Οσοι γεννήθηκαν μετά το 1990 είναι, λένε οι επιστήμονες του κυβερνοχώρου, οι «αυτόχθονες» του Internet. Οι μεγαλύτεροι είμαστε, ανάλογα με τη συχνότητα και τις χρήσεις του Διαδικτύου που κάνουμε, «επισκέπτες» ή «τουρίστες». Η είδηση λοιπόν, πριν από λίγες ημέρες, ότι οι «αυτόχθονες» του Internet νέοι ιδιοκτήτες του περιοδικού «Newsweek» αποφάσισαν να προχωρήσουν στην επανακυκλοφορία της έντυπης έκδοσης του αμερικανικού περιοδικού έχει μεγάλη συμβολική σημασία. Στην Ελλάδα, ενώ περιοδικά λόγου και τέχνης μετακομίζουν αποκλειστικά στο Διαδίκτυο, νέοι εκδότες εμπιστεύονται την πρώτη τους εμφάνιση ακόμη στο χαρτί. Κυκλοφόρησε μόλις το πρώτο τεύχος του εξαμηνιαίου περιοδικού «Ιστορία της Τέχνης», το λογοτεχνικό περιοδικό «Φρέαρ» που ιδρύθηκε πριν από λίγους μήνες συνεχίζει την έντυπη κυκλοφορία του παράλληλα με την ηλεκτρονική, το 26χρονο «Εντευκτήριο» δεν έχει πάψει να τυπώνεται, παρά την παρουσία του στους χώρους του Διαδικτύου. Οι κινήσεις αυτές δεν γίνονται αστόχαστα, έχει υπολογιστεί το οικονομικό κόστος. Στο εξωτερικό, όπου οι ψηφιακές εκδόσεις έχουν μακρύτερο παρελθόν από ό,τι στην Ελλάδα, έχουμε ήδη τα πρώτα συμπεράσματα για τις αλλαγές στις αναγνωστικές μας συνήθειες στην εποχή του Διαδικτύου: το έντυπο παραμένει και οικονομικά βιώσιμο και δυναμικό και υποσχόμενο όταν επανεφευρίσκει τον εαυτό του και βρίσκει στο περιβάλλον αυτό νέα θέση και νέα λειτουργία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
