«Η πρωτοπορία αυτοϋπονομεύεται από τους ίδιους τους καλλιτέχνες»

«Ηπρωτοπορία είναι κι αυτή μέρος των δυνάμεων της αγοράς.Είναι μέρος του κανόνα, του κατεστημένου.Χρησιμοποιεί τα πολυμέσα,προσθέτει κι αρκετό γυμνό και το μόνο που καταφέρνει τελικά είναι να...κάνει κάποια πρωτοσέλιδα στις εφημερίδες του κόσμου.Οταν η ποιότητα είναι υψηλή,η πρωτοπορία είναι χαμηλή και το αντίστροφο...Μόλις το πρωτοπόρο έργο τέχνης γίνει γνωστό,αυτοϋπονομεύεται και τελικά...αυτοκαταργείται » δήλωνε μεταξύ άλλων στη βασική εισήγηση στο συμπόσιο με θέμα «Θέατρο και διαφορετικότητα» που άνοιξε τις τετραήμερες εκδηλώσεις του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου ο αμερικανός κριτικός, σκηνοθέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Ρίτσαρντ Σέχνερ .

ΤΟ ΒΗΜΑ

«Ηπρωτοπορία είναι κι αυτή μέρος των δυνάμεων της αγοράς.Είναι μέρος του κανόνα, του κατεστημένου.Χρησιμοποιεί τα πολυμέσα,προσθέτει κι αρκετό γυμνό και το μόνο που καταφέρνει τελικά είναι να…κάνει κάποια πρωτοσέλιδα στις εφημερίδες του κόσμου.Οταν η ποιότητα είναι υψηλή,η πρωτοπορία είναι χαμηλή και το αντίστροφο…Μόλις το πρωτοπόρο έργο τέχνης γίνει γνωστό,αυτοϋπονομεύεται και τελικά…αυτοκαταργείται » δήλωνε μεταξύ άλλων στη βασική εισήγηση στο συμπόσιο με θέμα «Θέατρο και διαφορετικότητα» που άνοιξε τις τετραήμερες εκδηλώσεις του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου ο αμερικανός κριτικός, σκηνοθέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Ρίτσαρντ Σέχνερ .

« Δεν συμπαθώ τους φιλελεύθερους,φαντάζεστε τι άποψη έχω για τον φασίστα Μπους, αλλά είμαι Αμερικανός και “έφαγα πολλή πρωτοπορία…” » τόνιζε αυτοϋπονομευόμενος ο κ. Σέχνερ, για να καταλήξει ότι δεν αντιλαμβάνεται την «πρωτοπορία» ως βιώσιμη κατηγορία της τέχνης αλλά και προβληματιζόμενος δημόσια για το αν τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στη Νέα Υόρκη και η όποια αναπαράστασή τους μπορούν να αποτελέσουν φαντασιακό και τελικά φουτουριστικό ερέθισμα για την παραγωγή τέχνηςόπως, λ.χ., αυτή του Πικάσο στην Γκερνίκα…

Για αυτοϋπονόμευση και τελικά αυτοκατάργηση της όποιας «πρωτοπορίας» από τους ίδιους τους καλλιτέχνες-οπαδούς της μίλησε και ο συντονιστής της συζήτησης, θεατρολόγος, καθηγητής του ΑΠΘ Σάββας Πατσαλίδης, φέρνοντας ως παράδειγμα την παράσταση ενός έργου πρωτοπορίας σε ένα θέατρο-ναό του φιλότεχνου κατεστημένου « που ουσιαστικά το καταδικάζει σε ρόλο θεαματικού εξωτικού προϊόντος ». Ο κ. Πατσαλίδης πρότεινε ως λύση για τη συνέχιση της ύπαρξης των πρωτοπόρων μορφών τέχνης την παρουσία τους στο κοινό με τη μορφή του… αντάρτικου.

Και μία απώλεια
Πρόβλημα υγείας επικαλέστηκε η 45χρονη γερμανίδα χορογράφος Σάσα Βαλτς με επιστολή της προς τους διοργανωτές του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου προκειμένου να δικαιολογήσει την απουσία της από την τελετή απονομής των βραβείων. Οι διοργανωτές όμως δηλώνουν ότι θα τηρήσουν τον κανονισμό και παρ΄ ότι εξακολουθούν να τη θεωρούν τιμώμενη (μοιράζεται φέτος το 10ο Βραβείο «Νέες θεατρικές πραγματικότητες» με τον πολωνό σκηνοθέτη Κριστόφ Βαρλικόφσκι και τη γερμανική θεατρική ομάδα «Πρωτόκολλο Ρίμινι») δεν θα της επιδώσουν το χρηματικό έπαθλο. Ετσι το ποσό των 20.000 ευρώ θα παραμείνει στο ταμείο των διοργανωτών.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version