Στέφανος Τσιαλής: Να μην περάσουμε απ’ τη φτώχεια στην εξαθλίωση…

Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο απόγευμα στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ο Στέφανος Τσιαλής επέλεξε να φωτογραφηθεί με φόντο την Ακρόπολη.

Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο απόγευμα στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ο Στέφανος Τσιαλής επέλεξε να φωτογραφηθεί με φόντο την Ακρόπολη. Γεννημένος στη Σύρο και μεγαλωμένος στη Θεσσαλονίκη, κάθε φορά που επισκεπτόταν την πρωτεύουσα το μνημείο αποτελούσε για τον ίδιο σημείο αναφοράς.
Ο 50χρονος νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών επιστρέφει στην Ελλάδα ύστερα από τρεις δεκαετίες απουσίας. Εζησε στη Δανία, στην Αυστρία και στη Γερμανία όπου διέγραψε αξιόλογη διαδρομή τόσο στο πόντιουμ όσο και σε διοικητικές θέσεις. Είναι η πρώτη φορά μάλιστα που μένει στην Αθήνα. Παντρεμένος με Γερμανίδα, αναφέρει πως η σύζυγός του αγαπά πολύ την Ελλάδα και μάλιστα τον στήριξε ουσιαστικά στην απόφασή του να αφήσει μια τακτοποιημένη ζωή στη Γερμανία και να επιστρέψει στη χώρα μας. Ωστόσο, οι λόγοι που αποφάσισε να πει τελικά το «ναι» ήταν πολλοί…

«Αισθάνομαι ότι είμαι πλέον σε ηλικία κι έχω αποκτήσει εμπειρία ζωής τέτοια η οποία μου επιτρέπει να αναλάβω αυτού του είδους την ευθύνη»
λέει συγκεκριμένα. Oμολογεί, βέβαια, ότι στην απόφασή του μέτρησε και η πανθομολογούμενη άνοδος του επιπέδου της ΚΟΑ. Εξαίρει το έργο του προκατόχου του Βασίλη Χριστόπουλου. Το γεγονός ότι η μη ανανέωση της θητείας του τελευταίου προκάλεσε αξιοσημείωτες αντιδράσεις τον επηρέασε άραγε;
«Σίγουρα με προβλημάτισε» απαντά ο Στέφανος Τσιαλής. «Γνωρίζω τον Βασίλη Χριστόπουλο πολύ καλά, έχουμε καλές συναδελφικές σχέσεις. Κι εκείνος με κάλεσε να διευθύνω σημαντικές συναυλίες κι εγώ θα τον καλέσω του χρόνου. Σαφώς δεν είναι ευχάριστο να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Από την άλλη, σκέφτηκα ότι αν δεν αξιοποιούσα την ευκαιρία που μου δόθηκε, ίσως να μετάνιωνα αργότερα πολύ».

«Στην Ελλάδα δεν πλήττεις»


Μιλώντας για την επιστροφή του στην Ελλάδα, ο αρχιμουσικός παραδέχεται πως στην αρχή τον ξένιζαν ορισμένα πράγματα. «Για παράδειγμα, οι υπερβολικές καθυστερήσεις που αντιμετωπίζει κανείς σε κάποιες περιπτώσεις. Ημουν μαθημένος στις συνθήκες μιας πολύ οργανωμένης κοινωνίας όπως είναι η γερμανική. Από την άλλη, μου αρέσει η αισιοδοξία που υπάρχει στην Ελλάδα, η πεποίθηση ότι κάτι θα γίνει, έστω την τελευταία στιγμή. Επειτα, εδώ δεν πλήττεις ποτέ».
Στη συνέχεια, αναφέρεται στη δύσκολη οικονομική πραγματικότητα. Στην ολοένα μειούμενη επιχορήγηση η οποία από το 1.290.450 ευρώ το 2014 έφτασε στις μόλις 500.000 ευρώ το 2014 με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο αυτή καθαυτή η αποστολή της πρώτης Ορχήστρας της χώρας. Επισημαίνει, ενδεικτικά, μεταξύ πολλών άλλων, τη συνακόλουθη δυσχέρεια ανάθεσης νέων έργων σε έλληνες συνθέτες, πράγμα το οποίο αποτελεί υποχρέωση της ΚΟΑ. «Ο φόβος είναι μήπως περάσουμε από την προγραμματισμένη φτώχεια στην προγραμματισμένη εξαθλίωση» επισημαίνει. «Δεν αξίζει κάτι τέτοιο στην Ορχήστρα».
Ωστόσο, δηλώνει άνθρωπος φύσει αισιόδοξος, μάλλον νηφάλιος και προσγειωμένος. Λέει πως κατανοεί τις οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα. «Θεωρώ πως και με λίγα μέσα μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα» συνεχίζει.
Μιλώντας για τις κύριες επιδιώξεις του, ο Στέφανος Τσιαλής λέει πως είναι πρωτίστως καλλιτεχνικές. Παρά τα πενιχρά οικονομικά μέσα, θεωρεί πολύ σημαντικό να συνεχίσει να έχει τη δυνατότητα η ΚΟΑ να μετακαλεί αξιόλογους επισκέπτες αρχιμουσικούς.

Να σπάσει το φράγμα


Ο Στέφανος Τσιαλής κρίνει εξίσου αναγκαίο το να βρει η Ορχήστρα νέες μορφές μουσικής έκφρασης, πέρα από το τρίπτυχο Ουβερτούρα, Κοντσέρτο, Συμφωνία. «Η Συμφωνική Μουσική έχει αυτή τη στιγμή πολύ περισσότερες δυνατότητες από όσες είχε πριν από 100 χρόνια. Ο καθένας μπορεί να ακούσει μουσική σήμερα, στο youtube έχεις την ευκαιρία να βρεις τις σημαντικότερες ερμηνείες. Τα πράγματα έχουν γίνει πιο δημοκρατικά. Γι’ αυτό και πιστεύω ιδιαίτερα στην επίδραση που μπορεί να έχει η μουσική στο λεγόμενο ευρύ κοινό».
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ θα επιδιώξει να σπάσει το «φράγμα» μεταξύ σκηνής και πλατείας. Εξ ου και αποφάσισε να αναλάβει τον διττό ρόλο του αφηγητή και του μαέστρου σε κάποιες συναυλίες, να κάνει ο ίδιος εισαγωγικές ομιλίες αλλά και να συζητήσει με τους θεατές προκειμένου να του υποβάλουν ερωτήσεις και προτάσεις… Πέρα από τις τακτικές εμφανίσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο ίδιος αναφέρεται και στις εμφανίσεις σε εναλλακτικούς χώρους όπως π.χ. το Gazarte όπου σύνολα της Ορχήστρας θα παρουσιάζουν προγράμματα μουσικής Δωματίου μια Δευτέρα κάθε μήνα. Στα σκαριά βρίσκεται και μια συνεργασία με το Badminton: ένα πρόγραμμα που φιλοδοξεί να συνδυάσει την ακοή με την όραση και να απευθυνθεί σε όλη την οικογένεια. Ιδιαίτερη μνεία κάνει τέλος στα κοινωνικά και εκπαιδευτικά προγράμματα της ΚΟΑ αλλά και στην επικείμενη πρώτη διεθνή ηχογράφηση της Ορχήστρας με την εταιρεία NAXOS τον Ιούνιο του 2015.


πότε & πού:
Η επόμενη συναυλία της ΚΟΑ θα δοθεί στις 12/10 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης). Με τίτλο «Μουσική από ταινίες επιστημονικής φαντασίας» αποτελεί την πρώτη μιας μικρής, στην αρχή, σειράς «Συναυλιών για νέους από 8 ως 108 ετών» με εναλλακτικό περιεχόμενο. Στις 19.00. Στις 17/10 θα δοθεί η δεύτερη συναυλία του κύκλου «Σλάβικη ψυχή» με έργα Μότσαρτ και Σοστακόβιτς. Στο ΜΜΑ, στις 20.30

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version