Η τραγωδία του «Norman Atlantic» έφερε στον αφρό για μία ακόμη φορά τα προβλήματα της ελληνικής ακτοπλοΐας. Ενας κλάδος που τα τελευταία χρόνια ταλανίζεται από τη δραστική μείωση των ταξιδιωτών λόγω της κρίσης, από τον υπερδανεισμό, το υψηλό –τουλάχιστον ως πρόσφατα –κόστος πετρελαίου, τον ανταγωνισμό στη γραμμή της Αδριατικής από τα ιταλικά πλοία αλλά και από την υψηλή τιμολόγηση των εισιτηρίων καθώς στo ήδη ακριβό εισιτήριο έρχονται να προστεθούν και κρατήσεις υπέρ τρίτων (λιμενικά τέλη, κρατήσεις για λεμβούχους, αχθοφόρους κ.τ.λ.).
Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι από την έναρξη της κρίσης το 2009 ως σήμερα έχουν «χαθεί» από το μεταφορικό έργο 12.000.000 επιβάτες και 990.000 οχήματα. Ως εκ τούτου οι εταιρείες υποχρεώθηκαν σε κινήσεις μείωσης του κόστους, όπως μείωση των δρομολογίων, απολύσεις προσωπικού, περικοπές αμοιβών, πώληση νέων πλοίων και αντικατάσταση με παλαιά κ.τ.λ.
Στο πλαίσιο της μείωσης των δαπανών τους οι εταιρείες επιλέγουν να μισθώσουν στις γραμμές της Αδριατικής ιταλικά πλοία. Και αυτό διότι το ιταλικό κράτος δίνει στα καράβια αυτά γενναίες επιδοτήσεις και επιτρέπει να λειτουργούν με λιγότερες οργανικές θέσεις σε σχέση με τα ελληνικά. Ενδεικτικό του μειωμένου κόστους σε σχέση με τα ελληνικά πλοία είναι ότι οι ασφαλιστικές εισφορές που επιδοτούνται αποτελούν το 33% του μισθού και ο φόρος το 15%.
Το φαινόμενο αυτό έχει νοθεύσει τον ανταγωνισμό αφού σήμερα στην Αδριατική εκτελούν δρομολόγια λιγότερο από οκτώ ελληνικά πλοία, όταν πριν από δέκα χρόνια ήταν 27. Σημειώνεται ότι η ΑΝΕΚ είχε μισθώσει και στο παρελθόν ιταλικό πλοίο, το «Corragio», στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία, όπως και ο όμιλος Grimaldi (Μινωικές Γραμμές).
Σύμφωνα με την εκδοχή της ΑΝΕΚ, το «Norman Atlantic» ναυλώθηκε επί δίμηνο καθώς το δικό της πλοίο, το «Hellenic Spirit», είχε δεξαμενιστεί, δηλαδή είχε αποσυρθεί για συντήρηση. Παράγοντες της αγοράς όμως υποστηρίζουν ότι αυτό ίσως ήταν μια καλή αφορμή να μισθωθεί το «Norman Atlantic» για περισσότερο διάστημα από όσο κρατάει ένας δεξαμενισμός ώστε η εταιρεία να έχει οικονομικό όφελος.
Βεβαίως το δυστύχημα δεν οφείλεται στη μίσθωση αλλά στην κακιά ώρα. Ωστόσο έμπειροι παρατηρητές θέτουν ορισμένα ερωτήματα: Δεν θα υπήρχε καλύτερη αντιμετώπιση της τραγωδίας αν το πλήρωμα ήταν πολυπληθέστερο, αν αποτελούνταν από πιο έμπειρους, κατά γενική ομολογία, έλληνες ναυτικούς αντί για ιταλούς και κυρίως αν υπήρχε η συνεννόηση της γλώσσας, κάτι που επεσήμαναν πολλοί διασωθέντες ως ένα από τα βασικά προσκόμματα στη διαδικασία διάσωσης; Ερωτήματα που είναι αδύνατον να απαντηθούν.
Η ΑΝΕΚ ιδρύθηκε το 1967 με την επωνυμία Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης και τον διακριτικό τίτλο ANEK Lines. Hταν η πρώτη εταιρεία λαϊκής βάσης και η ιδέα της ίδρυσής της προέκυψε από την ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Η Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει σήμερα το 24,6% της ΑΝΕΚ καθώς απέκτησε έμμεσα αυτά τα δικαιώματα ψήφου έπειτα από καταγγελία δανείου της Sea Star η οποία είχε ως ενέχυρο τις μετοχές της ακτοπλοϊκής εταιρείας. Επίσης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Χρηματιστηρίου, μέτοχος με 26% εμφανίζεται η κυρία Αμαλία-Αναστασία Βαρδινογιάννη. Ο όμιλος ΑΝΕΚ απασχολεί σήμερα 980 εργαζομένους και διαθέτει ιδιόκτητο στόλο 9 πλοίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
