Πριν από δέκα χρόνια στα Σπάτα υπήρχαν µόνο χωράφια, ενώ σήµερα δηµιουργείται ένας χώρος 110.000 τ.µ. µε καταστήµατα, κινηµατογράφους, εστιατόρια, πάρκο αναψυχής και βοτανικό κήπο, που αφορά επένδυση πάνω από 170 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να έχει πάνω από 4.000.000 επισκέπτες τον χρόνο. Ο χώρος δηµιουργήθηκε σταδιακά και τελευταία προσθήκη αποτελεί το εµπορικό πάρκο Smart Park που αναπτύσσεται σε έκταση 91 στρεµµ. και αναµένεται να ανοίξει το δεύτερο δεκαήµερο του Οκτωβρίου. Είχε προηγηθεί το εκπτωτικό χωριό McArthurGlen Designer Outlet Athens που άνοιξε στις αρχές καλοκαιριού σε µια έκταση 21 στρεµµ. φιλοξενώντας 110 καταστήµατα, ενώ η αρχή είχε γίνει µε τη δηµιουργία του ζωολογικού κήπου Αττικό Πάρκο. Το εκπτωτικό χωριό προσδοκά να έχει 3.000.000 επισκέπτες τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας του, το Smart Park στοχεύει σε 1.200.000 επισκέπτες τον πρώτο χρόνο, ενώ αν υπολογίσει κάποιος και τους περισσότερους από τους 330.000 επισκέπτες του ζωολογικού κήπου τότε οι προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής ως χώρου ψυχαγωγίας και εµπορικών δραστηριοτήτων δεν µπορούν να περάσουν απαρατήρητες ακόµα και στη σηµερινή ύφεση. Η αλλαγή της περιοχής των Σπάτων λόγω των καινούργιων εµπορικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων φαίνεται ήδη από τις µεγάλες αυξήσεις στις τιµές των οικοπέδων. «Η αξία της γης στα Σπάτα µέσα σε µία δεκαετία έχει τετραπλασιαστεί» αναφέρει ο πρόεδρος των κτηµατοµεσιτών Αττικής κ. Ι. Ρεβύθης, ο οποίος ωστόσο επισηµαίνει ότι «η κρίση έχει ανακόψει την ανοδική πορεία των τιµών».
Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται οι εργασίες για την παράδοση του εµπορικού πάρκου Smart Park, το οποίο είναι µια συνολική επένδυση 75.000.000 ευρώ της REDS, του οµίλου Ελλάκτωρ, σε µια έκταση 91 στρεµµ., εκ των οποίων τα 30 στρέµµατα θα διαµορφωθούν σε χώρους πρασίνου. Αυτή η επένδυση βρίσκεται δίπλα στο εκπτωτικό χωριό της McArthurGlen Hellas στα Σπάτα και συνολικά δηµιουργείται ένας εµπορικός και ψυχαγωγικός χώρος που απλώνεται σε 110.000 τ.µ. Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας η διοίκηση του εµπορικού πάρκου αναµένει 1.200.000 επισκέπτες και σκοπεύει να δηµιουργήσει έναν σηµαντικό πόλο έλξης καταναλωτών, καθώς η Ανατολική Αττική δεν διαθέτει άλλον παρόµοιο χώρο.
Το Smart Park αποκαλείται «υβριδικό πάρκο» γιατί ενσωµατώνεται µε τη φύση, ενώ συνδυάζει την εµπορική δραστηριότητα µε το πράσινο και την ψυχαγωγία, όπως κινηµατογράφους (Village), καταστήµατα εστίασης και πάρκο αναψυχής (fun park). Σύµφωνα µε πληροφορίες, ένα από τα καταστήµατα εστίασης είναι το TGI Friday’s. Το Smart Park θα αναπτυχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση επένδυσης ύψους 55.000.000 ευρώ και εµπορικής επιφάνειας περίπου 35.000 τ.µ. θα ανοίξει τις πύλες της το δεύτερο δεκαήµερο του Οκτωβρίου του 2011, φιλοξενώντας ονόµατα του χώρου του λιανεµπορίου όπως Jumbo, Carrefour, Dixons (Κωτσόβολος), Hondos Center, Intersport, Apple Premium Reseller, Village fun park. Ηδη η εταιρεία έχει συνάψει σε ποσοστό περίπου 80% µακροχρόνια εγγυηµένα οριστικά συµβόλαια µίσθωσης µε αντίστοιχες εξασφαλίσεις και βρίσκεται σε διαδικασία προχωρηµένης διαπραγµάτευσης και προϋπογραφής για το υπόλοιπο ποσοστό. Η δεύτερη φάση επένδυσης ύψους 20.000.000 ευρώ και εµπορικής επιφάνειας 15.000 τ.µ. περίπου, για την οποία έχει υπογραφεί προσύµφωνο µίσθωσης κατά 100%, αναµένεται να ξεκινήσει στο τέλος του 2012 και θα φιλοξενεί τη Village Cinemas και την Praktiker.
Το Smart Park διαθέτει ελεγχόµενους κοινόχρηστους χώρους, παιδική χαρά, βοτανικό κήπο και χώρους υψηλής φύτευσης όπου οι επισκέπτες, πέρα από τις αγοραστικές τους συνήθειες, θα έχουν την ευκαιρία να ψυχαγωγηθούν και να έρθουν σε επαφή µε τη φύση, όπως σηµειώνει η διοίκηση της REDS.
Ο κ. Γ. Μωραΐτης, γενικός διευθυντής της REDS, δήλωσε σχετικά µε τις προσδοκίες για το Smart Park: «Η τοποθεσία, η εύκολη πρόσβαση, το µοναδικό µείγµα καταστηµάτων, η υψηλή αισθητική και φυσικά το σηµαντικό µέγεθος του Smart Park µας κάνει να είµαστε βάσιµα αισιόδοξοι σχετικά µε την επισκεψιµότητα και την επιτυχία του πάρκου. Το εµπορικό πάρκο απέχει 20 χλµ. από την Αθήνα (πλατεία Συντάγµατος) και σε απόσταση 30 λεπτών από αυτό κατοικούν 1.200.000 εν δυνάµει επισκέπτες».
Την ώρα που στο κέντρο και στις συνοικίες της Αθήνας τα κλειστά καταστήματα πληθαίνουν, τα εμπορικά κέντρα και τα σχήματα που συνδυάζουν τα ψώνια με την ψυχαγωγία αντιστέκονται. «Εχει παρατηρηθεί ότι σε περιόδους κρίσης τα εμπορικά κέντρα και οι συγκεντρωμένες αγορές που συνδυάζουν τη διασκέδαση με τα ψώνια επηρεάζονται λιγότερο από τα μεμονωμένα καταστήματα, και δη τα συνοικιακά» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικα Πολυκαταστήματα κ. Κ. Λαμπρόπουλος.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development κ. Ο. Αθανασίου, που διαχειρίζεται τα εμπορικά κέντρα Mall, Golden Hall και Mediterranean Cosmos, εντοπίζει αλλαγές στον τρόπο ζωής των Ελλήνων. «Δημιουργείται μια συγκέντρωση των καταναλωτών αλλά και των εμπόρων σε μεγάλους και οργανωμένους χώρους, διότι πλέον οι Ελληνες ζητούν χώρους που μπορούν να τους προσφέρουν όλες τις ανέσεις, από αγορές ως διασκέδαση. Γι’ αυτό τα καλά εμπορικά κέντρα αντέχουν, και μάλιστα υπάρχει χώρος για τη δημιουργία και άλλων, αρκεί να είναι οργανωμένα και υψηλών προδιαγραφών» αναφέρει.
Στην περιοχή Γυαλού του ∆ήµου Σπάτων, στο τέλος του κλάδου της Αττικής οδού προς τη Ραφήνα και όµορο µε το Smart Park και κοντά στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο, βρίσκεται το McΑrthurGlen Designer Outlet Athens, το οποίο άνοιξε τις πύλες του στις 2 Ιουνίου του 2011. Πρόκειται για µια επένδυση 100 εκατ. ευρώ, που απασχολεί 1.000 εργαζοµένους και διαθέτει 110 καταστήµατα σε µια έκταση 21.000 τ.µ. Με εκπτώσεις από 35% ως 70% αναµένει έσοδα 100 εκατ. ευρώ και 3 εκατοµµύρια επισκέπτες τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας. Ο γενικός διευθυντής της McArthurGlen στην Ελλάδα κ. Γ. Κασιµάτης αναφέρει ότι «η επισκεψιµότητα του εκπτωτικού χωριού έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες, καταγράφοντας διψήφια νούµερα, παρά την περίοδο των εκπτώσεων» , ενώ «τις καθηµερινές του Αυγούστου οι επισκέπτες άγγιζαν τις 7.000 ηµερησίως» . Μάλιστα, συνεχίζει ο κ. Κασιµάτης, «για να αυξήσουµε τους επισκέπτες και να προσελκύσουµε τουρίστες, έχουµε µισθώσει λεωφορείο που υλοποιεί καθηµερινά το δροµολόγιο ∆ουκίσσης Πλακεντίας – εκπτωτικό χωριό κάθε µισή ώρα και ακόµη ένα από το Σύνταγµα δύο φορές την ηµέρα, ως τα τέλη Οκτωβρίου, το οποίο απευθύνεται κυρίως σε τουρίστες».
Το McArthurGlen Athens αποτελεί το 20ό κέντρο της McArthurGlen, που διαθέτει 19 Designer Outlets σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες, καταλαµβάνοντας περισσότερα από 500.000 τ.µ. εµπορικών χώρων, ενώ στη χώρα µας το χωριό αναπτύχθηκε σε συνεργασία µε την εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων BlueHouse Development. Το υπαίθριο, δύο επιπέδων, McArthurGlen Athens προσφέρει 100 καταστήµατα ένδυσης, υπόδυσης, αξεσουάρ και ειδών σπιτιού, 10 εστιατόρια και καφέ, καθώς και 2.000 θέσεις στάθµευσης, ενώ τον Σεπτέµβριο αναµένεται να ανοίξουν τα καταστήµατα Ferragamo, Ginestra, Lussile, Colori, Symbol κ.ά.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ