Το 1975 επιμελήθηκε το πορτφόλιο «Mirrors of the Mind» («Καθρέφτες του νου») μαζί με τη Μάριαν Γκούντμαν της ομώνυμης γκαλερί στη Νέα Υόρκη με «πολλαπλά» έργα 11 καλλιτεχνών, όπως οι Γιόζεφ Μπόις, Ρίτσαρντ Χάμιλτον, Ρόι Λιχνενστάιν, Μπρους Νάιμαν. Δύο χρόνια αργότερα την παρουσίαζε και στην Αθήνα, στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, στο πλαίσιο της διεθνούς περιοδείας της. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, η φιλία του με τους ιδιοκτήτες της ήταν βαθιά και διήρκεσε πολλά χρόνια, όπως το μαρτυρούν οι επιστολές που έστελνε ως το τέλος στο ζεύγος του Τάσου και της Πέγκυς, αλλά και το γεγονός ότι χρησιμοποίησε μια φωτογραφία που είχε τραβήξει ο Τάσος Ζουμπουλάκης στην οδό Σόλωνος για το εξώφυλλο της ποιητικής του συλλογής «Οδός Νικήτα Ράντου» (εκδόσεις Ικαρος, 1977). Ορισμένες από αυτές τις επιστολές συγκαταλέγονται στο υλικό της έκθεσης «Restructuring the Mirrors of the Mind by Nicolas Calas» («Ανασκευάζοντας τους καθρέφτες του νου του Νικόλαου Κάλας»), η οποία διοργανώνεται από τη Δάφνη Ζουμπουλάκη με αφορμή τη συμπλήρωση σχεδόν 40 χρόνων από την πρώτη της παρουσίαση. Σε αυτή θα παρατεθεί υλικό από τη Βιβλιοθήκη των Βορείων Χωρών όπου έχει περιέλθει το αρχείο του Κάλας απ’ όταν το δώρισε η σύζυγός του Ελενα στο Μουσείο Louisiana της Κοπεγχάγης, το οποίο έχουν επιμεληθεί οι ιστορικοί τέχνης Ειρήνη Μαρινάκη, Κωνσταντίνος Στεφανής και ο εικαστικός Κύριλλος Σαρρής. Η έκθεση όμως έχει πρωτίστως εικαστικό χαρακτήρα. Στην γκαλερί θα επανεκτεθεί το portfolio του Κάλας, μαζί με μια σειρά έργων που πραγματεύονται την αντανάκλαση από καλλιτέχνες όπως οι Takis, Νικόλαος Κάλας, Νίκος Τρανός, η τελευταία σε επιμέλεια Δάφνης Ζουμπουλάκη και Νίκης Παπασπύρου. «Ο Κύριλλος Σαρρής μάλιστα αναδημιουργεί το σκάκι από καθρέφτες και ποτήρια κρασιού, ένα έργο του Κάλας μαζί με τον Αντρέ Μπρετόν το οποίο είχε παρουσιαστεί στην έκθεση του 1944 “The Imagery of Chess” με διοργανωτές τους Μαρσέλ Ντισάν, Μαξ Ερνστ και Τζούλιαν Λεβί» εξηγεί η Δάφνη Ζουμπουλάκη.
Από τα 14 του ο Νικόλαος Καλαμάρης, γιος εφοπλιστή με τεράστια περιουσία, απόγονος του Μπότσαρη από την πλευρά της μητέρας του, ερχόταν σε οξεία αντιπαράθεση με τον πατέρα του γιατί εκείνος αρνούνταν να αφήσει πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία να κατασκηνώσουν στην αυλή του σπιτιού τους. Το σπίτι ήταν Πανεπιστημίου και Κριεζώτου, δυο βήματα από το Παλάτι, μέσα στο οποίο ήταν συχνότατος επισκέπτης με τους γονείς του, και η σύγκρουση προοιωνιζόταν τη ρήξη με τους οικογενειακούς δεσμούς και την ηθελημένη αυτοεξορία. Δεν ήταν βέβαια η απεγνωσμένη προσπάθεια αποκοπής από το παρελθόν ή η δικτατορία του Μεταξά οι μόνοι λόγοι που τον οδήγησαν δίχως την οικονομική συνδρομή της οικογένειάς του σε Παρίσι, Λισαβόνα και εν τέλει οριστικά στη Νέα Υόρκη το 1940.
πότε & πού:
«Ανακατασκευάζοντας τους καθρέφτες του νου» στην γκαλερί Ζουμπουλάκη από 20/10 ως 9/11. Συνέδριο στην ΑΣΚΤ. Στις 21-22/10 διοργανώνεται ένα αφιέρωμα στον Κάλας με τίτλο «Regarding Nicolas Calas» στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Περιλαμβάνει διεθνές συνέδριο με σκοπό να αποτιμηθεί η συνολική προσφορά του Κάλας και έκθεση (21-27/10) με εικαστικές εγκαταστάσεις ελλήνων καλλιτεχνών όπως οι Νίνα Παπακωσταντίνου, Εύα Στεφανή, Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, μεταξύ άλλων, οι οποίες βασίζονται σε πρωτογενή έρευνα στο αρχείο του Κάλας. Ταυτόχρονα θα παρουσιαστεί τμήμα αυτού του αρχείου, ενώ θα πραγματοποιηθούν και εργαστήρια ανοιχτά στο ευρύ κοινό. Διοργανωτές είναι οι ιστορικοί τέχνης Ειρήνη Μαρινάκη και Κωνσταντίνος Στεφανής, η εικαστικός Τερέζα Παπαμιχάλη και οι ακαδημαϊκοί Σταματίνα Δημακοπούλου και Βασιλική Κολοκοτρώνη.«Regarding Nicolas Calas», συμπόσιο στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256, 21-22/10. Περισσότερες πληροφορίες www.regardingnicolascalas.net.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
