Δεν είναι σαφές αν ο Διάβολος φοράει ακόμη Prada, η περυσινή χρονιά πάντως μόνο… αγγελική δεν ήταν για την ονομαστή ιταλική εταιρεία υψηλής μόδας. Επειτα από την κάθετη πτώση που σημείωσαν τα κέρδη της, η Prada ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ένα πρόγραμμα «ανανέωσης του ενδιαφέροντος των πελατών» της που περιλαμβάνει τα κλασικά: περιορισμός του λειτουργικού κόστους και ενίσχυση του υπάρχοντος δικτύου καταστημάτων αντί για άνοιγμα πολλών νέων καταστημάτων –θα ανοίξει μόνο 30 ενώ το 2013 είχε ανοίξει 54.
Η μεθοδολογία που υιοθετεί ο ιταλικός οίκος για να ανακάμψει δεν διαφέρει και πολύ από αυτήν που εφαρμόζουν και οι κυβερνήσεις σε περιόδους καθοδικών οικονομικών κύκλων: πρώτα σταθεροποίηση και μετά ανάπτυξη. Ετσι η Prada, η οποία ταυτόχρονα με το σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης ανακοίνωσε τη Δευτέρα πτώση των πωλήσεών της κατά 1% το 2014 και κατάρρευση των καθαρών κερδών της κατά 28%, στα 450,7 εκατ. ευρώ από 627,8 εκατομμύρια που ήταν το 2013, διευκρίνισε ότι εφεξής θα κατασκευάζει η ίδια στις δικές της εγκαταστάσεις μεγαλύτερο μερίδιο των προϊόντων της. Ανακοίνωσε επίσης ότι θα εστιάσει περισσότερο την προσοχή της στα προϊόντα κατά παραγγελία.
Γεμάτα τα dressing rooms
Τα άσχημα νέα από την Prada –οι αναλυτές στάθηκαν με σκεπτικισμό στην κατάρρευση κατά 25%, στα 701,5 εκατ. δολάρια, των λειτουργικών κερδών της εταιρείας συγκριτικά με το 2013 –συνέπεσαν με την ανακοίνωση εξίσου αρνητικών οικονομικών αποτελεσμάτων από άλλους οίκους ειδών πολυτελείας. Η Kering, π.χ., ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις της Gucci συρρικνώθηκαν κατά 2% το 2014 συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Να σημειωθεί ότι το 2010 (εν μέσω παγκόσμιας ύφεσης, δηλαδή) οι πωλήσεις της Gucci είχαν εκτιναχθεί κατά 17% υψηλότερα.
Επίσης η LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton βρίσκεται σε πρόγραμμα ανάκτησης της ελκυστικότητας της επωνυμίας αιχμής της Louis Vuitton, η οποία εμφάνισε πτώση των πωλήσεών της το 2013 έπειτα από σειρά ετών με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Ισως η κρίση να επέσπευσε τις αγορές προϊόντων πολυτελείας καθώς στους διαχρονικά ακλόνητους πελάτες του κλάδου έφερε μια αίσθηση σαν να πρόκειται για τις τελευταίες ημέρες της Πομπηίας. Και η οικονομική ανάκαμψη που ακολούθησε βρήκε τους πελάτες με ικανό στοκ στα dressing rooms τους.
Ανταγωνιστικότερη η ΕΕ
Τέλος, η ιταλική φίρμα πολυτελείας, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, προανήγγειλε τη διανομή μερίσματος 11 σεντς στους μετόχους της, σκέπτεται να μειώσει τις τιμές της στις αγορές της Ασίας, που ήταν μαζί με τις ευρωπαϊκές αγορές οι γεωγραφικές περιοχές όπου κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων. Σε αυτό μείζονα ρόλο διαδραμάτισε η πτώση της ισοτιμίας του ευρώ, η οποία κατέστησε τα ίδια προϊόντα ακριβότερα στα ασιατικά καταστήματα του ομίλου. Μια μείωση των τιμών στην Ασία πάντως θα βλάψει τις πωλήσεις των ευρωπαϊκών καταστημάτων Prada καθώς αυτά θα προσελκύσουν περισσότερους ασιάτες πελάτες. Και, όπως είναι φυσικό, οι δυνάμενοι να αγοράσουν προϊόντα Prada είναι εκείνοι που δύνανται να ταξιδεύουν.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
