Από το 2015 και μετά βλέπει πλήρη ανάπτυξη των περιφερειακών αερολιμένων ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) κ. Στέλιος Σταυρίδης, ο οποίος μιλώντας την Πέμπτη από το βήμα του διεθνούς συνεδρίου της iForce για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων επιτέθηκε κατά της γραφειοκρατίας και όσων θέτουν εμπόδια στις αποκρατικοποιήσεις.

Ο κ. Σταυρίδης άφησε να εννοηθεί ότι και στα περιφερειακά αεροδρόμια υπάρχει εξίσου παρόμοιο προβληματικό καθεστώς με αυτό που διέπει μεγάλα ακίνητα, τα οποία έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ, όπως το Ελληνικό και το ΣΕΦ, ενώ σημείωσε ότι το Ταμείο δεν προσπαθεί να προβάλει ανύπαρκτο έργο. «Το ΤΑΙΠΕΔ έχει πάρα πολύ διαφανείς διαδικασίες και χαλάει τη «σούπα» σε μικροσυμφέροντα» είπε και πρόσθεσε, αναφερόμενος στα περιφερειακά αεροδρόμια, ότι οι ξένοι τουρίστες απαιτούν συνέπεια, υπηρεσία ποιότητας και σοβαρότητα.
Όπως τόνισε, «τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι πύλη εισόδου στον παράδεισο» και συμπλήρωσε ότι «πρέπει να έρθει πλούτος με τους δικούς μας κοινωνικούς, εργασιακούς και περιβαλλοντικούς όρους». «Μέσα στο 2014 θα αρχίσουμε να βλέπουμε τα πρώτα σημάδια ανάπτυξης και, εάν κινηθούμε σωστά, το 2015 και 2016 θα τρίβουμε τα μάτια μας» είπε και ο κ. Σταυρίδης. Ωστόσο υπογράμμισε ότι «δεν έχουμε κάνει ακόμη τίποτε απολύτως» και συμπλήρωσε: «Δεν προσπαθούμε να προβάλουμε ανύπαρκτο έργο, όπως γινόταν στο παρελθόν». «Δεν έχουμε κάνει ούτε μισό χιλιοστό μπροστά» είπε.
Σε ερώτηση του «Βήματος» για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αεροδρομίων και τις τυχόν εκπλήξεις στις οποίες θα πέσουν πάνω οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι, ο κ. Σταυρίδης ομολόγησε ότι «τα πράγματα ήταν στημένα με αριστοτεχνικό τρόπο για να είναι όλα συγκεχυμένα» ούτως ώστε κανείς να μην μπορεί να κάνει τίποτε, παρά «μόνον οι επιτήδειοι», μιλώντας, μάλιστα, για «μικρές ή μεγάλες συμμορίες» που νέμονται τον δημόσιο πλούτο.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ υπογράμμισε την κακή κατάσταση των αερολιμένων τριών δημοφιλών προορισμών, δηλαδή της Σαντορίνης, της Κεφαλονιάς και της Πάρου, τα οποία στερούνται χρήματα για στοιχειώδεις υπηρεσίες. «Αντί να φέρνουν θέσεις εργασίας, φέρνουν μιζέρια» τόνισε και πρόσθεσε ότι όλοι είναι καλοδεχούμενοι στο πρόγραμμα αξιοποίησης αεροδρομίων του ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο, προεξόφλησε ότι «όσο αγκαλιάζει η κοινωνία τις ιδιωτικοποιήσεις» τόσο πιο γρήγορα θα προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου. «Δεν μπορεί η γραφειοκρατία να μην μας αφήσει να αναπτυχθούμε» τόνισε.
Αυθαίρετο μπέιζμπολ
Ο κ. Σταυρίδης μίλησε για «κρετινισμό που διαπερνά τη δημόσια διοίκηση απ’ άκρου σ’ άκρου» και τόνισε ότι «η γραφειοκρατία και η αθλιότητα αυτού του κράτους θέλει χρόνο για να αρθεί». «Όλη η ακίνητη περιουσία που περιέρχεται στο ΤΑΙΠΕΔ πάσχει από νομιμοποίηση. Αλλού δεν υπάρχουν σχέδια, αλλού δεν έχουν άδειες. Τα ολυμπιακά έργα δεν έχουν άδεια! Το ΣΕΦ είναι αυθαίρετο. Το μπέιζμπολ είναι αυθαίρετο! Είναι δυνατόν; Κι όμως είναι!» είπε ο κ. Σταυρίδης.
Στις παρατηρήσεις των συνέδρων για το μοντέλο παραχώρησης, ο κ. Σταυρίδης σημείωσε ότι ότι αυτά δεν θα δοθούν «κοψοχρονιά», ενώ σε ερώτηση του «Βήματος» για την έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης για το θέμα, υπογράμμισε την ανάγκη κοινωνικού διαλόγου, όμως τόνισε ότι «στο μάνατζμεντ υπάρχει ο όρος της παράλυσης από την υπερανάλυση». Ωστόσο, σημείωσε ότι «η ταχύτητα της εμπιστοσύνης» θα χαλαρώσει το αίσθημα καχυποψίας.
Ο κ. Σταυρίδης απέκλεισε το ενδεχόμενο μεικτού μοντέλου παραχώρησης, με τη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης, αφού, όπως είπε, οι δήμοι δεν έχουν χρήματα. Επίσης, χαρακτήρισε τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ «πολύ παρεξηγημένο», αφού «ιδιωτικοποιήσεις σημαίνει επενδύσεις, δημιουργία θέσεων εργασίας και πλούτου» και τόνισε ότι «το στοίχημα δεν είναι να πάμε από την Σκύλλα στη Χάρυβδη», εννοώντας από έναν «άθλιο και ελεεινό εργοδότη που λέγεται δημόσιος τομέας σε έναν εξ ίσου ελεεινό εργοδότη που λέγεται ιδιώτης». «Το δημόσιο ανεχόταν αργομισθίες και υψηλούς μισθούς χωρίς ανταπόδοση. Ο κακός ιδιώτης ήθελε να πατάει τον εργαζόμενο και στον βωμό της δήθεν επιχειρηματικότητας να κάνει όλα αυτά που ζήσαμε» είπε.
Σύμφωνα με τον κ. Σταυρίδη, το κράτος θα πρέπει να παίξει έναν ελεγκτικό και ρυθμιστικό ρόλο, ενώ πρόσθεσε την ύπαρξη επιχειρηματικών και συντεχνιακών συμφερόντων, που έχουν μάθει να λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία. Ο κ. Σταυρίδης μίλησε για «ψήγματα αισιοδοξίας» στην ανάκαμψη της χώρας κι έκανε έκκληση «να βγάλουμε την αγωνία μας όχι με προσωπικές ατζέντες και συντεχνιακή αντίληψη», σημειώνοντας ότι «ακόμη και αυτού που ασκούν δριμύτατη κριτική είναι υπερπολύτιμοι».
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ υπογράμμισε ότι το στοίχημα είναι αυτά «τα καταπληκτικά κομμάτια γης και τα περιουσιακά στοιχεία που μένουν ανεκμετάλλευτα, που καταρρέουν και αποτελούν ντροπή στην αισθητική μας, απορροφούν πόρους και βρίσκονται σε αυτό το χάλι» να αξιοποιηθούν. «Και την ώρα που τα νέα παιδιά είναι άνεργα και σε απόγνωση, ερχόμαστε εμείς να έχουμε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία να ρημάζουν και να φοβόμαστε ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα τα ξεπουλήσει» συνέχισε.
Ο κ. Σταυρίδης, επικαλούμενος την εμπειρία του ως στελέχους της ΑΓΕΤ – ΗΡΑΚΛΗΣ, σημείωσε το βαθύ ταλέντο των ελλήνων εργαζομένων, υπογραμμίζοντας ότι «δεν μπορεί αυτοί οι άνθρωποι που σήμερα αξίζουν όσο εκατό Πολωνοί και Κινέζοι να είναι άνεργοι γιατί κάποιες συντεχνίες πίστευαν ότι πρέπει να εργαζόμαστε δύο ώρες». «Αυτό να το καταλάβουμε κι εμείς οι επιχειρηματίες που διαλύσαμε την Ελλάδα» πρόσθεσε.
Βέβαια, ο κ. Σταυρίδης τόνισε ότι μετά την κυβερνητική επίσκεψη στην Κίνα «έχει δημιουργηθεί τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα» και συμπλήρωσε ότι όποιον επενδυτή ή εκπρόσωπο fund συναντά, του μιλά για «το ταλέντο που υπάρχει στη χώρα», την αντιμετώπιση της «άθλιας γραφειοκρατίας» και την πίστη στις «δυνατότητές μας».
Σύνεδροι, πάντως, παρατήρησαν ότι εάν ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια κρατήσει έως το τέλος του 2013, τότε η τουριστική σεζόν του 2014 θα έχει χαθεί, αφού οι σχετικές συμφωνίες συνάπτονται το αργότερο κάθε Δεκέμβρη. Νωρίτερα, ο Μηχανικός Αεροπορικών Έργων και ε.α. Ταξίαρχος Μηχανικός της Πολεμικής Αεροπορίας, κ. Δημήτρης Δεμάγκος ανέφερε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο το δημόσιο αποχωρεί από την λειτουργία αεροδρομίων, έθεσε ερωτηματικά για την πιστοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων και ανέφερε την ανάγκη υπογραφής ενός νέου συμφώνου συνεργασίας μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας και των παραχωρησιούχων των αεροδρομίων, που να θέτει όρους και προϋποθέσεις στα μεικτής χρήσης αεροδρόμια, όπως είχε γίνει μεταξύ της ΥΠΑ και ΠΑ προ δεκαετίας.
Παράλληλα, ο αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Αεροπορικής Ασφαλείας (EASA), κ. Ηλίας Μαραγκάκης υπογράμμισε το υψηλό επίπεδο ασφαλείας των πτήσεων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, καθώς στην Ε.Ε. παρουσιάζεται ο χαμηλότερος δείκτης ατυχημάτων στον κόσμο. Επίσης, πρόσθεσε ότι έρχονται νέοι και πιο ευέλικτοι κανονισμοί ασφαλείας από το 2014.
Στο μεταξύ, εύλογα ερωτήματα σε σχέση με το νομικό καθεστώς των παραχωρήσεων των αερολιμένων έθεσε ο δικηγόρος, κ. Στρατής Γεωργιλάς, ο οποίος αναλύοντας την μέχρι στιγμής διεθνή εμπειρία, τόνισε ότι δεν υπάρχουν ακόμη απτά αποτελέσματα για την εξέλιξη και την κατάληξη του εγχειρήματος. «Το βέβαιο είναι ότι και αυτές οι επενδύσεις δεν διαθέτουν ανοσία ενώπιον του επιχειρηματικού κινδύνου» είπε και έκανε μακρά ανάλυση στους νομικούς κινδύνους, τις προκλήσεις και τα ιστορικά προηγούμενα παραχωρήσεων αεροπορικών, και άλλων υποδομών.