Η 28η Ιουνίου 2015 θα αποτελεί για δεκαετίες μια ημερομηνία ορόσημο για την Ελλάδα. Είναι η ημερομηνία που για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας, μπροστά στο ενδεχόμενο κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος, η Πολιτεία αποφάσισε να προχωρήσει στην επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls). Οι περιορισμοί αυτοί έφεραν τεράστιες αλλαγές στην καθημερινότητα επιχειρήσεων και απλών πολιτών δημιουργώντας τις περισσότερες φορές πρωτόγνωρα εμπόδια και δυσκολίες.
Μέσα σε περίπου έναν μήνα από την ημερομηνία επιβολής των περιορισμών οι τέσσερις συστημικές τράπεζες εξέδωσαν περισσότερες από ένα εκατομμύριο χρεωστικές κάρτες (πριν από τον έλεγχο κεφαλαίων εκδίδονταν κατά μέσον όρο λιγότερες από 100.000 κάρτες μηνιαίως). Η τραπεζική αργία και η αδυναμία για συναλλαγές στα ταμεία των τραπεζών ώθησαν τους πολίτες να «ανακαλύψουν βιαίως» τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Χιλιάδες πολίτες έκαναν για πρώτη φορά πληρωμή με τη χρεωστική κυρίως κάρτα τους.
Εφόσον η παραπάνω μεταβολή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, που προέκυψε από ανάγκη, μετατραπεί σε αλλαγή κουλτούρας, το όφελος για την ελληνική οικονομία θα μπορούσε να είναι τεράστιο. Η αρνητική συσχέτιση μεταξύ του αριθμού ηλεκτρονικών συναλλαγών και των επιπέδων της παραοικονομίας σε μια χώρα είναι στατιστικά αποδεδειγμένη, με τα στοιχεία να υποδεικνύουν ότι κάθε αύξηση του αριθμού των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 10 μειώνει κατά μέσον όρο την παραοικονομία κατά 1,2% του ΑΕΠ. Ειδικά στην Ελλάδα υπάρχει τεράστια δυναμική για άμεσα δημοσιονομικά αποτελέσματα καθώς η χώρα συνδυάζει μοναδικά τρεις παράγοντες:
1.Είναι ουραγός όσον αφορά τον μέσο όρο ηλεκτρονικών συναλλαγών ανά κάτοικο στην Ευρώπη, μόλις 17, όταν οι ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 189.
2.Εχει αυξημένα ποσοστά φοροδιαφυγής καθώς, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα χάνει πάνω από 3 ευρώ για κάθε 10 ευρώ ΦΠΑ που θα έπρεπε να εισπράξει.
3.Εχει υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ.
Η εισαγωγή κινήτρων προς τους πολίτες για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών θα μπορούσε να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Μεσοπρόθεσμα κάτι τέτοιο θα επέτρεπε και τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος με την υιοθέτηση χαμηλότερων συντελεστών τόσο στον ΦΠΑ όσο και στη φορολογία φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων.
Διαθέτοντας τεράστια εμπειρία στη συνεργασία με κυβερνήσεις και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούςπολλών κρατών για τον σχεδιασμό μέτρων που θα συμβάλουν στον περιορισμό της παραοικονομίας, στη MasterCard είμαστε πεπεισμένοι ότι η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι το κλειδί για την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση των φορολογικών εσόδων στη χώρα μας και τη συνεπακόλουθη μείωση φορολογικών βαρών που επιβλήθηκαν στην προσπάθεια της δημοσιονομικής εξυγίανσης.
Ο κ. Αθανάσιος Γεραμάνης είναι στέλεχος της MasterCard, επικεφαλής των αγορών Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
