O Ζορζ Πλασά έχει δώσει άλλον αέρα στην Carrefour στους έξι μήνες που βρίσκεται στο τιμόνι του ομίλου. Για την ακρίβεια, έχει αντιστρέψει το κλίμα καθώς ο γαλλικός κολοσσός των σουπερμάρκετ βρίσκεται σε ανοδική τροχιά από τότε που ο Πλασά αντικατέστησε τον Λαρς Ολαφσον στη διοίκηση του πολυεθνικού ομίλου.
Η συνταγή της επιτυχίας στηρίζεται σε τρεις άξονες: μείωση της σπατάλης, προσφορές στους πελάτες και αυτονομία στους διευθυντές των καταστημάτων. Στα ράφια ο καταναλωτής βρίσκει πλέον περισσότερα προϊόντα σε «ειδικές τιμές» ή σε συσκευασίες προσφοράς. Πίσω από τους διαδρόμους η διαχείριση των αποθεμάτων και της αλυσίδας εφοδιασμού έχει βελτιωθεί περιορίζοντας με τη σειρά της τα κόστη αποθήκευσης.
Σε παγκόσμιο επίπεδο επιχειρείται επίσης ένα «συμμάζεμα» καθώς η νέα διοίκηση είχε προαναγγείλει την εστίαση στις κερδοφόρες αγορές και την απομάκρυνση από τις χώρες που δεν απέδιδαν τα προσδοκώμενα έσοδα στα ταμεία. Κάπως έτσι το χρέος της εταιρείας έχει περιοριστεί κατά 37% σε σχέση με την περασμένη χρονιά, ενώ και η γενικότερη εικόνα αποδίδει την επιστροφή σε ανοδική τροχιά.
Σύμφωνα με τα ετήσια αποτελέσματα του 2012, το καθαρό κέρδος ανήλθε σε 1,23 δισ. ευρώ καταγράφοντας θεαματική αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (371 εκατ. ευρώ).
«Η περίοδος των αναταράξεων έχει λήξει» δήλωσε εμφατικά ο Πλασά από το Παρίσι αποκαλύπτοντας τον σχεδιασμό της επόμενης περιόδου. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να απομακρυνθεί από άλλες χώρες, ενώ σημείωσε ότι θα επιχειρηθεί περαιτέρω διείσδυση στις αναδυόμενες αγορές της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας.
Ωστόσο στο ευρωπαϊκό δίκτυο καταστημάτων που αριθμεί περίπου 740 σουπερμάρκετ (από όπου προέρχεται το 70% των εσόδων του ομίλου) το πλάνο ανάπτυξης θα στηριχθεί στην αποκέντρωση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάθε κατάστημα θα μπορεί να παίρνει ανεξάρτητα από την κεντρική διοίκηση αποφάσεις σχετικά με την προμήθεια των προς πώληση προϊόντων. Ο όμιλος θέλει με αυτόν τον τρόπο να δώσει «ψήφο εμπιστοσύνης» στα τοπικά προϊόντα και στους μικρούς παραγωγούς. Αλλωστε εν μέσω κρίσης στην ευρωζώνη έχει αναπτυχθεί ένας ιδιότυπος «καταναλωτικός πατριωτισμός» που ωθεί τους πελάτες κάθε χώρας σε προϊόντα «εθνικής προέλευσης». Η διάχυση περισσότερων αρμοδιοτήτων και μεγαλύτερης αυτονομίας έχει ήδη ξεκινήσει στα γαλλικά καταστήματα, όπου απασχολείται εξειδικευμένο διοικητικό προσωπικό «που ξέρει πώς και τι να πουλήσει» στους πελάτες της περιοχής.
Η ίδια τακτική θα επεκταθεί και σε άλλες χώρες το επόμενο διάστημα. Ο Πλασά είχε δηλώσει από τον περασμένο Μάιο ότι χρειάζεται τρία χρόνια για να φέρει τον όμιλο σε σταθερή πορεία ανάπτυξης. Τα περίπου δύο χρόνια που απομένουν ώσπου να λήξει η διορία που είχε δώσει (στον εαυτό του) είναι βέβαια αρκετά. Η επιδείνωση όμως της ύφεσης στις ευρωπαϊκές αγορές ασφαλώς δεν βοηθά τα σχέδια του γάλλου μάνατζερ να αποφέρουν καρπούς.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
