Ακούς «think out of the box» και το eye-rolling ενεργοποιείται αυτομάτως. Ή το άλλο το αμίμητο: «Η κρίση είναι ευκαιρία». Για όλα «φταίνε» ορισμένοι τύποι που επιβεβαιώνουν τα στερεότυπα. Αυτοί που δεν το φιλοσοφούν αλλά κινητοποιούνται. Για παράδειγμα, τρεις φίλοι που «άνοιξαν» ένα online shop με graphic Τ-shirts σχετικά με το ποδόσφαιρο. Προερχόμενοι από τον αθλητικό Τύπο, ο σκιτσογράφος Χρήστος Ζωίδης και οι δημοσιογράφοι Γιάννης Τσαούσης και Δημήτρης Κωνσταντινίδης έθεσαν εαυτούς τα εξής ερωτήματα όταν η κρίση κατέφθασε σε ελληνικό έδαφος: «Πού είμαστε καλοί, πoιο κομμάτι γνωρίζουμε καλύτερα, τι είναι αυτό που γουστάρουμε περισσότερο;».
Ρητορική η φύση τους καθώς η λέξη «ποδόσφαιρο» αναβόσβηνε πάνω από τη λάμπα στο συννεφάκι της έμπνευσής τους. Μπλουζάκια (και φούτερ και πόστερ) για το ποδόσφαιρο αλλά μακριά από τη λογική του σταμπάδικου της γειτονιάς που περιορίζεται στην αναγραφή ονομάτων, σε σήματα ή χρώματα ομάδας. Με έμπνευση, με καλλιτεχνία και, το κυριότερο, με χιούμορ. «Αν το ποδόσφαιρο είναι θρησκεία και έχει τις δικές του θεότητες, εμείς προσπαθούμε να κάνουμε τα εικονίσματα» λένε και εξ ου γιατί ο Μαραντόνα, ο Dio του ποδοσφαίρου, γίνεται ψηφιδωτό (που δεν θα δείτε στη Μονή Δαφνίου) πάνω στα μπλουζάκια τους. Αλλά και το ποδόσφαιρο ως μνήμη, «ως στιγμές, αναμνήσεις, συναισθήματα που πηγάζουν από αυτές».

Ο Βραζιλιάνος Σόκρατες, «μια τεράστια προσωπικότητα που έπαιξε μπάλα τη δεκαετία του ’70 και με την ομάδα του, την Κορίνθιανς, είχαν φτιάξει ολόκληρο κίνημα κατά της χούντας που το έλεγαν Democracia Corinthiana», απεικονίζεται πάνω σε ένα αναποδογυρισμένο τανκ να πανηγυρίζει. Υπάρχει και ο τσακωμός του Ματεράτσι με τον Ζιντάν, η περίφημη «κουτουλιά» και ένα από τα θρυλικότερα συμβάντα στην πρόσφατη ιστορία του ποδοσφαίρου. Στην περίπτωση των footshirt-istas οι δύο πρωταγωνιστές του απεικονίζονται ως δύο παλαιστές του κατς με κουκούλες να καλύπτουν τα πρόσωπά τους σε αφίσα που διαφημίζει τη «μεγάλη μάχη» τους. Η έμπνευση από την ποπ κουλτούρα, τις ταινίες, τη μουσική, τα videogames είναι πανταχού παρούσα. Υπάρχουν στάμπες και για τέσσερις ελληνικές ομάδες (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΑΕΚ και ΠΑΟΚ), αν και αυτή με τον Μήτρογλου πουλάει πολύ στην Αγγλία – ας όψονται οι οπαδοί της Φούλαμ. Ο στόχος, ούτως ή άλλως, είναι η αγορά του εξωτερικού, όπου τα τελευταία χρόνια το online ανθεί.
«Μπορεί να ακούγεται υπερφίαλο αλλά έχουμε σχέδια για Κίνα, Ινδία και Ρωσία». Με στόχο ένα κοινό που ηλικιακά κυμαίνεται μεταξύ 25 και 45, δεδομένου ότι «πώς αλλιώς θα έχεις αναμνήσεις, πώς θα σου έχουν εντυπωθεί στιγμές;», αλλά και επειδή πρέπει να είσαι σε θέση να έχεις μια κάρτα για να αγοράσεις μέσω e-commerce. Τα σχέδια εμπλουτίζονται διαρκώς, το κοινό μεγαλώνει και απλώνεται γεωγραφικά. Το στοίχημα κερδίζεται και ο Ρονάλντο των έντονων συναισθημάτων επιλέγει να χαμογελάει ως άλλος τζόκερ.
Η γκαλερί εκτίθεται στο www.footshirts.com
*Δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑmen Απριλίου 2014
