Οποιος έχει κάνει μια βόλτα στον παραλιακό μέτωπο της Αθήνας το τελευταίο διάστημα δεν μπορεί να μην έχει παρατηρήσει τις αλλαγές στο τοπίο της… αθηναϊκής Ριβιέρας. Μεγάλοι κινούμενοι γκρίζοι όγκοι διακόπτουν τη γραμμή του ορίζοντα, προσδίδοντας έναν δυναμικό χαρακτήρα στο θαλασσινό τοπίο. Πρόκειται για μεγάλα εμπορικά πλοία, κυρίως κοντέινερ, που προσέρχονται, αποχωρούν ή περιμένουν να μπουν στο λιμάνι του Πειραιά. Και οι αφιξο-αναχωρήσεις όλο και πληθαίνουν.
Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έχει καταστεί πλέον μαγνήτης για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και για πολυεθνικές επιχειρήσεις, έπειτα από την επιτυχημένη λειτουργία των λιμένων εγκαταστάσεων από τους Κινέζους της COSCO, οι οποίοι ετοιμάζονται να επενδύσουν άλλα 230 εκατ. ευρώ για την επέκταση των υποδομών, με στόχο τον διπλασιασμό των διακινούμενων φορτίων.
Απαιτήσεις
Μάλιστα ο σινικός ναυτιλιακός γίγαντας προσελκύει όλο και περισσότερους διεθνείς βιομηχανικούς παίκτες, οι οποίοι αναζητούν νέες οικονομικότερες διόδους για το διεθνές εμπόριο μέσα από την Ελλάδα, δημιουργώντας έτσι μια ιστορική γεωπολιτική συγκυρία για τη χώρα μας.
Είναι ενδεικτικό ότι ο βασικός ευεργετούμενος της νέας κατάστασης είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία από ελάχιστο τοπικής εμβέλειας εμπορευματικό έργο καλείται πλέον να ανταποκριθεί σε όλο και υψηλότερες απαιτήσεις πολυεθνικών τεχνολογικών κολοσσών που χτυπούν την πόρτα της COSCO. Μάλιστα ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει, σύμφωνα με πληροφορίες, και βασικό πεδίο συνεργασίας στη συνάντηση του έλληνα πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και του κινέζου ομολόγου του κ. Λι Κετσιάνγκ, σε επίσημη τελετή στον Πειραιά τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι δύο πρωθυπουργοί αναμένεται να εγκαινιάσουν το πρώτο τρένο που θα μεταφέρει από το λιμάνι του Νέου Ικονίου στην Κεντρική Ευρώπη εξαρτήματα του κινεζικού «κολοσσού» των τηλεπικοινωνιών Huawei.
Ηδη από τον Δεκέμβριο η Huawei είχε ξεκινήσει τη λειτουργία του κέντρου διανομής της στον χώρο της ΣΕΠ στον Πειραιά, σε συνέχεια σχετικής υπόσχεσης της εταιρείας κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του κ. Σαμαράτον Μάιο του 2013 στην Κίνα. Η Huawei έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία διαμετακομιστικού κόμβου και ενός κέντρου έρευνας και τεχνολογίας, σε συνεργασία με ερευνητικά κέντρα και ελληνικές εταιρείες.
Συνεργασία
Δικό της τρένο στην Κεντρική Ευρώπη θα στείλει την ίδια ημέρα και η ZTE, σηματοδοτώντας τη σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων των δύο χωρών.
Οπως και η Huawei, έτσι και η ZTE έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία τόσο κόμβου εφοδιαστικής αλυσίδας όσο και κέντρου επισκευών και συντήρησης, με στόχο τη μετεξέλιξή του σε γραμμή παραγωγής. Το πλάνο της ZTE εφαρμόζεται κανονικά, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, τα οποία υπογραμμίζουν ότι ήδη καλύπτονται από το logistics hub της ZTE στον Πειραιά 13 χώρες της ευρύτερης περιοχής. Μάλιστα η διαμεταφορά που γίνεται σήμερα από θαλάσσης σιγά-σιγά θα αρχίσει να περνάει στον σιδηρόδρομο και να εκτελείται μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οπως σημειώνουν στελέχη της ZTΕ, στην επόμενη φάση του πενταετούς αναπτυξιακού σχεδίου της θα συγκροτηθεί και η πρώτη γραμμή συναρμολόγησης της εταιρείας στην Ελλάδα για τα προϊόντα που πουλάει στην Ευρώπη, σηματοδοτώντας την πρώτη βιομηχανική «πινελιά» του σινικού κύματος στη χώρα μας. Αλλωστε άπαξ και γίνει η συναρμολόγηση στην Ελλάδα αυτοδικαίως θα θεωρούνται ευρωπαϊκά προϊόντα και θα απαλλάσσονται από τυχόν δασμούς και τέλη στην ενιαία αγορά, κάτι που καλοβλέπουν και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές.
Φορτώνουν τρένα ΖΤΕ, Huawei, HP και Sony Τη Δευτέρα το βράδυ αναχώρησε και το πρώτο επίσημο εμπορευματικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο της Hewlett-Packard (HP) με προορισμό τη γραμμή συναρμολόγησης που διατηρεί στην Τσεχία, όπου και θα παραδώσει εξαρτήματα.
Επρόκειτο για ένα πολυαναμενόμενο δρομολόγιο, την εκκίνηση του οποίου περίμενε η αγορά εδώ και ενάμιση χρόνο, στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας HP – COSCO – ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αλλωστε ήδη από τον Απρίλιο η HP διατηρεί γραφείο μέσα στους χώρους της ΣΕΠ στο λιμάνι. Στα σχέδια της HP είναι από τον κόμβο της στον Πειραιά να καλυφθούν η Κεντρική Ευρώπη, η Μαύρη Θάλασσα, η Ρωσία και χώρες της Μεσογείου, όπως η Τουρκία, το Ισραήλ, αλλά και κράτη της Βόρειας Αφρικής όταν εξισορροπηθεί η πολιτική κατάσταση στην περιοχή.
Η μεγάλη έκπληξη όμως ήλθε από τη Sony, η οποία έκανε σπριντ και κατάφερε να γίνει η πρώτη εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποίησε τον ελληνικό «δρόμο του μεταξιού». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει στείλει σχεδόν μία ντουζίνα τρένα προς την Κεντρική Ευρώπη και πλέον έχει ορίσει τα δικά της τακτικά, εμπορευματικά δρομολόγια μέσω των COSCO και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στελέχη της Sony μιλούν πλέον για κανονική ροή εμπορευμάτων μέσω της Ελλάδας, καθώς και ο χρόνος μεταφοράς είναι μικρότερος και οι τιμές που προσφέρονται είναι ικανοποιητικές.
Στο μεταξύ σύμφωνα με πληροφορίες και άλλες πολυεθνικές, όπως η κινεζική Lenovo και οι αμερικανικές Dell και Cisco, έχουν χτυπήσει την πόρτα της COSCO και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο κινεζικός δυναμισμός στον Πειραιά δημιουργεί σημαντικές προσδοκίες και για το Θριάσιο, στο οποίο προβλέπεται να αναπτυχθεί εμπορευματικό κέντρο, σύμφωνα και με το πρόσφατο νομοσχέδιο των υπουργείων Υποδομών και Ανάπτυξης για τα logistics που θα συζητηθεί στα θερινά τμήματα της Βουλής.
«Τρέχει» ο διαγωνισμός για το Θριάσιο Πεδίο Εδώ και λίγες ημέρες η ΓΑΙΑ ΟΣΕ αναζητεί με διεθνή διαγωνισμό παραχωρησιούχους για το Συγκρότημα Εγκαταστάσεων Θριασίου Πεδίου, το οποίο περιλαμβάνει Εμπορευματικό Κέντρο (ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ) και Σταθμό Διαλογής και Μεταφόρτωσης (ιδιοκτησίας ΟΣΕ).
Σύμφωνα με το κείμενο της προκήρυξης, θα πρέπει να διασφαλίζεται ο ανοιχτός χαρακτήρας του Συγκροτήματος Εγκαταστάσεων μέσω της εξυπηρέτησης του μέγιστου δυνατού αριθμού τελικών χρηστών, στους οποίους θα περιλαμβάνονται, ενδεικτικά και χωρίς περιορισμό, μεταφορικές και εμπορικές εταιρείες, εταιρείες logistics (third party logistics και house logistics) κ.τ.λ., καθώς και της ισότιμης μεταχείρισής τους. Η σύμπραξη μπορεί να πραγματοποιηθεί με διάφορους τρόπους, όπως η σύμβαση παραχώρησης, οι πωλήσεις μετοχών εταιρείας ειδικού σκοπού ή οι μακροχρόνιες συμβάσεις μίσθωσης.
Ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ έχει τρεις εναλλακτικές. Η πρώτη αφορά τη μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων και εγκαταστάσεων μέσω μιας σύμβασης που θα περιλαμβάνει και τις δύο εκτάσεις. Ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τη μελέτη, την κατασκευή, τη συντήρηση, τη διαχείριση και την εκμετάλλευση του ευρύτερου Συγκροτήματος, έναντι χρηματικού ανταλλάγματος που θα αποδίδει προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η δεύτερη εναλλακτική προβλέπει την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο εκτάσεων μέσω δύο διακριτών συμβάσεων. Η πρώτη θα περιλαμβάνει το Εμπορευματικό Κέντρο με μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) για τη χρηματοδότηση και ανάπτυξη από ιδιώτη επενδυτή, ενώ η δεύτερη την παραχώρηση του Σταθμού Διαλογής για τη χρηματοδότηση και ολοκλήρωση της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, και τη λειτουργία του με εκχώρηση των εσόδων.
Η τρίτη εναλλακτική αφορά την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο εκτάσεων μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ