Σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης σημειώνουν οι γνωστές ξένες αλυσίδες φθηνής ένδυσης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, οδηγώντας στον αφανισμό μικρά καταστήματα ρούχων. Στην Ελλάδα πρώτα εμφανίστηκε ο ισπανικός όμιλος Inditex, που κατέχει μεταξύ άλλων τα καταστήματα Zara, και πρόσφατα ήρθαν ο τουρκικός κολοσσός Koton και η μεγάλη ισπανική εταιρεία Sfera, οι οποίοι αναμένεται να ταράξουν την αγορά με έναν νέο πόλεμο τιμών. Το μυστικό της επιτυχίας των αλυσίδων αυτών είναι οι προσιτές τιμές και η γρήγορη ανανέωση των προϊόντων τους.
Ο όμιλος Inditex στην Ελλάδα εμφάνισε το 2004 πωλήσεις 215 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων 29 εκατ. ευρώ, απασχολεί 2.000 άτομα προσωπικό, διαθέτει 84 καταστήματα και στοχεύει να αποκτήσει 60 ακόμη ως το τέλος του 2007. Παγκοσμίως παρουσίασε κέρδη ύψους 246 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2005 -αύξηση κατά 20% , ενώ το 2004 δημιούργησε 8.500 θέσεις εργασίας.
* Οι νέοι παίκτες
Τις προηγούμενες ημέρες η Αθήνα απέκτησε καταστήματα Koton και Sfera στο νέο εμπορικό-ψυχαγωγικό κέντρο «The Mall Athens» που ανέπτυξε η Lamda Development στο Μαρούσι, ενώ η Sfera διαθέτει ακόμη ένα κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Και οι δύο φίρμες απευθύνονται σε μεσαία πορτοφόλια, είναι ανταγωνιστές της Zara και ακολουθούν την ίδια φιλοσοφία, δηλαδή ανανεώνουν τα προϊόντα τους διαρκώς. Σημειώνεται ότι η ισπανική εταιρεία ένδυσης Sfera είναι θυγατρική της τρίτης μεγαλύτερης εμπορικής επιχείρησης στην Ισπανία El Corte Ingles, η οποία απασχολεί άνω των 72.000 εργαζόμενους και παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη στην Ιβηρική χερσόνησο. H τουρκική εταιρεία Koton διαθέτει 462 καταστήματα ένδυσης παγκοσμίως, έχει ετήσια παραγωγική δυναμικότητα 5 εκατ. προϊόντων και μόνο στην Τουρκία το 2004 είχε 182 καταστήματα, το 2005 έφθασε τα 208, ενώ το 2007 στοχεύει να έχει συνολικά 350.
* Οξύνεται ο ανταγωνισμός
H διείσδυση αυτών των δύο νέων επώνυμων προϊόντων ένδυσης στην Ελλάδα προβλέπεται ότι θα οξύνει τον ανταγωνισμό στον συγκεκριμένο χώρο, ο οποίος ήδη αντιμετωπίζει προβλήματα.
Το υψηλότερο εργατικό κόστος στη χώρα μας σε σχέση με το αντίστοιχο τρίτων χωρών έχει ως αποτέλεσμα τα εγχωρίως παραγόμενα ενδύματα να καθίστανται λιγότερο ανταγωνιστικά από άποψη τιμής σε σύγκριση με τα παραγόμενα στις συγκεκριμένες χώρες. Τα μεμονωμένα καταστήματα ένδυσης βρίσκονται σε μειονεκτική θέση όχι μόνο εξαιτίας της επέκτασης των αλυσίδων, αλλά και λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης των κινεζικών σημείων πώλησης.
