Είστε όμορφη; Καλλονή; Εχετε συμμετάσχει και διακριθεί στα καλλιστεία; Είστε μοντέλο ή υπήρξατε; Αν είστε όλα ή κάποιο από αυτά είστε σίγουρα και ικανή ηθοποιός, επιχειρηματίας, ζωγράφος, ποιήτρια, σοουγούμαν της τηλεόρασης, καλή ραδιοφωνική παραγωγός… άλλως ειπείν ικανή για όλα
Η ωραιότης, όταν γίνεται επάγγελμα στην εποχή μας, φαίνεται ότι μετατρέπει απροσκόπτως σε πασαρέλα την τηλεοπτική οθόνη, ανοίγει πόρτες σε δισκογραφικές εταιρείες, πατάει πιο εύκολα το θεατρικό σανίδι και υπερφωτίζεται στο σελιλόιντ. Τα μοντέλα εισέβαλαν παντού. Και σε μια εποχή όπου ισχύει περισσότερο από ποτέ το «ό,τι δηλώσεις είσαι», το ιλουστρασιόν και λάιτ έγινε μόδα με ονοματεπώνυμο φαντεζί. Ετσι, τα αφτιά μας ακούν και τα μάτια μας βλέπουν ήχους και εικόνες που ρυθμίζονται από κασέ ομορφιάς. Το μόντελινγκ δρομολογεί καριέρα καλλιτεχνική και επιχειρηματική, δεδομένου άλλωστε ότι είναι επάγγελμα με ημερομηνία λήξης. Τα κορίτσια και τα αγόρια της πασαρέλας πριν πεινάσουν μαγειρεύουν. Το θέμα είναι με τι υλικά και τι εφόδια. Αλλά ποιος τα κοιτά αυτά σήμερα;
Εκανε ντεμπούτο τραγουδίστριας με συμμετοχή στον δίσκο του Κώστα Τουρνά, έπιασε χαρτί και μολύβι και έγραψε ποιήματα, έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές. Η Βίκυ Κουλιανού δεν άφησε τίποτε… απάτητο. Εβαλε πόδι και στην επιθεώρηση με πάσα από την πασαρέλα. Το περασμένο καλοκαίρι βαπτίσθηκε στο «Αιγαίο… Βαγκέο» των Τσόκαλη – Βερύκιου στο Παρκ της λεωφόρου Αλεξάνδρας με σκηνοθέτη τον Κώστα Αρζόγλου. Επαιξε τότε τρία νούμερα: μια χουλιγκάνα του Ολυμπιακού που τα έλεγε στον Κόκκαλη, μια όμορφη που καίγεται για να γίνει γλάστρα στην τηλεόραση και ένα μαγκάκι που μέσα στη φυλακή τα λέει έξω από τα δόντια για τους μεγαλοκαρχαρίες που τη γλιτώνουν και τους μικροκλέφτες που καταλήγουν στην μπουζού… Τότε η Βίκυ Κουλιανού δήλωνε: «Η εμφάνιση παίζει ρόλο, όπως και το ταλέντο. Και η ομορφιά έχει μεγάλο κόστος. Δεν μπορούν να σε δεχτούν ως Βίκυ, ως Κώστα. Θα σε δεχτούν ως Βίκυ Κουλιανού, ως Κώστα Βουτσά. Υπάρχει ένα επίθετο από πίσω. Είναι ένα τίμημα για τους ανθρώπους που ασχολούνται με τέτοιες δουλειές και μπαίνουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Με ενοχλεί το να βάζουν μπροστά μου αυτά τα κρύσταλλα. Εγώ είμαι εδώ, εσείς είστε από εκεί…».
Να, λοιπόν, που ξανά η Βίκυ Κουλιανού χτυπά το τακουνάκι της στο σανίδι και μας προτείνει «Ακρότητες» στο θέατρο «Αλίκη». Πρωταγωνιστεί στο ομώνυμο έργο του Ουίλιαμ Μαστροσιμόνε με σκηνοθέτη και διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου τον Κ. Αρζόγλου. Σε αυτό ένας επίδοξος βιαστής (Κ. Αρζόγλου) κινδυνεύει να γίνει θύμα του θύματος (Βίκυ Κουλιανού). Ο θεατής, άραγε, τίνος θύμα είναι; Οσο για τα υποκριτικά της κενά, η Βίκυ Κουλιανού επιχειρεί να τα καλύψει με μαθήματα στη σχολή του Κώστα Καζάκου. Μάθε τέχνη κι άστηνε…
Εκ παραλλήλου, ανθεί και το επιχειρηματικό αλλά καλλίγραμμο δαιμόνιο. Που «κόβει πείνα» για να είναι καλλίγραμμο αλλά προτείνει σπεσιαλιτέ για να τρώει με «χρυσά κουτάλια» το γιαούρτι 0%… Γαρίδα α λα Μάθιους και τσίλι α λα Γιαννιώτη, σπαγκέτι α λα Μαρίνα, σαλάτα α λα Ξένια, χάμπουργκερ Πανταζή, μανιταρόσουπα α λα Ελενα στο «Φάσιον Καφέ» του Κολωνακίου. Τουτέστιν ένα καφέ – εστιατόριο – κλαμπ με την υπογραφή έξι ονομάτων της μόδας: Ξένιας Κουντουρά, Ελενας Κουντουρά, Μάνου Πανταζή, Φώτη Γιαννιώτη, Φιλίπα Μάθιους και Μαρίνας Τσιντικίδου. Τους επηρέασε το τρίδυμο των μοντέλων της Νέας Υόρκης Κλόντια Σίφερ, Ναόμι Κάμπελ και Ελ ΜακΦέρσον που κάνουν χρυσές δουλειές με το αμερικανικό «Fashion cafe». Ο Μάνος Πανταζής άλλωστε έθεσε το θέμα στις σωστές του βάσεις το τερπνόν μετά του ωφελίμου: «Τι κουκλάρες, Θεέ μου! Την πρώτη φορά που δούλεψα μαζί τους έπαθα. Αυτή η δεσποινίς Ναόμι σε πεθαίνει! Ουάου!». Φάτε μάτια ψάρια και κοιλιά περίδρομο…
Βεβαίως, η τηλεοπτική αγορά έχει ανοίξει την πιο μεγάλη φάμπρικα με τις μοντέλες και βγάζει φασόν Fashion. Η Ελένη Μενεγάκη, η Τζένη Μπαλατσινού και η Μαρίνα Τσιντικίδου έγιναν τα αστέρια της τηλεοπτικής πασαρέλας με παρουσίαση εκπομπών «Πρωινός Καφές», «Δελτίο Καιρού» στις ειδήσεις, «Κάντιντ Κάμερα» κ.ά. Η Ρέα Τουτουντζή, μοντέλο με γάμπες και καμπύλες εντυπωσιακές, συμπαρουσιάζει με τον Φίλιππο Σοφιανό το «MEGA Εξω», δίλεπτες προτάσεις για εστιατόρια.
Στα παντρολογήματα των καναλιών τον χορό του Ησαΐα θα σύρει σύντομα ο Χάρης Κινατζής πρώην εστεμμένος ως το «καλύτερο μοντέλο του κόσμου». Ενας τηλεπροξενητής που δέχθηκε το προξενιό να ενώσει τα εύσημά του στο μόντελινγκ με την παρουσίαση εκπομπής. Στο ίδιο κανάλι έκανε ντεμπούτο δίπλα στον Παπανώτα η Ζέτα Λογοθέτη.
Η Εύη Αδάμ έκανε πρώτη εκτός πασαρέλας εμφάνιση στην «Πρωινή Δροσιά» με τον Βασίλη Τσιβιλίκα το 1994 και στη συνέχεια δίπλα στην Πόπη Χατζηδημητρίου στον «Πρωινό καφέ» αλλά και στο «Μπράβο» της Ρούλας Κορομηλά. Η Αδάμ ανακάλυψε και άλλο ταλέντο κρυμμένο στα βάθη του alter ego της. Το τραγούδι. Βρέθηκε στη σκηνή με τον Κώστα Τουρνά το 1995 και εμφανίστηκε τα Χριστούγενα σε μαγαζί άδουσα. Στις κινηματογραφικές προτάσεις είναι ανοιχτή. Σπεύσατε… Για τις δύσκολες ώρες των -άντα έχει βρει τη λύση: «Θα ανοίξω φροντιστήριο γερμανικών». Η συνάδελφός της Μαρίνα Πούπου, η οποία εμφανίζεται στο «Μπράβο», δήλωσε εσχάτως ότι αλλάζει ρότα. Προσανατολίζεται στις επιχειρήσεις, όπως η φίλη της Αδάμ στο τραγούδι.
Το πεντάγραμμο αγάπησε και η Δωροθέα Μερκούρη που το κομμάτι της «Μίλα μου Ερωτα» το άκουσαν άπαντα τα κλαμπ και αναστέναξαν οι παραλίες. Το είχε συνθέσει ο Ηλίας Πανταζόπουλος, μοντέλο και ο ίδιος αλλά και με ειδικό ενδιαφέρον περί τα μουσικά, γνωστός για τη δραστηριότητά του στην ομάδα Magna του κλάμπινγκ.
Μικρόφωνο για μικρόφωνο δεν έχει αφήσει η Χριστίνα Φαρμάκη μετά τον τίτλο «Μις Ελλάς» και έκανε σουξέ με το «Πες μου τι φταίω;». Και εμείς επίσης… Η Μαίρη Μηλιαρέση έγινε πανελληνίως γνωστή κάνοντας… «Ρουκ Ζουκ» στη μικρή οθόνη. Ελα όμως που με τις τσιριξιές τύπου «χάσατε» – «κερδίσατε» στο τηλεπαιχνίδι, εκπαίδευσε τις φωνητικές της χορδές και στράφηκε στη δισκογραφία. Μετά ήρθε και ο γάμος, όπου η δημοσιότητα ήταν βέβαια το παρανυφάκι, αλλά αυτοί που μοίρασαν τις μπομπονιέρες ήταν άνδρες ιδιωτικής ασφάλειας. Τόσος αγώνας για να γίνουν κοσμικές και μετά να ανακαλύπτουν ξαφνικά τις χαρές της ιδιωτικής ζωής, που τις προστατεύουν με «σεκιουριτάδες». Καλή ώρα η Αννα Μαρία Λογοθέτη. Ξεκίνησε από το μόντελινγκ αλλά έγινε γνωστή μέσω του τηλεοπτικού «3, 2, 1» και που σήμερα συνοδεύει τις εξόδους της αγκαζέ με 3 σωματοφύλακες. Μοναχοπαίδι και από πλούσια οικογένεια, όπως δήλωνε, είχε συνηθίσει να κυκλοφορεί παιδιόθεν (!) με γούνες και μάλιστα διαλαλούσε την παρθενία ως το μεγάλο της ατού! Σήμερα είναι παρουσιάστρια της τηλεοπτικής εκπομπής «Ιστορίες Αγάπης» ενώ είχε προηγηθεί δισκογραφική απόπειρα που έβγαλε ανέκδοτα του τύπου «άσε το βινύλιο και φόρα τα βινύλ».
Τα αφτιά μας δεν γλίτωσαν ούτε από τη Δομινίκη Κεφαλοπούλου. Εκείνη βγήκε πρώτη στον διαγωνισμό καλλιστείων «Μις Αφροδίτη» για παντρεμένες και χωρισμένες χωρίς όριο ηλικίας. Από τότε άνοιξε ο δρόμος για να ασχοληθεί με το μόντελινγκ και σκεπτόμενη το μέλλον της, μιας και τα οικιακά ως προοπτική δεν είναι τόσο γκλάμορους, δοκίμασε τις φωνητικές της δυνάμεις στο τραγούδι. Και εμείς τις ωτασπίδες μας…
«Είναι φυσική συνέπεια και συνέχεια για όποιον ασχολείται με μόντελινγκ να στρέφεται σε άλλους χώρους αφού το επάγγελμα αυτό έχει ημερομηνία λήξης», μας λέει ο Νίκος Κουντουράς, ιδιοκτήτης πρακτορείου μοντέλων και ίματζ μέικερ. «Ο καλλιτεχνικός χώρος είναι συγγενής. Βέβαια, την επιτυχία ή την αποτυχία της προσπάθειας του καθενός την καθορίζει το κοινό. Κριτής είναι πάντα ο κόσμος. Αλλωστε είναι κάτι που βλέπουμε να γίνεται και στο εξωτερικό».
Η Ναόμι Κάμπελ, ένα από τα πιο διάσημα και καλοπληρωμένα μοντέλα, έβγαλε δίσκο και έγραψε βιβλίο. Η Σίντι Κρόφορντ οδεύει προς το Χόλιγουντ. Η Κλόντια Σίφερ για κάθε επίδειξη μόδας εισπράττει 12.000 δολάρια. Συγχρόνως, όμως, σχεδίασε και κυκλοφόρησε ημερολόγιο με φωτογραφίες της που της αποφέρει 500.000 δολάρια τον χρόνο , εξέδωσε βιβλία που έγραψε η ίδια και παρουσιάζει εκπομπές στη γερμανική τηλεόραση. Ανοιξε το «Fashion cafe» με τη Ναόμι Κάμπελ και την Ελ ΜακΦέρσον στη Νέα Υόρκη. Εκανε χρυσές δουλειές κλείνοντας συμβόλαιο, το 1992, με αμερικανική εταιρεία καλλυντικών που θα της αποδίδει ετησίως 6 εκατομμύρια δολάρια ως το 2002. Μάλιστα, ξεκινά σταδιοδρομία στην παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων. Το επιχειρηματικό της πνεύμα δεν είναι τυχαίο ότι ο πατέρας της είναι τραπεζίτης ξέρει να οσμίζεται τις κακοτοπιές και να τις αποφεύγει εντέχνως. «Αν κάποιος μου ζητήσει να μετέχω σε αμφίβολες επιχειρήσεις, του απαντώ “διέθεσε τα δικά σου χρήματα, όχι τα δικά μου”».
Η 31χρονη Ελ ΜακΦέρσον συμμετείχε στην τηλεοπτική σειρά «Μπέιγουοτς» αλλά δοκίμασε την τύχη της και στον κινηματογράφο με την ταινία «Σειρήνες» (Sirens) που βασίστηκε στην ερωτική ζωή του αυστραλού ζωγράφου της δεκαετίας του ’30 Νόρμαν Λίντσεϊ. Ξεκίνησε στα 18 της το μόντελινγκ και άρχισε να ανεβαίνει το άστρο της όταν έγινε το κορίτσι με το μπικίνι στο εξώφυλλο του περιοδικού «Sports illustrated» και αργότερα πόζαρε γυμνή στο γαλλικό Elle. Μόλις στα 21 της έγινε η μαντάμ Μπενσιμόν, αφού παντρεύτηκε τον φωτογράφο Ζιλ Μπενσιμόν, κατά είκοσι χρόνια μεγαλύτερό της. Οταν χώρισαν, και ενώ είχε διαβάσει άπειρες σελίδες της «Χέραλντ Τρίμπιουν» και των «Νιου Γιορκ Τάιμς», σύμφωνα με δηλώσεις της, η Αυστραλέζα από το Σίντνεϊ προσανατολίστηκε στην έκδοση ημερολογίου με μπικίνι που της απέφερε 50.000 δολάρια ετησίως και σήμερα η αμοιβή της έχει ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια τον χρόνο, αφού η εταιρεία μαγιό έγινε νούμερο ένα σε πωλήσεις.
Στην Ελλάδα ονόματα από τα παλιά θυμίζουν ότι η μεταπήδηση των μοντέλων σε άλλους χώρους έχει παράδοση… Η Κορίνα Τσοπέη έπαιξε σε ταινία με τον Κώστα Πρέκα ως «μπερμπάντη» πιλότο αλλά η στροφή δεν ολοκληρώθηκε. Μετά έκανε έναν καλό γάμο και το θέμα θεωρήθηκε λήξαν… Η Ζωή Λάσκαρη ξεκίνησε από μοντέλο αλλά διέπρεψε στον ελληνικό κινηματογράφο. Η Γωγώ Ατζολετάκη μετά τον τίτλο των καλλιστείων πέρασε στην ηθοποιία. Η Μαρία Σπαντιδάκη συμμετείχε στα καλλιστεία και είχε εκλεγεί σταρ Ελλάς το 1977. Εκτοτε έκανε καριέρα ηθοποιού και ασχολήθηκε και με την τηλεοπτική παραγωγή. Βέβαια, από τη νεότερη φουρνιά, η Βάνα Μπάρμπα είναι μια από τις κυρίες του μόντελινγκ που εδώ και καιρό ανήκει στον χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου.
Παραδείγματα υπάρχουν και στο εξωτερικό από πολύ παλιά. Η Λορίν Μπακόλ έγινε μούσα του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ όταν ο Χοκς, ο μεγάλος παραγωγός του Χόλιγουντ, την ανακάλυψε ανάμεσα σε άλλα μοντέλα τής προ πεντηκονταετίας εποχής. Από τότε άρχισε να σεργιανίζει στα στούντιο της Warner Bros και να απορρίπτει ρόλους δημιουργώντας εκνευρισμό στους υπευθύνους. Πρόσφατα, η Μπακόλ τιμήθηκε με το βραβείο β’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Ο καθρέπτης έχει δύο πρόσωπα» κατά την απονομή των Χρυσών Σφαιρών. Στις κλασικές της ταινίες «Το have and hane not» και «The big sleep» έδινε ρεσιτάλ ερωτισμού και ως σήμερα είναι σύμβολο μιας ανεπιστρεπτί κινηματογραφικής εποχής. Της βγήκε σε καλό η ενασχόληση με τη μόδα και πέτυχε στο σελιλόιντ.
Η Τουίγκι, το μοντέλο – κλαδάκι της δεκαετίας του ’70, αφού καθιέρωσε τη γυναίκα «κλωστή» και κυκλοφόρησαν πολλά ανέκδοτα για το αδύνατο σώμα της θυμηθείτε εκείνο που έλεγε ότι η Τουίγκι κατάπιε ένα κουκούτσι και νομίζανε ότι ήταν έγκυος , έκανε και κινηματογραφική εμφάνιση. Επαιξε, χόρεψε και τραγούδησε στο «Boyfriend» του Κεν Ράσελ. Επίσης η Λορίν Χάτον, φωτομοντέλο της δεκαετίας του ’70, έπαιξε στο πλευρό τού Ρίτσαρντ Γκιρ στο «Επάγγελμα Ζιγκολό» ενώ επιτυχημένη διαδρομή έχουν οι Μισέλ Πφάιφερ και Κιμ Μπάσινγκερ που είχαν παρελθόν στο μόντελινγκ.
