Εμπνευση από τα ανάκτορα της Κνωσού

Οι πλούσιες αναφορές στα μινωικά σύμβολα, στα σχήματα και στα χρώματα του ελληνικού πολιτισμού και της νεότερης παράδοσης διακρίνουν τις δημιουργίες της ταλαντούχας σχεδιάστριας Κωνσταντίνας Καμπισοπούλου.

«Από τις απαρχές του ανθρώπινου πολιτισµού µέχρι και σήµερα το ένδυµα λειτουργεί ως ενας πολυσήµαντος επικοινωνιακός κώδικας για το πρόσωπο που το φορά. Το ρούχο ναι μεν καλύπτει το σώµα, αποτελεί όμως και στοιχείο εξωτερικού καλλωπισµού και µαρτυρεί στοιχεία για την ταυτότητά µας. Το ντύσιμό μας υποδηλώνει στοιχεία τόσο για τη σχέση με το σώμα μας όσο και για αυτή με την κοινωνία, άρα συνιστά βασικό στοιχείο του πολιτισμού μας». Τα λόγια της Κωνσταντίνας Καμπισοπούλου περιγράφουν ακριβώς τη φιλοσοφία πίσω από τη δημιουργία του brand της The Artians, το οποίο έχει καταφέρει, μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια, να εντυπωσιάσει με ρούχα 100% χειροποίητα σε όλες τους τις διαδικασίες, διαχρονικά, φτιαγμένα με ποιοτικά υφάσματα και με αισθητική που συνδέεται πάντα με την ελληνική τέχνη και τον πολιτισμό.

 

Μινωική αύρα

Η κολεξιόν, για παράδειγμα, για το καλοκαίρι του 2021 ονομάζεται «Potnia» και είναι επηρεασμένη από τον μινωικό πολιτισμό: «Η συλλογη αντλεί την έμπνευσή της, τόσο ως προς τα χρώματα όσο και ως προς τα μοτίβα, από τη μινωική τέχνη και πολιτισμό. Με γοήτευσε ο σύνθετος και πολύπλοκος αυτός πολιτισμός που έχει τη γυναικεία φιγούρα με τον μητριαρχικό της χαρακτήρα στο επίκεντρό του. Στόλισε δε τη γυναίκα με περίτεχνα ρούχα και κοσμήματα, σηματοδοτώντας μέσω αυτών την ισχυρή κοινωνική της θέση. Η «Potnia», ως συλλογή, συμβολίζει ακριβώς αυτό, μια δυναμική γυναικεία φιγούρα. Πρόκειται για ρούχα που φέρουν χρώματα και μοτίβα δανεισμένα από μινωικές τοιχογραφίες και αγγεία, όπως αποτυπώνονται μέσα από μια σύγχρονη ματιά».

Η Κωνσταντίνα Καμπισοπούλου, η οποία είναι και σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων, αγαπούσε ανέκαθεν την τέχνη – εξ ου και το όνομα του brand The Artians εμπεριέχει τη λέξη «art». Οπως μας λέει η ίδια: «Η ενασχόλησή μου με την αισθητική και την τέχνη γενικότερα ήταν καταλυτική για τη δημιουργία του brand, μιας και πιστεύω πως η μόδα είναι τέχνη, εφόσον πηγάζει από την ίδια ανθρώπινη ανάγκη της προσωπικής έκφρασης. Συνεπώς ανήκουν στην ίδια δημιουργική σφαίρα. Ειδικά στο ξεκίνημα της δημιουργίας κάθε συλλογής βρίσκω απαραίτητη τη σε βάθος έρευνα της ελληνικής μας κουλτούρας ή της εκάστοτε πηγής έμπνευσης μέσω επισκέψεων σε μουσεία ή συνομιλώντας με λαογράφους κ.ά.».

Αρωμα παράδοσης

Μία από τις κολεξιόν της που προκάλεσαν αίσθηση ήταν η «Sayades» για τη σεζόν Ανοιξη/Καλοκαίρι 2017. Εκεί, η σχεδιάστρια εμπνεύστηκε από τις παραδοσιακές φορεσιές των αρχών του 1900 για να δημιουργήσει ρούχα με αναφορές στη μόδα της δεκαετίας του ’70: «Ο σχεδιαστής πρέπει να έχει την ικανότητα να ανατρέχει στην οπτική βιβλιοθήκη της λαογραφικής ενδυμασίας, όχι χρησιμοποιώντας την ως μέσο χρονολογικής αντιπαράθεσης αλλά ως έναυσμα για να αναδειχθούν οι επιρροές της παράδοσης. Ετσι δημιουργείται ένας σύγχρονος διάλογος μεταξύ των έθνικ επιδράσεων και του σημερινού ρούχου».

Στην ερώτηση ποιες ελληνικές φορεσιές θα μπορούσαν να αποτελέσουν έμπνευση απαντά: «Πάρα πολλές, θα ανέφερα ωστόσο με μια πρώτη σκέψη τη θρακιώτικη φορεσιά, που μοιάζει να έχει φτιαχτεί προκειμένου να εντυπωσιάσει και όχι ακριβώς για να αναδείξει την ομορφιά του κορμιού. Λειτουργούσε ως κώδικας επικοινωνίας που δήλωνε την κοινωνική θέση της γυναίκας. Το κάθε εξάρτημα, χρώμα, η διακόσμηση και η τελική μορφή του ρούχου αποτελούσαν μηνύματα αναγνωριστικά που δήλωναν αδιάψευστα τη θέση της γυναίκας στην παραδοσιακή κοινωνία».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.