«Η Ryanair θα συνεχίσει να εργάζεται με αεροπορικούς και κυβερνητικούς αξιωματούχους για να αυξήσει τον αριθμό των συνδέσεων και εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα σε δωδεκάμηνη βάση. Ωστόσο, με δεδομένο ότι το χειμερινό μας πρόγραμμα στα 160 αεροδρόμιά μας έχει ολοκληρωθεί, δεν θα είναι δυνατό να συμπεριλάβουμε την Κω ή την Ρόδο στον προγραμματισμό της Ryanair για τον χειμώνα 2011/2012». Με αυτή την απάντηση η ιρλανδική αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους επιβεβαιώνει στο «Βήμα» τη διακοπή των πτήσεων σε Ρόδο και Κω κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών (Νοέμβριο – Μάρτιο), αφήνοντας ωστόσο να εννοηθεί ότι η συζήτηση για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου τίθεται σε γενικότερη βάση και αφορά σε επίπεδο κυβερνητικού επιτελείου.

Η διοίκηση της Ryanair διεμήνυσε την απόφασή της για διακοπή των πτήσεων της χειμερινής περιόδου και της τριετούς συμφωνίας που είχε υπογραφεί μεταξύ του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και της θυγατρικής διαφημιστικής της το 2010 (για τους τρεις χειμώνες από το 2010 έως το 2013), στους εκπροσώπους τουριστικών και επιχειρηματικών φορέων των δύο νησιών, οι οποίοι ταξίδεψαν στο Δουβλίνο την Τρίτη, επικαλούμενη τα μη ικανοποιητικά αποτελέσματα του εγχειρήματος την προηγούμενη περίοδο. Σύμφωνα με πληροφορίες οι χειμερινές πτήσεις «δεν ικανοποιούν οικονομικά» την αεροπορική εταιρία, καθώς οι πληρότητες των αεροσκαφών δεν ήταν αρκετές για να διατηρηθούν. Σε ό,τι αφορά το τυπικό μέρος, η Ryanair βασίστηκε σε όρο της σύμβασης, για την εμπρόθεσμη καταβολή των πληρωμών συνδιαφήμισης, επικαλούμενη καθυστέρηση στην καταβολή των ποσών, τα οποία αν και γίνονταν τις καθορισμένες ημερομηνίες, είχαν εμφανίσει καθυστερήσεις λόγω γραφειοκρατίας. Ωστόσο τουριστικοί παράγοντες της Ρόδου κάνουν λόγο και για «κακό σχεδιασμό» των χειμερινών συνδέσεων, αφού οι χειμερινές πτήσεις της περσινής περιόδου ήταν από αεροδρόμια της Ιταλίας και όχι από Μεγάλη Βρετανία ή Σκανδιναβικές χώρες, όπου η ζήτηση θα ήταν εντονότερη. Το ενδιαφέρον της εταιρίας για το καλοκαίρι παραμένει, ενώ δεσμεύεται ότι το πρόγραμμα θα είναι ενισχυμένο, ωστόσο η συνδιαφήμιση αφορούσε τη χειμερινή περίοδο, όπως σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Α. Σουλούνιας, καθώς το καλοκαίρι τόσο η Ρόδος όσο και η Κως παρουσιάζουν αυξημένη κίνηση. Την ίδια ώρα ο κ. Σουλούνιας σημειώνει ότι από την εταιρία άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο συζήτησης σε επίπεδο υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, κάνοντας λόγο και για αντισταθμιστικά οφέλη.

Οι Low Cost εταιρίες βασίζουν το προϊόν τους στη χαμηλή πώληση και αποτελούν «μια απάντηση στο μη οργανωμένο ταξίδι», σημειώνει ο πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού (ΠΡΟΤΟΥΡ) κ. Χ. Παλογιαννίδης, συμπληρώνοντας ότι «πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση μέχρι ποιου σημείου θα υπάρχει συνεργασία», με έναν προορισμό. Την ίδια ώρα συμπληρώνει ότι από τη συνάντηση στο Δουβλίνο, προκύπτει ότι η Ryanair διακόπτει τις πτήσεις της μετά την 31η Οκτωβρίου στα δύο νησιά και «αποποιείται του υπολοίπου ποσού της σύμβασης», για την οποία πληρώνεται ακόμα. «Οι εταιρίες ζητούν χρήματα από παντού», λέει ο κ. Παλογιαννίδης, ωστόσο υπογραμμίζει ότι «προτεραιότητα για έναν προορισμό είναι να κρατά ψηλά τη δυναμική του» και αυτό επίσης απαιτεί κονδύλια για διαφήμισης. Παράλληλα αναφέρει ότι σύμφωνα με πληροφορίες η Ryanair θα επανέλθει στο προσεχές διάστημα με μια νέα πρόταση προς το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αυτή τη φορά, η οποία θα αναφέρεται συνολικά σε προορισμούς της χώρας, ενώ και από πλευράς υπουργείου εκτιμά ότι πρόκειται να υπάρξει βοηθητική πρόταση για τους προορισμούς σε ό,τι αφορά τον χειρισμό συνεργασιών με αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους.

«Τα νησιά ήταν απροετοίμαστα για να δεχθούν κόσμο κατά τη διάρκεια του χειμώνα», δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μ. Χατζημιχαήλ, τονίζοντας ότι η εταιρία ανέφερε παράπονα από πελάτες της για «κλειστά καταστήματα» στα νησιά και προσθέτει ότι «θα πρέπει να γίνει καλύτερη προετοιμασία έτσι ώστε και οι επιχειρηματίες να λειτουργήσουν τα καταστήματά τους» και εκτός της θερινής περιόδου. Στόχος, αναφέρει είναι «να επιμηκυνθεί σιγά – σιγά η σεζόν», ετσι ώστε να φτάσει στο δωδεκάμηνο μετά από τρία ή τέσσερα χρόνια. «Προσπαθούμε να κρατήσουμε και να αυξήσουμε τις πτήσεις για το καλοκαίρι», λέει ο κ. Χατζημιχαήλ, εκτιμώντας ωστόσο ότι για το 2012 η συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών θα γίνει σε νέα βάση, για ενδεχόμενη ενίσχυση της συνδιαφήμισης. Παράλληλα υπογραμμίζει ότι η Ryanair υπολογίζει σε ορίζοντα διετίας – τριετίας, οι αεροπορικές αφίξεις της στην Κω να αυξηθούν στις 400.000 (από 150.000 που θα έλθουν το 2011) και στη Ρόδο στις 500.000 (από 250.000 το 2011). Το μέγεθος αυτό είναι πολύ μεγάλο, όπως εκτιμά ο κ. Χατζημιχαήλ, εξηγώντας ότι οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους ευθύνονται σχεδόν κατά το ήμισυ του ποσοστού ανόδου (13% – 14%) των αεροπορικών αφίξεων σε Κω και Ρόδο τη φετινή χρονιά, ενώ συμπληρώνει ότι και οι πληρότητες στα ξενοδοχεία της Κω άγγιξαν το 90%.