Ενώ ως την περασμένη Παρασκευή το βράδυ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονταν, μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να τεθούν επίσημα οι υπογραφές προκειμένου να κλείσει και τυπικά το θέμα πώλησης της δορυφορικής πλατφόρμας Nova από τη NetMed στη Forthnet. Η εταιρεία παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και υπηρεσιών Διαδικτύου έχει έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία με την ιδιοκτήτρια της δορυφορικής πλατφόρμας Nova στην Ελλάδα Multichoice Hellas, ενώ το τίμημα που συμφωνήθηκε διαμορφώνεται σε ένα ποσό 400 ως 430 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το τίμημα αναμένεται να χρηματοδοτηθεί μέσω δανειακών κεφαλαίων ή και από ίδια κεφάλαια, τα οποία θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας με δικαίωμα προτίμησης υπέρ των μετόχων της, για την οποία θα απαιτηθεί η έγκριση της Γενικής Συνέλευσης. Να σημειωθεί, όμως, ότι η Forthnet μπορεί να ευελπιστεί και σε μια εξ ανατολών βοήθεια, δεδομένου ότι το 21% του μετοχικού κεφαλαίου της το ελέγχει εδώ και περίπου δύο μήνες η Emirates International Telecommunications Limited, θυγατρική του επιχειρηματικού κολοσσού Emirates. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της αγοράς μια τέτοια κίνηση είναι εφικτή, δεδομένου ότι η Forthnet μετά την εξαγορά της Nova θα έχει στα χέρια της τη μοναδική εταιρεία που διαθέτει ικανοποιητικό ψηφιακό «μπουκέτο» υπηρεσιών και φυσικά θα μπορέσει να το εκμεταλλευτεί για παροχή υπηρεσιών triple play καθώς και για εμπλουτισμό και επέκταση των υπηρεσιών που ήδη παρέχει. Να σημειωθεί ότι η Multichoice Hellas η οποία διαχειρίζεται την «πλατφόρμα» Nova διαθέτει περί τους 350.000 συνδρομητές. Τα εκτιμώμενα ετήσια αποτελέσματα EBITDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) ανέρχονται σε 60 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσφατη αποτίμηση της εταιρείας από τη Citigroup προσδιόριζε την αξία της σε περίπου 600 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αναπτύσσει ποικίλες δραστηριότητες με αντικείμενο τον ευρύτερο χώρο παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, από το 1994. Από τον Δεκέμβριο του 1999 η Multichoice, κάτοχος άδειας παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, μέσω δορυφόρου, προσφέρει στους έλληνες συνδρομητές δημοφιλή, σε παγκόσμιο επίπεδο, συνδρομητικά προγράμματα με δορυφορική ποιότητα ήχου και εικόνας, μέσω της Nova, της πρώτης ψηφιακής, δορυφορικής τηλεοπτικής πλατφόρμας στην Ελλάδα.
Οταν πριν από έναν χρόνο «Το Βήμα» έθετε το ερώτημα «τι κοινό έχουν στον 21ο αιώνα o ΟΤΕ, το Mega Channel, η Forthnet, o ΔΟΛ, η Cosmote, o Antenna, η Tellas και η Δορυφορική Nova;» η απάντηση δεν ήταν εύκολο να δοθεί και πολύ περισσότερο δεν ήταν διακριτό στον ορίζοντα των ενδεχομένων να αναγγελθεί επιχειρηματικός γάμος με «προικιά» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ανάμεσα σε έναν τηλεπικοινωνιακό φορέα και μια εταιρεία των μίντια.
Εξίσου δύσκολο ήταν να προβλεφθεί ότι τελικός διεκδικητής του μοναδικού δορυφορικού τηλεοπτικού «μπουκέτου» της Ελλάδας – της Nova – θα ήταν μια «ακαδημαϊκής προελεύσεως» τηλεπικοινωνιακή εταιρεία από την Κρήτη, η Forthnet. Εταιρεία που συνέδεσε το όνομά της με τα πρώτα βήματα του Internet στην Ελλάδα, μπήκε με αξιώσεις στη μεγάλη τηλεπικοινωνιακή αρένα, έγινε στόχος επιθετικής εξαγοράς από τον μεγαλύτερο τεχνολογικό όμιλο της χώρας, και σήμερα μεταξύ των βασικών μετόχων της υπάρχουν αραβικά κεφάλαια με φιλόδοξους στόχους.
* Η ιστορία
Μετά την αναπροσαρμογή της παγκόσμιας στρατηγικής της η μητρική εταιρεία της Nova, η Naspers Ltd που ενδιαφέρεται πλέον να κινηθεί στις νέες «αναδυόμενες» αγορές, αποφασίζει το 2007 την πώληση της θυγατρικής της και αναθέτει στη Citigroup την αξιολόγηση των επίδοξων μνηστήρων.
Ωστόσο, παρά την αρχική εκτίμηση ότι θα εκδηλωθεί «έντονο ενδιαφέρον από ξένους και εγχώριους επενδυτές» για τη «χρυσοφόρο» αγελάδα με τους 350.000 συνδρομητές, η πώληση της εταιρείας αποδεικνύεται αρκετά δύσκολη υπόθεση. Πρώτον, γιατί οι αποτιμήσεις των οικονομικών αναλυτών τοποθετούν την «τιμή εκκίνησης» στο μεγάλο – για τα δεδομένα των ελλήνων διεκδικητών – ποσό των 350 εκατ. ευρώ, μεγαλύτερο από τις τρέχουσες χρηματιστηριακές αξίες όλων των ελληνικών ομίλων μίντια. Δεύτερον, γιατί όποιος μπορέσει και θελήσει να επενδύσει αυτό το ποσό θα πρέπει να έχει «σχέδιο». Δηλαδή να μην αρκεστεί στην απλή προσθήκη της Nova στην τρέχουσα επιχειρηματική δραστηριότητά του αλλά να την αξιοποιήσει ως πολλαπλασιαστικό παράγοντα που θα του ανοίξει νέους ορίζοντες.
Αλλωστε ένας από τους βασικούς λόγους που φαίνεται να οδήγησε τη Naspers στην απόφαση πώλησης της Nova είναι η αναμενόμενη αύξηση του ανταγωνισμού στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο. Αυτό είχε ήδη αρχίσει εντός του 2007, πρώτον με την επέκταση της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης – η οποία σύντομα θα παρέχεται δωρεάν όχι μόνο από τους κρατικούς αλλά και από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς – και δεύτερον με την εμφάνιση των υπηρεσιών Video on Demand και Internet TV από την On Telecoms και τη Vivodi που παρέχονται ως συνδρομητικό πακέτο «triple play» σε συνδυασμό με τηλεφωνία και σύνδεση στο Internet. Παρ’ όλο που η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και η ποικιλία του διαθέσιμου περιεχομένου έχουν ακόμη πολύ δρόμο για να φτάσουν τα επίπεδα της δορυφορικής ψηφιακής τηλεόρασης, η εμφάνιση αυτού του ανταγωνισμού σήμανε την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης για όσους κινούνται με βάση τα παλιά δεδομένα. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η δραστηριοποίηση της ΕΡΤ στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση έχει μεν μικρή αλλά εμφανή επίδραση στην αγορά της συνδρομητικής.
* Το νέο σκηνικό
Από την άλλη η τελευταία διετία για τη Forthnet ήταν από αυτές που καμία ημέρα δεν μοιάζει με την προηγούμενη. Ισως το έναυσμα για αυτή την ξέφρενη πορεία η οποία καθώς φαίνεται θα οδηγήσει τη Forthnet – κυριολεκτικά και μεταφορικά – στο «Διάστημα» να ήταν η αποτυχημένη απόπειρα της Intracom να την εξαγοράσει, με στόχο να την αξιοποιήσει ως βάση για να δημιουργήσει τον αντι-ΟΤΕ. Αυτή η απόπειρα οδήγησε τελικά την Intracom στην εξαγορά της Hellas on Line και στη συνέχεια των Αττικών Τηλεπικοινωνιών ενώ ταυτόχρονα πολλαπλασίασε τη χρηματιστηριακή αξία της Forthnet και την έφερε σε επαφή με διεθνή επιχειρηματικά κεφάλαια τα οποία της άνοιξαν νέους ορίζοντες.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό η Forthnet γνώρισε τη Nova. Και μολονότι προέρχονται από διαφορετικούς κόσμους φαίνεται πως πλέον διαθέτουν πολλά κοινά.
Και οι δύο αποτελούν τμήματα του νέου τομέα της οικονομίας όπου η σχέση με τον καταναλωτή όλο και περισσότερο θα διαμορφώνεται μέσω οθόνης.
Σε αυτή τη νέα βιομηχανία που διεθνώς αναφέρεται ως «βιομηχανία της ψηφιακής επικοινωνίας» το επιχειρηματικό μοντέλο της Nova φαίνεται ότι αποτελεί ένα από τα βασικά παραδείγματα προς μίμηση. Σε αυτή τη νέα βιομηχανία οι πρώτες ύλες, οι γραμμές παραγωγής και τα δίκτυα διανομής φέρουν τον χαρακτηρισμό «ψηφιακό», γι’ αυτό και αποκτά νέα χαρακτηριστικά οργάνωσης που τη διαφοροποιούν από τις αντίστοιχες της βιομηχανικής εποχής, προϊδεάζοντας για τις παραγωγικές δομές στην κοινωνία της γνώσης.
Κινητήριος δύναμή της είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις στην πληροφορική και στις επικοινωνίες, αυτές που έχουν φέρει το CD, το DVD και το Internet στο σύγχρονο σπίτι και υπόσχονται να προσφέρουν στον καθένα μας απεριόριστη πρόσβαση στην τεράστια οπτικοακουστική βιβλιοθήκη της ανθρώπινης δημιουργίας. Κεντρικό ρόλο σε αυτή τη νέα βιομηχανία αποκτούν όσοι παρέχουν την πρόσβαση μέσω των ψηφιακών υπερλεωφόρων και όσοι οργανώνουν τις ψηφιακές βιβλιοθήκες, δισκοθήκες, εικονοθήκες και βιντεοθήκες για το μεγάλο κοινό. Σε ένα τέτοιο σχήμα τα ψηφιακά δίκτυα της Forthnet και το τηλεοπτικό ψυχαγωγικό «μπουκέτο» της Nova ταιριάζουν και αλληλοσυμπληρώνονται.
Ποια είναι η Forthnet
Πρόκειται για μια δυναμικά αναπτυσσόμενη ελληνική εταιρεία στον χώρο των τηλεπικοινωνιών και του Internet. Εχει αναπτύξει ιδιόκτητο Δίκτυο Ασύρματης Τοπικής Πρόσβασης (Wireless Local Access Network), για την παροχή εξελιγμένων υπηρεσιών βασισμένων στην τεχνολογία LMDS. Επίσης διαθέτει ιδιόκτητα ενσύρματα κυκλώματα μέσω υποθαλάσσιας οπτικής ίνας και φροντίζει συνεχώς να αναβαθμίζει την ταχύτητα διασύνδεσής της με το διεθνές Internet. Ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 1995 από το Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας και τις Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ. Είναι εισηγμένη στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών από το 2000.
Τον Δεκέμβριο του 2003 η Forthnet εξαγόρασε την Internet Hellas. Τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας συνιστούν η εταιρεία Forgendo Ltd με 21% (στην οποία συμμετέχει η Emirates International Telecommunications με 50%), το Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ) με 6,21%, τα επενδυτικά funds Aviva Plc με 7,47%, Stichting Pensioenfonds ΑΒΡ με 10,01% και άλλοι επενδυτές με 55,31%.
Ποια είναι η Nova
Η Multichoice Hellas ΑΕΕ αναπτύσσει ποικίλες δραστηριότητες με αντικείμενο τον ευρύτερο χώρο της παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, από το 1994. Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του oμίλου ΜΙΗ, στον οποίο και ανήκει, τα τελευταία έντεκα χρόνια διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις στον χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα.
Από τον Δεκέμβριο του 1999 η Multichoice, κάτοχος άδειας παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, μέσω δορυφόρου, προσφέρει στους έλληνες συνδρομητές τα δημοφιλέστερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, συνδρομητικά προγράμματα με δορυφορική ποιότητα ήχου και εικόνας, μέσω της Nova, της πρώτης ψηφιακής, δορυφορικής τηλεοπτικής «πλατφόρμας» στην Ελλάδα. Ο μεγάλος αριθμός προγραμμάτων και υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στο «μπουκέτο» της Nova προσφέρει στον τηλεθεατή μεγάλη δυνατότητα επιλογής, 24 ώρες το 24ωρο, ανάλογα με τη διάθεση και τις προτιμήσεις του. Ο αριθμός των συνδρομητών της εταιρείας υπολογίζεται σε 300.000.
