Η ανατροπή της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Έταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) θα ενεργοποιήσει απαιτήσεις από την Κομισιόν για ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων 3,1 δισ. ευρώ και θα οδηγήσει τις εταιρείες σε «λουκέτο», αναφέρει σε γραπτή ερώτησή του προς τους υπουργούς Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη και Οικονομίας κ. Γιώργου Σταθάκη, ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης και βουλευτής Β’ Αθήνας της ΝΔ κ. Κωστής Χατζηδάκης.
«H αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, η οποία βρίσκεται στο στάδιο υποβολής δεσμευτικών προσφορών με εκδήλωση και στις δύο περιπτώσεις επενδυτικού ενδιαφέροντος, έχει μια ιδιαίτερη διάσταση, η οποία υπερβαίνει τη συζήτηση περί χρησιμότητας ή μη των αποκρατικοποιήσεων» σημειώνει ο πρώην υπουργός.
«Στον παλαιό όμιλο ΟΣΕ είχε εγερθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέμα κρατικών ενισχύσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχτηκε να μη συνεχίσει να εγείρει θέμα επιστροφής κρατικών ενισχύσεων εφόσον προχωρήσουν οι δυο αποκρατικοποιήσεις» συνεχίζει.
«Σε περίπτωση που οι αποκρατικοποιήσεις δεν προχωρήσουν, τότε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινδυνεύει να επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις ύψους τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, καθώς το θέμα συνδέεται και με την αναδιάρθρωση της εταιρείας ΟΣΕ, στην οποία η Κομισιόν εντοπίζει άλλα 2,5 δισ. ευρώ κρατικών ενισχύσεων, οποιαδήποτε μονομερής ενέργεια θα οδηγούσε τις Βρυξέλλες στην απόφαση για ανάκτηση αθροιστικών επιδοτήσεων ύψους ως 3,1 δισ. ευρώ» επισημαίνει ο κ. Χατζηδάκης.
Όπως αναφέρει, προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εκδηλώσει την αντίθεση του στην πρόθεση της κυβέρνησης του κ. Αντώνη Σαμαρά για την ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών, καθώς υποστήριζε την «απόκρουση των άμεσα προωθούμενων αποκρατικοποιήσεων και ανάλογα με τις κεφαλαιουχικές δυνατότητες η επανάκτηση του δημοσίου ελέγχου των στρατηγικής σημασίας Δημοσίων Επιχειρήσεων (ΔΕΗ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, ΟΣΕ κτλ.)».
«Μετεκλογικά και ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας, υπουργοί της κυβέρνησης προχωρούσαν σε αντιφατικές δηλώσεις που περιέπλεκαν παρά ξεκαθάριζαν τις προθέσεις της κυβέρνησης» σημειώνει ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος παραθέτει αντικρουόμενες δηλώσεις υπουργών της κυβέρνησης, όπως:
«Δεν είμαστε δογματικοί. Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ είναι απαραίτητη, για να μπορέσει η Ελλάδα να πάει από τον 19οστον 21οαιώνα» (ο κ. Βαρουφάκης, 2.3.2015).
«Ό,τι λέγαμε προεκλογικά ως αντιπολίτευση ισχύουν απολύτως και τώρα που είμαστε κυβέρνηση. Ο ΟΣΕ δεν πωλείται. Αντίθετα θέλουμε να ανασυγκροτήσουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο» (ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης, 21.3.2015).
«Για όσους διαγωνισμούς δεν έχουν ολοκληρωθεί, θα υπάρξει διαπραγμάτευση των όρων που περιλαμβάνουν προκειμένου να βελτιωθούν προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος… Θα ξαναδούμε εξαρχής το μοντέλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ» (ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, 16.4.2015).
«Επιπλέον, κατά το τελευταίο ταξίδι του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα μαζί με κλιμάκιο της Κυβέρνησης στη Μόσχα για επίσημες επαφές με την ρωσική Κυβέρνηση, φέρεται να υπήρξαν συζητήσεις σε ανώτατο διακρατικό επίπεδο σχετικά με τους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη και στις οποίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι» σημειώνει ο κ. Χατζηδάκης.
«Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω εξελίξεων, ενώ ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου των δύο εταιρειών είναι στην τελική του φάση, έχει προκληθεί σύγχυση σε σχέση με τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης για δύο αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες θα έχουν θετική επίδραση στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας» εξηγεί ο πρώην υπουργός.
«Εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά σε σχέση με τις συνέπειες για το μέλλον των εταιρειών σε περίπτωση που ανατραπεί η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προς τις κρατικές ενισχύσεις, καθώς η ματαίωση της αποκρατικοποίησης θα επαναφέρει την απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για καταβολή από τις εν λόγω εταιρείες στο Δημόσιο των κρατικών ενισχύσεων και, επομένως, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε αναστολή της λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών» υπογραμμίζει ο βουλευτής.
«Εξαιτίας της εντεινόμενης σύγχυσης σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για το μέλλον της αποκρατικοποίησης των εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ καιRosco», όπως αναφέρεται, ο κ. Χατζηδάκης ρωτά τους κ.κ. Σταθάκη και Βαρουφάκη:
«Η κυβέρνηση επιμένει στις προεκλογικές της θέσεις περί ενός ενιαίου δημόσιου σιδηροδρομικού Οργανισμού;»
«Η κυβέρνηση σκοπεύει να συνεχίσει τον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη και προβλέπει την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου ΤΡΑΙΝΟΣΕ καιRosco; Και αν ναι, αυτό θα συμβεί με αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού; Σε αυτή την περίπτωση ποιες θα είναι αυτές οι αλλαγές;»
«Ποιες εξελίξεις έχουν σημειωθεί σε σχέση με την αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco τόσο στις συζητήσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τη ρωσική πλευρά, όσο και άλλες συζητήσεις που ενδεχομένως έχουν λάβει χώρα;»
«Σε περίπτωση που σταματήσει η διαδικασία αποκρατικοποίηση, τότε ποια πολιτική σκοπεύει να ακολουθήσει η κυβέρνηση για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας;»
«Τι προτίθεται να πράξει η κυβέρνηση στην περίπτωση που οι αποκρατικοποιήσεις σταματήσουν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτήσει την επιστροφή των κρατικών ενισχύσεων;»
