Μια δυναμική θετική πορεία συνεχίζει να καταγράφει η Αθήνα, παρασύροντας προς τα πάνω το σύνολο των διεθνών αφίξεων στη χώρα, σε μια περίοδο όπου ακόμη και δημοφιλείς θερινοί προορισμοί της επικράτειας είχαν διακυμάνσεις. Επειτα από μια πενταετία –ως το 2013 –με πολλές απώλειες σε έσοδα και με 89 ξενοδοχεία λιγότερα, ο προορισμός από το 2014 και μετά ανακάμπτει.
Η πληρότητα των ξενοδοχείων κυμαίνεται σε ένα υψηλό ποσοστό 80%, «οι τιμές όμως εξακολουθούν να είναι σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, με ετήσια αύξηση περίπου 2%-3%, ενώ τον Ιούνιο είχαμε και μια μικρή μείωση» σε σύγκριση με τον περσινό αντίστοιχο μήνα, σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. «Ουσιαστικά την πληρότητα έχουν «χρηματοδοτήσει» οι ξενοδόχοι, κρατώντας μια ελκυστική τιμολογιακή πολιτική» σχολιάζει. Ενώ εκτιμά ότι η μείωση που παρατηρήθηκε τον Ιούνιο μπορεί να οφείλεται σε γκρουπ που είχαν κλείσει σε πεντάστερα ξενοδοχεία, με χαμηλότερες χρεώσεις.
Υπάρχει «ανησυχία από εδώ και πέρα, καθώς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο δεν υπάρχει εξάρτηση από την ελληνική πελατεία» υπογραμμίζει. Ομως οι εταιρείες, τα σεμινάρια και τα συνέδρια έχουν παγώσει και από τον Σεπτέμβριο, αν δεν έχουν χαλαρώσει τα capital controls, η εσωτερική αγορά θα επηρεάσει πολύ. Την ίδια περίοδο, τα νησιά του Αργοσαρωνικού παρουσιάζουν χειρότερη εικόνα, καθώς αυτά εξαρτώνται από την ελληνική πελατεία, η απουσία της οποίας είναι πλήγμα.

«Ο δείκτης για ζήτηση είναι εύθραυστος»
επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, καθώς «υπολείπεται το κομμάτι της στρατηγικής. Εισπράττουμε συγκυριακά μια τάση της αγοράς. Πρέπει να γίνουν πράγματα για να ορίσουν τον προορισμό στο μέλλον» δηλώνει.
Επιστολές σε φορείς


Αυτά αφορούν τον συνεδριακό τουρισμό, την κρουαζιέρα, την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, την εκμετάλλευση του Ελληνικού, την ασφάλεια στο κέντρο της πρωτεύουσας. Ο ίδιος έχει αποστείλει επιστολές σε όλους τους αρμόδιους φορείς σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα των μεταναστών που έρχονται μαζικά από τα νησιά του Αιγαίου, βρίσκοντας προσωρινό καταφύγιο στο κέντρο της Αθήνας.
Τον Ιούνιο η Αθήνα μαζί με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη ενίσχυσαν το σύνολο των διεθνών αφίξεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), τον μήνα αυτόν το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας κατέγραψε 507.000 αφίξεις, με αύξηση 25,6% σε ετήσια βάση. Στο εξάμηνο (Ιανουάριος – Ιούνιος 2015) οι αφίξεις ανήλθαν σε 1.788.014, ενισχυμένες κατά 25,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Για τη χρονική περίοδο 1-30 Ιουλίου οι επιβάτες στον ΔΑΑ έχουν ξεπεράσει τα δύο εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση πάνω απο 20% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2014. Ομως η αύξηση των αφίξεων δεν αντανακλάται εξ ολοκλήρου στην πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό διαφεύγει σε καταλύματα που λειτουργούν παράνομα.
Επέκταση της σεζόν


«Το καλό μας σενάριο είναι να επιστρέψουμε στο «κακό σενάριο» του παρελθόντος, όταν ο κύριος όγκος επισκεπτών της Αθήνας περιοριζόταν μεταξύ Μαΐου – Σεπτεμβρίου» τονίζει ο κ. Βασιλικός.
Ομως η επέκταση της σεζόν στην πρωτεύουσα δεν απαιτεί παρά μόνο στρατηγική και μπορεί να γίνει με διοργανώσεις γεγονότων, αθλητικών και συνεδριακών, τα οποία θα προσελκύσουν κόσμο. Ενώ επισημαίνει ότι οι κινήσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) βοηθούν προς τη σωστή κατεύθυνση, ελλείψει γενικότερης στρατηγικής για τον προορισμό.

«Η Αθήνα εξακολουθεί να έχει διψήφια αύξηση στους ξένους επισκέπτες»
τονίζει η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου. Στην κίνηση από το εξωτερικό το ανοδικό ρεύμα συνεχίζεται, όμως «στους Ελληνες υπάρχει επιβράδυνση στις κρατήσεις, με την αύξηση να είναι μονοψήφια. Η μείωση ήταν αισθητή, ειδικά τον Ιούλιο» υπογραμμίζει. «Οι Ελληνες δοκιμάζονται» το τελευταίο διάστημα καθώς από τον Ιανουάριο ως τον Ιούνιο καταγράφηκε άνοδος 18% από την εσωτερική αγορά, η οποία περιορίστηκε σε μονοψήφιο ποσοστό τον Ιούλιο.
Από το εξωτερικό οι αφίξεις από ΗΠΑ, Καναδά και Δυτική Ευρώπη «παρουσιάζουν υψηλά διψήφια νούμερα σε σχέση με το 2014» λέει. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του ΔΑΑ το πρώτο εξάμηνο του έτους τη μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση παρουσιάζουν οι αφίξεις από Ιταλία (67%), Αυστραλία (60%), ΗΑΕ (46%), Τουρκία (43%), Καναδά (37%), Γαλλία (36%), Ισπανία (34%), Κίνα (33%), Μεγάλη Βρετανία (30%), ΗΠΑ (25%) και Γερμανία (22%). Tην περίοδο 1-25 Ιουλίου, οι αφίξεις των ξένων αυξήθηκαν συνολικά κατά 29% σε ετήσια βάση. Τη μεγαλύτερη άνοδο καταγράφουν οι αφίξεις από Καναδά (267%), Σουηδία (127%), Ολλανδία (119%) και ακολουθούν Ιταλία (67%), ΗΠΑ (58%), Γαλλία (50%), Γερμανία (47%), Βρετανία (36%), Κύπρος (29%) και Βέλγιο (16%).
Στην προσπάθεια τόνωσης της ελληνικής αγοράς εντάχθηκε η ενέργεια του ΔΑΑ με 15.000 εισιτήρια σε πολύ χαμηλές τιμές, η οποία ολοκληρώθηκε στις 26 Ιουλίου.


Δεν υπάρχουν πλέον ακυρώσεις
Ομαλότητα, αν σταματήσει η αρνητική δημοσιότητα

Από τον Μάιο ως τον Σεπτέμβριο «η μέση πληρότητά μας κυμαίνεται στο 80%» λέει ο β’ αντιπρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, περιφερειακός διευθυντής της Starwood Ελλάδας και Κύπρου και γενικός διευθυντής των ξενοδοχείων «Μεγάλη Βρεταννία» και «King George» κ. Τιμ Ανανιάδης. Ο ίδιος προσθέτει ότι το προηγούμενο διάστημα «τα capital controls επηρέασαν, όχι όμως σε τεράστιο βαθμό. Εκτός απροόπτου, βλέπουμε ότι οι ακυρώσεις δεν υπάρχουν πλέον και τα πράγματα ομαλοποιούνται». Προϋπόθεση για αυτό είναι βέβαια «να σταματήσει η αρνητική δημοσιότητα. Αυτό έχει αντίκτυπο προς το παρόν», καθώς «κλείνουμε όλα τα γκρουπ για Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2016» τονίζει.
Οι συγκεντρώσεις

Αναφερόμενος στα δύο πολυτελή ξενοδοχεία στην πλατεία Συντάγματος, «Μεγάλη Βρεταννία» και «King George», εξηγεί ότι «η πληρότητα δεν έχει αλλάξει» και επισημαίνει «λίγες απώλειες από τις συγκεντρώσεις». Υπήρξαν όμως «κάποιες ακυρώσεις και πάγωμα της ροής κρατήσεων για τον Ιούλιο και λίγο για τον Αύγουστο».
Σημαντικό είναι ότι «πήγαμε πίσω στην τυπική πελατεία, πριν από το 2007-8» δηλώνει, κάνοντας λόγο για τους τουρίστες που επισκέπτονται πόλεις, βάζοντας στον προγραμματισμό τους την Αθήνα, τη Ρώμη και την Κωνσταντινούπολη. «Αυτοί επέστρεψαν» εξηγεί. Επαναφορά διαπιστώνει και στην κίνηση της αγοράς από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία.
Με την τυπική διαμονή στην Αθήνα να περιορίζεται σε μία ως δύο διανυκτερεύσεις, κύριος όγκος της πελατείας είναι και οι επιβάτες κρουαζιέρας, πριν ή μετά από αυτή. Στα δύο μεγάλα ξενοδοχεία «ποσοστό 30% της δραστηριότητας είναι η κρουαζιέρα για το καλοκαίρι» υπογραμμίζει, εξηγώντας ότι πρόκειται για μεμονωμένους πελάτες, κυρίως από ΗΠΑ, Λατινική Αμερική, Κίνα και Ιαπωνία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ