Σε νέο νομικό «ύφαλο» φαίνεται ότι πέφτει η λειτουργία των περίφημων μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων από το ερχόμενο φθινόπωρο, καθώς ο «εμφύλιος» μεταξύ των ιδιωτικών κολεγίων στη χώρα φέρνει ανατροπές και ανακατατάξεις.
Ετσι, η Πανελλήνια Ενωση Αναγνωρισμένων Κολεγίων, η οποία εκπροσωπεί 12 εκπαιδευτήρια μεταλυκειακής εκπαίδευσης στη χώρα, κατέθεσε εξώδικο προς την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), στα χέρια της οποίας βρίσκονται αυτές τις ημέρες και κρίνονται οι αιτήσεις 11 άλλων ελληνικών ιδιωτικών κολεγίων-παραρτημάτων ευρωπαϊκών ή βρετανικών ΑΕΙ και ενός πανεπιστημίου προερχόμενου από την Κύπρο που ζητούν να γίνουν μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια με βάση τον νέο νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αξιολογητές της ΕΘΑΑΕ είχαν ήδη λάβει αποφάσεις για κάποια εκ των κρινόμενων κολεγίων, απορρίπτοντας κάποια από αυτά και εγκρίνοντας άλλα, ενώ στρέφονταν στην απόφαση να πιστοποιήσουν τα προγράμματα σπουδών τους αφού πρώτα τους δώσουν μια πρώτη άδεια τυπικής λειτουργίας.
Με το εξώδικό της η Ενωση Αναγνωρισμένων Κολεγίων ζητάει να δημοσιοποιηθούν όλα τα κριτήρια και οι διαδικασίες που χρησιμοποιήθηκαν από την ΕΘΑΑΕ για τις αδειοδοτήσεις αυτές αλλά και να διαπιστωθεί εάν οι εγγυητικές επιστολές που ζητήθηκαν έχουν δοθεί από τα μητρικά πανεπιστήμια των οποίων θα λειτουργήσουν ως παραρτήματα τα νέα Ιδρύματα ή από τα γραφεία τους στην Ελλάδα, κάτι που τυπικά «φωτογραφίζει» μια πιο… αυτόνομη νομική υπόσταση.
Το εξώδικο αυτό κοινοποιήθηκε στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) της Ελλάδας, αλλά και στη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, τέλος, στην Ευρωπαϊκή Ενωση για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ENQA).
Τι αναφέρεται στο κείμενο; Οπως τονίζεται σε αυτό, «βάσει του νόμου, η ΕΘΑΑΕ αλλά και ο ΕΟΠΠΕΠ αποτελούν τους μοναδικούς ελεγκτές νομιμότητας της διαδικασίας, της τήρησης και της πλήρωσης των προϋποθέσεων βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, για την έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος, υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ)».
«Για τον λόγο αυτόν, προς διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος, θέτουμε τα ζητήματα που η Αρχή και ο Οργανισμός όφειλαν και οφείλουν να ελέγξουν σύμφωνα με τις αυτεπάγγελτες αρμοδιότητές τους, για την τήρηση της νομιμότητας και τον ουσιαστικό έλεγχο των διαγωνιζομένων». Και αναφέρονται στα εξής ζητήματα:
Να αναρτηθούν όλα τα στοιχεία των φακέλων στο Διαδίκτυο. «Η Αρχή όφειλε να αναρτήσει σε ηλεκτρονική πλατφόρμα όλα τα στοιχεία των φακέλων των αιτήσεων των αιτούντων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή τρίτης χώρας που μετέχει στη διαδικασία, προκειμένου τόσο τα μέλη μας, τα οποία έχουν ενεστώς και άμεσο έννομο συμφέρον, καθώς και οι λοιποί αιτούντες, να πληροφορούνται τα προσόντα, ελλείψεις και ακυρότητες συμμετοχής των λοιπών αιτούντων, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ικανοποίηση του δημοσίου συμφέροντος, και της αρχής της νομιμότητας και της αμεροληψίας της διοίκησης».
Ενα ακόμα θέμα διαφάνειας. Να απαντηθεί το ερώτημα ποιος είναι ο αιτών για τη λήψη άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των νέων Ιδρυμάτων. «Αιτούντες για τη λήψη άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήματος μητρικού ιδρύματος υπό τη μορφή παραρτήματος – Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης δεν δύνανται να είναι νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ΟΕ, ΕΕ, ΙΚΕ, ΑΕ κ.τ.λ.), παρά μόνο νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υπό τη νομική μορφή που το ελληνικό δίκαιο αναγνωρίζει, δηλαδή ΑΜΚΕ ή ισοδύναμο ενωσιακό νομικό πρόσωπο. Κάθε αίτηση του άρθρου 139 Ν. 5094/2024 που υποβάλλεται από νομικό πρόσωπο κερδοσκοπικού χαρακτήρα καθιστά την αίτηση αυτή άκυρη ως αντικείμενη στον ίδιο Νόμο και το άρθρο 16 του Συντάγματος. Εν όψει των ανωτέρω αποτελούσε και αποτελεί νόμιμη υποχρέωση της Αρχής, που απορρέει από το Σύνταγμα και το Ενωσιακό Δίκαιο, να δημοσιοποιήσει το σύνολο των δικαιολογητικών και εγγράφων που περιγράφονται στον φάκελο κάθε υποψηφίου για λήψη άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παρατήματος, υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρούνται οι απαιτήσεις που ο νόμος θέτει. Η παράλειψή της αυτή αποτελεί ευθεία παραβίαση της αρχής της διαφάνειας».
Ελεγχος των χρημάτων που κατατέθηκαν από τους αιτούντες. «Από την τελολογική ερμηνεία του Νόμου, η διαδικασία αδειοδότησης του παραρτήματος κρατικού ή ιδιωτικού εκπαιδευτικού ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο εδρεύει και λειτουργεί σε χώρα άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή τρίτης χώρας, εκκινείται από το μητρικό ίδρυμα, που είναι και το ενδιαφερόμενο να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Για τα ΝΠΠΕ, δεν διευκρινίζεται από τον νόμο αν απαιτείται να έχουν συσταθεί κατά την κατάθεση της αιτήσεως. Κατά συνέπεια τόσο η προβλεπόμενη εγγυητική επιστολή ποσού 2.000.000 ευρώ, όσο και παράβολο ύψους 600.000 ευρώ, έχει ως οφειλέτη της εγγυητικής επιστολής το μητρικό ίδρυμα, ενώ και τα χρήματα του παραβόλου καταβάλλονται από αυτό».
Ακόμα, «ο νόμος δεν επιτρέπει με χρήματα τρίτου, ο οποίος δεν έχει υποβληθεί σε κανέναν νομικό έλεγχο πόθεν έσχες κ.τ.λ., να χρηματοδοτείται η ίδρυση παραρτήματος πανεπιστημίου στην Ελλάδα, υπό τη μορφή ΝΠΠΕ. Ο νομοθέτης δεν ανέχεται έναν κρυπτόμενο χρηματοδότη, που απλώς θα είχε στόχο κερδοσκοπικό, με όχημα μια αδιαφανή διαδικασία επιλογής, να εισέλθει ως επενδυτής, στο τοπίο της πρώιμης ιδιωτικής πανεπιστημιακής εκπαιδευτικής διαδικασίας». Κατ’ επέκταση πρέπει να γίνει «έλεγχος πόθεν έσχες των διακινούμενων χρημάτων, ούτως ώστε να αποφευχθεί η καταστρατήγηση του νόμου από πρόσωπα που στερούνται νομιμότητας και φερεγγυότητας».
Το εξώδικο αναφέρει ακόμη ότι πρέπει να γίνει αυστηρός έλεγχος των κτιριακών εγκαταστάσεων των υποψήφιων νέων Ιδρυμάτων «διά αυτοψίας επ’ αυτών, και όχι βάσει εγγράφων ιδιωτών μηχανικών».
Νέα πρόταση για εισαγωγή στα ΑΕΙ
Συνυπολογισμός των εξετάσεων στις τρεις τάξεις του Λυκείου
Εξετάσεις εθνικού τύπου και στα τρία χρόνια του Λυκείου στον δρόμο προς ένα επιβλητικό νέο Εθνικό Απολυτήριο εντάσσουν εμπειρογνώμονες στην τελική «εξίσωση» του συστήματος εισαγωγής στα ανώτατα Ιδρύματα της χώρας. Αυτές θα αφορούν τα βασικά μαθήματα που διδάσκονται σε όλες τις επιστημονικές κατευθύνσεις και δεν θα έχουν ως στόχο να χωρίσουν τους υποψηφίους ανά πεδίο ενδιαφέροντος σπουδών όπως γίνεται ως σήμερα, αλλά να επιβεβαιώσουν ότι όλοι οι μαθητές και μαθήτριες θα βγαίνουν από την τελευταία βαθμίδα του σχολείου τους μορφωμένοι σε… όλα.
Τα παραπάνω θα προταθούν στην 109η Σύνοδο των πρυτάνεων ΑΕΙ όπου έχει προσκληθεί και ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Πανελλαδικών Εξετάσεων Γιώργος Δάσιος. Η πρόταση που συζητείται περιλαμβάνει εξέταση των περίπου 8-9 βασικών μαθημάτων που διδάσκονται σήμερα σε όλες τις κατευθύνσεις στις τρεις τάξεις του Λυκείου σε εθνικό επίπεδο και με τη βοήθεια της Τράπεζας Θεμάτων, ώστε η βαθμολογία τους να γίνεται «ηλεκτρονικά» με αδιάβλητο τρόπο.Η εξέταση αυτή θα γίνεται σε διαφορετική αναλογία κάθε χρονιά, δηλαδή ο κάθε υποψήφιος θα διαλέγει ποια από αυτά τα μαθήματα θα δώσει στο τέλος κάθε χρόνου, ώστε να τα «μοιράσει» μεταξύ των τριών λυκειακών ετών.
Τα μαθήματα αυτά θα αποτελούν μια ξεχωριστή βαθμολογική «κατάκτηση» και σε διαφορετικά ποσοστά ο μέσος όρος τους θα διαμορφώνει τον τελικό βαθμό ενός στιβαρού Εθνικού Απολυτηρίου. Στη συνέχεια, ο μέσος όρος της βαθμολογίας του Εθνικού Απολυτηρίου κάθε υποψηφίου σε ένα ποσοστό θα συνυπολογίζεται με τον βαθμό του στα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων ώστε να του δίνει τα μόρια εισαγωγής του στο Τμήμα ή τη Σχολή των ΑΕΙ που προτιμά.
