Από τον δεύτερο όροφο του οίκου δημοπρασιών Artcurial στη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων μπορούσες να δεις το Παρίσι κατάφωτο και ακόμη γιορτινά στολισμένο, αλλά και να διακρίνεις μια νότα μελαγχολίας στην ατμόσφαιρα. Στο εσωτερικό του κτιρίου ωστόσο επικρατούσε έντονη κινητικότητα και αισιοδοξία. Κόσμος πολύς είχε συρρεύσει για τα εγκαίνια της έκθεσης «ερωτηματικό; erotimatiko?», όπου παρουσιαζόταν η δουλειά των τεσσάρων επικρατέστερων για το Βραβείο Νεανικής Καλλιτεχνικής Σκηνής της Μεσογείου του πολιτιστικού οργανισμού HYam (Hydra for Artists of the Mediterranean), του πνευματικού παιδιού της γαλλίδας δημοσιογράφου Πολίν Σιμόν, σε συνεργασία με το Fondation Jean-Luc Lagardère.
Το βραβείο του HYam είχε απονεμηθεί το καλοκαίρι του ’14, στον ίδιο χώρο, στην εικαστικό Μαρία Τσάγκαρη, αλλά τώρα το κοινό μπορούσε να δει από κοντά δουλειά, παλαιότερη αλλά και καινούργια, όχι μόνο δική της, αλλά και των υπόλοιπων τριών από τους αρχικούς 19 καλλιτέχνες μέχρι 36 ετών που είχαν κριθεί επικρατέστεροι για τη συγκεκριμένη διάκριση. Ως ανάπτυγμα του νέου πρότζεκτ της, «(σ.σ.: Blue is) The new green», η Τσάγκαρη, η οποία αγαπάει τις εφήμερες, εύθραυστες εγκαταστάσεις, δημιούργησε έναν κρεμαστό κήπο με λουλούδια εμβαπτισμένα σε υλικά που θα τα καθιστούσαν περισσότερο άφθαρτα και βεβαίως μπλε, ανατρέχοντας στην περιπέτεια του Χάινριχ φον Οφτερντίνγκεν, πρωταγωνιστή του ημιτελούς μυθιστορήματος του γερμανού ποιητή, συγγραφέα και φιλοσόφου Νοβάλις. Ο ρομαντικός νεαρός Χάινριχ αναζητούσε εναγωνίως ένα γαλάζιο λουλούδι που είχε δει στο όνειρό του και συμβόλιζε το σημείο ζεύξης ανάμεσα στην αγνή φύση και την ιδεατή ζωή, το άνθος που έμελλε να γίνει το σύμβολο του ρομαντισμού. Η Τσάγκαρη, μέσω της εταιρείας The New Green, ενός εικαστικού πρότζεκτ με το οποίο αντικαθιστά εικονικά –αλλά όχι μόνο –τα πράσινα φυσικά περιβάλλοντα, έδωσε το δικό της τέλος στην άγνωστη έκβαση της αναζήτησης του ήρωα, σχηματίζοντας με τα λουλούδια τη φράση «Heinrich did it».
Ο Αθανάσιος Ζαγορίσιος με τις μινιμαλιστικές όσο και conceptual αναφορές έδωσε αξία και σημασία στις ανεπαίσθητες κινήσεις και αλλαγές που συμβαίνουν στην καθημερινότητά μας, όπως γίνεται με την επίδραση της κίνησης του θερμού αέρα ο οποίος παράγεται από μια ταπεινή λάμπα και ενεργοποιεί το λίκνισμα μιας μεταξωτής κλωστής. Η Ράνια Μπέλλου ζωγράφισε επάνω σε αραχνοΰφαντο ιαπωνικό χαρτί kozo πρόσωπα που συναντάει σε ξεχασμένα αρχεία και καθώς απέθεσε τη μία σελίδα επάνω στην άλλη, γέμισε τα κενά ανάμεσα στις προσωπικές ιστορίες, δημιουργώντας νέες αναγνώσεις του παρελθόντος. Τέλος, η Μαριάννα Χριστοφίδου παρουσίασε το κινηματογραφικό δοκίμιο «Days In Between», την προσωπική της περιήγηση σε χώρες των Βαλκανίων με τα μεταβαλλόμενα τα τελευταία χρόνια σύνορα, για να καταγράψει με την κάμερά της τα τοπία εκείνα που περικλείονται από νερό, όπου ούτως ή άλλως τα σύνορα είναι ασαφή και μεταβλητά. Η έκθεση ολοκληρώνεται σήμερα Κυριακή 17 Ιανουαρίου, όμως το επόμενο στάδιο της δραστηριότητας του HYam θα εκδηλωθεί τον Ιούνιο που μας έρχεται, καθώς η Τσάγκαρη θα εγκαταστήσει έργο της στο νησί της Υδρας, όπως θα γίνεται κάθε φορά που κλείνει ένας κύκλος εργασιών και εκδηλώσεων του HYam σε μια χώρα της Μεσογείου (η επόμενη αναμένεται να είναι το Μαρόκο). Μετά την ταλαιπωρία των capital controls του περασμένου καλοκαιριού και την πολυπόθητη έγκριση από το νεοσυσταθέν, το περασμένο καλοκαίρι, ΔΣ του ΚΑΣ, ο μπλε κήπος της Τσάγκαρη θα φυτρώσει σε έναν βράχο του νησιού που αγαπάει τόσο τις τέχνες.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
