«Τα προκλητικά προνόμια των American Airlines, United και Delta»

Νέα τροπή προσλαμβάνει ο αμερικανοαραβικός αεροπορικός πόλεμος με την αντεπίθεση που εξαπολύει ο πρόεδρος της Emirates σερ Τιμ Κλαρκ στις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, τις οποίες κατηγορεί για «επιλεκτικό οικονομικό προστατευτισμό» που αποβαίνει εις βάρος των Αμερικανών καταναλωτών και των οικονομιών των περιφερειακών αμερικανικών Πολιτειών.

«Τα προκλητικά προνόμια των American Airlines, United και Delta»
Νέα τροπή προσλαμβάνει ο αμερικανοαραβικός αεροπορικός πόλεμος με την αντεπίθεση που εξαπολύει ο πρόεδρος της Emirates σερ Τιμ Κλαρκ στις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, τις οποίες κατηγορεί για «επιλεκτικό οικονομικό προστατευτισμό» που αποβαίνει εις βάρος των Αμερικανών καταναλωτών και των οικονομιών των περιφερειακών αμερικανικών Πολιτειών.
Ο βρετανός επικεφαλής της εδρεύουσας στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων εταιρείας σε ενημέρωση εκπροσώπων του τύπου που έκανε την Πέμπτη, 19 Μαρτίου, στην Ουάσιγκτον, παρουσίασε στοιχεία με τα οποία απαντά στις κατηγορίες τριών κορυφαίων αμερικανικών εταιρειών (των American Airlines, United και Delta) περί κρατικών επιχορηγήσεων συνολικού ύψους 42,3 δισ. δολαρίων που καταχρηστικώς, όπως υποστηρίζουν, έλαβαν τρεις αερομεταφορείς του Περσικού (οι Etihad, Qatar Airways και Emirates).
«Οι Αμερικανοί καταναλωτές, οι διεθνείς αεροπορικοί κόμβοι, οι τοπικές και περιφερειακές οικονομίες και οι επιχειρήσεις θα είναι τα τελικά θύματα της εκστρατείας προστατευτισμού των Delta, American και United Airlines», είπε χαρακτηριστικά ο σερ Τιμ, ο οποίος μετά την ενημέρωση συνάντησε αξιωματούχους των αμερικανικών υπουργείων Μεταφορών, Εσωτερικών και Εμπορίου, καθώς και αξιωματούχους του Εθνικού Οικονομικού Συμβουλίου των ΗΠΑ, στους οποίους παρουσίασε τη θέση της εταιρείας του σχετικά με την επίσημη έρευνα των Delta, American και United Airlines για τους αερομεταφορείς του Περσικού Κόλπου.
Αμερικανικό ολιγοπώλιο
«Όλη η συζήτηση αναφορικά με το τι συνιστά επιδότηση, στο πλαίσιο ποιου νόμου έγκειται ο θεμιτός ή αθέμιτος ανταγωνισμός… αποτελούν απλά αντιπερισπασμούς από το πραγματικό θέμα, το οποίο είναι ότι οι τρεις μεγαλύτεροι αερομεταφορείς των ΗΠΑ, οι οποίοι μαζί με τα μέλη της κοινοπραξίας τους ελέγχουν περίπου τα 2/3 των διεθνών πτήσεων από τις ΗΠΑ, θέλουν να περιορίσουν ακόμα περισσότερο τις διεθνείς αεροπορικές επιλογές των Αμερικανών καταναλωτών, αεροδρομίων, τοπικών και περιφερειακών οικονομιών»,τόνισε ο σερ Τιμ Κλαρκ.
«Οι καταναλωτές θα πρέπει να ρωτήσουν τις Delta, American και United γιατί βρίσκονται ανάμεσα στις πιο κερδοφόρες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, αλλά δεν κατατάσσονται ανάμεσα στις καλύτερες εταιρείες βάσει των υπηρεσιών και των προϊόντων τους», σημείωσε ο βρετανός μάνατζερ. Και πρόσθεσε:
«Τα αεροδρόμια, οι τουριστικοί φορείς, τα εμπορικά επιμελητήρια και οι επιχειρήσεις, θα πρέπει να ρωτήσουν τις ρυθμιστικές αρχές γιατί οι πολύτιμες απευθείας διεθνείς αεροπορικές συνδέσεις, οι οποίες είναι τόσο σημαντικές για τις επιχειρήσεις και κρίσιμες για τον τουριστικό τομέα, θα πρέπει να περιοριστούν σε μερικούς αεροπορικούς κόμβους που εξυπηρετούνται από τις τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ και τα μέλη της κοινοπραξίας τους, μαζί με τα οποία ελέγχουν τις τιμές και τη διαθεσιμότητα θέσεων μέσω μονοπωλιακής ασυλίας».
Τα αντεπιχειρήματα της Emirates
«Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ χρειάστηκαν 2 χρόνια, και ένας Θεός ξέρει πόσα λεφτά από τους μετόχους τους, για να δημιουργήσουν την εκστρατεία τους και μια σειρά από ισχυρισμούς, οι οποίοι περιλαμβάνουν λανθασμένες υποθέσεις και καμία λογική. Έχουμε εξετάσει την έρευνα τους και μπορούμε να καταρρίψουμε όλους τους ισχυρισμούς ότι η Emirates έλαβε κρατικές επιχορηγήσεις. Έχουμε ήδη ξεκινήσει να συγκεντρώνουμε τα δικά μας στοιχεία που θα αντικρούσουν κάθε σημείο της έρευνας με επίσημα οικονομικά και νομικά έγγραφα, αλλά θα χρειαστεί χρόνος. Παρόλα αυτά, μπορούμε να απαντήσουμε στις βασικές κατηγορίες εναντίον της Emirates», είπε ο σερ Τιμ.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε διεξοδικά στους ισχυρισμούς των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών, τους οποίους επιχείρησε να ανατρέψει με δικά του στοιχεία που αφορούν ασφαλώς την Emirates. Ακολουθεί η προβληματική που ανέπτυξε επί αμερικανικού εδάφους ο βρετανός μάνατζερ:
Ισχυρισμός:«ΗEmiratesεπωφελήθηκε με επιδοτήσεις ύψους $2,7 δισ. από την κυβέρνηση σχετικά με την υπόθεση των ζημιών από το πρόγραμμα αντιστάθμισης καυσίμων, ενώ η κυβέρνηση παρείχε επίσης $1,6 δισ. σε πιστωτικές επιστολές».
Η απάντηση τηςEmirates: «Αυτό είναι απολύτως αναληθές. Όλες οι απώλειες κεφαλαίου της Emiratesπου αφορούν τις συναλλαγές καυσίμων και πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 2008/2009, έχουν πλήρως αποπληρωθεί από τα ταμειακά αποθέματα της ίδιας της εταιρείας και όχι από την κυβέρνηση του Ντουμπάι. Οι πιστωτικές επιστολές που αναφέρονται στην έρευνα, στην πραγματικότητα τις παρείχε ηEmiratesπρος τους ιδιοκτήτες μας, τηνInvestment CorporationofDubai(ICD), για να στηρίξουν την ανανέωση της αντιστάθμισης καυσίμων, και όχι το αντίστροφο.

Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι μέρος των εργασιών μας για πολύ μεγάλο διάστημα. Η κυβέρνηση του Ντουμπάι έχει πραγματοποιήσει αυτές τις επενδύσεις, όπως και άλλες πρωτοπόρες αναδυόμενες οικονομίες (π.χ. Κίνα, Σιγκαπούρη) έχοντας στο μυαλό της τα μακροπρόθεσμα οφέλη. Τα συγκριτικά χαμηλότερα αεροπορικά τέλη ή η απαλλαγή χρέωσης των επιβατών δεν αποτελεί επιχορήγηση ή διάκριση προς τηνEmiratesκαθώς όλες οι εταιρείες που χρησιμοποιούν τις υποδομές του Διεθνούς Αερολιμένα του Ντουμπάι (DXB) επωφελούνται από τα ίδια μέτρα.

ΗEmiratesπληρώνει το σύνολο των δημοσιευμένων χρεώσεων του Διεθνούς Αερολιμένα του Ντουμπάι (DXB), οι οποίες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές σε εμπορικό επίπεδο, και για την ακρίβεια είναι πιο υψηλές σε σχέση με αντίστοιχα μεγάλα αεροδρόμια, όπως αυτό της Κουάλα Λουμπούρ (KUL)».
Ισχυρισμός:«Οι αερομεταφορείς του Κόλπου παίρνουν μέρος της επιβατικής κίνησης και των εσόδων των Αμερικανικών αερομεταφορέων και τους αναγκάζουν να μειώσουν, τερματίσουν ή να παραιτηθούν από τα διεθνή δρομολόγια».
Η απάντηση τηςEmirates: «Παρότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες μπορεί να το πιστεύουν, οι επιβάτες δεν αποτελούν ιδιοκτησία των αεροπορικών εταιρειών. Αυτό που κάνει η Emirates είναι να ανταγωνίζεται στην αγορά –δεν ‘παίρνουμε’ ή ‘κλέβουμε’ πελάτες. Προσφέρουμε ένα πολύ καλό προϊόν σε ανταγωνιστική τιμή, το οποίο ελκύει τους επιβάτες που επιλέγουν να πετάξουν μαζί μας. Η εμμονή των τριών αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ με το μερίδιο τους στην αγορά, καθιστά ακόμα πιο εμφανές τι πραγματικά τους ενδιαφέρει: όχι ο ανταγωνισμός, όχι οι ανοιχτές αγορές ή η συμφωνία ‘Ανοιχτοί Ουρανοί’, αλλά η άσκηση ολοκληρωτικού ελέγχου κατανομής της αγοράς, κυβερνητικά καθοδηγούμενη.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν υπάρχει σχεδόν καμία κάλυψη μεταξύ των δρομολογίων της Emirates και αυτών της Delta, τηςAmericanή της United, αυτή η εκστρατεία από τους Αμερικανικούς αερομεταφορείς αφορά την προστασία των εσόδων που κερδίζουν από τα μέλη της κοινοπραξίας τους. Γιατί όμως θα έπρεπε η κυβέρνηση των ΗΠΑ να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των Ευρωπαϊκών συνεργατών των τριών Αμερικανικών εταιρειών; Ποιό είναι το εθνικό συμφέρον των ΗΠΑ ώστε να αναγκάσει τους επιβάτες να ταξιδεύουν με άβολες χρονικά συνδέσεις προς Φρανκφούρτη, Παρίσι, Άμστερνταμ ή Λονδίνο, ενώ θα τους στερεί το δικαίωμα να επιλέξουν ένα πιο αποτελεσματικό δρομολόγιο με υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών»;
Θετικό αντίκτυπο στην οικονομία των ΗΠΑ
«ΗEmiratesέχει προοδευτικά, και βασιζόμενη στην ορθολογική εμπορική ζήτηση, αυξήσει τις υπηρεσίες της στις ΗΠΑ. Από επτά εβδομαδιαίες πτήσεις μεταξύ του ΑεροδρομίουJFKτης Νέας Υόρκης και του Ντουμπάι το 2004, ηEmiratesπραγματοποιεί σήμερα 84 εβδομαδιαίες πτήσεις από εννέα αεροπορικούς κόμβους των ΗΠΑ –Βοστώνη, Σικάγο, Ντάλλας/Φορτ Γουόρθ, Χιούστον, Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη, Σαν Φρανσίσκο, Σιάτλ και Ουάσινγκτον.

Η εκτιμώμενη ετήσια οικονομική αξία των υπηρεσιών τηςEmiratesσε αυτά τα αεροδρόμια και τις γύρω περιοχές ανέρχεται στα $2,8 δισ.

Οι πτήσεις μας μεταφέρουν επιβάτες από τις ΗΠΑ σε 56 προορισμούς στην Αφρική (18 προορισμοί), στην Ασία και τον Ειρηνικό (25 προορισμοί) και στην Μέση Ανατολή (13 προορισμοί), οι οποίοι δεν εξυπηρετούνται από κάποια Αμερικάνικη εταιρεία και το πραγματοποιούμε με μόνο μία στάση στο Ντουμπάι. Τα υψηλά ποσοστά πληρότητας, πάνω από 80%, στις πτήσεις μας από τις ΗΠΑ για το 2014, αποδεικνύουν την υψηλή ζήτηση των πελατών για τις υπηρεσίες τηςEmirates.

Από το 2004 που ξεκίνησε τη δραστηριότητα της ηEmirates, υπάρχει αύξηση της τάξεως του 503% στις εξαγωγές προϊόντων από τις ΗΠΑ προς τα ΗΑΕ, και σήμερα τα ΗΑΕ αποτελούν τηνπρώτη αγοράγια τις εξαγωγές των ΗΠΑ στην Μέση Ανατολή.Oι πτήσεις μας ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ντουμπάι έχουν μεταφέρει πάνω από 47.000 τόνους εμπορευμάτων μεγάλης αξίας.

Επιπλέον, οι ζωτικής σημασίας αεροπορικές συνδέσεις που προσφέρει ηEmiratesαπό τις ΗΠΑ σε πολλές αναπτυσσόμενες αγορές που δεν εξυπηρετούνται από τις Αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, διευκολύνει το εξαγωγικό εμπόριο των ΗΠΑ, ενώ παράλληλα ανοίγει νέες αγορές για τους Αμερικανούς εξαγωγείς, βοηθώντας στην περαιτέρω ανάπτυξη της Αμερικανικής οικονομίας, του εμπορίου και τη δημιουργία θέσεων εργασίας».
Επιλεκτικός προστατευτισμός
«Αντί να βλάπτουν τα αμερικανικά συμφέροντα, όπως ισχυρίζεται η επίσημη έρευνα τωνDelta, AmericanκαιUnited, οι υπηρεσίες τηςEmiratesέχουν αυξήσει τις επιλογές των καταναλωτών, έχουν καλύψει ένα κενό της αγοράς με τη μεταφορά επιβατών σε προορισμούς που δεν εξυπηρετούν οι εγχώριοι αερομεταφορείς και συμβάλλουν στην οικονομία, το εμπόριο και τον τουρισμό των ΗΠΑ. Είναι σημαντικό ότι ηEmiratesπροσφέρει επίσης μια εναλλακτική ανταγωνιστική λύση στις τρεις συμμαχίες των αεροπορικών εταιρειών με την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία που τους επιτρέπει να κρατούν τους ναύλους σε τεχνητά υψηλό επίπεδο.

Τον Ιανουάριο, μία ανεξάρτητη έρευνα που δημοσιεύθηκε από οικονομολόγους και ακαδημαϊκούς των ΗΠΑ[v], εξέτασε τις επιπτώσεις του ανταγωνισμού των αεροπορικών εταιρειών του Κόλπου στον αριθμό των επιβατών και στα ναύλα των Αμερικάνικων εταιρειών στα διεθνή δρομολόγια και διαπίστωσε ότι «η είσοδος των εταιρειών του Κόλπου τόνωσε την επιτάχυνση της ανάπτυξης της αγοράς» σε σχέση με τον όγκο της κυκλοφορίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Μέσης Ανατολής. Η έρευνα καταλήγει ότι σε σχέση με άλλες αγορές ‘η είσοδος των εταιρειών του Κόλπου είναι πιθανό να έχει ως αποτέλεσμα μία πιο ανταγωνιστική αγορά που δείχνει, σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα συνολικό κέρδος για την κοινωνία’».
Αθέμιτα προνόμια
Καταλήγοντας οσερ Τιμ Κλαρκ δήλωσε:
«Μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι οι τρεις μεγάλοι αερομεταφορείς των ΗΠΑ απολαμβάνουν μια σειρά από αθέμιτα προνόμια, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά του κόσμου στο χώρο τους, αντιμονοπωλιακής ασυλίας για τα μέλη της κοινοπραξίας τους, το Άρθρο 11 και τη νομοθεσία επιχορήγησης για την χρηματοδότηση συνταξιοδοτικών προγραμμάτων, διάφορους τύπους στήριξης από μεμονωμένες πολιτείες και φοροαπαλλαγές καυσίμων. Θα μπορούσαμε να φτιάξουμε μία έρευνα παρόμοια με τη δική τους. Αλλά και πάλι δεν είναι αυτή η πραγματική ουσία του θέματος, αλλά η επιλογή των καταναλωτών και τα οφέλη των απευθείας διεθνών αεροπορικών συνδέσεων για πολλούς φορείς των ΗΠΑ που βρίσκονται εκτός της συμμαχίας τωνDelta,AmericanκαιUnited».

«Πέρυσι σημειώθηκε ο αριθμός ρεκόρ των 75 εκατομμυρίων διεθνών επισκεπτών στις ΗΠΑ, τονώνοντας την οικονομία. Στόχος του Προέδρου Ομπάμα είναι αυτός ο αριθμός να φτάσει τα 100 εκατ. μέχρι το 2021 και ηEmiratesεπιθυμεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου».

«Η συμφωνία ‘Ανοιχτοί Ουρανοί’ ανάμεσα στις ΗΠΑ και τα ΗΑΕ είναι πολύ επιτυχής για τους Αμερικανούς καταναλωτές, το εμπόριο και το σύνολο της οικονομίας. Δεν υπάρχει λόγος η κυβέρνηση των ΗΠΑ να παγώσει τη συγκεκριμένη συμφωνία ή να κάνει μια αντίθετη στροφή στην αντιμετώπιση της μόνο και μόνο για να προστατέψει τα συμφέροντα λίγων και των Ευρωπαίων συνεργατών τους. Ειδικά όταν ο περιορισμός ή η απαγόρευση των ανταγωνιστικών επιλογών θα είναι εις βάρος των συμφερόντων του καταναλωτή και θα επιδράσουν αρνητικά στις χιλιάδες των αμερικανικών επιχειρήσεων και βιομηχανιών που εξαρτώνται από τις αποτελεσματικές αεροπορικές συνδέσεις προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές στην παγκόσμια αγορά».

Είναι προφανές ότι οι αραβοαμερικανικές αερομαχίες κλιμακώνονται κατά τρόπο πρωτόγνωρο. Ο χρόνος θα δείξει αν από το αποτέλεσμα της διαμάχης θα ωφεληθούν, εκτός από τις εταιρείες του κλάδου, και οι αεροπορικοί επιβάτες.
Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version