Ελληνικά πλοία στη Βαλτική

Οι έλληνες ακτοπλόοι μετά τη μονοπώληση της Αδριατικής αναζητούν νέες κερδοφόρες αγορές Ελληνικά πλοία στη Βαλτική Με καινούργιες παραγγελίες σκαφών και μεγαλεπήβολα σχέδια Γ. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ Το πρώτο βήμα έγινε από τις Επιχειρήσεις Αττικής και τώρα όλες οι εταιρείες του κλάδου διερευνούν με μεγαλύτερη προσοχή την επέκταση των δραστηριοτήτων τους και σε άλλες αγορές πλην αυτών της Αδριατικής και της Ελλάδας,

Ελληνικά πλοία στη Βαλτική






Το πρώτο βήμα έγινε από τις Επιχειρήσεις Αττικής και τώρα όλες οι εταιρείες του κλάδου διερευνούν με μεγαλύτερη προσοχή την επέκταση των δραστηριοτήτων τους και σε άλλες αγορές πλην αυτών της Αδριατικής και της Ελλάδας, καθώς διαπιστώνουν ότι οι δυνατότητες που διανοίγονται είναι ικανές να διασφαλίσουν τις επενδύσεις που ενδεχομένως χρειαστεί να πραγματοποιηθούν.



Η αλήθεια είναι ότι η πρώτη ελληνική εταιρεία της ακτοπλοΐας που έκανε λόγο για εμπλοκή της σε άλλες διεθνείς γραμμές πλην των γνωστών ήταν η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία για τον λόγο αυτό προχώρησε και σε συμφωνία συνένωσης με τη Marlines του κ. Γ. Γιαννάτου, η οποία διέθετε ήδη μια ισχυρή παρουσία στη γραμμή που συνέδεε την Τουρκία με την Ιταλία απευθείας.


Η ΝΕΛ είχε προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό τη μελέτη σκοπιμότητας ανάπτυξης νέων γραμμών του εξωτερικού και το γεγονός ότι έχει καθυστερήσει στη σταδιακή υλοποίηση των σχεδίων της οφείλεται σε δύο κυρίως λόγους.


* Ειδικό ενδιαφέρον


Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το ότι βρίσκεται σε αναμονή παραλαβής των νέων σκαφών της, τα οποία θα οδηγήσουν σε απελευθέρωση άλλων μονάδων που θα δρομολογηθούν στις γραμμές αυτές και ο δεύτερος λόγος, και ίσως ο κυριότερος, έχει να κάνει με το ότι οι γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία, στις οποίες η ΝΕΛ ως τώρα δεν είχε παρουσία, συνεχίζουν να παρουσιάζουν ειδικό ενδιαφέρον.


Στις προοπτικές όμως εμφάνισης των ελληνικών εταιρειών της ακτοπλοΐας σε νέες αγορές είχε αναφερθεί και ο αντιπρόεδρος της Minoan Flying Dolphins κ. Παντελής Σφηνιάς, οποίος κατά το παρελθόν είχε δηλώσει ότι «οι δυσμενείς ­ δυστυχώς ­ εξελίξεις στη βαλκανική χερσόνησο δημιουργούν εκ των πραγμάτων νέες αγορές που εκτείνονται από τη Μαύρη Θάλασσα ως τη Νότια Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή της λεκάνης της Μεσογείου, τις οποίες οι έλληνες εφοπλιστές της ακτοπλοΐας θα πρέπει να εξετάσουν σύντομα».


* Τα Superfast ανοίγουν δρόμο



Οι Επιχειρήσεις Αττικής του κ. Περικλή Παναγόπουλου τελικά είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία της επιβατηγού ναυτιλίας, με την ευρύτερη έννοια του όρου, που αποφασίζει να επεκτείνει τη δραστηριότητά της σε αγορές που βρίσκονται από τα όρια των αγορών που ως σήμερα γνωρίζαμε και τα οποία αποδεικνύονται τελικά «στενά».


Παρατηρητές της αγοράς επισημαίνουν ότι η απόφαση των Επιχειρήσεων Αττικής να ανοίξουν τον δρόμο ως ένα σημείο είναι απόλυτα λογική αν λάβει κανείς υπόψη του την ιστορία του κ. Παναγόπουλου και της Royal Cruise Lines.


«Ο κ. Παναγόπουλος» αναφέρουν «διαθέτει τεράστια πείρα στη διαχείριση νέων αγορών και η γενική εκτίμηση είναι ότι οι Επιχειρήσεις Αττικής θα κινηθούν και στις αγορές αυτές με την ίδια ευκολία με την οποία κινείται ο ιδρυτής τους στο γραφείο του». Η νέα αγορά στην οποία θα εμφανισθούν οι Επιχειρήσεις Αττικής ακούει στο όνομα Βαλτική.


Ετσι μετά την οριστικοποίηση των αναγκαίων σχεδιασμών ανακοίνωσαν και επισήμως την πρόθεσή τους να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στη Βαλτική Θάλασσα εντός του 2001.


Πρόθεση επίσης των Επιχειρήσεων Αττικής είναι να δρομολογήσει εντός του 2001 τέσσερα νέα υπερσύγχρονα και ταχύτητα πλοία Superfast στη Βαλτική και συγκεκριμένα τα Superfast VII, VIII, ΙΧ και Χ.


Απο τον Ιανουάριο και σταδιακά ως τον Σεπτέμβριο του 2001 θα δρομολογηθούν τέσσερα νέα Superfast μεταξύ Γερμανίας και Φινλανδίας και μεταξύ Γερμανίας και Σουηδίας προσφέροντας αναχωρήσεις την ίδια ώρα κάθε μέρα, καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.


* Η ταυτότητα των πλοίων


Τα Superfast VII, VIII, ΧΙ και Χ, που ναυπηγούνται στο Κίελο της Γερμανίας, θα έχουν μήκος 204 μέτρα, πλάτος 25 μέτρα, θα διαθέτουν 10 καταστρώματα και θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν 604 επιβάτες σε 172 καμπίνες, 125 μεγάλα φορτηγά αυτοκίνητα και 110 επιβατικά αυτοκίνητα.


Τα νέα πλοία θα διαθέτουν πολυτελή εστιατόρια, τρία μπαρ, σάουνα, αίθουσες συνεδριάσεων, χώρους ειδικά διαμορφωμένους για παιδιά, καζίνο, αίθουσες χορού με ζωντανή μουσική, καταστήματα κ.ά.


Με μέγιστη ταχύτητα 29,2 κόμβων και ενισχυμένα για πάγους με κατηγορία Ice Class 1Α Super θα συνδέουν τη Βόρεια Γερμανία με την ευρύτερη περιοχή της Στοκχόλμης, Σουηδίας σε 17 ώρες και τη Βόρεια Γερμανία με την ευρύτερη περιοχή του Ελσίνσκι και της Φινλανδίας σε 21 ώρες.


Η Τουρκία στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος


Το πρώτο πλοίο που συνέδεσε την Ελλάδα με την Τουρκία εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80, άκουγε στο όνομα Akte Deniz (Αιγαίο Πέλαγος. Παρόμοιο όνομα είχε και ένα τουρκικό κρουαζιερόπλοιο που έχει αποσυρθεί από την ενεργό δράση εδώ και πολλά χρόνια), ήταν τουρκικό και στην πραγματικότητα ήταν ένα μικρό πλοιάριο που συνέδεε την πρωτεύουσα της Χίου με την αρχαία Κρήνη, το σημερινό Τσεσμέ.


Το πλοίο αυτό σχεδόν καθημερινά έκανε το ταξίδι Χίος – Τσεσμέ δύο και τρεις φορές, ίσως και περισσότερες, και δεν είχε τακτικές ώρες αναχώρησης αλλά απέπλεε όταν γέμιζε.


Συνήθως οι επιβάτες του ήταν χιώτισσες νοικοκυρές, οι οποίες έπαιρναν το σκάφος αυτό για να πάνε στην αγορά της αρχαίας Κρήνης στον Κόλπο της Ερυθραίας, στο Τσεσμέ δηλαδή, όπου κατά την ομολογία τους έβρισκαν φρέσκα και κυρίως φθηνότερα λαχανικά.


Αν όχι το ίδιο, σίγουρα κάποιο παρόμοιο σκάφος συνεχίζει τα ταξίδια αυτά αποτελώντας ίσως τον προπομπό των όσων θα δούμε να συμβαίνουν στις ναυτιλιακές σχέσεις των δύο κρατών, όσον αφορά την επιβατηγό ναυτιλία.


Η πολιτική προσέγγιση της Ελλάδας με την Τουρκία σε μια από τις πολλές εκδοχές της συνδέεται και με τα σχέδια των ελληνικών εταιρειών της ακτοπλοΐας να επεκτείνουν τους πλόες κάποιων εκ των σκαφών τους στη σύνδεση της γειτονικής χώρας με την Ιταλία.


* Ελληνοτουρκική συνεργασία


Το πρόσφατο επίσημο ταξίδι του υπουργού Εξωτερικών κ. Γιώργου Παπανδρέου στην Τουρκία έδωσε την ευκαιρία σε κάποιους έλληνες επιχειρηματίες να συναντηθούν με τούρκους συναδέλφους τους και να συζητήσουν τις δυνατότητες συνεργασιών.


Ο κ. Παναγόπουλος υπήρξε ένας από τους έλληνες επιχειρηματίες που ταξίδεψαν ως τη χιονισμένη Κωνσταντινούπολη, ωστόσο οι επαφές του με τους τούρκους συνάδελφους του δεν ξεκίνησαν με αφορμή το ταξίδι του στην Τουρκία, αλλά ήδη μετρούν πολλά χρόνια συνεργασίας και συζητήσεων πάνω σε διάφορα πλάνα.


Γνωστός τούρκος εφοπλιστής σε πρόσφατο ταξίδι του στην Αθήνα, με αφορμή μια συνάντηση επιχειρηματιών της Μαύρης Θάλασσας, είχε αποκαλύψει στο «Βήμα της Κυριακής» ότι είχε διαδοχικές συναντήσεις και επαφές με τον κ. Παναγόπουλο στη διάρκεια των οποίων είχαν συζητηθεί «θέματα κοινού ενδιαφέροντος».


Εκτός όμως από τις Επιχειρήσεις Αττικής, που την περίοδο αυτή εξετάζουν πολλά και διαφορετικά σενάρια επέκτασής τους σε νέες γραμμές, και οι άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου προετοιμάζονται για την επέλασή τους στο Ελντοράντο της Μαύρης Θάλασσας, της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου γενικότερα.


Οι Μινωικές Γραμμές, διά της θυγατρικής εταιρείας τους, της Minoan Flying Dolphins, δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να εξετάζουν και να συζητούν παρόμοια, με αυτά των Επιχειρήσεων Αττικής, πλάνα εξαγωγής του ελληνικού επιβατηγού πλοίου και φαίνεται ότι πολύ συντομότερα από ό,τι αναμένονταν θα είναι έτοιμη να ανακοινώσει την απόφασή της να βγει σε νέες αγορές.


Εξάλλου πολύ καιρό προτού η ΝΕΛ ανακαλύψει τον κ. Γιαννάτο και οι Επιχειρήσεις Αττικής θυμηθούν τις παλιές καλές εποχές της RCL, οι Μινωικές Γραμμές διερευνούσαν τις δυνατότητες εμπλοκής τους στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων και είχαν προχωρήσει μάλιστα σε συζητήσεις με επιχειρηματία του κλάδου που διέθετε πολύχρονη παρουσία στη συγκεκριμένη αγορά και κυρίως ένα άριστα οργανωμένο δίκτυο μεταφορών στη Μεσόγειο Θάλασσα.


* Ευοίωνες προοπτικές


Η ΑΝΕΚ προς το παρόν δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της αναφορικά με το θέμα αυτό, χωρίς όμως να σημαίνει ότι δεν παρακολουθεί με έντονο ενδιαφέρον τις εξελίξεις.


Κάλλιστα όμως θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι η ολοκλήρωση των διεργασιών συνεργασίας της χανιώτικης εταιρείας με τη ΔΑΝΕ διανοίγει και νέες προοπτικές, καθώς ο φυσικός χώρος στον οποίο θα αναπτύξουν δραστηριότητα τα πλοία της δεν απέχει πολύ από τα παράλια της Μικράς Ασίας.


Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι κάθε άλλο σενάριο θα πρέπει να αποκλεισθεί, αλλά κάθε άλλο σενάριο προϋποθέτει σημαντικές επενδύσεις, τις οποίες η ΑΝΕΚ προς το παρόν προορίζει για να ενισχύσει τη θέση της τόσο στην εσωτερική ακτοπλοΐα όσο και στην ακτοπλοΐα Ελλάδας


– Ιταλίας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version