Το «οικοσύστημα» των τεχνολογικών επιχειρήσεων της Ελλάδας αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο για την ανάκαμψη της χώρας και την επιστροφή της σε μία βιώσιμη, εξωστρεφή ανάπτυξη, με προϊόντα και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας που θα απευθύνονται στις παγκόσμιες αγορές. Αυτό επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ) και ιδρυτής της Upstream, κ. Μάρκος Βερέμης, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες mobile marketing στον κόσμο, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής».

«Σήμερα, στο περιθώριο της οικονομίας δημιουργείται κάτι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Μία τάξη εξωστρεφών επιχειρήσεων τεχνολογίας που αναπτύσσουν εφαρμογές στον χώρο των κινητών συσκευών με συνολικό τζίρο που αγγίζει το 1 δισ. δολάρια και προέρχεται κατά 90% από τις εξαγωγές. Πρόκειται για κλάδο έντασης γνώσης, αρκετά μεγαλύτερο σε τζίρο από το ελαιόλαδο, που δεν απαιτεί μεγάλα κεφάλαια ή υποδομές, φέρνει συνάλλαγμα και «χτίζει» ανθρώπους με γνώση, οι οποίοι αύριο θα πολλαπλασιάσουν τον αριθμό τέτοιων εταιρειών. Ετσι αποκτά μια χώρα συγκριτικό πλεονέκτημα» παρατηρεί.

Οπως αναφέρει ο κ. Βερέμης, η χώρα διατηρεί συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως η μόρφωση, η ευελιξία, η επιθετικότητα και η προσαρμοστικότητα των Ελλήνων, που δίνουν τη δυνατότητα σε μικρές εταιρείες να κάνουν «ρεσάλτο» στις διεθνείς αγορές, ενώ σημειώνει ότι η Ελλάδα διαθέτει υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό.

«Ο καλύτερος επιχειρηματίας είναι αυτός που αισθάνεται ότι δεν έχει τίποτε να χάσει» λέει και υπογραμμίζει ότι το τεχνολογικό θαύμα του Ισραήλ δημιουργήθηκε έπειτα από το κλείσιμο του κρατικού προγράμματος για το μαχητικό αεροσκάφος «ΙΑΙ Lavi», που άφησε πίσω του 22.000 άνεργους μηχανικούς τη δεκαετία του 1980. «Αυτοί οι άνθρωποι, που ξαφνικά δεν είχαν τίποτε να χάσουν, έγιναν η ραχοκοκαλιά της πρώτης γενιάς των τεχνολογικών εταιρειών. Η δεύτερη γενιά ήρθε όταν έκλεισε μία μεγάλη εταιρεία πληροφορικής και βρέθηκαν άνεργοι ταλαντούχοι μηχανικοί. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σήμερα στην Ελλάδα» σημειώνει. Θεωρεί λοιπόν ότι όπως και οι Ισραηλινοί, έτσι και οι Ελληνες μπορούν να χτίσουν μικρές, αλλά διεθνοποιημένες εταιρείες, οι οποίες στη συνέχεια θα επεκταθούν.

«Δεδομένου ότι η ανεργία είναι υψηλότατη, αλλά και το ότι τα ελληνικά Venture Capital έχουν διαθέσιμα πάνω από 100 εκατ. ευρώ, δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να καθήσει κάτω ένας νέος και να σκεφτεί ιδέες, να προσπαθήσει να αντλήσει χρηματοδότηση και να επιχειρήσει» σημειώνει ο κ. Βερέμης. «Κάποιοι θα επιτύχουν, άλλοι όχι. Είναι όμως μία συναρπαστική διαδικασία μόρφωσης και δημιουργίας. Πρέπει να σπάσει τόσο το ταμπού της αποτυχίας στη χώρα όσο και της αρνητικής έννοιας της επιχειρηματικότητας. Η δουλειά δεν είναι δουλεία, είναι ευλογία» λέει.

Επίσης, προβλέπει ότι η μικρομεσαία επιχείρηση θα συνεχίσει να είναι ο μοχλός της ελληνικής οικονομίας. «Οχι όμως με τη μορφή του μεταπράτη, αλλά με εξαγωγικές, παραγωγικές δραστηριότητες» λέει και υπογραμμίζει ότι «η εξέλιξη της τεχνολογίας έφερε έναν εκδημοκρατισμό, μία εξίσωση των ευκαιριών και όχι το αντίθετο». Οπως τονίζει, η γενικότερη τάση είναι η μείωση των παγίων δαπανών, αφού πολλές δραστηριότητες μεταφέρονται στο υπολογιστικό νέφος (cloud). «Είναι φθηνότερο πλέον να ξεκινήσεις μία νέα επιχείρηση» συμπληρώνει.

«Κάποτε, αν είχες ένα καλό προϊόν, έπρεπε να πείσεις τους μεταπωλητές να του δώσουν προτεραιότητα. Σήμερα, με τόσα ηλεκτρονικά καταστήματα, ακόμη κι ένα παραδοσιακό ελληνικό προϊόν, όπως το σανδάλι, η πετσέτα θαλάσσης ή το ελαιόλαδο, μπορεί να έχουν καλύτερη τύχη, κάνοντας μάρκετινγκ μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και αποκτώντας οπαδούς σε κάθε γωνιά του κόσμου. Οι πιθανότητες επιτυχίας είναι απείρως μεγαλύτερες. Η αγορά είναι πιο ανοιχτή και δίκαιη για όποιους έχουν καλό προϊόν» σημειώνει ο κ. Βερέμης.


Πυρήνες ανάπτυξης

«Η Upstream έχει λογική εκκολαπτηρίου γνώσης, έρευνας και ανάπτυξης» σημειώνει ο κ. Βερέμης και ενθαρρύνει τα στελέχη της να επιχειρήσουν. «Εκπαιδεύονται, αποκτούν εικόνα της διεθνούς αγοράς, ξεκινούν κάτι δικό τους και τους βοηθούμε να πάρουν τον δρόμο τους. Αυτό θα εμπνεύσει άλλους τόσους να κάνουν το ίδιο. Εάν δημιουργούνταν και άλλοι τέτοιοι πυρήνες, θα είχαμε ταχύτερη ανάπτυξη» τονίζει.

«Η επιχειρηματικότητα χτίζεται πάνω στη βεβαιότητα που αποκτά κάποιος από μικρή ηλικία πως μπορεί να δημιουργήσει κάτι από μόνος του. Είναι το αντίθετο από τη μοιρολατρική άποψη για τα πράγματα που υπάρχει στην Ευρώπη. Σε χώρες όπως η Αμερική και το Ισραήλ, με όλες τους τις αδυναμίες, υπάρχει απόλυτη πίστη στον αυτοδημιούργητο άνθρωπο και στη δυνατότητά του να ελέγχει τη μοίρα του» καταλήγει ο κ. Βερέμης.


«Εκρηξη» σε Αφρική, Μέση Ανατολή και Ασία

«Το άλμα από το μηδέν στα “έξυπνα” κινητά βγάζει από την αφάνεια απομονωμένα τμήματα του πληθυσμού»
Το τελευταίο διάστημα η Upstream αναπτύσσεται ταχύτατα στις αναδυόμενες αγορές. «Η Λατινική Αµερική, και ειδικά η Βραζιλία, βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων ανάπτυξης κάθε μεγάλης δυτικής εταιρείας. Στην Υποσαχάρια Αφρική υπάρχει «έκρηξη» ειδικά στη Νιγηρία, αλλά και σε χώρες όπως η Γκάνα, το Καμερούν, η Ρουάντα, η Ζάμπια κτλ.» τονίζει. Οπως εξηγεί, επειδή αυτές οι χώρες δεν είχαν υποδομές σταθερής τηλεφωνίας, πλέον επενδύουν κατευθείαν σε κινητά δίκτυα νέας γενιάς, όπως το LTE.

Ο κ. Βερέμης διαπιστώνει ότι αντίστοιχες τάσεις παρουσιάζονται στη Μέση Ανατολή και στη Νοτιοανατολική Ασία. «Αυτές οι χώρες κάνουν ένα τεράστιο άλμα από το μηδέν στα «έξυπνα» κινητά και παρακάμπτουν όλα τα ενδιάμεσα βήματα. Εκεί το κινητό υποκαθιστά πλήρως τον προσωπικό υπολογιστή. Οι τιμές των smartphones πέφτουν συνέχεια, είμαστε ήδη στα $60-70 και ίσως σε ενάμιση χρόνο να φτάσουν τα $30. Σε αυτές τις χώρες βρίσκεται το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα επόμενα 10 χρόνια» λέει.

Σύμφωνα με τον κ. Βερέμη, ακόμη και οι υπηρεσίες που θα αγοράζονται σε αυτές τις χώρες θα διαφέρουν, καθώς θα έρχονται να καλύψουν συστημικά κενά, όπως στην υγεία, στην παιδεία και στην κοινωνική δικτύωση που βγάζει από την αφάνεια απομονωμένα τμήματα του πληθυσμού.

Μάλιστα, στις μεγάλες εταιρείες της Δύσης κλονίζεται η αίσθησή τους ότι ο κόσμος είναι επίπεδος, αφού βλέπουν ότι το αμερικανικό μοντέλο που υιοθετήθηκε στην Ευρώπη δεν μπορεί να δουλέψει και αλλού. «Τώρα που βρίσκουν τα πρώτα εμπόδια, αναδεικνύεται η αξία εταιρειών σαν τη δική μας που έχουν μεγάλη τριβή με τους τοπικούς καταναλωτές και φυσική παρουσία και άρα μπορούν να καταλάβουν τη διαφορετικότητα κάθε αγοράς» σημειώνει.

Η Upstream έχει παρουσία σε 43 χώρες. «Η ομάδα μας έχει μάθει πια να μπαίνει στο αεροπλάνο εύκολα και να το βλέπει ως προνόμιο και όχι ταλαιπωρία» παρατηρεί. Μέσα από τους κόλπους της Upstream δημιουργήθηκε και η Persado, η οποία σήμερα έχει επενδυτή την Bain Capital (ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά κεφάλαια του κόσμου), έδρα τη Νέα Υόρκη και αποτέλεσε καρπό πολυεθνικής συνεργασίας, ενώ από στελέχη της Upstream δημιουργήθηκε και το ταχέως αναπτυσσόμενο startup Workable.


«Να δουλεύουν τα παιδιά τα καλοκαίρια»

Ο ιδρυτής της Upstream προτείνει στους γονείς να μάθουν στα παιδιά τους την αξία του χρήματος και της εργασίας, να τα ενθαρρύνουν να δουλεύουν τα καλοκαίρια και να μη φοβούνται γι’ αυτό και να τους δίνουν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τα πράγματα από μόνα τους. «Ολα αυτά μπορούν να αποτελέσουν «γέφυρα» για να μάθει να σκέφτεται το παιδί τι θα μπορούσε να κάνει στο μέλλον, αν άνοιγε μια επιχείρηση» σχολιάζει. Παράλληλα, επισημαίνει ότι οι νέοι χρειάζονται παραστάσεις από την εργασία και, μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα τα μπαζάρ που διοργανώνουν τα παιδιά στις αμερικανικές γειτονιές για να πωλήσουν τα παλιά τους παιχνίδια ή σχολικά είδη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ