Κάτι φαίνεται πως αλλάζει στον κλάδο του λιανεμπορίου στη διάρκεια του 2014. Υστερα από πέντε συνεχή χρόνια συρρίκνωσης της αγοράς –χάθηκαν περίπου 27 δισ. ευρώ στη διάρκεια της κρίσης –οι λιανέμποροι εφέτος έχουν αναθαρρήσει. Και ελπίζουν ότι τα πράγματα θα κινηθούν ακόμη καλύτερα τους επόμενους μήνες.
Οι προοπτικές και οι προσδοκίες που καταγράφονται για την κίνηση του τουρισμού την εφετινή σεζόν τούς αφορούν άμεσα.
Τους πρώτους τέσσερις μήνες του χρόνου η αγορά δείχνει να σταθεροποιείται –«ακόμη κι αν δεν έχει άνοδο, οι ρυθμοί πτώσης δεν ξεπερνούν το 2%» έλεγε παράγοντας της αγοράς, ενώ πέρυσι οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου των σουπερμάρκετ υποχώρησαν κατά περίπου 5%.
Καλύτεροι οι τουριστικοί μήνες
Η ίδια πηγή μιλώντας προς «Το Βήμα» εκτιμούσε ότι οι τουριστικοί μήνες θα είναι ακόμη καλύτεροι. «Δεν μπορώ να προβλέψω τι θα γίνει το φθινόπωρο, αλλά η κατανάλωση θα αυξηθεί σίγουρα το επόμενο διάστημα» σημείωνε χαρακτηριστικά. Η αγορά αρχίζει να δείχνει σημάδια αισιοδοξίας.
Ωστόσο η κατάσταση στον κλάδο των σουπερμάρκετ απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ειδυλλιακή. Εχει γίνει αρκετά δύσκολη, απείρως ανταγωνιστική –«Ποτέ στο παρελθόν δεν έχει συμβεί αυτό που συμβαίνει σήμερα» –και αρκετά σύνθετη.
Η καταναλωτική συμπεριφορά έχει αλλάξει.
Πρώτο ρόλο έχει η τιμή
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) οι 8 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν περισσότερα ελληνικά προϊόντα για να στηρίξουν την εθνική οικονομία, αλλά όταν τίθεται θέμα τιμής μόνον οι 4 στους 10 επιμένουν στα ελληνικά προϊόντα.
Ολα αυτά φυσικά επηρεάζουν άμεσα τα μεγέθη των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Και όχι μόνο. Οι μικρές αλυσίδες –όσες έχουν κατορθώσει ως τώρα να επιβιώσουν –απειλούνται ευθέως.
«Ολες πωλούνται» έλεγε πηγή της αγοράς, αρκεί να δοθεί η κατάλληλη τιμή. Πράγματι στη διάρκεια των τελευταίων δύο χρόνων δεν ήταν λίγες όσες άλλαξαν χέρια, είτε στην περιοχή της Αττικής είτε περιφερειακά. Η πίεση που τους ασκείται είναι αφόρητη.
Από την άλλη πλευρά οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου συνεχίζουν να επεκτείνονται, και μάλιστα με εντατικούς ρυθμούς.
Παράλληλα με έναν ασύγκριτου μεγέθους πόλεμο τιμών, στον οποίο δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι προσφορές των ίδιων των αλυσίδων είναι ζημιογόνες.
Η προσπάθεια που καταβάλλουν για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα των καταστημάτων τους ενώ την ίδια στιγμή η αξία του μέσου καλαθιού έχει μειωθεί σημαντικά τούς οδηγεί πολλές φορές σε συσσώρευση ζημιών. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι περίπου το 30% των προϊόντων που διακινούνται σε ένα σουπερμάρκετ βρίσκεται σε προσφορά –όχι κατ’ ανάγκη δυνατή, αλλά σίγουρα σε κάποιας μορφής προσφορά -, αντιλαμβάνεται κανείς ότι «το αίμα ρέει σαν ποτάμι».
Βέβαια όλοι οι επιχειρηματίες του κλάδου αποβλέπουν στην «επόμενη ημέρα».
Γι’ αυτό και «τα δίνουν όλα σήμερα», συμμετέχοντας όπως και όσο μπορούν σε αυτόν τον εξοντωτικό ανταγωνισμό, αποβλέποντας στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην αγορά –όχι απλώς να υπάρχουν αλλά να έχουν μια καλή θέση.
Ενισχύουν τα δίκτυά τους οι μεγάλες αλυσίδες
Μαρινόπουλος, Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος επενδύουν σε νέα σημεία πώλησης
Εφέτος όλες σχεδόν οι μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν, η καθεμία από τη δική της πλευρά, να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά και στον ανταγωνισμό.
Μαρινόπουλος, Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος επενδύουν σε νέα σημεία πώλησης
Εφέτος όλες σχεδόν οι μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν, η καθεμία από τη δική της πλευρά, να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά και στον ανταγωνισμό.
Η Μαρινόπουλος ΑΕ ως τώρα απέκτησε δύο αλυσίδες, τη Λάρισα ΑΕ και την Αρβανιτίδης ΑΕ, δημιουργώντας το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα –ανέρχεται σήμερα σε 918 καταστήματα συνολικά.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε τη δημιουργία 32 νέων καταστημάτων, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κρήτη, εντός του 2014, σκοπεύοντας να επενδύσει περί τα 75 εκατ. ευρώ, ενώ η Μασούτης εξαντλώντας από καιρό όλα τα περιθώρια της Βόρειας Ελλάδας αναπτύχθηκε στην Ηπειρο και στη Θεσσαλία, και πλέον βρέθηκε ένα βήμα πριν από την Αθήνα με την παρουσία της στην περιοχή της Εύβοιας, ενώ όπως έχει κάνει γνωστό σκοπεύει τα επόμενα χρόνια να αναπτυχθεί και στην Αττική.
Η Σκλαβενίτης, η οποία ως πρόσφατα δεν είχε κατά νου να βγει εκτός των ορίων της Αττικής, μόλις βρήκε την ευκαιρία έκανε «δεύτερες σκέψεις» και από το φθινόπωρο θα κάνει το πρώτο της βήμα εκτός του Λεκανοπεδίου –σε εμπορικό κέντρο έξω από την Κόρινθο. Φυσικά δεν πρόκειται να περιοριστεί σε αυτό και ήδη «μοντάρει» τον εσωτερικό της μηχανισμό στην προοπτική ανάπτυξής της στην επαρχία.
Η Βερόπουλος με ισχυρή παρουσία στη Σερβία και στην πΓΔΜ συνεχίζει να ανοίγει νέα καταστήματα κυρίως σε περιφερειακές πόλεις, χωρίς όμως να «παραμελεί» και την αγορά της Αττικής, ενώ η Μετρό συνεχίζει την ανάπτυξη του δικτύου των σουπερμάρκετ σκοπεύοντας εφέτος να επενδύσει περί τα 25 εκατ. ευρώ και να δημιουργήσει 10 νέα καταστήματα.
Επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 75 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να υλοποιήσει η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2014, έχοντας ήδη εξασφαλίσει τα κεφάλαια αυτά από τη μητρική εταιρεία Delhaize.
Αυτό ανέφερε ο εκτελεστικός γενικός διευθυντής της ΑΒ Βασιλόπουλος κ. Λεωνίδας Βρεττάκος, σημειώνοντας ότι η μητρική εταιρεία Delhaize για εφέτος ενέκρινε το διπλάσιο ποσό για επενδύσεις στην Ελλάδα, υποδεικνύοντας έτσι και την εμπιστοσύνη της προς την ΑΒ.
Τα κεφάλαια αυτά πρόκειται να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία νέων καταστημάτων και την αναμόρφωση παλαιών, αλλά και για πιθανές εξαγορές της ΑΒ, καθώς, όπως είπε ο κ. Βρεττάκος, χωρίς αυτή τη στιγμή να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, το ενδεχόμενο εξαγορών είναι μέσα στον στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρείας.
Πιο συγκεκριμένα, για το 2014 το αναπτυξιακό πλάνο της ΑΒ περιλαμβάνει τη δημιουργία 32 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων τα 10 θα είναι franchise και τα υπόλοιπα 22 εταιρικά.
«Κυνηγούν» τις προσφορές οι καταναλωτές
- Οι καταναλωτές «κυνηγούν» όσο ποτέ άλλοτε τις προσφορές. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 85% των καταναλωτών επιλέγει περισσότερες προσφορές, το 77% αγοράζει μόνο τα απαραίτητα, το 76% αγοράζει μόνο φθηνότερα προϊόντα και το 67% αλλάζει μάρκα. Και αυτό είναι και το βασικό προφίλ του μέσου έλληνα καταναλωτή, στο οποίο και προσαρμόζονται οι εμπορικές στρατηγικές των αλυσίδων.
- Φυσικά όλα αυτά θα αποτυπωθούν τόσο στα κέρδη του 2013 όσο και, κυρίως, στα κέρδη του 2014. Οπως έλεγε η ίδια πηγή, οι ονομαστικές τιμές των προϊόντων ελάχιστα έχουν μεταβληθεί σε σχέση με το παρελθόν, αλλά οι προσφορές είναι συνεχείς, με αποτέλεσμα οι πραγματικές τιμές να είναι κατά πολύ χαμηλότερες απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Η περίπτωση π.χ. των απορρυπαντικών είναι χαρακτηριστική. Εξέλιξη που όμως δεν καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
