναι ακόμα μεγαλύτερο σε μέγεθος, φτάνοντας αισίως τα 5,05 μέτρα.
Υιοθετώντας μια επταθέσια διάταξη στο εσωτερικό του και αφήνοντας παράλληλα αρκετό χώρο για αποσκευές (631 λίτρα ή 1.311 λίτρα με την αναδίπλωση της τελευταίας σειράς καθισμάτων) το Telluride καλείται να υπηρετήσει ευμεγέθεις απαιτήσεις του νέου αμερικανικού ονείρου.

Στις σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις που έχουν γίνει σε σχέση με την πρώτη γενιά του συγκρατήστε τις επίσημες συστάσεις, οι οποίες αναφέρουν ότι η νέα εικόνα του το καθιστά κομψότερο, στιβαρότερο και ταυτοχρόνως πιο «off-road» αισθητικά όπως επιβάλλουν και πάλι τα ζητούμενα του τοπικού κοινού.
Επίσης η KIA δεν έχει παραλείψει να ανταποκριθεί και στις ψηφιακές ανάγκες των Αμερικανών με δύο οθόνες 12,3 ιντσών οι οποίες εφοδιάζονται ως standard με Apple CarPlay και Android Auto και περιβάλλονται από ακριβά υλικά όπως το πραγματικό ξύλο και το αυθεντικό δέρμα που αφθονούν σε όλο το εσωτερικό του μοντέλου παραδίδοντας μαθήματα κορεατικής πολυτέλειας.

Οι κινητήρες αν και πιο «ταπεινοί» σε κυβισμό από ό,τι υπαγορεύει το φυσικό μέγεθος του μοντέλου, δεν «πέφτουν» κάτω από τα 2,5 λίτρα, με την KIA να προσφέρει δύο εκδοχές, με υβριδική ή μη τεχνολογία.
Για την ιστορία, η υβριδική διαμόρφωση προσφέρει ισχύ 333 ίππων ενώ η μη υβριδική 274 ίππους, αποτυπώνοντας και πάλι το χάσμα ανάμεσα σε Ευρώπη και ΗΠΑ καθώς στα καθ’ ημάς τα συγκεκριμένα μεγέθη θα θεωρούνταν μάλλον έγκλημα καθοσιώσεως για ένα πολυτελές SUV αντίστοιχου μεγέθους και μάλιστα με κινητήρα βενζίνης χωρητικότητας 2,5 λίτρων. Οπως ίσως ήδη υποθέτει κανείς η τετρακίνηση αποτελεί κοινή συνισταμένη αμφότερων των εκδόσεων όπως και η παρουσία αυτόματων κιβωτίων.

