Ενας από τους προσκεκλημένους του φετινού The Owl, του διεθνούς εργαστηρίου ανάπτυξης σεναρίου τηλεοπτικών σειρών και κινηματογραφικών ταινιών που για τέταρτη συνεχή χρονιά διοργάνωσε μέσω του Athens Film Office ο Δήμος Αθηναίων (σε συνεργασία με το ΕΚΚΟΜΕΔ), ήταν ο ελληνικής καταγωγής Νεοζηλανδός Αρτι Παπαγεωργίου.
Σεναριογράφος και associate producer της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Ο πόλεμος των Ροχίριμ» που παίχθηκε φέτος στις αίθουσες, ο Παπαγεωργίου αυτή την περίοδο εργάζεται πάνω στο live-action «The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum» που θα γυριστεί και αυτό στην πατρίδα του, τη Νέα Ζηλανδία.
Το απόγευμα της Τρίτης 7 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του The Owl, ο Παπαγεωργίου παραχώρησε masterclass στο Αίγλη Ballroom, μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Asifa Hellas – Ελληνική Ενωση Κινουμένων Σχεδίων (ο Παπαγεωργίου ήταν προσωπικός καλεσμένος του Κωνσταντίνου Κακαρούντα, προέδρου της Asifa Hellas).
Λίγο πριν το masterclass, ο Παπαγεωργίου μίλησε στο «Βήμα» για τη σημασία και αξία του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών», αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει ερωτήσεις σχετικές με την τελευταία δουλειά του καθότι βρίσκεται σε εξέλιξη.

Στιγμιότυπο από την ταινία «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Ο πόλεμος των Ροχίριμ»
Από δημιουργικής άποψης, πώς θα περιγράφατε την εμπειρία σας στην ταινία «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Ο πόλεμος των Ροχίριμ»;
«Η δουλειά μου στον “Πόλεμο των Ροχίριμ” ήταν μια απίστευτα ικανοποιητική εμπειρία. Ο σκηνοθέτης Κέντζι Καμιγιάμα, μαζί με τους παραγωγούς, τους ηθοποιούς και άλλους δημιουργικούς συνεργάτες, ήταν γενναιόδωροι και ενθουσιώδεις. Συμμετείχαν πολλά μέλη του συνεργείου της αρχικής τριλογίας και ήταν άτομα με τα οποία πάντα ήλπιζα μια μέρα να έχω την ευκαιρία να συνεργαστώ. Λέμε συχνά την έκφραση “μη συναντάς τους ήρωές σου”. Δεδομένου του περιβάλλοντος υψηλής πίεσης της κινηματογράφησης, θα περίμενες ότι αυτή η συμβουλή θα ήταν ιδιαίτερα σχετική σε αυτό το πλαίσιο. Ωστόσο, δεν θα μπορούσα να έχω πιο θετική εμπειρία συνεργαζόμενος με τόσο πολλούς από τους ήρωές μου».
Πώς εξηγείτε την εξαιρετική δημοτικότητα του «σύμπαντος» του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» του Τζ. Ρ. Τ. Τόλκιν;
«Ο Τόλκιν δημιούργησε έναν κόσμο τόσο πλούσιο, έναν κόσμο με τη δική του ιστορία, τις δικές του γλώσσες, τη δική του μυθολογία, έναν κόσμο που μόλις και μοιάζει με φαντασία, ή μάλλον με αρχαία ιστορία. Παρά το επικό εύρος και τη θεματολογία του μυθιστορήματος, οι ήρωες της ιστορίας – οι οδηγοί μας σε όλο αυτόν τον κόσμο – είναι απολύτως σχετικοί με εμάς, οι επιθυμίες και τα θέλω τους είναι βαθιά προσωπικά και μας αγγίζουν. Για μένα, αυτή η “επική πραγματικότητα” είναι απολύτως σαγηνευτική. Την προσοχή σου ελκύουν αμέσως τα συναρπαστικά σκηνικά, αλλά στη συνέχεια οι κεραίες σου παραμένουν τεντωμένες λόγω της συναισθηματικής σου σύνδεσης με τους χαρακτήρες».
Πώς βρεθήκατε μέσα σε αυτό το σύμπαν;
«Νιώθω ότι η κινηματογραφική τριλογία του “Αρχοντα των Δαχτυλιδιών” ήταν το απόλυτο κινηματογραφικό πνεύμα της εποχής, τουλάχιστον για τη δική μου γενιά που τότε μεγάλωνε. Για εμάς, ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία στη μεγάλη οθόνη, κάτι που δεν είχαμε ξαναδεί. Οχι μόνο εξαιρετικά διασκεδαστική, ένα εκπληκτικό τεχνικό θαύμα, φτιαγμένο με γνήσια αγάπη από αληθινούς καλλιτέχνες. Νομίζω ότι ήταν αδύνατο να μην ερωτευτεί κάποιος τόσο το σύμπαν του Τόλκιν όσο και τη δύναμη του κινηματογράφου που το στήριξε».
Πόσο ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι γεννηθήκατε στη Νέα Ζηλανδία, και μάλιστα στο Ουέλιγκτον όπου γυρίστηκαν οι ταινίες του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών»;
«Το ότι μεγάλωσα στην ίδια περιοχή όπου γυρίστηκαν αυτές οι ταινίες, σήμαινε ότι δεν μπορούσα να το αποφύγω ακόμα και αν το ήθελα. Και δεν το ήθελα».

Στιγμιότυπο από την ταινία κινουμένων σχεδίων «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Ο πόλεμος των Ροχίριμ»
Πιστεύετε ότι το κοινό του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» συνεχίζει να αυξάνεται;
«Θέματα όπως η φιλία, η θυσία, το θάρρος, η ελπίδα, η μάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό, αποτελούν τους πυλώνες των μύθων σε όλες τις χρονικές περιόδους και όλους τους πολιτισμούς. Γιατί μιλούν για την ανθρώπινη εμπειρία. Ο Τόλκιν ήταν δεξιοτέχνης στην εξερεύνησή τους, τα πραγματοποίησε με τόσο σπλαχνικό και ρομαντικό τρόπο που πιστεύω ότι διασφαλίζει ότι γενιά με τη γενιά θα ερωτευτεί τον κόσμο που δημιούργησε. Ο κόσμος του Τόλκιν δεν θα σβήσει ποτέ».
Ποιος είναι ο κύριος κίνδυνος πίσω από την ιδέα του συνδυασμού κινουμένων σχεδίων και ζωντανής δράσης;
«Αν σας καθοδηγεί η επιθυμία να αφηγηθείτε ενδιαφέρουσες ιστορίες που είναι ταυτόχρονα συναισθηματικές και συναρπαστικές, οι κίνδυνοι δεν είναι μοναδικοί. Στην τελική, αυτό που εξακολουθεί να σε ενδιαφέρει είναι να φέρεις το κοινό σου σε ένα ταξίδι στο οποίο μπορεί να βυθιστεί. Και αυτό επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων σε όλους τους καλλιτέχνες, τους ερμηνευτές και τους αφηγητές, ανεξάρτητα από το είδος ή το μέσο».
Τι έχετε στο μυαλό σας όταν ετοιμάζεστε να παραχωρήσετε masterclass για τη δουλειά σας, όπως αυτό που διοργανώνει το Athens Film Office και η Asifa Hellas – Ελληνική Ενωση Κινουμένων Σχεδίων;
«Είχα την τύχη, όλα αυτά τα χρόνια, να συνεργαστώ με πολλούς απίστευτα χαρισματικούς κινηματογραφιστές, οι οποίοι μου έχουν προσφέρει γενναιόδωρα σοφία και καθοδήγηση από τις δικές τους εμπειρίες και καριέρες. Ελπίζω να καταφέρω να μεταδώσω κάποια από αυτά στο τοπικό κοινό και να αποκτήσουν κάποια εικόνα για πτυχές της δημιουργικής διαδικασίας που μπορεί να βρουν ενδιαφέρουσες ή για τις οποίες μπορεί να έχουν ερωτήσεις».
Από την εμπειρία σας σε άλλα masterclasses που έχετε δώσει, τι – κυρίως – ενδιαφέρει τον κόσμο που τα παρακολουθεί;
«Νομίζω ότι το να βρίσκομαι στον ίδιο χώρο με πολλούς ομοϊδεάτες παρέχει ένα πιο οργανικό και ελκυστικό – λιγότερο ακαδημαϊκό – περιβάλλον για μάθηση. Για μένα, αυτό το κοινό πάθος για την επιθυμία να μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον με σκοπό την ουσιαστική ανάπτυξη της διαδικασίας μας – εκτός από την απόκτηση ενός καλού βαθμού σε ένα τεστ – επιτρέπει έναν πιο ουσιαστικό τρόπο ανταλλαγής ιδεών».
Αρα κερδίζετε κάτι ο ίδιος παραχωρώντας masterclasses σε άλλους;
«Εχω ήδη κερδίσει. Ο κοινός ενθουσιασμός τόσο του Athens Film Office υπό τον Στάθη Καλογερόπουλο όσο και της Asifa Hellas υπό τον Κωνσταντίνο Κακαρούντα ήταν πραγματικά εκπαιδευτικός και γεμάτος έμπνευση. Ηταν αρκετά ευγενικοί ώστε όχι μόνο να μου δώσουν μια λεπτομερή ιστορία της βιομηχανίας εδώ, αλλά και μια ανάλυση της τρέχουσας κατάστασης. Επίσης, με σύστησαν σε πολλούς ντόπιους συγγραφείς, ηθοποιούς και δημιουργούς. Υπάρχει μια ενέργεια εδώ στην Ελλάδα που μου προκαλεί δημιουργικό εθισμό και ανυπομονώ να επιστρέψω για να εργαστώ σε αυτήν».
