«Στειλ’ τα μου με IRIS»: Η ανατομία ενός success story που έγινε κομμάτι της καθημερινότητάς μας

Η Σταυρούλα Καμπουρίδου, CEO της ΔΙΑΣ, μιλά στο ΒΗΜΑ για όσα συνθέτουν την επιτυχία του IRIS κατά την τελευταία τετραετία.

«Στειλ’ τα μου με IRIS»: Η ανατομία ενός success story που έγινε κομμάτι της καθημερινότητάς μας

Θα σας έχει συμβεί˙ να θέλετε να στείλετε σε κάποιον χρήματα, να του προτείνετε το IRIS, εκείνος να λέει «δεν έχω IRIS» και να απορείτε «μα πώς γίνεται;». Είναι εντυπωσιακό πόσο γρήγορα ένα ψηφιακό τραπεζικό προϊόν έγινε σε τέτοιο βαθμό χρήσιμο στις ζωές μας, ώστε να προκαλείται αυθεντική έκπληξη όταν κάποιος δεν το χρησιμοποιεί. Το IRIS αποτελεί ένα από αυτά τα ορόσημα, που όταν εδραιώνονται γεννούν στην κοινότητα την απορία «μα πώς το κάναμε αυτό πριν;».

Όλοι θυμόμαστε την εποχή πριν το IRIS – δεν είναι άλλωστε τόσο μακρινή- όμως η διάδοσή του έχει σχεδόν διαγράψει τι συνέβαινε μέχρι πρόσφατα. Συνηγορούν σε αυτό και οι συνεχώς αυξανόμενοι δείκτες του. Σήμερα, το χρησιμοποιούν περισσότεροι από 3,6 χρήστες, ενώ μόνο για το 2024 το ύψος των συναλλαγών μέσω IRIS ανήλθε στα 6,1 δις Ευρώ σημειώνοντας ετήσια αύξηση της τάξης του 110%.

Πριν μερικές μέρες στα Ιωάννινα, στο περιθώριο του TechFuse Festival, η Σταυρούλα Καμπουρίδου, CEO της ΔΙΑΣ Τραπεζικά Συστήματα, μίλησε στο ΒΗΜΑ για όσα το IRIS έχει φέρει στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τη συμβολή του στον εκδημοκρατισμό της fintech, αλλά και για το cashless μέλλον της ελληνικής κοινωνίας.

Αν κάποιος έπρεπε να συνοψίσει την επιτυχία του IRIS θα μπορούσε να αναφέρει την έκφραση έκπληξης στο πρόσωπο νεότερων χρηστών όταν ακούν ότι κάποιος από την παρέα δεν έχει IRIS. Ποια θα ορίζατε ως τα milestones του IRIS προκειμένου να φτάσει να είναι τόσο οργανικό κομμάτι της καθημερινότητας μας;

Αυτό που περιγράφετε είναι ίσως η πιο αυθεντική ένδειξη επιτυχίας: όταν μια υπηρεσία περνά από το στάδιο της επιλογής στο στάδιο της αυτονόητης, καθημερινής χρήσης, τότε έχεις καταφέρει κάτι ουσιαστικό. Το IRIS δεν έγινε viral, έγινε χρήσιμο. Κι αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο.

Όταν αναλάβαμε τη ΔΙΑΣ τον Ιανουάριο του 2021, ήταν σαφές πως υπήρχε μια ανεκμετάλλευτη ευκαιρία: οι άμεσες πληρωμές υπήρχαν ήδη από το 2016, στο κλειστό κύκλωμα των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Όμως δεν είχαν βρει ακόμη τον ρόλο που τους άξιζε στην αγορά. Δεν υπήρχε κοινό brand, ούτε στρατηγική εξωστρέφειας, ούτε οπτική ταυτότητα. Δημιουργήσαμε λοιπόν μια εθνική λύση με ενιαία ταυτότητα: το IRIS. Και επενδύσαμε σε αυτήν  -με συνέπεια, συνέχεια και πίστη.

Τέσσερα χρόνια μετά, τα αποτελέσματα μάς δικαιώνουν: το προϊόν το προσφέρουν πλέον 13 τράπεζες μέσω των ψηφιακών τους καναλιών, το IRIS P2P ξεπέρασε τα 3,6 εκατομμύρια χρήστες, ενώ οι επαγγελματίες που χρησιμοποιούν το IRIS P2B αυξήθηκαν κατά 260% μέσα σε έναν χρόνο -πλέον είναι 560 χιλιάδες, με τους 7 στους 10 να το ενεργοποιούν το 2024 μετά τη σχετική νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Οικονομικών, οι συναλλαγές έχουν δεκαπλασιαστεί σε έναν χρόνο. Παράλληλα, τα ηλεκτρονικά καταστήματα που δέχονται πληρωμές IRIS Commerce ανέρχονται σε 7,5 χιλιάδες-  αυξημένα 46 φορές σε σχέση με το 2020. Για να δώσω ένα ακόμη παράδειγμα: το 2020 το IRIS αναλογούσε στο 0,5% των συναλλαγών της εταιρείας. Φέτος, αντιστοιχεί στο 18%, σε μια εταιρεία που καταγράφει διψήφια ποσοστά αύξησης συναλλαγών κάθε χρόνο.

«Το IRIS δεν έγινε viral, έγινε χρήσιμο. Κι αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο».

Σήμερα, το IRIS είναι ενσωματωμένο στα mobile apps των τραπεζών, ορατό, άμεσο, απλό. Δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω από τον αριθμό τηλεφώνου του παραλήπτη. Είναι ένα εργαλείο, όχι ένα εμπόδιο. Αυτό είναι το πραγματικό milestone: όταν κάτι γίνεται αυτονόητο και γρήγορο -όπως το να στέλνεις ένα μήνυμα στο WhatsApp. Κι όταν αρχίζει να εντάσσεται στην καθομιλουμένη: «στειλ’ τα μου με IRIS»

Η επιτυχία και τα οικονομικά αποτελέσματα του IRIS είναι εγνωσμένα. Για το 2024 καταγράφηκε ετήσια αύξηση 137% στις συναλλαγές IRIS (57,3 εκατομμύρια), με συνολική αξία €6,1 δισ. (+110% ετήσια αύξηση). Μιλήστε μας για τα «μυστικά» πίσω από την αλλαγή στο mindset καταναλωτών και επιχειρήσεων, η οποία οδήγησε σε αυτό το success story.

Δεν υπάρχουν «μυστικά» -υπάρχει σκληρή δουλειά με ειλικρίνεια. Υπάρχει στρατηγική, συνέπεια και κυρίως κατανόηση της αγοράς. Για να αλλάξεις νοοτροπίες, πρέπει πρώτα να ακούσεις πραγματικά. Και εμείς ακούσαμε τι έλειπε: μια εναλλακτική λύση που να είναι απλή, άμεση, φθηνή και παντού διαθέσιμη. Σχεδιάσαμε το IRIS ως ένα εργαλείο που εξυπηρετεί -όχι που προβληματίζει. Οι τράπεζες μας πίστεψαν και το ενσωμάτωσαν ορατά στα mobile banking apps τους. Δεν ζητάμε IBAN, ούτε πολύπλοκες διαδικασίες -μόνο τον αριθμό τηλεφώνου ή τον ΑΦΜ. Το κάναμε προσβάσιμο στον φοιτητή, στον επαγγελματία, στην online επιχείρηση.

Αναπτύξαμε μια στρατηγική εξωστρέφειας και συνεργασίας. Μιλήσαμε για το IRIS σε συνέδρια και δημόσια fora, συνεργαστήκαμε με τις τράπεζες-μέλη μας, στηρίξαμε τη λύση με συνέπεια και διαφάνεια. Η καμπάνια δεν ήταν επικοινωνιακή. Ήμασταν εμείς. Οι άνθρωποι της ΔΙΑΣ.

Παράλληλα, είχαμε την εμπιστοσύνη των μετόχων μας -των τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος – οι οποίοι στήριξαν έμπρακτα αυτή την προσπάθεια, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα και την ειλικρίνειά μας. Το IRIS αγκαλιάστηκε και από την Πολιτεία: το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τη σχετική νομοθετική του παρέμβαση, δημόσιοι φορείς και οργανισμοί το επέλεξαν για τις εισπράξεις τους, επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία του ως υποδομή.

«Το ερώτημα «IRIS ή κάρτα;» ονειρευόμαστε ότι δεν θα είναι θεωρητικό αλλά η νέα πραγματικότητα».

Δεν εφεύραμε τον τροχό. Παρόμοιες λύσεις υπάρχουν σε πολλές χώρες -από την Ευρώπη και την Ασία, μέχρι τη Λατινική Αμερική. Αυτό που κάναμε ήταν να δημιουργήσουμε μια εθνική λύση, σχεδιασμένη με βάση τις ανάγκες των χρηστών στην Ελλάδα. Το IRIS δεν επιβλήθηκε -επικράτησε. Γιατί λύνει πραγματικά προβλήματα. Το 65% των χρηστών του IRIS P2P είναι 18–35 ετών. Αυτοί το υιοθέτησαν πρώτοι, το εμπιστεύτηκαν και έγιναν οι καλύτεροι «πρεσβευτές» του. Τα ΜΜΕ το στήριξαν από την πρώτη στιγμή, όχι ως ένα ακόμα fintech προϊόν, αλλά ως κάτι που απλοποιεί τη ζωή μας. Κι έτσι χτίστηκε εμπιστοσύνη. Το IRIS είναι, τελικά, αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς, θεσμικής στήριξης και μιας αλλαγής που ξεκίνησε όχι από πάνω προς τα κάτω, αλλά από μέσα προς τα έξω. Κι αυτή είναι ίσως η πιο βιώσιμη μορφή αλλαγής.

Πόσο καθοριστικά συνέβαλε η καραντίνα και η πανδημία στην εδραίωση των άμεσων πληρωμών και της χρήσης του IRIS;

Η πανδημία υπήρξε σίγουρα ένας καταλύτης. Έσπρωξε τους χρήστες -επιχειρήσεις και καταναλωτές- σε πιο ψηφιακές λύσεις. Αλλά η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη. Αν το προϊόν δεν ήταν απλό, ασφαλές και λειτουργικό, δεν θα είχε μείνει στη ζωή των ανθρώπων. Οι κρίσεις ανοίγουν πόρτες -αλλά δεν περνούν όλοι από μέσα. Πρέπει να είσαι έτοιμος. Και η ΔΙΑΣ ήταν έτοιμη. Για πρώτη φορά στην ιστορία της, δεν αρκέστηκε στον ρόλο του σιωπηλού τεχνικού παρόχου. Προχωρήσαμε μπροστά με ξεκάθαρη στρατηγική, επενδύοντας στην απλότητα του IRIS, στην ορατότητα των λειτουργιών του, στην προσβασιμότητά του μέσω των mobile apps των τραπεζών, στην ευχρηστία του.

Αξίζει όμως να δούμε τα δεδομένα. Από το 2009 έως το 2020 -μια δεκαετία κρίσης- οι κάρτες «λούζονταν» με συναλλαγές. Αναπτύσσονταν με CAGR 14,3%. Την περίοδο της πανδημίας (2020–2023), το CAGR τους έφτασε στο 19%. Η Πολιτεία τις στήριξε, και σωστά, με αποφασιστικές νομοθετικές παρεμβάσεις μετά το 2015, ενισχύοντας την ηλεκτρονική διαφάνεια και την πάταξη της φοροδιαφυγής. Η ΔΙΑΣ, εκείνη την εποχή, κρατούσε ομπρέλα. Η δική μας ανάπτυξη ήταν μόλις 3,2%. Όμως από το 2021 και μετά, η εικόνα άλλαξε ριζικά: ο CAGR της εταιρείας εκτοξεύθηκε στο 15% -σχεδόν πενταπλάσια αύξηση. Πρόκειται για ανατροπή. Για συνειδητή στροφή. Για απόφαση να μη μείνουμε πίσω ξανά.

«Δεν αξιοποιούμε εμπορικά τα δεδομένα. Δεν τα χρησιμοποιούμε για διαφημίσεις, για profiling ή για analytics. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας. Και δεν θα γίνει», ξεκαθαρίζει στο ΒΗΜΑ η κα. Καμπουρίδου.

Το 2024, ξεπεράσαμε τις 467 εκατομμύρια συναλλαγές, συνολικής αξίας €502 δισ. -υπερδιπλάσιο του ΑΕΠ της χώρας. Οι άμεσες πληρωμές αποτελούν πλέον σχεδόν το 60% των διατραπεζικών μεταφορών κεφαλαίων. Το IRIS αναλογεί στο 18% όλων των συναλλαγών της ΔΙΑΣ, από μόλις 0,5% το 2020. Η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις, αλλά η στρατηγική μας τις έκανε βιώσιμες. Αυτή τη φορά, δεν αφήσαμε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Και αυτό κάνει όλη τη διαφορά.

Πρόσφατα συμμετείχατε σε ένα πάνελ με τίτλο «Εκδημοκρατισμός των τραπεζικών προϊόντων».Ένα κομμάτι του πληθυσμού νιώθει αποκλεισμένο από την ολοένα και μεγαλύτερη ενσωμάτωση της τεχνολογίας στις καθημερινές πληρωμές. Πώς μπορεί να εκδημοκρατιστεί το fintech και να μην θέτει εμπόδια;

Θα μου επιτρέψετε να πω πως πολλές φορές υπερβάλλουμε όταν μιλάμε για αποκλεισμό. Ο βασικός εξοπλισμός που χρειάζεται κάποιος για να χρησιμοποιήσει τις άμεσες πληρωμές είναι ένα κινητό τηλέφωνο -τίποτα περισσότερο. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή, διαρκεί λίγα δευτερόλεπτα και δεν απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις: αριθμός κινητού, ή ΑΦΜ, και η πληρωμή ολοκληρώνεται. Δεν ζητάμε IBAN, ούτε πολύπλοκες ενέργειες.

Η δύναμη του IRIS είναι η απλότητά του. Οι επαγγελματίες διαθέτουν QR codes, ο καταναλωτής δεν χρειάζεται κάρτα ή POS, και η πληρωμή γίνεται με ένα μόνο tap. Στην πράξη, πρόκειται για το πιο «δημοκρατικό» μέσο πληρωμής στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή. Και τι πιο δημοκρατικό από το γεγονός ότι, ενώ ξεκίνησε να προσφέρεται από 4 τράπεζες, σήμερα το IRIS είναι διαθέσιμο από 13 -σύντομα και περισσότερες, ευελπιστώ και κυπριακών τραπεζών…

Το πραγματικό άλμα έρχεται τώρα. Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 2024/886 για τα Instant Payments θεσπίζει υποχρεωτική εφαρμογή άμεσων πληρωμών από όλες τις τράπεζες της Ε.Ε., από όλα τα κανάλια  -mobile, web και φυσικά καταστήματα. Δηλαδή, παντού και για όλους. Κάθε πολίτης στην Ευρώπη θα μπορεί να στέλνει χρήματα 24/7, μέσα σε 10 δευτερόλεπτα και με ελάχιστο κόστος.

Από τις 9 Οκτωβρίου 2025, το ερώτημα «IRIS ή κάρτα;» ονειρευόμαστε ότι δεν θα είναι θεωρητικό αλλά η νέα πραγματικότητα. Και θα είναι πραγματικά συμμετοχική: χωρίς τεχνολογικά εμπόδια, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, χωρίς αποκλεισμούς. Το στοίχημα για εμάς είναι να χτίσουμε πάνω σε αυτή τη βάση. Να φέρουμε νέες δυνατότητες -request to pay, επαλήθευση δικαιούχου, anti-fraud λύσεις. Και να το κάνουμε με τρόπο που σέβεται όλους τους πολίτες. Γιατί τεχνολογία που αποκλείει, δεν είναι τεχνολογία. Είναι προνόμιο. Και αυτό δεν μας αφορά.

Μέσω του IRIS συγκεντρώνετε πλήθος δεδομένων. Πώς τα αξιοποιείτε και πώς διασφαλίζετε ότι παραμένουν ασφαλή;

Πρέπει να είμαστε απόλυτα ξεκάθαροι: η ΔΙΑΣ δεν είναι data company. Δεν αξιοποιούμε εμπορικά τα δεδομένα. Δεν τα χρησιμοποιούμε για διαφημίσεις, για profiling ή για analytics. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας. Και δεν θα γίνει. Η ΔΙΑΣ ενεργεί αποκλειστικά ως εκτελούσα την επεξεργασία για λογαριασμό των τραπεζών — οι οποίες είναι οι υπεύθυνοι επεξεργασίας σύμφωνα με τον GDPR. Εμείς διασφαλίζουμε την ασφαλή, ακριβή και ταχύτατη εκτέλεση της συναλλαγής, τίποτα παραπάνω. Αυτός είναι ο ρόλος μας, και αυτόν υπηρετούμε με απόλυτη προσήλωση.

«Σε έναν κόσμο που ψηφιοποιείται καθημερινά, είναι αλήθεια ότι τα προσωπικά δεδομένα έχουν εξελιχθεί στο νέο “πετρέλαιο”».

Στην πράξη, εφαρμόζουμε όλα τα προβλεπόμενα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφαλείας που ορίζει ο Κανονισμός Λειτουργίας μας. Υλοποιούμε την αρχή της ελαχιστοποίησης: τα δεδομένα που επεξεργαζόμαστε είναι μόνο όσα είναι απολύτως απαραίτητα για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Δεν δημιουργούμε προφίλ χρηστών. Δεν κάνουμε big data mining. Η ΔΙΑΣ είναι μια υποδομή δημόσιου συμφέροντος. Έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, τις συναλλαγές, την Πολιτεία και φυσικά τις τράπεζες. Όχι για να «κεφαλαιοποιεί» δεδομένα. Η εμπιστοσύνη είναι το νόμισμά μας -και αυτό δεν το διαπραγματευόμαστε.

Τα προσωπικά δεδομένα είναι το πολυτιμότερο «νόμισμα» στον πλανήτη μας αυτή τη στιγμή;

Σε έναν κόσμο που ψηφιοποιείται καθημερινά, είναι αλήθεια ότι τα προσωπικά δεδομένα έχουν εξελιχθεί στο νέο «πετρέλαιο». Η αξία τους δεν βρίσκεται μόνο στην εμπορική τους εκμετάλλευση, αλλά και στη δυνατότητά τους να διαμορφώνουν τάσεις, να οδηγούν καινοτομία, να ενισχύουν τη στόχευση υπηρεσιών, ακόμη και να επηρεάζουν πολιτικά ή κοινωνικά ρεύματα. Όμως εδώ ακριβώς αρχίζει η μεγάλη διαφορά. Άλλο πράγμα η χρήση δεδομένων για τη βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών, και άλλο η κατάχρηση με στόχο το κέρδος, την επιρροή ή την υπερβολική παρακολούθηση. Το θέμα δεν είναι αν τα δεδομένα έχουν αξία. Το θέμα είναι πώς τα χρησιμοποιείς -και αν το κάνεις με σεβασμό προς τον πολίτη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τον GDPR, έχει θέσει ένα από τα πιο προωθημένα και ανθρώπινα ρυθμιστικά πλαίσια στον κόσμο. Και η ΔΙΑΣ λειτουργεί απολύτως εντός αυτών των πλαισίων. Δεν βλέπουμε τα δεδομένα ως εμπορικό asset. Τα βλέπουμε ως ευθύνη. Η αρχή της διαφάνειας, η συγκατάθεση, το δικαίωμα στη λήθη, ο περιορισμός επεξεργασίας, η ελαχιστοποίηση, η ασφάλεια και η αποτροπή παραβίασης — δεν είναι για εμάς απλές νομικές υποχρεώσεις. Είναι στοιχείο εταιρικής ταυτότητας. Γιατί όταν διαχειρίζεσαι τις πληρωμές μιας χώρας, διαχειρίζεσαι εμπιστοσύνη. Δεν φιλοδοξούμε να γίνουμε data company. Φιλοδοξούμε να είμαστε ένας πυλώνας σταθερότητας, ασφάλειας και διαφάνειας στο οικοσύστημα των πληρωμών.

Οδηγούμαστε σε μια cashless κοινωνία. Θα είναι μια καλύτερη κοινωνία;

Αν η ποιότητα μιας κοινωνίας κρινόταν αποκλειστικά από τον τρόπο που πληρώνει, τότε ναι -μια κοινωνία χωρίς μετρητά θα ήταν θεωρητικά πιο ασφαλής, πιο διαφανής, πιο αποτελεσματική. Όμως η πραγματικότητα είναι πιο πολύπλοκη. Η κοινωνία είναι κάτι βαθύτερο: είναι σχέσεις, εμπιστοσύνη, πολιτισμός, συνήθειες.

Πράγματι, τα δεδομένα δείχνουν μια σταθερή στροφή προς τις ψηφιακές συναλλαγές. Οι κάρτες, τα mobile wallets, τα instant payments όπως το IRIS, προσφέρουν ταχύτητα, ευκολία, διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα. Και στην εποχή μας, όπου κάθε λεπτό μετράει, η απλότητα έχει τεράστια αξία. Όμως δεν πιστεύω ότι τα μετρητά θα εξαφανιστούν. Για αρκετούς ανθρώπους -ειδικά μεγαλύτερης ηλικίας ή σε περιοχές με χαμηλότερη τεχνολογική διείσδυση- τα μετρητά είναι συνώνυμα ασφάλειας και οικειότητας. Και οφείλουμε να σεβαστούμε αυτή τη σχέση.

Το ζητούμενο δεν είναι να καταργηθεί κάτι. Είναι να υπάρχουν επιλογές. Και όταν αυτές οι επιλογές είναι πιο λειτουργικές, πιο άμεσες και -ας μην το ξεχνάμε- πιο βιώσιμες, τότε μιλάμε για ουσιαστική πρόοδο. Θα ήθελα να σταθώ εδώ και στην περιβαλλοντική διάσταση. Σύμφωνα με μελέτη της European Automated Clearing House Association (EACHA), μέλος της οποίας είναι η ΔΙΑΣ, οι άμεσες πληρωμές, όπως το IRIS, έχουν τη χαμηλότερη ενεργειακή κατανάλωση ανά συναλλαγή. Συγκεκριμένα: οι πληρωμές με κάρτα καταναλώνουν περίπου 3 φορές περισσότερη ενέργεια, τα μετρητά περίπου 35 φορές περισσότερη, ενώ τα κρυπτονομίσματα… 282.000 φορές περισσότερη ενέργεια σε σχέση με τα instant payments. Είναι ακόμη ένας λόγος που το IRIS δεν είναι απλώς αποτελεσματικό. Είναι και περιβαλλοντικά υπεύθυνο.

Άρα, μια cashless κοινωνία μπορεί να είναι καλύτερη -αν είναι πιο δίκαιη, πιο προσβάσιμη, πιο καθαρή. Όχι επειδή εξαφανίσαμε τα μετρητά, αλλά επειδή δημιουργήσαμε ένα σύστημα που εξυπηρετεί πραγματικά τον πολίτη, την οικονομία και τον πλανήτη.

Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία, που πολιτισμικά δίνει μεγάλη αξία στην κατοχή του χρήματος, για μια τέτοια μετάβαση; Πόσο εύκολο είναι να αλλάξεις τις πολιτισμικές προκείμενες ενός λαού;

Δεν είναι εύκολο  -αλλά γίνεται. Οι πολιτισμικές αλλαγές δεν συμβαίνουν από τη μια μέρα στην άλλη. Θέλουν χρόνο, διάλογο, εμπιστοσύνη. Και το κυριότερο: δεν επιβάλλονται. Ενσωματώνονται. Στην Ελλάδα πράγματι υπάρχει ισχυρός δεσμός με τα μετρητά. Για πολλούς συμπολίτες μας, τα μετρητά σημαίνουν έλεγχο, ανεξαρτησία, αίσθηση κατοχής. Δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως «αδυναμία», αλλά ως πολιτισμικό δεδομένο. Κι αν θέλουμε να αλλάξουμε κάτι, πρέπει πρώτα να το κατανοήσουμε.

Μια cashless κοινωνία μπορεί να είναι καλύτερη -αν είναι πιο δίκαιη, πιο προσβάσιμη, πιο καθαρή.

Θα ήταν όμως λάθος να υποτιμήσουμε την ταχύτητα με την οποία αλλάζουν οι συμπεριφορές όταν το πλαίσιο αλλάζει. Να θυμίσω τι έγινε το καλοκαίρι του 2015 με τα capital controls: μέσα σε λίγες μέρες, η ελληνική κοινωνία έκανε άλμα στην ψηφιακή τραπεζική, γιατί αναγκάστηκε. Κι ακόμα πιο πρόσφατα, μέσα στην πανδημία, είδαμε πώς η τεχνολογία μπήκε στην καθημερινότητά μας -από τις κρατήσεις για το εμβόλιο, μέχρι τις πληρωμές του Δημοσίου.

Ο πολίτης δεν είναι «αντιδραστικός». Αναζητά επιλογές. Όταν μια λύση είναι απλή, ασφαλής, γρήγορη και προσβάσιμη, την αγκαλιάζει. Το IRIS είναι η απόδειξη: εκατομμύρια χρήστες, χιλιάδες επαγγελματίες, χιλιάδες οργανισμοί και e-shops, που το χρησιμοποιούν. Από στόμα σε στόμα. Από ανάγκη σε συνήθεια. Η αλλαγή κουλτούρας δεν είναι στιγμιαία. Αλλά είναι απολύτως εφικτή  -όταν έχει νόημα, και εξυπηρετεί τον άνθρωπο. Και ακριβώς επειδή στη ΔΙΑΣ δεν προσπαθούμε να αλλάξουμε τον κόσμο με διαφημίσεις, αλλά με λειτουργικές λύσεις, πιστεύω βαθιά ότι η ελληνική κοινωνία είναι πιο έτοιμη απ’ όσο νομίζουμε. Αρκεί να της δώσουμε το σωστό εργαλείο.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version