Mε έσοδα μόλις 4 εκατ. ευρώ τον μήνα και έξοδα 6 εκατ. ευρώ ο κρατικός ΟΔΙΕ ψυχορραγεί και υπό το βάρος δανείων 200 εκατ. ευρώ με τον νόμο 4111 τίθεται σε εκκαθάριση στις 31 Μαρτίου 2015.
Η λύση και εκκαθάριση του ΟΔΙΕ ήταν μονόδρομος μετά τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ζητούσε την άμεση εξεύρεση λύσης για τις κρατικές ενισχύσεις προς τον ΟΔΙΕ.
Για αυτόν τον λόγο το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε να εκχωρήσει μόνο την άδεια διεξαγωγής του στοιχήματος και όχι τον ΟΔΙΕ.
«Θα εξεταστούν εκ νέου»
Στον διεθνή διαγωνισμό πλειοδότης ανακηρύχθηκε ο ΟΠΑΠ, προσφέροντας 40,5 εκατ. ευρώ για την αποκλειστική άδεια διεξαγωγής του αμοιβαίου ιπποδρομιακού στοιχήματος στην Ελλάδα για 20 έτη.
Η σύμβαση παραχώρησης εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το ΣτΕ απέρριψε ενστάσεις άλλων διαγωνιζομένων και πλέον απομένει η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή.
Με την έλευση όμως της νέας κυβέρνησης όλες οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν παγώσει, καθώς, όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, άλλες θα εξεταστούν εκ νέου και άλλες θα ακυρωθούν.
Στην περίπτωση του Ιπποδρόμου, η πολυτέλεια του χρόνου δεν υπάρχει. Για να διασφαλιστεί το εισόδημα των 1.500 οικογενειών που εμπλέκονται με τον ΟΔΙΕ (εργαζομένων, προπονητών, αναβατών, πρακτόρων, ιδιοκτητών αλόγων κ.ά.), η μόνη λύση, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, είναι η άμεση ανάληψη της άδειας από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο, δηλαδή τον ΟΠΑΠ, ώστε να συνεχιστούν οι ιπποδρομίες.
«Το ιπποδρόμιο δεν πρέπει να κλείσει ούτε για μία ημέρα. Αν συμβεί αυτό, πολύ δύσκολα θα λειτουργήσει εκ νέου» αναφέρουν στο «Βήμα της Κυριακής» οι εργαζόμενοι του Οργανισμού, οι οποίοι σημειωτέον είναι οι μοναδικοί εργαζόμενοι κρατικού φορέα που επιζητούν την ιδιωτικοποίησή του.
Οπως τονίζουν χαρακτηριστικά, «η ανάληψη του ιπποδρομιακού στοιχήματος από τον ιδιώτη, εκτός του ότι θα συμβάλει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας, θα επιτρέψει στον ΟΔΙΕ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του προς τρίτους και ταυτόχρονα η υπό εκκαθάριση εταιρεία θα έχει ένα ετήσιο έσοδο 2,5 εκατ. ευρώ από το ενοίκιο που θα καταβάλει ο παραχωρησιούχος».
Ο ΟΔΙΕ χρωστά περίπου 25 εκατ. ευρώ στον τεχνολογικό του πάροχο (Intralot) και περίπου 1,5 εκατ. ευρώ για οφειλές σε παλαιούς εργαζομένους που έχουν δικαιωθεί δικαστικά. Το οφειλόμενο ποσό προς τους εργαζομένους ήταν 5 εκατ. ευρώ, αλλά ήδη έχουν εξοφληθεί τα 3,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, χρέη υπάρχουν και προς τη ΔΕΗ, αλλά σε αυτή την περίπτωση έχει υπάρξει συμφωνία ρύθμισης.
Η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομίας κυρία Νάντια Βαλαβάνη, η οποία πλέον είναι και αρμόδια υπουργός για τη λειτουργία και τα πεπραγμένα του ΤΑΙΠΕΔ, γνωρίζει αρκετά καλά το θέμα του Ιπποδρόμου και των ιδιαιτεροτήτων του, αφού είχε επισκεφθεί δύο φορές το Μαρκόπουλο πριν από τις εκλογές, καθώς συμμετείχε σε αντιπροσωπείες του ΣΥΡΙΖΑ.
Δυναμική
Στην περίπτωση του ΟΔΙΕ, υπάρχει και άλλη μία παράμετρος που ενδεχομένως να παίξει ρόλο σχετικά με την τύχη του Οργανισμού. Ο ΟΠΑΠ, ως άμεσα ενδιαφερόμενος, δείχνει αποστασιοποιημένος και δεν πιέζει για την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή. Οχι γιατί δεν το επιθυμεί. Απλώς, σε περίπτωση που η κυβέρνηση μπλοκάρει την εκχώρηση της άδειας, ο ΟΠΑΠ θα γλιτώσει τα 40 εκατ. ευρώ και χωρίς τη δική του ευθύνη θα κλείσει ένας ανταγωνιστής του στον ευρύτερο χώρο του τζόγου.
Από την άλλη πλευρά, η δυναμική του Ιπποδρόμου δεν αμφισβητείται από κανέναν. Στις καλές εποχές ο τζίρος του ΟΔΙΕ έφθανε τα 25 εκατ. ευρώ τον μήνα. Το προϊόν έχει άμεση σχέση με τον αριθμό των ιπποδρομιών και των αλόγων που συμμετέχουν. Με την αλλαγή της φορολογίας το 2010 από την τρόικα, οι ιδιοκτήτες αλόγων αποχώρησαν μαζικά και σήμερα διεξάγονται μόνο δύο ιπποδρομίες την εβδομάδα με 300 άλογα έναντι 1.500 αλόγων όταν o ΟΔΙΕ βρισκόταν στις Τζιτζιφιές. Εν όψει της πώλησης της άδειας, η φορολογία επανήλθε στο παλαιότερο καθεστώς και ιδιοκτήτες τουλάχιστον 300 αλόγων έχουν εκδηλώσει την επιθυμία τους να επιστρέψουν στο Μαρκόπουλο, αρκεί να ολοκληρωθεί η εκχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος στον παραχωρησιούχο.
Υπενθυμίζεται ότι ως το 2002 ο ΟΔΙΕ ήταν μια κερδοφόρα εταιρεία και δεν είχε ακίνητη περιουσία.Η αντίστροφη πορεία του Οργανισμού άρχισε το 2003, όταν ο ΟΔΙΕ «φορτώθηκε» με δάνεια 208 εκατ. ευρώ (130 εκατ. για τις κτιριακές εγκαταστάσεις και 78 εκατ. για τις απαλλοτριώσεις) για τη μετεγκατάσταση του Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο λόγω της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων. Τα τοκοχρεολύσια υπερέβαιναν τα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ο Οργανισμός «γύρισε» σε ζημιές και χρειαζόταν η συνδρομή του κράτους για να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
